Gå til innhold

Prøverør 2014


Bossom

Anbefalte innlegg

Velkommen BlueBella, og lykke til! Det høres ut som om dere har en plan :)

Er det noen her som vet hvordan det blir med reising når man bor langt unna klinikken? Reiser man til og fra hele tiden, eller blir man i klinikken i en lengre periode?

Vi tilhører helseregion nord men har valgt behandling på St Olavs i stedet. Reiseavstanden blir ikke særlig lenger, da alt er langt unna her :) så det blir fly uansett. Flytiden er cirka en time uansett hvilken klinikk det hadde blitt, med bil er det rundt 8 timer hver vei. Jeg lurer på hvordan de gjør det når jeg skal ha invendig ultralyd, reiser jeg til og fra flere ganger da, eller kan man ta det på et lokalt sykehus? Og fra egguthenting til innsetting? Og hva med mannen? Jeg er ikke så veldig bekymret for hvordan jeg skal ordne det på jobb, det blir vanskeligere for mannen. Men det er nå så. Men å skulle bestille flybiletter i siste liten, og ordne med kennel til hunden... det blir kanskje en utfordring. Og man er jo litt avhengig av når mensen kommer, når eggene er modne, osv. Så det er vanskelig å planlegge alt på forhånd. Om det er noen her som har gått gjennom det samme og som vet hvordan det gjøres med disse avstander hadde det vært supert! :tommel:

Vi går også til St. Olavs, men vi kjører - da vi er ca 3 timer unna :)

Du må nok til St. Olavs for å ta ultralyd, og bør nok beregne 2 ultralyder. St. Olavs samarbeider kun med Ålesund sykehus, så vi fikk dra dit på ultralyd siden det kun ligger 2 timer unna.

Mannen må kun være med på uthentingen, så om du vil kan du reise alene både til ultralyd og innsett. Tror St. Olavs har avtale med ett hotell sånn at dere får litt rimeligere priser på overnatting, men disse pengene kan det hende dere får igjen fra Pasientreiser :) Ta vare på alt av kvitteringer, så får dere i alle fall igjen litt! Ring klinikken og hør hvordan det er med overnatting du. Vet mange overnatter på hotell fra uthenting til innsett, så det kan du/dere gjøre :)

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lilleløvetann, takk for god info :)

Jeg har lest litt på bloggen deres så skjønner at du er godt lokalkjent hos St Olavs og kjenner rutinene der. Når sånn cirka hører man når man skal dra dit? Hvor lenge før UL, hvor lenge før uttak osv? Er det overhodet mulig å planlegge ting i forkant?

Fikk tatt blodprøve i går, for HIV, hepatitt, rubella osv. Det er visst rutine... Satser på at de er ok! Noen som vet hvor lang tid det tar før man får vite resultatene?

Endret av Babel80
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er jo ingen ekspert akkurat siden jeg akkurat er i gang med prosessen selv, men noen ting kan man vel planlegge på forhånd. Vi gjør jo dette privat, og jeg har allerede datoene for mine UL før egguttak. Vi kan ta ut egg i uke 20, men siden vi skal ut og reise den helgen, så kunne de utsette uttaket til uken etter, så noe fleksibilitet er det (men jeg tror det var mulig siden man kan gå på kun nesesprayen mellom 2 og 3 uker).

Jeg kom akkurat nå hjem fra sykehuset etter å ha tatt masse blodprøver for hormonnivåer når jeg har mensen, og så selvfølgelig HIV, hepatitt osv. Det føles litt rart for meg hele denne prosessen, for jeg er så dårlig forberedt i forhold til mange andre. Jeg har ikke vært på noen utredning i det offentlige på forhånd, jeg har ikke vært gjennom masse undersøkelser etc før vi startet med prosessen nå for litt siden. Vi har jo ikke forsøkt å få barn før vi nå gjør IVF siden vi vet at mannen min ikke er fertil på egenhånd. Så for oss er jo ikke dette et skritt sent i prosessen for å få barn, for oss er dette første skritt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lilleløvetann, takk for god info :)

Jeg har lest litt på bloggen deres så skjønner at du er godt lokalkjent hos St Olavs og kjenner rutinene der. Når sånn cirka hører man når man skal dra ditt? Hvor lenge før UL, hvor lenge før uttak osv? Er det overhodet mulig å planlegge ting i forkant?

Fikk tatt blodprøve i går, for HIV, hepatitt, rubella osv. Det er visst rutine... Satser på at de er ok! Noen som vet hvor lang tid det tar før man får vite resultatene?

Begynner å bli godt kjent oppe der nå ja ;)

Nå som dere har tatt de nødvendige blodprøvene vil du få brev i posten om ca 1 måned tenker jeg, i brevet står det når dere skal dit for konsultasjon før forsøket kan starte. Vi fikk time en mnd etter brevet kom :) Vi fikk ikke vite svaret på blodprøvene før vi var til konsultasjon, men regner med vi hadde fått beskjed før vi kom dit om noe var galt ;)

På konsultasjonen fikk vi vite at vi skulle begynne til høsten 2013, rundt september - men at vi fikk mer info i ett brev som skulle komme i posten. Når brevet kom skulle vi ringe til klinikken for å booke time, og da setter de av tid innenfor noen uker sånn ca når du tror mensen skal komme den måneden dere blir satt opp. (Så før du ringer kan det være lurt å finne ut ca når mensen kommer noen måneder frem i tid og ha datoene foran deg). Det er IKKE enkelt å planlegge alt dette, og de er IKKE så fleksibel i det offentlige som i det private.. Du starter med medisinene tidligst på syklusdag 1, så får du nok UL-time nøyaktig 1 uke etter du starter med medisinene. (Dette er hvis du har kort regime, jeg har aldri hatt langt - så jeg vet ikke helt hvordan det fungerer..)

Her er f.eks sånn vi gjorde det ved begge våre forsøk (bruker datoene fra dette forsøket):

- Mandag 24/2 , startet med Puregon

- Fredag 28/2 , startet med Cetrotide

- Mandag 3/3 , UL (i Ålesund, eggposene var ikke store nok - måtte ha ekstra UL)

- Fredag 7/3 , UL (i Ålesund)

- Lørdag 8/3 , satte Ovitrelle (eggløsningssprøyten)

- Mandag 10/3 , Uthenting + startet med Crinone

- Onsdag 12/3 , Innsett.

Så, du ringer til St.Olavs når du får mensen (syklusdag 1), da planlegges sprøytestart + første UL. Så UL blir stort sett 1 uke etter sprøytestart + eventuelt 1 ekstra UL noen dager etter om eggposene ikke er store nok ved første UL. Når eggposene er store nok planlegger dere uthenting/innsett den dagen dere er til UL.

Så det eneste man kan klare å 'planlegge' er ca når man får mensen, også starter man med medisinene tidligst på syklusdag 1. Ved første forsøk startet jeg på syklusdag 3, siden jeg fikk mensen på en lørdag. Ved andre forsøk startet jeg på syklusdag 1 siden jeg fikk mensen på en mandag :)

Sorry hvis dette ble mye og rotete, men det beste man kan gjøre er å planlegge sånn ca ut fra når man forventer mensen.. Så det er ikke alltid like lett, i alle fall ikke om man har uregelmessig mens. Håper dette var til litt hjelp i alle fall :) Prosessen kan virke litt lang, rotete og vanskelig å forstå seg på når man skal gjennom første forsøk - men man kommer fort inn i det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det her var jo super informasjon og ikke rotete i det hele tatt. Vi har hatt utredningen andre steder men fått brev og avtalt sprøytestart på telefon. Siden syklusen i april kræsjer med Påsken, starter vi på neste. Forventet mens er 1. mai som jo er en rød dag. Starter da trolig 2. eller 3. mai med sprøyter. Så da tipper jeg at 1. UL blir fredag 9. mai eller mandag 12. Og egguttak en gang i uke 20. Det hjelper jo veldig å vite det, så får vi i hvert fall planlegge litt på jobb. Tusen hjertelig!

Betyr det at du skal teste snart??

Endret av Babel80
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva?! Uuuups! Ser nå at du har testet allerede! :heiajente:

GRATULERER SÅ MYE! :hoppe:

Tuuusen takk :bolledeig:

Skal få svar på gårsdagens HCG idag, så håper den er bra!

Dette blir spennende :biggrin:

Lykke til med første forsøk! Dette kommer til å gå fint :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Er i samme situasjon som deg. Tilhører region nord, men har valgt st.olavs. Jeg har antakeligvis oppstart på kort regime i april ( hvis det ikke kræsjer med påsken:-( ) Jeg snakket med klinikken for to uker ang dette, og de sa at når jeg først kom reisende nedover for UL av eggstokker, så ønsker de å holde meg der til innsett er overstått. "Du får jo sykemelding, så det er jo ingen problem" Hun antok ca en uke. Hun sa også at samboern IKKE fikk sykemelding, kun bekreftelse på nødvendig oppmøte den dagen han skal "levere" :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble litt kluss med syklussen her, så det kan hende at den ikke krasjer med Påsken likevel. Da får jeg også starte opp i april. Men satser for sikkerhets skyld på senest i begynnelsen av mai. Det ser ut som om du ligger litt foran meg da, du får holde meg oppdatert om hvordan det går :)

Jeg ante ikke at de holder pasientene der så lenge, har hørt at mange bare reiser at og frem. Kanskje det er fordi at vi har så lang reisevei? Men man må jo kunne stille på kort varsel, så høres litt lurt ut å bare være der. Jeg har også hørt det de sier om at mannen ikke får sykemelding. Heldigvis er sjefen til mannen ganske grei :)

Tror jeg vet sånn cirka hvor du bor hen da! :plystre:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil bare ønske alle sammen lykke til! Her satt spiren på forsøk nr 2 med icsi. Og jeg har nå en liten frøken i magen. Vi gjennomførte begge forsøkene privat.

Skrik ut hvis det er noen som lurer på noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lilleløvetann!!! Gratulerer:-D

Tusen takk! :biggrin:

Jeg vil bare ønske alle sammen lykke til! Her satt spiren på forsøk nr 2 med icsi. Og jeg har nå en liten frøken i magen. Vi gjennomførte begge forsøkene privat.

Skrik ut hvis det er noen som lurer på noe.

Gratulerer så mye :hjerte: Her satt også spiren på forsøk nr. 2 med ICSI :)

Vet du forresten hva HCG'en din var på testedagen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tusen takk! :biggrin:

Gratulerer så mye :hjerte: Her satt også spiren på forsøk nr. 2 med ICSI :)

Vet du forresten hva HCG'en din var på testedagen?

Jeg vet dessverre ikke det. Jeg tok aldri noen blodprøver hos legen. Jeg testet hjemme, ringte klinikken med resultatet og så skjedde det ingenting før jeg var på 7 ukers ultralyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet dessverre ikke det. Jeg tok aldri noen blodprøver hos legen. Jeg testet hjemme, ringte klinikken med resultatet og så skjedde det ingenting før jeg var på 7 ukers ultralyd.

Ok :) Vi skal på første UL om 2 uker, gleder oss så utrolig mye :hjerte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil bare ønske alle sammen lykke til! Her satt spiren på forsøk nr 2 med icsi. Og jeg har nå en liten frøken i magen. Vi gjennomførte begge forsøkene privat.

Skrik ut hvis det er noen som lurer på noe.

Hvilken klinikk var det dere brukte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ok :) Vi skal på første UL om 2 uker, gleder oss så utrolig mye :hjerte:

Det er utrolig kjekt, selv om spiren bare ser ut som en sjøhest :fnise:

Hvilken klinikk var det dere brukte?

Vi brukte Klinikk Hausken. Vi var kjempe fornøyd. De er virkelig helt fantastiske!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi brukte Klinikk Hausken. Vi var kjempe fornøyd. De er virkelig helt fantastiske!

Hausken er utelukket pga geografi. Vi skal ha vår første ICSI på Fertilitetssenteret i midten av mai. Grugleder meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hausken er utelukket pga geografi. Vi skal ha vår første ICSI på Fertilitetssenteret i midten av mai. Grugleder meg :)

Det er ikke en dans på roser. Jeg ble tussete av medisinene, en skikkelig gladklump i perioder. Jeg tror det var hakket før mannen flyttet ut :fnise: . Nå var det veldig forskjellige hvor vonde selve uthentingene og innsettene var. Men jeg er ikke i tvil. Det er så verdt det, nå har jeg en liten jente som kitler meg i magen hver dag, og i løpet av 7-8 uker får vi treffe henne.

Lykke til med alt sammen. Jeg krysser fingrene for deg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble litt kluss med syklussen her, så det kan hende at den ikke krasjer med Påsken likevel. Da får jeg også starte opp i april. Men satser for sikkerhets skyld på senest i begynnelsen av mai. Det ser ut som om du ligger litt foran meg da, du får holde meg oppdatert om hvordan det går :)

Jeg ante ikke at de holder pasientene der så lenge, har hørt at mange bare reiser at og frem. Kanskje det er fordi at vi har så lang reisevei? Men man må jo kunne stille på kort varsel, så høres litt lurt ut å bare være der. Jeg har også hørt det de sier om at mannen ikke får sykemelding. Heldigvis er sjefen til mannen ganske grei :)

Tror jeg vet sånn cirka hvor du bor hen da! :plystre:

Ja, min kom plutselig for tidlig (TYPISK) som gjør at det kanskje krasjer med påsken. Krysser fingrene for at det går akkurat :) Ja, det er jo veldig lenge å holde pasienter der, ikke minst på grunn av kostnadene for overnatting når man ikke har annet enn hotell å bo på :( Ja, jeg skal oppdatere så snart jeg vet noe mer, om det faktisk blir i april ! *spent*

ja, man kan vel si at jeg bor på Helgeland :redd:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...