Gå til innhold

Sjefen mener at min sykemelding er ugyldig?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Arbeidsgiver har ingen ting med hvorfor du er sykemeldt eller hva du gjør som sykemeldt. Men ta en prat med dem, er ikke sujkert det er som du tror.

Anonymous poster hash: 473e4...a29

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det vet eg absolut - at folk utnytter sykemeldinger. Men hvis eg spiser ute dagen for eg skal jobbe - hvordan blir hele sykemeldingen ugyldig? Eg har ju vart syk under sykemeldingen. Tatt blodprover hos legen som visat at eg har hatt influensa virus.

Anonymous poster hash: 0db72...a5f

Det er jo ingen som sier at det ugyldiggjør en sykemelding rent formelt, og du har jo ditt på det rene all den tid du faktisk har vært syk. Men det er likevel ingen god ide å gå på restaurant, legge ut bilder på facebook av det, slik kan skape mistenksomhet. Husk at arbeidsgiver også har rett til å etterprøve en sykemelding ved konsultasjon hos en annen lege. Dette gjøres i praksis veldig sjeldent, men sosialisering under influensa med påfølgende bilder på facebook er jo gjerne typiske situasjoner som gjør at arbeidsgiver kanskje gidder å etterprøve den.

Anonymous poster hash: 463e5...985

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Be om et møte mellom legen din og sjefen. Du kan ringe NAV og forklare situasjonen. De kan også innkalle til møte.

Hva du gjør når du er sykemeldt har egentlig ikke sjefen din noe med, heller ikke hva det er som feiler deg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjefen din har å ta mot den sykemeldingen. Hva vet han om at du var ute og spiste på torsdagen?
Og hva du er sykemeldt for har han heller ikke noe med.

Hva for et sted er det du jobber for egentlig? Må jo være et sånt småsted der sjefen gjør alt for å spare penger.

Kontakt noen videre opp i systemet, så blir det sikkert fart på ting.



Anonymous poster hash: 3cb9e...f63
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjefen din har å ta mot den sykemeldingen. Hva vet han om at du var ute og spiste på torsdagen?

Og hva du er sykemeldt for har han heller ikke noe med.

Hva for et sted er det du jobber for egentlig? Må jo være et sånt småsted der sjefen gjør alt for å spare penger.

Kontakt noen videre opp i systemet, så blir det sikkert fart på ting.

Anonymous poster hash: 3cb9e...f63

Det tror eg ikke. Var på droftelsesmote i mars for andre ting men han tok aldrig opp sykemeldingen. Detta var en uke etter eg var syk. Resepsjonssjefen vet at eg hade influensa (siden hun ringt meg hver dag og spurt hvis eg kan jobbe!). Eg jobber på hotell og det er et veldig mye stress på jobbet. For influensa var jag sykemeldt i 3 mnd på grunn av brukket bein. Så eg skjonner at de ikke er så fornoyd med meg.

Anonymous poster hash: 0db72...a5f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For sjefens sin del kunne du vært på restaurant hver dag i sykemeldingsperioden, det har han faktisk ingenting med. Det er legen din som bestemmer om du er syk, ikke sjefen!

Endret av reiseglad
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Selvsagt er sykmeldingen gyldig, og jeg skjønner ikke at folk henger seg opp i at du har spist ute etter arbeidstid siste dagen av sykmeldingen.



Anonymous poster hash: c897e...1da
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 grader? Det var da voldsomt!

Det var det. Jeg er nesten aldri syk, men når jeg blir syk, er det voldsomt. Jeg tror fremdeles sjefen er sint på meg fordi jeg har vært sykmeldt i tre måneder tidligere på grunn av et brukket bein og nå igjen må utbetale sykepenger.

Anonymous poster hash: 0db72...a5f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mye uvitenhet. Arbeidsgiver har full mulighet til å bestride en sykmelding!

Men: da må arbeidsgiver dokumentere at det er andre årsaker enn sykdom/skade bak sykmeldingen.



Anonymous poster hash: e27dd...856
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Riktig som sistemann nevner. Arbeidsgiver kan også avvise en sykmelding dersom sykmeldingen ikke blir mottatt innen tre uker fra første sykemeldingsdag. Poststempet på 21. dagen er innafor. Arbeidsgiver plikter ikke å minne på å få sykmeldingen, da dette står skrevet på sykmeldingen at den må leveres arbeidsgiver snarest. Så der kan man miste sykepenger ved å slurve.



Anonymous poster hash: 21a8f...b7a
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En arbeidsgiver kan ikke overprøve en sykmelding fra lege.

Her blander antakelig noen av dere spørsmålet sammen med en arbeidsgivers rett til å overprøve egenmeldinger, men selv der er det meget strenge regler for å kunne gjøre det. (Se Folketrygdloven)

Når det gjelder trådstarter her, som ikke får lønn fra sin arbeidsgiver for de dagene hun var syk, så må hun øyeblikkelig gå til Nav. De vil da utbetale sykepengene og kreve tilbakebetaling av arbeidsgiver. Dette står også i folketrygdloven:

§ 8-22.Trygdens ansvar når arbeidsgiveren ikke betaler

Dersom en arbeidsgiver ikke betaler sykepenger som han er forpliktet til å yte i arbeidsgiverperioden, skal trygden utbetale sykepengene. Beløpet som er utbetalt, skal trygden kreve tilbake fra arbeidsgiveren.

Beløpet, med renter, kan innkreves etter bestemmelsene i bidragsinnkrevingsloven. Vedtak om tilbakekreving er tvangsgrunnlag for utlegg.

Til trådstarter: Det er lov å brekke foten og ha tre måneders sykefravær av den grunn. Det er også lov å ha influensa. Dette kan skje alle. Arbeidsgiver kan ikke bli sint av den grunn. I så fall er han meget uprofesjonell. Du får bare prøve å være overbærende og gjøre jobben din, uten å tenke for mye på dette.

Det er også lov å være (ung og) dum. Selvsagt dumt gjort å legge ut et hyggebilde når du er sykmeldt, for det kan få arbeidsgiver til å bli mistenksom, som noen sier her. Og det er unødvendig. På den annen side, så er det absolutt ikke forbudt å spise ute selv om man er sykmeldt. Dette var også kvelden før du skulle begynne å jobbe, slik jeg forstod det, så du var vel egentlig nesten frisk. Nei, dette må du også bare glemme og se framover!

Husk forresten også at arbeidsgiver aldri har krav på å få vite hvorfor du er syk. Han har bare krav på å få vite hvor mange dager du ikke er i stand til å jobbe og krav på å få egenmelding fra deg eller sykemelding fra lege.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok på grunn av at eg spiste middag ute på torsdagen. Siste dagen av min sykemelding. Men det er vel knappast riktig?! Eg har ju vært syk!

Anonymous poster hash: 0db72...a5f

Ta kontakt med den tillitsvalgte på bedriften din, eller fagforbundet.

Anonymous poster hash: df9f2...a4f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Riktig som sistemann nevner. Arbeidsgiver kan også avvise en sykmelding dersom sykmeldingen ikke blir mottatt innen tre uker fra første sykemeldingsdag. Poststempet på 21. dagen er innafor. Arbeidsgiver plikter ikke å minne på å få sykmeldingen, da dette står skrevet på sykmeldingen at den må leveres arbeidsgiver snarest. Så der kan man miste sykepenger ved å slurve.

Anonymous poster hash: 21a8f...b7a

Eg sendte sykemelding i posten samme dag som eg fikk den siden postkontoret ligger ved siden av mitt legesenter.. Synes det hadde vart merkligt hvis det tatt sykemelding 3 uker at reise 3 km til hotellet der eg jobber..

Anonymous poster hash: 0db72...a5f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du antar egentlig bare at sjefen ikke godtar sykemelding, h*n har ikke sagt dette, korrekt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Har du snakket med sjefen om dette? For det er ikke slik at trekk for ikke-godkjent sykemelding skal komme som en overraskelse på deg. Bedriften har brutt reglene for de skal snakke med deg om dette før de trekker deg i lønn. Det vedkommende nå har gjort er å ikke levere alle nødvendige papirer for lønn til lønningskontoret slik at de måtte trekke.

Sjefen skulle

A) Etterlyst ikke mottatt sykemelding

B) Hatt møte med deg angående gyldigheten av sykemelding - ved dette møte kan du ha med tillitsvalgt eller verneombud

Sjefen din kan komme i veldig dårlig lys dersom det blir kjent at spillereglene er brutt på denne måten. Hvordan vil hotelleieren like negativ avisomtale?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Legg aldri ut bilder på FB når du er syk. Sjefene sjekker FB statusen til sine ansatte og da kan det mistolkes. Er nok derfor ja. Husk og endre innstillingene på siden din så utenforstående ikke kan lese din status eller se bilder. Det har jeg gjort.



Anonymous poster hash: 63cc2...a85
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du mener altså at du har fått lønna på konto, men mangler noe? Hva står det på lønnsslippen?

Det kan jo være bare en feil, om du ikke har snakket med sjefen/lønnskontoret?

Anonymous poster hash: e84ff...d4b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg treffe sjefen i dag og hadde akkurat et mote fra min side i går. Plutslig var sykepengene inne i dag. Utrolig.



Anonymous poster hash: 0db72...a5f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg treffe sjefen i dag og hadde akkurat et mote fra min side i går. Plutslig var sykepengene inne i dag. Utrolig.

Anonymous poster hash: 0db72...a5f

Eg treffe sjefen i går!* herregud..

Anonymous poster hash: 0db72...a5f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...