Gå til innhold

Dere som ser ned på sykepleierutdannelsen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Til opplysning: Ingeniører jobber ofte i det offentlige. Det er derfor ikke noen klar logisk årsak til at en ingenør (eller IT-konsulent) med bachelorgrad skal ha betydelig høyere lønn enn en sykepleier med bachelorgrad.

Anonymous poster hash: 847c2...e75

Forskjellen er at en ingeniør som jobber offentlig kan velge å jobbe privat. Skal det offentlige få tak i gode ingeniører må de kunne (til en viss grad) konkurrere med det private markedet. For en sykepleier så er det offentlige omtrent eneste aktør (andelen jobber i det private blir mikroskopiske i forhold).

Anonymous poster hash: dffb8...6b9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest BettyBoop

Det er vanskelig for jurister å få en relevant jobb og flere av de ender opp med å jobbe ved offentlige institusjoner. Når det gjelder lønn og attraktivitet på arbeidsmarkedet, så er det helt klart ingeniører som kommer best ut. Siv.ing. studier orker jeg ikke engang å sammenligne med jusstudiet.

Anonymous poster hash: 2e073...96b

jojo men hvis de flrst har klart å få d3n relevante jobben da er det jeg snakker om. Ellers skjønner jeg hva du mener.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott og nødvendig yrke som jeg absolutt ikke ser ned på. "Problemet" er vel at enkelte hevder at dette er en knalltung og vanskelig utdanning å gjennomføre, og sammenligner seg med tyngre masterstudier.

Anonymous poster hash: d4460...bc4

Jeg har ikke sett noen som har sammenlignet sykepleien med tunge mastergrader, eller brukt ordene knalltung. Når det er sagt, så ER sykepleien et krevende studie. Det kan det egentlig ikke sies så mye på. Det er svært mye pensum, mye obligatorisk undervisning og mye praksis. Det er ikke det at hvert enkelt fag nødvendigvis er så utrolig vanskelig, men det er mengden pensum i hvert fag og all tiden man skal være "gratis arbeidskraft" som gjør det tungt. Mange får sjokk over hvor mye de faktisk må lese og jobbe for å få greie karakterer.

Jeg er ferdigutdannet om noen uker, og har aldri i løpet av utdannelsen ikke klart å forstå noe eller stått fast på noe, men jeg har mang en gang vært helt utslitt og til tider deimotivert over alt jeg har måttet gå gjennom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykepleiere som jobber i det private tjener som regel dårligere enn de som jobber i det offentlige!

Anonymous poster hash: a2b13...fd5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke sett noen som har sammenlignet sykepleien med tunge mastergrader, eller brukt ordene knalltung. Når det er sagt, så ER sykepleien et krevende studie. Det kan det egentlig ikke sies så mye på. Det er svært mye pensum, mye obligatorisk undervisning og mye praksis. Det er ikke det at hvert enkelt fag nødvendigvis er så utrolig vanskelig, men det er mengden pensum i hvert fag og all tiden man skal være "gratis arbeidskraft" som gjør det tungt. Mange får sjokk over hvor mye de faktisk må lese og jobbe for å få greie karakterer.

Jeg er ferdigutdannet om noen uker, og har aldri i løpet av utdannelsen ikke klart å forstå noe eller stått fast på noe, men jeg har mang en gang vært helt utslitt og til tider deimotivert over alt jeg har måttet gå gjennom.

Men det dere ikke forstår er at pensum- og arbeidsmengden er på samme nivå som andre helsefaglige bachelorutdanninger som det er mulig å sammenligne seg med. F.eks. vernepleie,radiograf, fysioterapeut,ergoterapeut og bioingeniør.

Disse har også månedsvis med knallhard praksis der det skal ytes 100 %,man brukes som "gratis" arbeidskfrat", og har mange sider pensum å pløye igjennom for å bestå eksamen.

Ingenting av dette er unikt for sykepleierutdanningen.

Når du sier det er "svært mye pensum":

Hvilke andre utdanninger sammenligner du med da,og mener har mindre?

Anonymous poster hash: 4a8d4...ae9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke sett noen som har sammenlignet sykepleien med tunge mastergrader, eller brukt ordene knalltung. Når det er sagt, så ER sykepleien et krevende studie. Det kan det egentlig ikke sies så mye på. Det er svært mye pensum, mye obligatorisk undervisning og mye praksis. Det er ikke det at hvert enkelt fag nødvendigvis er så utrolig vanskelig, men det er mengden pensum i hvert fag og all tiden man skal være "gratis arbeidskraft" som gjør det tungt. Mange får sjokk over hvor mye de faktisk må lese og jobbe for å få greie karakterer.

Jeg er ferdigutdannet om noen uker, og har aldri i løpet av utdannelsen ikke klart å forstå noe eller stått fast på noe, men jeg har mang en gang vært helt utslitt og til tider deimotivert over alt jeg har måttet gå gjennom.

Men har du noen sammenligningsgrunnlag, tro? Hvis sykepleie er så tøft og vanskelig, hvordan tror du femårige mastergradsstudier i teknologi\naturvitenskap, bachelorprogrammer i realfag, medisin er, hvis du syns sykepleie er så tøft og krevende? Å ta høyere utdanning er krevende og det forventes at du jobber med studiene (vel, noen studier krever mye av deg hvertfall).
Det jeg kan være enig med deg, er at mastergradsstudier i samfunnvitenskap, statsvitenskap, sosiologi og ymse andre retninger er mindre krevende enn sykepleie. Dette sier jeg på grunnlag av dette: har venninner som studerer sykepleie og har venninner som studerer statsvitenskap, rettsvitenskap og sosiologi. De fleste av disse har en grei hverdag, de leser mye hjemme, har lite obligatoriske oppgaver og jobber mye ved siden av studier, mens hun som studerer sykepleie har mye praksis og obligatorisk undervisning, som gjør av vedkommende ikke kan droppe å dra på forelesninger og å sitte hjemme og "jobbe."

Anonymous poster hash: 2e073...96b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sykepleiere som jobber i det private tjener som regel dårligere enn de som jobber i det offentlige!

Anonymous poster hash: a2b13...fd5

Å? Nå kjenner jeg bare én sykepleier som jobber i det private, men hun er hvertfall strålende fornøyd med lønn:) Men, det er ikke umulig du har rett. Dersom det ikke er underskudd av sykepleiere, så er det heller ingen grunn for dem å presse opp lønnen.

Anonymous poster hash: dffb8...6b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det dere ikke forstår er at pensum- og arbeidsmengden er på samme nivå som andre helsefaglige bachelorutdanninger som det er mulig å sammenligne seg med. F.eks. vernepleie,radiograf, fysioterapeut,ergoterapeut og bioingeniør.

Disse har også månedsvis med knallhard praksis der det skal ytes 100 %,man brukes som "gratis" arbeidskfrat", og har mange sider pensum å pløye igjennom for å bestå eksamen.

Ingenting av dette er unikt for sykepleierutdanningen.

Når du sier det er "svært mye pensum":

Hvilke andre utdanninger sammenligner du med da,og mener har mindre?

Anonymous poster hash: 4a8d4...ae9

Jeg har ikke sagt noe om de andre utdanningene. De har sikkert mye de også. Jeg snakker ene og alene om sykepleien. Så å omtale meg som en del av dere kan du bare droppe.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg driter i pensumet, jeg snakker om iforhold til lønn og hvordan de blir ansett i samfunnet. Folk flest som ikke har studert juss vet hva studiet innebærer. Og ingeniør. Det er ikke en beskyttet tittel engang så det er iallefall ikke noe som er høyt på strå.

Det er forskjell på høyskoleingeniører og sivilingeniører fra NTNU. Alle de legene og advokatene jeg kjenner synes i alle fall siving.utdanning er imponerende, fordi de vet hvor krevende den er. Dessuten er det ikke hva "folk flest" mener om en utdanningsretning som er avgjørende for hvor vanskelig den er, hvis man skal mene noe om det må man nesten ha noen referansepunkter selv også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke sagt noe om de andre utdanningene. De har sikkert mye de også. Jeg snakker ene og alene om sykepleien. Så å omtale meg som en del av dere kan du bare droppe.

Men kjære deg. Når du sier det er "svært mye pensum" så må du jo ha et sammenligningsgrunnlag å vudere det ut i fra.????

Anonymous poster hash: 4a8d4...ae9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest elle82

Men det dere ikke forstår er at pensum- og arbeidsmengden er på samme nivå som andre helsefaglige bachelorutdanninger som det er mulig å sammenligne seg med. F.eks. vernepleie,radiograf, fysioterapeut,ergoterapeut og bioingeniør.

Disse har også månedsvis med knallhard praksis der det skal ytes 100 %,man brukes som "gratis" arbeidskfrat", og har mange sider pensum å pløye igjennom for å bestå eksamen.

Ingenting av dette er unikt for sykepleierutdanningen.

Når du sier det er "svært mye pensum":

Hvilke andre utdanninger sammenligner du med da,og mener har mindre?

Anonymous poster hash: 4a8d4...ae9

Niks!

Kjenner både en radiograf og en ergoterapeut, og når vi har sammenlignet studie, arbeidsmengde og praksis, så et det ingen tvil om at sykepleierstudiet har det travlest. Det sier seg vel egentlig selv, siden selve yrket sykepleier er noe av det travleste du kommer borti- og det gjenspeiles nettopp gjennom praksis.

Har selv flere fag bak meg på universitetet, bla realfag og samfunnsfag, så kan sammenligne litt utenom høyskolestudiene og. For meg er typiske lese fag innen sv og hf fakultet latterlig enkle, realfag derimot er svært krevende, så lenge man ikke har naturlig anlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men kjære deg. Når du sier det er "svært mye pensum" så må du jo ha et sammenligningsgrunnlag å vudere det ut i fra.????

Anonymous poster hash: 4a8d4...ae9

"Kjære deg"? Dropp å være nedlatende er du snill. Når jeg har omtalt studiet tidligere så har det vært i emner hvor ts spør om hvordan studiet er. Da har jeg sagt det akkurat som det er uten at jeg har sammeblignet det med noe. Jeg har over 30 bøker, mange av dem ganske tjukke. Det anser jeg som mye pensum. Hva sndre studier har bryr meg ikke da jeg ikkehar gjort noen ssammenligninger. De eneste som har sammenlignet her er dere som prøver å rakke ned på studiet og få det til å virke som at det er ungdomdkolenivå.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...