Gå til innhold

urettferdig at "manneyrker" tjener mer enn "kvinneyrker"?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Inspirert av en annen tråd her...

Da tenker jeg på de som har like lang utdannelse og i samme bransje.

For eksempel frisører og snekkere, som begge er vgs. utdannelser og i det private næringsliv...

Eller sykepleier og treårig bachelor i ingeniør fag på høyskolen som begge jobber statlig?

Her er det store lønnsforskjeller, hvorfor? Er det rettferdig?



Anonymous poster hash: ed56c...5e5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

det er lik lønn for likt arbeid i norge, og en står fritt til å velge yrke selv.



Anonymous poster hash: fd883...184
  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eksemplene du nevner er jo ikke i samme bransje. Det er på godt og vondt markedet som bestemmer hvor mye det er villig til å gi til frisører og snekkere, og det er på ingen måte slik at det å være snekker alltid er så godt betalt lenger, med tanke på prispress fra østeuropeiske håndverkere.

Ingeniører og sykepleiere er jo heller ikke samme bransje.



Anonymous poster hash: 4cc7e...f1e
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eksemplene du nevner er jo ikke i samme bransje. Det er på godt og vondt markedet som bestemmer hvor mye det er villig til å gi til frisører og snekkere, og det er på ingen måte slik at det å være snekker alltid er så godt betalt lenger, med tanke på prispress fra østeuropeiske håndverkere.

Ingeniører og sykepleiere er jo heller ikke samme bransje.

Anonymous poster hash: 4cc7e...f1e

Nei, men de har like lang utdannelse og i mitt eksempel jobber de begge i det offentlige, hvorfor er da ikke en bachelor sidestilt med en annen bachelor?

Anonymous poster hash: ecaa2...663

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men de har like lang utdannelse og i mitt eksempel jobber de begge i det offentlige, hvorfor er da ikke en bachelor sidestilt med en annen bachelor?

Anonymous poster hash: ecaa2...663

Fordi sykepleieryrket ikke er særlig krevende. De vasker rumper hele dagen, setter noen sprøyter de får beskjed fra legen om å sette, gjør det de får beskjed av legen om å gjøre og gjør ellers litt sengestell og andre enkle ting. Ingeniør er, til forskjell, mentalt krevende og fordrer at man jobber lange timer overtid.

Anonymous poster hash: a4990...a06

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et eksempel på urettferdig lønn.

Kvinnedominert yrke, 2 menn blant 17 kvinner.

Kvinnene har gjennomgående mer utdannelse, og høyest ansiennitet, men mannfolka har høyest lønn, og får høyest uttelling under lønnsforhandlingene.

Forklaring: mannfolka skal lokkes til yrket, og da er høyere lønnsnivå beste lokkemiddel.

Greit nok, men urettferdigheten ligger i at det kun er mannfolka som nyter godt av lokkemiddelet.



Anonymous poster hash: ff4e9...4b6
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er flere prester med like lang utdannelse som leger(i det offenlige). Prestene tjener ikke like godt som legene...Det finnes flust av eksempler på at like lang utdannelse ikke gir samme lønn. Har ikke noe med kjønn å gjøre.



Anonymous poster hash: b31bb...eda
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi sykepleieryrket ikke er særlig krevende. De vasker rumper hele dagen, setter noen sprøyter de får beskjed fra legen om å sette, gjør det de får beskjed av legen om å gjøre og gjør ellers litt sengestell og andre enkle ting. Ingeniør er, til forskjell, mentalt krevende og fordrer at man jobber lange timer overtid.

Anonymous poster hash: a4990...a06

Greit, skjønner det er mange sykepleierhatere her på KG, men bytt ut sykepleier med en nesten hvilken som helts annen kvinnedominert 3 årig bachelor fra høyskolen (sosionom, barnehagelærer, vernepleier, ergoterapeut, barnevernspedagog etc...) de er fremdeles kronisk underbetalte i det offentlige når man sammenligner dem med de klassiske manne bachelorene...

Anonymous poster hash: ecaa2...663

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det verste sammenligningen må jo være sykepleiere vs. ingeniører! Syntes her at ingeniører burde få betalt for den tunge utdannelsen! I tillegg er det ofte snakk om offentlig sektor vs privat så det blir helt feil å sammenligne disse yrkene. Å bestemme seg for yrke er noe man kan gjøre fritt, ingen som tvinger noen til å bli sykepleier!



Anonymous poster hash: 7ecb6...1f5
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det verste sammenligningen må jo være sykepleiere vs. ingeniører! Syntes her at ingeniører burde få betalt for den tunge utdannelsen! I tillegg er det ofte snakk om offentlig sektor vs privat så det blir helt feil å sammenligne disse yrkene. Å bestemme seg for yrke er noe man kan gjøre fritt, ingen som tvinger noen til å bli sykepleier!

Anonymous poster hash: 7ecb6...1f5

Hvis du leser HI så ser du at det er sammenlignet 3 årig bachelor fra høyskolen (ikke NTNU master ingeniør) og en kvinnedominert bachelor fra høyskolen (må ikke være sykepleier, det var et eksempel).

Hvor fritt man gjør utdanningsvalget sitt er jo en annen diskusjon...

Anonymous poster hash: ecaa2...663

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit, skjønner det er mange sykepleierhatere her på KG, men bytt ut sykepleier med en nesten hvilken som helts annen kvinnedominert 3 årig bachelor fra høyskolen (sosionom, barnehagelærer, vernepleier, ergoterapeut, barnevernspedagog etc...) de er fremdeles kronisk underbetalte i det offentlige når man sammenligner dem med de klassiske manne bachelorene...

Anonymous poster hash: ecaa2...663

Lønningene settes på bakgrunn av tilbud og etterspørsel. Vi har for tiden manko på ingeniører, mens sykepleiere er noe vi har relativt mange av (det er en av norges største yrkesgrupper). De andre utdanningsretningene du nevner fører i likhet med sykpleie til en jobb i det offentlige, i motsetning til for eksempel ingeniører som oftere jober i det private. At det offentlige ikke kan lønne like bra som det private er noe alle vet, og hvis man synes dette er feil er man i prinsippet for planøkonomi og kommunisme.

Dessuten er det jo sånn at enkelte retninger er mer krevende enn andre. Hvis jeg visste at lønnen var helt lik for lik utdanningslengde, helt uavhengig av hva jeg valgte å studere, så kan det godt hende jeg hadde valgt noe annet. De fleste har jo varierte interesser, og hvis lønn og status ikke var med i beregningen overhode tror jeg nok endel hadde valg annerledes.

Dette har ikke noe med kjønn å gjøre, det har med offentlige versus private lønninger. Det blir litt sært å utdanne seg inn i det offentlige, og så klage på at lønningene er dårligere enn i næringslivet. Dette bør man som oppegående menneske være inneforstått med når man tar utdanningsvalget sitt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lønningene settes på bakgrunn av tilbud og etterspørsel. Vi har for tiden manko på ingeniører, mens sykepleiere er noe vi har relativt mange av (det er en av norges største yrkesgrupper). De andre utdanningsretningene du nevner fører i likhet med sykpleie til en jobb i det offentlige, i motsetning til for eksempel ingeniører som oftere jober i det private. At det offentlige ikke kan lønne like bra som det private er noe alle vet, og hvis man synes dette er feil er man i prinsippet for planøkonomi og kommunisme.

Dessuten er det jo sånn at enkelte retninger er mer krevende enn andre. Hvis jeg visste at lønnen var helt lik for lik utdanningslengde, helt uavhengig av hva jeg valgte å studere, så kan det godt hende jeg hadde valgt noe annet. De fleste har jo varierte interesser, og hvis lønn og status ikke var med i beregningen overhode tror jeg nok endel hadde valg annerledes.

Dette har ikke noe med kjønn å gjøre, det har med offentlige versus private lønninger. Det blir litt sært å utdanne seg inn i det offentlige, og så klage på at lønningene er dårligere enn i næringslivet. Dette bør man som oppegående menneske være inneforstått med når man tar utdanningsvalget sitt.

Det var jo nettopp derfor jeg i HI sammenlignet to offentlige og to private yrker. Jeg sammenlignet de som har treårig ba i ingeniør fra høyskole som jobber offentlig med 3 års sykepl. som jobber offentlig.Jeg sammenlignet ikke på tvers av offentlig - privat arbeidsliv. Det har lite med tilbud og etterspørsel å gjøre, ingeniører er etterspurte men det er lærere, sykepleiere og barnehagelærere også... Det er alt for enkelt å si at dette styres etter "tilbud og etterspørsel-prinsippet"

Anonymous poster hash: ecaa2...663

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi sykepleieryrket ikke er særlig krevende. De vasker rumper hele dagen, setter noen sprøyter de får beskjed fra legen om å sette, gjør det de får beskjed av legen om å gjøre og gjør ellers litt sengestell og andre enkle ting. Ingeniør er, til forskjell, mentalt krevende og fordrer at man jobber lange timer overtid.

Anonymous poster hash: a4990...a06

At sykepleieyrket ikke er krevende, tror jeg er helt feil. Men mentale ferdigheter er mer etterspurt enn de praktiske "alle" som gidder kan gjennomføre. De gode hodene må motiveres til å velge jobbene ikke alle kan ta. I sykepleieryrket jobber man også med syke. Det er dessverre ikke så mye å hente der hva gjelder økonomi. Dette ville kanskje vært annerledes dersom helsesektoren var privatisert. I helsesektoren skapes heller ikke økonomiske ressurser direkte, men dette gjøres innen ingeniørbrajen (f.eks. de som jobber i oljebransjen).

Anonymous poster hash: 1ffb8...cdd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, det er urettferdig, og jeg kan ikke se at Sykepleieforbundet gjør en særlig god jobb for å styrke lønningene til sykepleierne. Det er ingen gode grunner til at teknologiske yrker skal lønnes så mye høyere enn typiske "kvinneyrker". Det er en ukultur som dessverre har vist seg svært vanskelig å endre.

Om en AB tror at sykepleieyrket består av å vaske rumper dagen lang, så sier det mest om kunnskapsnivået til denne AB-brukeren.

Anonymous poster hash: ae173...af1

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var jo nettopp derfor jeg i HI sammenlignet to offentlige og to private yrker. Jeg sammenlignet de som har treårig ba i ingeniør fra høyskole som jobber offentlig med 3 års sykepl. som jobber offentlig.Jeg sammenlignet ikke på tvers av offentlig - privat arbeidsliv. Det har lite med tilbud og etterspørsel å gjøre, ingeniører er etterspurte men det er lærere, sykepleiere og barnehagelærere også... Det er alt for enkelt å si at dette styres etter "tilbud og etterspørsel-prinsippet"

Anonymous poster hash: ecaa2...663

Nei, det er veldig presist. Lønningene settes på bakgrunn av tilbud og etterspørsel, i det offentlige representert ved partene i arbeidslivet, nemlig staten og arbeidstakerorganisasjonene. Det er disse som i felleskap blir enige om lønningene. Hvordan lønningene settes er derfor en funksjon av partenes forhandlingsmakt, noe som igjen bestemmes av hvor mange personer man trenger i de respektive yrkene versus hvor mange tilgjengelige hender som finnes.

Du kan godt argumentere for at sykepleiere er underbetalt, men da er de i så fall underbetalt fordi forhandlerne ikke er gode nok forhandlere på sykepleieres vegne, og ikke fordi det sitter en eller annen skummel fyr et eller annet sted og dikterer at kvinneyrker skal være dårligere betalt. Som jeg har sagt før er sykepleiertjenester vanskelig å prise, så et objektivt prisnivå basert på markedstenkning er vanskelig å sette, noe som igjen gjør det vanskelig å regne på produksjonsbidraget til den enkelte sykepleier. Det synes jeg er en interessant og viktig debatt, men hvis inngangsporten skal være kvinnepolitisk så mister jeg all interesse. For slik jeg ser det er det ikke det som er problemet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som virkelig er urettferdig når det gjelder yrker og utdanning, er at noen folk fremdeles gnåler om såkalt likelønn mellom kjønnene.

Hva innebærer likelønn, egentlig? I mediene får en jo inntrykk av at menn og kvinner ikke får lik lønn for likt arbeid. Det er selvsagt bare vås, det er ulovlig å betale ulik timesats for like stillinger basert på kjønn. Siden kvinner både er lengre sykemeldt, er oftere i permisjon og unner seg flere feriedager enn menn, er det ikke spesielt rart at kvinner i snitt tjener noen titusener mindre enn gjennomsnittsmannen. Eneste rellle måten å få "bukt" med det "problemet" på, er å lønne kvinner høyere for samme arbeid. Det er det vel ingen som ønsker? At noen, det være seg mann eller kvinne, utdanner seg til en jobb der penger og prestisje betyr alt, får være helt opp til dem. Det er enda godt at vi idealister, mann som kvinne, tar de underbetalte (men langt viktigere) jobbene.

Noe annet som er dypt urettferdig, er de såkalte kjønnspoengene. Menn får tilleggspoeng dersom de søker seg inn på ett av totalt to (!) studieretninger. For kvinner er antallet over 130 studieretninger, og enda flere studieprogram. Likevel utgjør kvinnelige studenter en absolutt overvekt helt opp til masternivå. Da synes jeg vi får være ærlige nok til å kalle det kvinnepoeng, i hvert fall med tanke på at folk roper om diskriminering straks kvinnedominerte utdannelser lufter tanken om å innføre kjønnspoeng også for menn.


Tl;dr: Det er ikke spesielt urettferdig.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Dette handler jo hverken om varighet på utdannelse eller om kjønn. Det handler, som noen nevner, om at typiske kvinneyrker nesten alltid er budsjettmessige kostnadsposter, i kroner og øre. Verdiene man skaper, gir seg ikke uttrykk der og da, og derfor er det vanskelig å få gjennomslag for høyere lønn. Og så handler det om at prioriteringene til en stor del av dem som er for eksempel sykepleiere, er helt andre enn lønn. De velger heller en sikker stilling (ergo offentlig sektor), en relativt forutsigbar timeplan og muligheten for å arbeide redusert i en periode. Det er vel og bra, men det står i direkte motforhold til de vilkårene man har i bransjer som tjener mer. Man får ikke i pose og sekk, rett og slett.

Og så tror jeg til dels det handler om at kvinner ikke er tøffe nok til å finne seg en annen jobb når de synes lønna er for lav, og at altfor mange unge kvinner velger jobb med skylapper på, og ikke tar innover seg hva slags vilkår utdannelsen deres faktisk gir dem. Hadde de gjort det, og valgt fra mange av de typiske kvinnestillingene, er det godt mulig vilkårene måtte ha endret seg for å få folk til stillingene.

Anonymous poster hash: ba219...115

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du leser HI så ser du at det er sammenlignet 3 årig bachelor fra høyskolen (ikke NTNU master ingeniør) og en kvinnedominert bachelor fra høyskolen (må ikke være sykepleier, det var et eksempel).

Hvor fritt man gjør utdanningsvalget sitt er jo en annen diskusjon...

Anonymous poster hash: ecaa2...663

Hvor i mitt innlegg ble det nevnt NTNU? Hvorfor skulle jeg sammenlignet femårig med treårig skolegang? Hvis du syntes at det er så urettferdig så syntes jeg du burde skifte beite.. Jeg utdannet meg først til et typisk kvinneyrke (3 årig) som er lavtlønnet, men så tenkte jeg hvorfor skal jeg gidde å sitte å være bitter å klage resten å av yrkeslivet. Nei det gadd jeg ikke, så nå er jeg snart ferdig utdannet noe annet (også kvinnedominert), med en startlønn på minimum 450 000 kr, syntes ikke det er så ille.

Anonymous poster hash: 7ecb6...1f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1) Lik lønn for likt arbeid: Ja.

2) Lik lønn for forskjellig utdannelse med lik lengde: Nei.

Så enkelt er det.

Det å mene at 2) skal være oppfylt er like dumt som å mene at ulikt arbeid skal ha lik lønn så lenge de jobber like lenge.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var jo nettopp derfor jeg i HI sammenlignet to offentlige og to private yrker. Jeg sammenlignet de som har treårig ba i ingeniør fra høyskole som jobber offentlig med 3 års sykepl. som jobber offentlig.Jeg sammenlignet ikke på tvers av offentlig - privat arbeidsliv. Det har lite med tilbud og etterspørsel å gjøre, ingeniører er etterspurte men det er lærere, sykepleiere og barnehagelærere også... Det er alt for enkelt å si at dette styres etter "tilbud og etterspørsel-prinsippet"

Anonymous poster hash: ecaa2...663

Ingeniører er etterspurt i det private, i mye høyere grad enn sykepleiere, derfor må det offentlige strekke seg lenger lønnsmessig for å tiltrekke seg gode søkere til ingeniørstillinger. I tillegg er jobben en ingeniør gjør som oftest verdiskapende for arbeidsgiver. En sykepleier utfører ikke direkte verdiskapende oppgaver, så hvor skal pengene til sykepleieren lønn tas fra?

På toppen av det hele er ingeniørutdanningen mye mer krevende enn sykepleier-utdanningen, så argumentet med at like lang utdanning skal lønnes likt er bare tull. Sykepleier-utdanningen inneholder i tillegg ca. et år med praksis, mens for en ingeniør inneholder utdanningen 3 år med tung teori. "Praksisen" kommer etterpå, når man er ferdig utdannet og kommer seg ut i jobb. Kort fortalt tror jeg ikke Norsk Sykepleierforbund gjør seg selv noen tjeneste med denne sammenligningen med ingeniører.

Anonymous poster hash: 91e2f...180

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...