Gå til innhold

Smarte sunne ideer istedenfor godteri?


ol93

Anbefalte innlegg

Gjest Ciegus

Godt forslag, men for å gjøre det sunnere kan man lage dip-mixen selv. :)

Ingredienser: Maltodekstrin, salt, paprikabiter, paprikapulver, modifisert potetstivelse, sukker, løkpulver, gjærekstrakt, smaksforsterker (natriumglutamat), druesukker, krydder (hvitløk, hvit pepper, kajennepepper),surhetsregulerende middel (askorbinsyre), aromaer.

Flere ting der jeg ikke anser som sunt. Det er veldig lett å lage egen. :) Bare google holiday dipmix oppskrift, så finner du versjoner med paprikabiter, hvitløksbiter eller alt tørket krydder.

Jeg vil også bruke seterrømme eller eventuelt crème fraîche hvis man vil ha litt mildere rømmesmak. Det er ingen grunn til å være redd fett.

Anonymous poster hash: c2e01...46d

Åh, dette skal jeg prøve!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det som funker for meg er å spise meg mett på sunn MAT. Jeg spiser minst mulig søtt og lite karbohydrater siden dette også blir til sukker i kroppen. Velmenende tips som "spis litt frukt" gjør at jeg tryner i godteskåla senere på kvelden. Litt sukker avler mer sukker for min del. Det tar litt tid å komme over den verste kneika med sukkeravhengighet, men ved å holde ut så går det fint. Men jeg må holde karbohydratinntaket lavt. Litt sukker går ikke. Når jeg er fysen på sukker har jeg spist for lite fett. Så da spiser jeg ett skikkelig fettrikt måltid og så er alt godt igjen. En gang i blant (kanskje en til to ganger i måneden), så spiser jeg søtt, men da laget på snillere søtninger som sukrin, stevia, bjørkesøt, tagatose og sånt.

Å spise fruktsukker er nesten like ille som å spise rørsukker. Du får i deg litt vitaminer og mineraler, men det er fortsatt sukker. Og faktisk er fruktose (fruktsukker) verre enn sukrose (rørsukker). Fruktose går rett til leveren.

Anonymous poster hash: c2e01...46d

Oj, det viste jeg ikke om fruktsukker :/ burde være litt mer forsiktig med deg da, da jeg har problemer med leveren...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er frukt med sjokolade sunt? Og går det an å tygge frosne druer?

Ja, det går. Blir som saftiskuler som du kan tygge selvfølgelig! Utrolig godt, anbefales på det sterkeste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Superwoman!

-Proteinfluff er kjempegodt! 1 scoop vanilje/bærprotein og ca. 200g frosne bær mikses sammen, smaker som sorbet.

-Marengs med sukrin gold/stevia

-Tyggegummi

-Sukekrfrie pastiller

-Melon, sunt og kalorifattig.

-Dadler, ekstremt søtt. Inneholder ca. 30 kalorier per daddel.

-Iskaffe, 0,5 dl melk/soyamelk, 2 dl vann, 1 ss pulverkaffi, 3 suketter. Kok opp litt vann, ha sukettene oppi et glass sammen med pulverkaffien, ha i ca. 1ss varmt vann sånn at kaffien og sukketten oppløses. Ha så i 2dl vann, 0,5 dl melk, og isbiter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

-Proteinfluff er kjempegodt! 1 scoop vanilje/bærprotein og ca. 200g frosne bær mikses sammen, smaker som sorbet.

-Marengs med sukrin gold/stevia

-Tyggegummi

-Sukekrfrie pastiller

-Melon, sunt og kalorifattig.

-Dadler, ekstremt søtt. Inneholder ca. 30 kalorier per daddel.

-Iskaffe, 0,5 dl melk/soyamelk, 2 dl vann, 1 ss pulverkaffi, 3 suketter. Kok opp litt vann, ha sukettene oppi et glass sammen med pulverkaffien, ha i ca. 1ss varmt vann sånn at kaffien og sukketten oppløses. Ha så i 2dl vann, 0,5 dl melk, og isbiter.

Nam, den iskaffen skal jeg prøve i morgen; )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eplechips! Deler eple opp i skiver med ostehøvel. Smør olje på bakepapir og litt kanel, sett eplene på bakepapiret og pensle eplene med olje og kanel. Sleng inn i ovnen (husker ikke hvor mange grader eller hvor lenge, men det finner du på nett :) ) Når de er ferdige legger du de over på et nytt bakepapir for å kjølne. Når de har kjølt seg ordentlig så skal de også ha blitt stivere og chips konsistens :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har flere sunnere snackvarianter som jeg bytter ut cravingen med.

I stedet for sjokolade - så tar jeg meg heller Confecta sukkerfri lavkalori-kakao

Iskrem - mager vaniljekesam eller sorbet av frosne bær

smågodt - Ifa fruits eller dent OI

pannekaker - steker bananpannekaker av eggehvite, banan, cottage cheese, kardemomme, kanel

eplekake - eple i skiver stekes i panna med kanel

chips&dip - blomkål/ kålrot med mager kesam-dip

dessert etter middag - dobbel 00 yoghurt

noe søtt, uspesifikt - frukt eller bær



Anonymous poster hash: 90d78...d93
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne er supergod;

http://lenaludvigsen.blogg.no/1378820739_oppskrift_sunn_protei.html
(''ostekake'' med bringebærsmak:-D)

Lagde også denne i går, en versjon av Kristine Webers sjokoladekake;

http://lenaludvigsen.blogg.no/1389127164_supersunn_sjokoladeka.html

Ellers var noe av det beste jeg visste før frosne skogsbær med sukrindryss og litt lettis på toppen:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Eplechips! Deler eple opp i skiver med ostehøvel. Smør olje på bakepapir og litt kanel, sett eplene på bakepapiret og pensle eplene med olje og kanel. Sleng inn i ovnen (husker ikke hvor mange grader eller hvor lenge, men det finner du på nett :) ) Når de er ferdige legger du de over på et nytt bakepapir for å kjølne. Når de har kjølt seg ordentlig så skal de også ha blitt stivere og chips konsistens :)

Mmm! det fikk jeg lyst til å lage ^^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I dag laget jeg yoghurt-is. Brukte 0,0% skogsbæryoghurt og noe gresk yoghurt som måtte brukes opp (funker sikkert med nesten hva som helst). Rørte inn noen frosne bringebær og en spiseskje honning, ettersom den greske var naturell.

Rørte i blandingen en gang i halvtimen mens den sto i fryseren. Ble veldig bra og like bra som hvilken som helst annen is. Bare uten fløte/fett og rent sukker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes nå fremdeles det meste her høres ut som surrogater som bare opprettholder søtsuget... Mener ikke å være frekk/negativ, det er bare ikke noe for meg, og da skjønner jeg ikke hvordan andre kan like det :fnise:

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes nå fremdeles det meste her høres ut som surrogater som bare opprettholder søtsuget... Mener ikke å være frekk/negativ, det er bare ikke noe for meg, og da skjønner jeg ikke hvordan andre kan like det :fnise:

Veldig enig og jeg har kommentert dette før. Honning er også sukker. Det som funker for meg er å spise meg mett på MAT med mye fett. Blir jeg fysen så har jeg spist for lite fett.

Anonymous poster hash: c2e01...46d

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest BettyBoop

Hei, jeg er på jakt etter gode sunne alternativer til sunt knask!

Jeg har blitt helt hektet på fryste druer! Det er utrolig godt :P

Er også glad i mørk sjokolade, men kan jo ikke spise alt for mye av det, hehe.

Og nøtter selvfølgelig

Har du noen gode ideer som jeg burde prøve?

Frukt i biter. Hvasomhelst: eple, banan, melon hva du enn liker. Rå gulrøtter med dipp er også godt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag laget jeg yoghurt-is. Brukte 0,0% skogsbæryoghurt og noe gresk yoghurt som måtte brukes opp (funker sikkert med nesten hva som helst). Rørte inn noen frosne bringebær og en spiseskje honning, ettersom den greske var naturell.

Rørte i blandingen en gang i halvtimen mens den sto i fryseren. Ble veldig bra og like bra som hvilken som helst annen is. Bare uten fløte/fett og rent sukker.

Honning er rent sukker og gresk yoghurt inneholder fett, ikke at det er noe problem selvsagt.

Anonymous poster hash: 85199...3d7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes nå fremdeles det meste her høres ut som surrogater som bare opprettholder søtsuget... Mener ikke å være frekk/negativ, det er bare ikke noe for meg, og da skjønner jeg ikke hvordan andre kan like det :fnise:

Veldig enig og jeg har kommentert dette før. Honning er også sukker. Det som funker for meg er å spise meg mett på MAT med mye fett. Blir jeg fysen så har jeg spist for lite fett.

Anonymous poster hash: c2e01...46d

Men det er da helt opp til hver enkelt.

For meg, og sikkert veldig mange andre, har desserter/snack e.l. mye med kos å gjøre. Jeg er glad i søtt! Selv om det ikke trenger å være noe man gjør mer enn et par ganger i uka, så er det greit å finne alternativer til en sprekk... der man desperat kjører i kiosken for å kjøpe halve sortimentet.

Dessuten synes jeg faktisk det er litt morsomt å finne fullgode alternativer til helt unyttige ting som bare består av fett og sukker.

Honning er rent sukker og gresk yoghurt inneholder fett, ikke at det er noe problem selvsagt.

Anonymous poster hash: 85199...3d7

Jeg er mindre skeptisk til honning enn til sukkererstatninger og hadde jeg ikke hatt den greske jævelskapen som gikk ut på dato om to dager, så hadde det sikkert gått like fint med bare 0,0% yoghurt, selv om denne inneholder skumle søtningsmidler.

Jeg er heller ikke lavkarbonade og kroppen min takler fet mat dårlig, så at jeg unner meg en spiseskje honning tror jeg ikke gjør den helt store skaden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget er at mange av dere erstatter sukker med sukker. Det demper søtsuget der og da, men det er med på å opprettholde søtsuget på lang sikt. Søte kløe, sure svie. I stedet bør man ta en sukkeravrusning.



Anonymous poster hash: c2e01...46d
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...