Gå til innhold

Vikar og helligdager


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Snart er det jo en del rød-dager/helligdager i forbindelse med påska, og da er det ikke anledning til å jobbe. Fast ansatte får jo betalt disse dagene, men hva med vikarer? Har vi også krav på å få betalt på helligdager?



Anonymous poster hash: 8e34b...e70
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Man får ikke betalt for hellidager hvis man ikke jobber.

Jeg er fast ansatt, 100 %. De røde dagene jeg jobber i påsken, og ellers, får jeg betalt for og må skrive timeliste for

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må spesifisere arbeidssituasjonen litt mer. Vikar er et veldig vagt begrep som kun beskriver at du ikke er fast ansatt. Jeg er for eksempel vikar i fulltidsstilling, 100 % hele året, fastlønn. Jeg får jo betalt per måned, og får dermed teknisk sett betalt for røde dager. Er du ekstrahjelp får du betalt det du jobber. Er du derimot ansatt i en stilling med faste vakter, der en fast vakt ender på en rød dag, er det vanlig å få betalt for vakten. Dette skjer bare hvis du skulle jobbet dagen om den ikke hadde vært rød.



Anonymous poster hash: 38b0a...077
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man får ikke betalt for hellidager hvis man ikke jobber.

Jeg er fast ansatt, 100 %. De røde dagene jeg jobber i påsken, og ellers, får jeg betalt for og må skrive timeliste for

Det er vanlig å få vanlig lønn for de bevegelige helligdagene, om man skulle ha jobbet den dagen.

Så om man får fast lønn så merker man ikke på lønnen om det har vært røde dager eller ikke (så sant man ikke jobber på dem og får tilleggene).

Anonymous poster hash: 8a725...5ef

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man får ikke betalt for hellidager hvis man ikke jobber.

Jeg er fast ansatt, 100 %. De røde dagene jeg jobber i påsken, og ellers, får jeg betalt for og må skrive timeliste for

Men du får månedslønn? I så fall får du jo lønn selv om du ikke jobber på helligdager.

Jeg fant ut at ettersom de faste ansatte får lønn for helligdagene (i form av månedslønn), så har også jeg som vikar krav på det siden jeg jobber 100%. Dette gjelder kun om arbeidsgiver ikke gir meg mulighet til å jobbe disse dagene, og det er praktisk talt umulig i jobben jeg er i. Så da blir det faktisk helligdagsgodtgjørelse for rød-dagene i påska :) Har for øvrig fått dette bekreftet av min arbeidsgiver.

Anonymous poster hash: 8e34b...e70

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du får månedslønn? I så fall får du jo lønn selv om du ikke jobber på helligdager.

Jeg fant ut at ettersom de faste ansatte får lønn for helligdagene (i form av månedslønn), så har også jeg som vikar krav på det siden jeg jobber 100%. Dette gjelder kun om arbeidsgiver ikke gir meg mulighet til å jobbe disse dagene, og det er praktisk talt umulig i jobben jeg er i. Så da blir det faktisk helligdagsgodtgjørelse for rød-dagene i påska :) Har for øvrig fått dette bekreftet av min arbeidsgiver.

Anonymous poster hash: 8e34b...e70

Du har fått bekreftet at du får helligdagsgodtgjørelse uten å faktisk jobbe de dagene? Tror jeg ingenting på at verken vikarer eller fast ansatte får.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du har fått bekreftet at du får helligdagsgodtgjørelse uten å faktisk jobbe de dagene? Tror jeg ingenting på at verken vikarer eller fast ansatte får.

Så du mener at de med fast månedslønn/årslønn blir trekt for de dagene de ikke jobber? I så fall lurer jeg på hvilken bransje det gjelder.

Men ja, jeg har fått bekreftet at jeg får lønn for helligdagene i påska selv om jeg ikke jobber da. Dersom det hadde vært anledning for meg å jobbe og jeg hadde valgt å ta fri hadde jeg ikke fått lønn. Hadde jeg ikke jobbet 100% hadde jeg heller ikke fått lønn for disse dagene.

Anonymous poster hash: 8e34b...e70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du mener at de med fast månedslønn/årslønn blir trekt for de dagene de ikke jobber? I så fall lurer jeg på hvilken bransje det gjelder.

Men ja, jeg har fått bekreftet at jeg får lønn for helligdagene i påska selv om jeg ikke jobber da. Dersom det hadde vært anledning for meg å jobbe og jeg hadde valgt å ta fri hadde jeg ikke fått lønn. Hadde jeg ikke jobbet 100% hadde jeg heller ikke fått lønn for disse dagene.

Anonymous poster hash: 8e34b...e70

Men nå sier du noe helt annet enn du sa tidligere. Selvsagt får ikke de med fast lønn trekk i den når de ikke jobber de røde dagene i påska. Det jeg hadde innvendinger mot er når du sier du får helligdagsgodtgjørelse på de dagene - altså tillegg på 100 eller 133 % eller hva som nå gjelder hos dere - på dager hvor jobben er stengt og du verken kan eller vil jobbe. Det er noe annet enn å få utbetalt løpende fastlønn for helligdagene, som jeg ser det som en selvfølge at du får.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men nå sier du noe helt annet enn du sa tidligere. Selvsagt får ikke de med fast lønn trekk i den når de ikke jobber de røde dagene i påska. Det jeg hadde innvendinger mot er når du sier du får helligdagsgodtgjørelse på de dagene - altså tillegg på 100 eller 133 % eller hva som nå gjelder hos dere - på dager hvor jobben er stengt og du verken kan eller vil jobbe. Det er noe annet enn å få utbetalt løpende fastlønn for helligdagene, som jeg ser det som en selvfølge at du får.

Jeg har da vel aldri sagt at jeg får overtidsbetalt for helligdagene. Synes de to innleggene mine sier akkurat det samme, men det er kanskje ordet helligdagsgodtgjørelse du blir forvirret av? Jeg har googlet ordet litt, og det virker som de fleste treff er enig i at det rett og slett er bare godtgjørelse for timer du opprinnelig skulle jobbet (vanlig lønn), og ikke overtidstillegg høytid slik som jeg tror du mener det er.

Anonymous poster hash: 8e34b...e70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...