Gå til innhold

urettferdig at "manneyrker" tjener mer enn "kvinneyrker"?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Anonymous poster hash: 91e2f...180

Ser at jeg klarte å legge mitt innlegg inni siteringsboksen. Håper det er leselig likevel...

Anonymous poster hash: 91e2f...180

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette handler etter min mening ikke om kjønn. Folk med ulike utdannelser vil alltid lønnes ulikt - avhengig av hvor stor etterspørsel det er etter nettopp deres kompetanse.

Ingeniører trengs både i offentlig og privat sektor. Derfor må det offentlige tilby konkurransedyktige ingeniørlønninger for å få tilgang på denne arbeidskraften. Det er så enkelt som at en stor andel ingeniører lett kan hoppe over i bedre betalte stillinger i det private dersom de ikke blir gitt gode nok vilkår i det offentlige. Ingeniører i for eksempel kommunal sektor har i snitt noe lavere lønn enn sine kolleger i det private - men så lenge forutsigbare arbeidstider og andre goder veier opp blir de værende. Konsekvensen av å gjøre disse stillingene mindre attraktive er at stat og kommune må kjøpe inn ingeniørtjenester fra det private til en langt høyere pris.

Det store flertallet av sykepleierstillinger befinner seg til sammenligning i det offentlige. De har ikke samme forhandlingskort på hånden. Det er begrenset med stillinger i det private de kan hoppe over til. Da blir det begrenset konkurranse om arbeidskraften, og det offentlige står langt friere til å sette det lønnsnivået de finner fornuftig. Det hjelper heller ikke at lønna (så vidt jeg vet nesten utelukkende?) avgjøres etter sentrale forhandlinger. Den enkelte sykepleier har liten mulighet til å øke lønn eller andre goder ved å fremheve sine særlige kvaliteter eller kompetanse.

Jeg mener også at en jobb i det offentlige har en del andre goder som veier opp for dårligere lønn. Eksempelvis ordnede og forutsigbare arbeidsforhold (iallfall i heltidsstillinger) og gode pensjonsrettigheter.

Videre er det noe litt tafatt ved å først utdanne seg til yrker alle oppegående mennesker med en viss interesse for verden rundt seg og egen framtid MÅ vite at med 90% sannsynlighet vil føre til en jobb i offentlig sektor - for så å klage på at dette yrket ikke betaler like godt som en HELT ANNEN utdanning med arbeidsmuligheter primært i det private...



Anonymous poster hash: a1cd1...4d4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting mange glemmer når de diskuterer sykepleierlønninger er redusert arbeidstid i turnus, og verdien av dette. Et sykepleier-årsverk i turnus inneholder færre timer (35,5 eller 33,6 timer i uken, avhengig av om turnusen er to-eller tredelt), noe som medfører en høyere timelønn for en sykepleier dersom man kun sammenligner årslønn i 100% stilling.



Anonymous poster hash: 91e2f...180
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis folk hadde sluttet å utdanne seg til sykepleiere, så hadde etterspørselen og dermed lønningene gått opp. Men det virker jo som om omtrent 80% av alle jenter tror de er forpliktet til å velge omsorgsyrker, og deretter sutrer de over dårlig lønn.

Dette er et fritt land, og jenter kan bli akkurat hva de vil, så jeg ser absolutt ingen urettferdighet i noe av dette. Hvis man i tillegg ser på andelen kvinner som velger bort karriere til fordel for familie, så er det jo ikke rart at det er menn som sitter igjen med pengene: Fordi det er menn som jobber mest, og sånn er det bare.

Endret av Knirke
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inspirert av en annen tråd her...

Da tenker jeg på de som har like lang utdannelse og i samme bransje.

For eksempel frisører og snekkere, som begge er vgs. utdannelser og i det private næringsliv...

Eller sykepleier og treårig bachelor i ingeniør fag på høyskolen som begge jobber statlig?

Her er det store lønnsforskjeller, hvorfor? Er det rettferdig?

Anonymous poster hash: ed56c...5e5

Hvordan kan dette bli en bra debatt når premissene er så feil?

For det første tjener ikke ingeniører markant bedre enn sykepleiere. Dette eksemplet er både tøvete og feil, http://e24.no/jobb/sykepleiere-og-ingenioerer-tjener-like-mye/20145720

For det andre, hvorfor sammenligne frisør med snekker, to yrker med så forskjellig utgangspunkt. Det er lukrativt å være snekker i dag for det pågår en massiv byggingsbølge. Så vidt meg bekjent så kan ikke hårveksten måle seg med bygging av boliger, noe som tross alt påvirker tilbud og etterspørsel. Derav styres også lønn.

Den siste feilaktige premissen din er jo å kalle det "mannsyrker" og "kvinneyrker". Det heter offentlig og privat sektor. Begge kjønn har tilgang på begge sektorer, men undersøkelser ned på barneskoenivå viser at jenter foretrekker førstnevnte mens gutter heller mot sistnevnte. For å ha det på det rene. Privat sektor har alltid lønnet sine ansatte best i all historisk tid på tvers av alle kulturer. Dette er ikke diskriminering.

Anonymous poster hash: 9705e...e65

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...