Gå til innhold

for sent å søke på skole fra høsten?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

jeg har etter et par års skolefri bestemt meg for at jeg vil forsøke å studere igjen, jeg har ikke hatt noen glede av skolen på grunn av depresjoner som blir verre om vinteren, så jeg har sjeldent likt skolen. men nå har jeg endret på livet og fått det mange ganger bedre, så jeg vil prøve atter en gang å gjøre ferdig videregående da motivasjonen er bedre.

men jeg aner ikke hvor jeg skal starte i denne prosessen! jeg vil så gjerne bli ambulansearbeider, og gå paramedic på høyskolen. men da må jeg først gå vg2 ambulansefag for så å enten gå to år som lærling og ta påbygg, eller gå rett på påbygg etter vg2. tenker det er bra med litt erfaring før jeg tar et stort skritt å starter på høyskole?

jeg var så gira på ambulansefag allerede fra jeg var rundt 13-14 år! nå er jeg 23 og er fortsatt like bestemt på at det er det eneste jeg vil! det finnes ikke noe annet av interesse. men jeg er klar over at det er vanskelig å komme inn på en sånn linje, å det blir jo ikke lettere....

jeg har brukt opp alle årene mine på vgs på tull, gikk et år h&s, naturbruk, halve vg2 naturbruk (som telte som et år) og et år på TIP (teknikk-og industriell produksjon). skjønner ikke hva jeg har holdt på med egentlig.

så hvilke andre valg har jeg? jeg jobber 100% så skole fulltid er ikke mulig for meg, men jeg kan trappe ned litt om jeg forhører meg med sjefen og forklarer dette.

voksenopplæring får jeg vel ikke før jeg er 25? eller?

hvor går jeg? :( bor i oslo ved helsfyr. men flyttet hit for litt over 2 uker siden så er ikke kjent her....

tips?



Anonymous poster hash: fb819...b7e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ta deltid generell studiekompetanse, kanskje? På egenhånd eller med kurs? Du får jo ikke gått ambulansearbeider med det, men kanskje det er noe annet innen helse du vil begynne på? :)



Anonymous poster hash: 773e8...d56
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta deltid generell studiekompetanse, kanskje? På egenhånd eller med kurs? Du får jo ikke gått ambulansearbeider med det, men kanskje det er noe annet innen helse du vil begynne på? :)

Anonymous poster hash: 773e8...d56

finnes ikke noe annet innen helse jeg bryr meg om. jeg har prøvd å være hjelpepleier på sykehjem, men neeeeh.

å jeg vil ha et yrke som jeg lidenskapelig interesserer meg for og hvor jeg alltid tørster etter mer informasjon slik at jeg alltid er på topp!

jeg mangler vg2, å må vel ta et eller annet innen vg2 før jeg kan ta studiekompetanse? for det er vel vg3?

Anonymous poster hash: fb819...b7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, ja. Studiekompetanse er vel vg3. Voksenopplæring er etter 25, men det må da være tilbud som du kan benytte deg av før det. Har du prøvd å kontakte de her feks? http://www.vilbli.no/?&Artikkel=017886

Anonymous poster hash: 773e8...d56

nei det har jeg ikke prøvd :) takk!

Anonymous poster hash: fb819...b7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta kontakt med en rådgiver på den skolen du gikk sist. Han/hun vil kunne hjelpe deg og fortelle om de mulighetene som finnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ta kontakt med en rådgiver på den skolen du gikk sist. Han/hun vil kunne hjelpe deg og fortelle om de mulighetene som finnes.

jeg flyttet til oslo for to uker siden, så den gamle skolen er jo flere timer unna, og i tillegg i oppland, så funker nok dårlig :P

men nå har jeg sendt mail hit og dit :)

Anonymous poster hash: fb819...b7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg flyttet til oslo for to uker siden, så den gamle skolen er jo flere timer unna, og i tillegg i oppland, så funker nok dårlig :P

men nå har jeg sendt mail hit og dit :)

Anonymous poster hash: fb819...b7e

Da tar du kontakt med en rådgiver på den nærmeste videregående skolen. Han/hun vil i det minste fortelle hva du må gjøre videre.

Håper du får noen vettuge svar på e-brevene du har sendt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da tar du kontakt med en rådgiver på den nærmeste videregående skolen. Han/hun vil i det minste fortelle hva du må gjøre videre.

Håper du får noen vettuge svar på e-brevene du har sendt :)

takk for det, det håper jeg å :) føler det er på tide at jeg også får til noe med livet mitt :) er omringet av mennesker på min alder som er ferdig med bachelor osv :P

Anonymous poster hash: fb819...b7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for det, det håper jeg å :) føler det er på tide at jeg også får til noe med livet mitt :) er omringet av mennesker på min alder som er ferdig med bachelor osv :P

Anonymous poster hash: fb819...b7e

Ikke tenk på at andre er ferdig med bachelor. Hvilken rolle spiller det? Du har prøvd litt forskjellig, men tar nå tak for å ta den utdanningen/yrket du ønsker. Det skal du ha ros for!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke tenk på at andre er ferdig med bachelor. Hvilken rolle spiller det? Du har prøvd litt forskjellig, men tar nå tak for å ta den utdanningen/yrket du ønsker. Det skal du ha ros for!

hadde jeg enda tatt ambulanse når jeg først startet med vgs. men man lærer av sine feil :)

Anonymous poster hash: fb819...b7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har etter et par års skolefri bestemt meg for at jeg vil forsøke å studere igjen, jeg har ikke hatt noen glede av skolen på grunn av depresjoner som blir verre om vinteren, så jeg har sjeldent likt skolen. men nå har jeg endret på livet og fått det mange ganger bedre, så jeg vil prøve atter en gang å gjøre ferdig videregående da motivasjonen er bedre.

men jeg aner ikke hvor jeg skal starte i denne prosessen! jeg vil så gjerne bli ambulansearbeider, og gå paramedic på høyskolen. men da må jeg først gå vg2 ambulansefag for så å enten gå to år som lærling og ta påbygg, eller gå rett på påbygg etter vg2. tenker det er bra med litt erfaring før jeg tar et stort skritt å starter på høyskole?

Anonymous poster hash: fb819...b7e

Vet ikke om jeg misforstår deg her, men det er ikke nødvendig å ta helse og sosial/ambulanse på vgs for å så ta paramedic på høgskolen i Oslo. Det er et nytt fag, og krever kun generell studiekompetanse. Sånn at du ikke får kjøtt på flesk.

Jeg har søkt paramedic til høsten :)

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om jeg misforstår deg her, men det er ikke nødvendig å ta helse og sosial/ambulanse på vgs for å så ta paramedic på høgskolen i Oslo. Det er et nytt fag, og krever kun generell studiekompetanse. Sånn at du ikke får kjøtt på flesk.

Jeg har søkt paramedic til høsten :)

Lykke til

ååh ikke det??? så egentlig kan jeg i teorien ta feks nettstudie for å få generell studiekompetanse for så å gå høyskole om 2 år?? tror ikke det blir nettstudie men, får se :) det er jo høyere krav til meg selv, og jeg kan studere når jeg ikke jobber :P men skal sjekke ut det der :) lykke til på paramedic :D

Anonymous poster hash: fb819...b7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ååh ikke det??? så egentlig kan jeg i teorien ta feks nettstudie for å få generell studiekompetanse for så å gå høyskole om 2 år?? tror ikke det blir nettstudie men, får se :) det er jo høyere krav til meg selv, og jeg kan studere når jeg ikke jobber :P men skal sjekke ut det der :) lykke til på paramedic :D

Anonymous poster hash: fb819...b7e

Tada:

Opptakskrav

Generell studiekompetanse/ realkompetanse og

Takk for det, lykke til videre du også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tada:

Opptakskrav

Generell studiekompetanse/ realkompetanse og

Takk for det, lykke til videre du også :)

da har jeg to år på å ta førerkort :P å trening startet jeg med for to uker siden, så dette hadde jo vært genial motivasjon :P

Anonymous poster hash: fb819...b7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...