Gå til innhold

Tips til gode, billige og varierte studentmiddager?


Sugar&Spice

Anbefalte innlegg

Jeg, som veldig mange andre, skal flytte nå og lurer på din aller beste studentmatrett!

Jeg er veldig glad i å lage ting fra bunnen av og har allerede lært å lage knekkebrød, rundstykker, brød, bakst generelt, fiskekaker, kjøttkaker osv osv osv fra bunnen av. Men jeg trenger litt fler middagsretter!

Jeg vil ikke bli en av de som spiser ris, stekt kylling og kokte gulerøtter så ofte. Jeg ønsker et variert kosthold som ikke koster fletta, og trenger derfor litt fler tips... I tillegg skal jeg jo som regel bare lage middag til meg selv, evt en-to andre.

Hva var din favorittrett i studenttiden? Hva er billigst i lengden og hva funker best?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Fairydust

Jeg pleier å lage ganske mye forskjellig. Jeg har dog ikke et strengt budsjett å holde meg til, men lager jo noen billige middager innimellom også. Noen ganger er ting billigere enn man tror. Har du fryser? I så fall trenger ikke måltidene dine å bli så dyre. Kjøp 1 kg kyllingfilèt og du har kyllingfilèt til veldig mange middager. Bare frys ned 1-2 filèter i gangen og ta opp. Kyllingene kan brukes i wok, pastaretter, ovnsbakt med litt skinke eller bacon rundt, eller fylt med kremost osv. Kjøp frossen nakkekoteletter, det er billig mat det. Ta opp dagen før eller på morgenen og tin i kjøleskap, så kan du steke deg koteletter til middag. Til koteletter kan du bruke alt av tilbehør. Ovnsbakte poteter, fløtegratinerte poteter, pasta, naturris, en god couscous, ovnsbakte grønnsaker. Kanskje en liten saus. Endeløse variasjoner. Men mer konkret, her er noen middagstips som ikke koster skjorta:

- Grønnsakssuppe/lapskaus

- Ovnsbakt laks med pesto og couscous (grønnsaker i couscousen)

- Fiskeburger. Kan lages av laks f.eks.

- Løksuppe (billigere får du det ikke)

- Tomatsuppe med kjøttdeig eller chorizo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Michelet

Linsegryte :

4 poteter

4 gulrøtter

1 kålrot

1 stor søtpotet

1,5 dl røde linser

1,5 dl brune linser

2 ss tomatpure

buljong tilpasset vannmengden.

Pleier ta på vann til alle grønnsakene er dekket. Kok til alle grønnsakene er myke.Smaker kjempegodt!

Restene bruker jeg til å lage deilige burgere http://kidtestedfirefighterapproved.com/2011/11/11/how-

to-make-amazing-burgers-out-of-leftover-soup/

Pleier bli mer burgere enn jeg klarer å spise opp,så resten fryser jeg i porsjonspakninger og tar opp når jeg har behov for kjapp og enkel middag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kyllingfileter i frysedisk hos coop eller kiwi koster kun 69 per kg! Ca 12 kr per filet og gir uendelig med variasjonsmuligheter, både indiske, texmex, franske og kinesiske smaker :)

Sauser og marinader kan du lage selv av olje, krydder og grønnsaker osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tunfisk er veldig billig og godt om du liker det. I salat, i pasta, wok, i pitabrød.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rema 1000 her jeg bor har ofte kjøttdeig og kjøttpålegg på tilbud når de nærmer seg best før-dato, det er bare å fryse det så kan det brukes senere.

400 gram kjøttdeig (er man heldig finner man karbonadedeig og) til 15 kroner, hvis man har grønnsaker kan man lage en kjøttsaus til pasta som er skikkelig drøy.

I går laget jeg pastasaus av 1 pakke kjøttdeig, 3 gulrøtter, 2 selleristenger, 2 løk, 1 boks hermetiske tomater, 1 ss tomatpuré og diverse krydderier. (Ok, jeg hadde litt ekstra tomater og en skvett rødvin i, men det er jo ikke noe man må ha hvis man har dårlig råd ;) ) Fikk 5 gode porsjoner ut av det som jeg har delt opp og fryst, billig og enkel middag :)

Kikertburgere/falafel er rimelig (hvis man lager selv iallefall) og veldig godt, kan brukes til middag/lunsj/snacks.

Fryst torskefilet er passe billig, og kan brukes til nesten alt. Jeg baker den av og til sammen med poteter og det jeg måtte ha av grønnsaker, eller så lager jeg en 'billigbacalao' med torskestykker, hermetiske tomater, poteter og løk i form. Stekt torsk med bakt potet og smør er veeldig godt, spesielt hvis man har en skive bacon på.

Anonym poster: dcf82f7f1e6f00d7c6687386cd811f86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest gjest17

Om du er glad i pasta er pasta arrabiata ypperlig og ikke minst billig :-) Finhakk en halv rødløk, ett fedd hvitløk, ha på litt tørket rosmarin og stek det mykt i olje. Ha over en boks hermetiske tomater av god kvalitet, peperoncini, en liten klype sukker, salt og pepper. Kokes inn til ønsket konsistens på lav varme. Bland inn kokt pasta og bladpersille. Ha over revet parmesan og server :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk ut indisk mat om du liker det.

Koster kanskje litt å handle inn en del av varene om du ikke allerede har dem, men mye av det er varer som varer lenge og kan brukes til andre retter andre dager.

Samme med f.eks thaimat. Fiskesaus, soyasaus, palmesukker, curry paste er varer som man ikke klarer å bruke opp så fort.

Nudler kan man kjøpe stort av på tilbud. Grønnsakene kan du bruke til det aller meste om du ikke vil ha thaimat hver dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette spiser jeg mye av:

- Wok med grønnsaker og ris. Her kan man varierer i det uendelige med forskjellige grønnsaker og sauser.

- Omeletter. Kan også variere i det uendelige med hvilke ting man vil ha oppi omeletten. Kan være kikerter, oliven, kjøtt, røkt laks, seranoskinke, grønnsaker osv.

- Spaghetti: En boks hakkede tomater, masse pizzakrydder, en boks kikerter. Koker det sammen. Har fullkornsspaghetti ved siden av.

- Ostesmørbrød er billig og godt.

- Havregrøt. Kan både spises varm og kald! Her kan man også tilsette masse forskjellig, og variere om man vil ha den søt eller salt. Ha oppi banan, rosiner, nøtter, frukt, yoghurt, smør, kanel, sukker osv. osv.

- Laks i fajitas: steker en laksefilet, putter den i en fajitas sammen med tacosaus og grønnsaker.

- Laks med spaghetti, pesto og tomater.

Jeg er ikke så veldig fantasifull av meg, og liker egentlig ikke å lage mat. Jeg liker bare å spise det! Derfor lager jeg veldig enkle retter som tar kort tid, og som jeg kan lage store porsjoner av og fryse ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker å lage pastagrateng, rett og slett fordi det er en rett jeg gjerne har i tre dager, og mat til både lunsj og middag. Har rett og slett 300 gram pasta (jeg bruker lavkarbopasta), 1 boks kremfløte, 250 gram revet ost, en pakke med skinke og 4 egg. Jeg blander mesteparten sammen, men holder igjen nok ost til å strø over på toppen. Enkelt og godt. Stekes på 200 grader i 30-40 minutter.

Mvh Yvonne :heiajente:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiskepinner koster 7 kr for pakken på rema, brukte å spise det hvis jeg hadde små økonomiske kriser før :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiskepinner koster 7 kr for pakken på rema, brukte å spise det hvis jeg hadde små økonomiske kriser før :P

Skulle gjerne spist fiskepinner, men det er ikke mat i mine øyne.... :P

------

Takk for alle svar! Må visst lagre hele denne tråden et sted og bruke som inspirasjon når jeg endelig har flyttet. Men det er bare å komme med fler tips om dere kan :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du ikke er glad i slike ferdige fiskepinner, så kan du jo kjøpe en billig "kloss" med f.eks sei

Da trenger du bare litt egg, hvetemel og brødsmuler for å lage fiskepinner.

Brødsmulene lager du ved å ta vare på alle skalker og brød som evnt er i ferd med å bli dårlig. Ha det i ovnen så det blir crispy, smuldre det opp og ha det så over i en beholder.

Når du skal bruke det så tar du det du trenger og så kan du jo blande inn litt krydder/urter for ekstra smak

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke er glad i slike ferdige fiskepinner, så kan du jo kjøpe en billig "kloss" med f.eks sei

Da trenger du bare litt egg, hvetemel og brødsmuler for å lage fiskepinner.

Brødsmulene lager du ved å ta vare på alle skalker og brød som evnt er i ferd med å bli dårlig. Ha det i ovnen så det blir crispy, smuldre det opp og ha det så over i en beholder.

Når du skal bruke det så tar du det du trenger og så kan du jo blande inn litt krydder/urter for ekstra smak

Ja, det glemte jeg å skrive, vet hvordan jeg lager fiskepinner også :) Fersk fisk er best, men så himla dyrt... Blir nok mye frossent. Jeg bruker geriljermel og ikke brødsmuler. Spiser nesten ikke brød og bruker mye av melet. Så det funker fjell for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Skulle gjerne spist fiskepinner, men det er ikke mat i mine øyne.... :P

Nei det er jo ikke det, tenkte bare om du plutselig ble blakk og veldig sulten:D Jeg fikk ikke noe hjelp av foreldrene mine og hadde ikke noe jobb, så når husleie var betalt hadde jeg 900 igjen av stipendet ca, så det ble mye fiskepinner og annet drittmat som jeg ikke KLARER å spise nå lengre.. blir kvalm av tanken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det er jo ikke det, tenkte bare om du plutselig ble blakk og veldig sulten:D Jeg fikk ikke noe hjelp av foreldrene mine og hadde ikke noe jobb, så når husleie var betalt hadde jeg 900 igjen av stipendet ca, så det ble mye fiskepinner og annet drittmat som jeg ikke KLARER å spise nå lengre.. blir kvalm av tanken.

Haha, jeg går nok heller sulten til sengs før jeg spiser fiskepinner! Jeg har heldigvis en del igjen av stipendet etter husleien, skal bo relativt billig.. Så har nesten 3000 igjen. Men skal prøve å leve så billig som mulig uansett, men får se hvordan det blir. Det skal nok gå rundt! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje et råd som er litt på siden, for jeg kommer ikke på noen gode oppskrifter akkurat nå, men: Kjøp inn en del krydder mens du fortsatt har god råd. Løfter mange potensielt "kjipe" måltider og varer lenge. Første jeg gjorde da jeg flyttet for meg selv som student for andre gang og hadde lært litt var å fylle opp krydderskapet med ting som muskat, oregano, paprikapulver, koriander, cajennepepper, krydderblandingene fra Jacobs (egentlig unødvendig når man har til å blande selv, men de er så innmari gode..) og noen ting som soyasaus og østerssaus. Måltidene blir fort dyre om man trenger tre krydder og en saus for å lage f.eks sausen til en spesifik rett, men har du det i skapet fra før blir det ofte veldig billig. Kostet meg "ingenting" når jeg hadde augustlønn fra jobben + den store utbetalingen fra lånekassen, men hadde ikke alltid tatt meg råd til det senere i studieåret..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje et råd som er litt på siden, for jeg kommer ikke på noen gode oppskrifter akkurat nå, men: Kjøp inn en del krydder mens du fortsatt har god råd. Løfter mange potensielt "kjipe" måltider og varer lenge. Første jeg gjorde da jeg flyttet for meg selv som student for andre gang og hadde lært litt var å fylle opp krydderskapet med ting som muskat, oregano, paprikapulver, koriander, cajennepepper, krydderblandingene fra Jacobs (egentlig unødvendig når man har til å blande selv, men de er så innmari gode..) og noen ting som soyasaus og østerssaus. Måltidene blir fort dyre om man trenger tre krydder og en saus for å lage f.eks sausen til en spesifik rett, men har du det i skapet fra før blir det ofte veldig billig. Kostet meg "ingenting" når jeg hadde augustlønn fra jobben + den store utbetalingen fra lånekassen, men hadde ikke alltid tatt meg råd til det senere i studieåret..

Ja, det har jeg allerede tenkt å gjøre! Sausposer som er gode til wok er jo SVINDYRT å kjøpe en av gangen, men tenker å kjøpe en stor flaske på en innvandrersjappe. Koster 10 kr mer enn engangsposene, men varer jo til kanskje 20 middager.... Mye penger å spare! Jeg har skrevet et lite budsjett til den store utbetalingen allerede og tar med meg mye hjemmefra så jeg slipper å kjøpe så mye. Er så lett å tenke at "ja, men det koster bare 20 kr, så kjøper det der oppe", men det blir jo MANGE 20-kroninger til slutt!

Krydder har jeg heldigvis lært å bruke hjemmefra, så krydderskapet mitt skal virkelig innkjøpes! Vet ikke om jeg hadde klart meg uten..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...