Gå til innhold

Nøtterøy eller Fredrikstad?


Bovary

Anbefalte innlegg

Dette hører kanskje ikke hjemme i dette emnet, men jeg forsøker;

vi er en liten familie på 3 som til sommeren blir 4.

Nå har vi bodd i Oslo og er oppvokst her begge to, men ønsker å flytte ut av byen, for å få noe større og bedre for pengene. Vi har ikke familie i de områdene vi har vurdert, og det er Nøtterøy og Fredrikstad-området.

Noen som bor i en av disse stedene eller som har en formening om hvor det er "best" å bo for barnefamilie som søker nærhet til sjø og mer natur rundt oss?

Vestfold versus Østfold med andre ord :skravle:

Super takknemlig for svar/innspill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har bodd begge steder og kan ikke si noe annet enn at du har satt deg selv i en vinn-vinn situasjon! =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde gått for Nøtterøy... men det er fordi jeg av en eller annen grunn ikke liker Fredrikstad, eller Østfold generelt egentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi vurderer også begge steder :) Egentlig er det ganske likt, tenker jeg, med både eksklusive og mindre eksklusive/bra områder, prisnivået er også noen lunde det samme, den største forskjellen er vel at Fredrikstad er en by, mens Nøtterøy er en egen kommune (?) rett ved siden av Tønsberg. Også synes jeg kanskje Tønsberg er en ørlitt finere og litt større by enn Fredrikstad, men for all del, jeg har kun gode erfaringer med Fredrikstad også.

Nøtterøy er vel kanskje litt lengre fra Oslo enn Fredrikstad er det, men begge steder har gode kollektivilbud mot hovedstaden. En ting jeg ville tenkt på med Nøtterøy er at det er MYE mer folk der om sommeren enn vinteren, og at det er lurt å bosette seg godt unna hovedveien(e) selv om det kan virke stille på vinterstid. Det er også endel støy fra fjorden om sommern om man bor nær vannet, men det igjen kommer an på hvor man bor, da... Fredrikstad har jo også endel sommergjester, men de holder seg kanskje mer helt ute på Hvaler o.l. Ja, og selv om Nøtterøy ligger nær Tønsberg kan det kanskje føles litt mindre sentralt om man bor langt utpå, i retning Tjøme, men også der går Timesekspressen ofte. I Fredrikstad er jo flere områder sentrale...

For vårt vedkommende blir det nok bare jobbtilbud som avgjør hvor vi flytter, vi har også noen andre kommuner under oppsikt, men jeg kunne godt tenke meg å bo begge steder :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå er jeg selv fra Fredrikstad og synes det er en utrolig fin by. Men jeg tror jeg hadde fått det vanskelig hvis jeg måtte velge mellom Fredrikstad og Nøtterøy. Utseendemessig ligner de litt på hverandre, da Nøtterøy ligger så nærme Tønsberg. Begge steder er typisk sommerbyer med ørende liv på brygga, nærheten til havet og svabergene og masse feriegjester. På Nøtterøy liker jeg spesielt området rundt Teie med de store, gamle trehusene. Du får følelsen av at du er på et lite sted, men likevel tar det deg bare noen minutter å gå inn til byen. Mye av dette mener jeg at man finner igjen på Kråkerøy i Fredrikstad.

Fredrikstad er jo en stor by, men man får kanskje ikke det inntrykket da veldig mange bor utenfor selve bykjernen. De fleste av kommunedelene ligger landlig til med mye jorder, skogsterreng og kort vei til Glomma eller havet. Dette gjør at man kan bo på et lite og barnevenlig sted, men likevel bo sentalt. Byen har så å si vokst sammen med Sarpsborg, og det tar bare en knapp halvtime å kjøre fra den ene bykjernen til den andre. I tillegg er det kort vei til både Sverige og Oslo. Kollektivtilbudet er relativt bra, med togavgang til Oslo/Halden hver time, flybuss og Sørlandsekspressen (tror den heter det). I Sarpsborg finner du også E6- ekspressen. Det går også buss mellom de to byene 5-6 ganger i timen i tillegg til de mer lokale rutene. Et par negative ting med Fredrikstad er at det er eiendomsskatt her og at trafikken gjennom byen står relativt stille i rushtiden. Jeg ville derfor valgt å bo et sted sånn så jeg slapp å kjøre gjennom byen for å komme på jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

med togavgang til Oslo/Halden hver time, flybuss og Sørlandsekspressen (tror den heter det). I Sarpsborg finner du også E6- ekspressen. Det går også buss mellom de to byene 5-6 ganger i timen i tillegg til de mer lokale rutene. Et par negative ting med Fredrikstad er at det er eiendomsskatt her og at trafikken gjennom byen står relativt stille i rushtiden. Jeg ville derfor valgt å bo et sted sånn så jeg slapp å kjøre gjennom byen for å komme på jobb.

Jeg har tatt Oslofjordekspressen til og fra Fredrikstad. Veldig greit og komfortabelt, og ikke så verst pris med tanke på avstand (jeg bor rett utenfor Trondheim og betaler nesten 60 kr for en halvtimes busstur, Oslofjordekspressen kostet ca 160 fra Oslo til Fredrikstad sentrum..), og det virker som det var endel pendlere :) Lurer på om Sørlandsekspressen går på andre siden, altså Vestfold/Telemark/Agder?

Ellers enig i det du skriver, og interessant med lokalkjennskap. Jeg synes Fredrikstad virker som en mindre by enn Tønsberg pga mindre bykjerne (smartingene har også sentrert masse butikker i et stygt kjøpesenter, Torvbyen, framfor å prioritere liv i sentrumsgatene), men hovedgata med kino/kulturhus er fin og hyggelig, for ikke å snakke om Gamlebyen. Forøvrig har jeg møtt folk som ikke er derfra, men har bodd der noen år, at det kan være litt dødt og vanskelig å bli kjent med folk fordi det ikke skjer så mye og andre kjenner hverandre fra før - men jeg vil tro det er annerledes med barn, dessuten er jo avstanden kort til Oslo når man har røtter der :) (og min erfaring er i hvert fall at folk er veldig trivelige og prater til en både på gata og i butikken) Ellers synes jeg også en fordel i Fredrikstad er at man kan velge mellom ganske mange boformer, prisklasser og bomiljøer i kort avstand fra sentrum/tog og arbeidsplasser - i tillegg til at avstanden til andre Østfoldbyer og Sverige er svært overkommelig.

Sånn er det forsåvidt litt på Nøtterøy også, avstanden er ikke mye lengre til Sandefjord enn Tønsberg, så man får litt å velge mellom når det gjelder arbeidsplasser. Generelt er jeg veldig enig med de her som sier at dette er en vinn-vinn-situasjon, begge steder er bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er innflytter på Nøtterøy og har nå bodd her i snart ett år og trives veldig godt.

Min erfaring er at det er mange som kommer fra andre steder i Vestfold, men som har studert borte, som flytter tilbake til Tønsberg/Nøtterøy. I denne gruppa er det da en del "søkende" personer, men for min del har jeg mest møtt dem gjennom de få vennene jeg hadde her. Det er lettest å møte folk gjennom barn, men det er det vel over alt?

En ting vi (dvs min samboer) vurderte var at turmiljøet var så kjedelig her. Han vil ha kupert terreng og ikke "flate" skoger. Da er fordelen at du skal ikke lang kjøretur innover i landet før det blir mye mer kupert. Her er det også mer snø om vinteren. Østfold er vel mer flatt(?)

Om dere har tilgang til hytte på fjellet/liker å ta en fjelltur, er det greie avstander herfra.

Hvilke hobbyer har dere?

Om dere liker å reise er det masse billige ruter fra Torp.

Rushtrafikken klager mange over, men de som kommer fra Oslo bare fnyser av det. Har hørt at det tar 10 min ekstra, men vet ikke helt for jeg treffer det sjelden selv.

Ulempen med trafikken er at det bare er én bro over til Nøtterøy, men her er det stadig diskusjon om noe nye veiprosjekter, men de ser nok ikke dagens lys på veldig lenge.

Etter at det siste sykket av nye E18 åpnet er det enda enklere å kjøre til Oslo.

Flere er misfornøyd med bomringen rundt Tønsberg sentrum.

Har du sammenliknet huspriser? Om dere eier bolig i Oslo får dere vel uansett et slott for de pengene andre steder.

Jeg ville også ha sammenliknet kommuneøkonomien om det går an. Om man virkelig skulle være uheldig kan det ha stor betydning om man bor i en "rik" kommune. Økonomien viser seg vel igjen i skoler ol.

Min samboer sier at du må ta med i vurderinga om dine barn skal si østfold-L.

Min samboer reagerte også på at butikkene har så kort åpningstid og at det ikke finnes Brustadbu her.

Jeg TROR det er full barnehagedekning på Nøtterøy, men er ikke sikker.

Spør gjerne mer konkret.

Konklusjonen er at vi trives godt på Nøtterøy.

Endret av kiri
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er tilnærmet full barnehagedekning i Fredrikstad.

Fredrikstad har 71300 innbyggere, samt at det er nært Sarp som har rundt 50 000. mens Tønsberg ligger like under 37500 (Nøtterøy ligger på litt over 20 000) så Fredrikstad er jo en god del større innbyggermessig.

Jeg er fra Fredrikstad og bor i hovedstaden men dukker det opp en jobb jeg vil ha der så kommer jeg nok til å søke. Vil hjem ;)

Men jeg ville flyttet dit jeg hadde kjente og ikke minst fikk jobb!

Om du skal se nærmere på områder i Fredrikstad så anbefaller jeg Engelsviken/Lervik, siden du vil nær sjøen og naturen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du sammenliknet huspriser? Om dere eier bolig i Oslo får dere vel uansett et slott for de pengene andre steder.

Jeg ville også ha sammenliknet kommuneøkonomien om det går an. Om man virkelig skulle være uheldig kan det ha stor betydning om man bor i en "rik" kommune. Økonomien viser seg vel igjen i skoler ol.

Angående huspriser; man får mye for pengene både i Fredrikstad og på Nøtterøy sammenliknet med nærmere Oslo i hvert fall. Jeg har også blitt overrasket over prisnivået på de "fineste" områdene, særlig på Nøtterøy. Det eneste som er veldig dyrt i forhold til hva man får av kvm og tomt er nesten innenfor Gamlebymurene i Fredrikstad.

Når det gjelder kommuneøkonomi er det ganske interessant. Fredrikstad er jo en bykommune med mange innbyggere og endel industri og næringsliv, og har nok dermed ganske mye å rutte med (dessuten har de som andre har nevnt eiendomsskatt), mens jeg har sett at både Nøtterøy og Tjøme klager over "skatteflukt" fordi det er relativt få fastboende - hyttefolket skatter jo ikke til denne kommunen - og lite industri og få store bedrifter; mange handler jo blant annet mye i Tønsberg selv om det også er endel butikker på Teie o.l. Det er kanskje derfor det tar år og dag før veien blir utbygd og sånt? Men uansett er ikke Nøtterøy noen typisk fattig kommune heller :)

Det jeg ville prioritert om vi hadde barn er om det er gangveier og ellers trygg vei der barna kan tenkes å gå - jeg bor p.t. i en ikke helt liten og ganske sentral bygd hvor vi som bor to-tre kilometer utenfor bygdesentrum er avhengige av å følge eller kjøre barn overalt pga farlige veier uten fortau. Det er hemmende selv for oss uten barn at vi må bruke bil nesten overalt.

Når det gjelder skoler er både Fredrikstad og Nøtterøy såpass store at de har flere skolekretser (?de har vel det?) med sikkert relativt ulike miljøer. Det finnes endel fancy middelklassestrøk med hvite hus og glaserte takstein på Nøtterøy, men det finnes også mer belastede områder, og noen helt normale. Det samme kan man vel si om Fredrikstad selv om en ting jeg har lagt merke til når jeg har studert boligannonser er at jaggu er det flere nyoppussede hus på Vestfold- enn Østfoldsida :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for all den nyttige informasjonen dere kommer med alle sammen! Jeg er overrasket og veldig glad over responsen! :o)

I og med at ingen av oss har familie og så mange kjente i disse områdene, så er det endel andre kriterier enn familie og røtter som må tas med i avgjørelsene. Det er veldig spennende å skulle flytte bort fra kjente trakter, men vi vet at vi får så mye som vi ønsker oss, som ikke Oslo kan by på. Større plass, bedre oppvekstkår for barn (forhåpentligvis..?), nærhet til natur og sjø, mer ro...mindre forhold, mindre stress.

Vi må sette oss ned og lese nøye gjennom svarene deres og kommer helt sikkert med flere spørsmål. Tusen takk folkens!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...