Gå til innhold

Mengde proteinpulver etter trening


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har nylig kjøpt en boks med myseprotein/whey og planlegger å ta dette etter treningsøkter.

Målet er å bygge muskler, samt gå opp i vekt.

Jeg er litt usikker på hvilken dose pulver jeg skal ta og om jeg bør ta det daglig eller kun etter treningsøkter mao. 3/4 ganger i uken.

Jeg veier rundt 46 kg og er 167 høy. Jeg spiser generelt lite iløpet av dagen, men prøver å være bevisst på å hele tiden spise litt mer enn jeg orker.

Kan noen hjelpe meg finne ut hvilken dose jeg skal bruke, samt hvor ofte jeg skal ta det? :)



Anonymous poster hash: dc75d...a55
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det som er lurt å ha i bakhodet er at proteinpulver er et kost-*tilskudd* -det skal altså være en supplering til kostholdet du har fra før.

Mitt tips er at du først og fremst prøver å få i deg MINST 3 (helst 4-5) skikkelige måltider (passelig mengde karbohydrater, protein og fett) hver dag. Hvis du syns det er utfodrende å få i seg nok, kan det være en idé å velge matvarer som ikke føles så tunge i magen (yoghurt, cottage cheese, kesam, havregrøt, fisk framfor kjøtt, supper, smooties).

De dagene du trener, kan du i tillegg til dette blande deg en shake med 30-40 gram proteinpulver sammen med 2-3 dl lettmelk, ha gjerne en banan ved siden av.

De dagene kvelden kommer, og du vet du har spist litt lite den dagen, men ikke orker tanken på å spise et vanlig måltid, kan du også lage deg en shake med melk. (Hvis dette skjer en dag du har trent, vil det altså si 60-80 gram puøver totalt den dagen)

Ut i fra det du skriver, vil fire måltider som inneholder en proteinkilde av god kvalitet, pluss en shake de dagene du trener, fint dekke proteinbehovet ditt.



Anonymous poster hash: ac059...de3
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om målet er å gå opp i vekt er det vel så billig å bare drikke litt flere kalorier. H-melk er utmerket til det.

Siden du uansett har kjøpt proteinpulveret så kan du godt blande deg en shake (dosene på pakken pleier å være ca 30g pulver + 3dl væske) etter hvert måltid.

Ta gjerne de dagene du ikke trener også. Om målet er å gå opp så trenger du å være i energioverskudd også på hviledagene. Det er trossalt da kroppen bygger seg opp. På treningsdagene brytes den ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

som AB skriver over, proteinpulver er for de som ikke får nok protein igjennom den vanlige dietten. Det vanlige ved bygging er å sikte for din egen kroppsvekt i kilo ganget med 2, og omgjort til gram.

Altså om du veier ca 50kg vil du ha ca 100g protein i løpet av dagen. Og da bruker du proteinpulveret til å nå dette målet om den vanlige dietten din ikke strekker til.



Anonymous poster hash: c77ed...126
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bedre seint enn aldri, sitter og kjeder meg på jobb :-)

Holder deg unna sukker etter trening, ikke bra og kjøre i seg en snickers etter trening.

Sukkeret tar plassen til proteinene når man bygger.

Du kan gå til ernæringsfysiolog for og sjekke forbrenning din. Jeg måtte det, fant ut jeg har en hvile forbrenning på 2500-3000....

Lykke til :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bedre seint enn aldri, sitter og kjeder meg på jobb :-)

Holder deg unna sukker etter trening, ikke bra og kjøre i seg en snickers etter trening.

Sukkeret tar plassen til proteinene når man bygger.

Du kan gå til ernæringsfysiolog for og sjekke forbrenning din. Jeg måtte det, fant ut jeg har en hvile forbrenning på 2500-3000....

Lykke til :-)

Jeg er delvis enig, men påstanden om at sukker tar plass til protein er bare tull. Jeg er ikke for at man skal få i seg sukker i form av sukrose (farin), men karbohydrater har absolutt en plass i ernæring etter trening.

Karbohydrater, etter trening, både fyller opp glykogenlagre og det bidrar til å øke insulinutskillelse som er nødvendig for at protein (egentlig aminosyrer) skal transporteres inn i muskelcellene. Protein gir en viss utskillelse i seg selv også.

Det er også flere hormonelle prosesser som styres/aktiveres av inntak av karbohydrater. Dette er viktig dersom man trener, men dersom aktivitetsnivået er lavt så er det ikke så viktig med karbohydrater rett etter trening.

Hvileforbrenning på 2500-3000kcal høres voldsomt ut, men nå kan jo det være du er veldig stor da.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg er delvis enig, men påstanden om at sukker tar plass til protein er bare tull. Jeg er ikke for at man skal få i seg sukker i form av sukrose (farin), men karbohydrater har absolutt en plass i ernæring etter trening.

Karbohydrater, etter trening, både fyller opp glykogenlagre og det bidrar til å øke insulinutskillelse som er nødvendig for at protein (egentlig aminosyrer) skal transporteres inn i muskelcellene. Protein gir en viss utskillelse i seg selv også.

Det er også flere hormonelle prosesser som styres/aktiveres av inntak av karbohydrater. Dette er viktig dersom man trener, men dersom aktivitetsnivået er lavt så er det ikke så viktig med karbohydrater rett etter trening.

Hvileforbrenning på 2500-3000kcal høres voldsomt ut, men nå kan jo det være du er veldig stor da.

170cm 60 kg. Så triller ikke rundt i stua :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...