Gå til innhold

1 kilo = hvor mange kalorier?


Gjest Gjest_linn_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
:filer: 7000 kcal tilsvarer 1 kg kroppsfett, noe mer trenger ikke den gjengse slanker egentlig forholde seg til
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest StoreSky

:ler: Nei det er jammen ikke lett med alle tall som kommer strømmende!

Men har jeg forstått det riktig, jeg spiser mellom 1400-1700 kcal i døgnet.(mer proteiner, mindre karbohydrater -se egen tråd for de nyskjerrige!) Trener med tunge vekter, begynte å gå mye mer.

Sist uke veide jeg 77.9 (da jeg fant ut at noe måtte gjøres) Idag veide jeg 75.6. Kan jeg da håpe og tro at en del av dette er fett og ikke muskler/vann???

:pliis:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...
Gjest fastrunner :D

hallo. Jeg har nettopp begynt å trene, og har ett spørsmål. Hvor mange kalorier er det i en kilo? Har sett på omtrent alle svarene og nesten alle er forskjellige.. Noen som vet korrekt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil tro, at verken step-maskinen eller tredemøllen viser hvor mye fett du forbrenner. Kaloriene som blir oppgitt er nok et tall på hvor mye energi du har produsert/"gitt fra deg" til maskinen i løpet av økten, og kan sannsynligvis ikke regnes direkte om til forbrent fett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men om jeg fra i morgen starter et nytt og bedre liv, jeg begynner å trene og jeg spiser x antall kalorier færre slik at det tilsvarer et vekttap på 1 kg per uke, hvor lang tid tar det før det gir utslag på vekta?

Og om jeg mister 1 kg fett, hvor stort volum har det? Kan det sammenlignes med 1 kg margarin?

Ikke meningen å kuppe tråden :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har kjøpt meg en steppemaskin som viser hvor mye kalorier man forbrenner.

Vanligvis kan man regne med at du forbruker i overkant av halvparten av det tallet som står på "kaloriforbrenning" på maskinen. Selvfølgelig med forbehold om at du er i fantastisk form, men for folk i vanlig form, vil maskinen stort sett regne for høyt kaloriforbruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Gjest_Jan_*

Litt oppsummering: Du kan regne med at 7000 kcal reduksjon i inntak tilsvarer 1 kg kroppsfett.

Man kan da finne normalforbruk f.eks her:

http://www.iform.no/pub/art.php?id=444&print

(Her bør man da legge inn verdier, uten å ta med den ekstra trimmen man har planlagt)

Og så angi hvor mye man vil gå ned pr uke, og gange med 7000 for å finne ut hvor mange kalorier man må redusere inntaket med, eventuelt forbrenne gjennom økt aktivitet.

Eksempel fra meg selv, som er mann, og har litt andre verdier enn de fleste her:

Beregnet energibehov: 3460 kcal.

Skal ned 1 kg/uke, dvs 1,0 kg x7000kcal / 7 dager = 1000 kcal/dag

Dette gjør jeg delvis ved trening, så jeg legger f.eks inn sykling til jobben (2x30minutter) , som da tilsvarer 400 kcal, ved normaltempo.(http://forbrukerportalen.no/Artikler/forbrukerrapporten/2002/1023887562.86). Husk at her skal man bare legge inn aktiviteter man normalt ikke ville gjort.

Jeg står da igjen med 1000-400 = 600 kcal, som jeg må redusere matinntaket med. Hvilket igjen betyr at jeg skal litte på 3460-600 = 2860 kcal/dag.

I blant er det ting som ødelegger opplegget, som f.eks helgeturer med gutta, bursdager e.l. Jeg ønsker ikke å gjøre dette mer belastende enn nødvendig, så jeg gjør ikke noen kompensasjoner for dette, ut over at jeg kanskje tar en litt lenger sykkeltur.

Resultatet siden januar er at jeg har gått ned 6 kg. Altså litt mindre enn jeg hadde som mål, men uten stress.

Noen tips:

De første ukene bruker jeg da en dagbok, for å holde god oversikt over hvor mye jeg får i meg. Etterhvert vet jeg hvor normalen skal ligge, og gidder ikke følge opp så nøyaktig, så lenge jeg ser at jeg går ned det jeg skal. Om jeg ikke går ned, så tar jeg fram dagboken igjen.

Lag en kalender, der du på forhånd skriver inn tid til de treningene du skal ha. Om du bestemmer deg for å trene 3 ganger pr uke, tar dette tid, og må planlegges. Om du skal ta dette på sparket er det ofte noe som kommer i veien. Aller best er det om du klarer å avtale faste tider med en treningspartner.

Forbrenning ved trening varierer fra person til person, ut fra kjønn, form, utgangspunk osv. De som lager treningsmaskiner liker tydeligvis å angi forbrenning høyere enn det som er normalt. Jeg synes det beste er å kjøpe en rimelig pulsklokke, der man kan angi sin vekt og kjønn, og få ut mer reellt kaloriforbruk. Ergometersykkelen her jeg trener viser dobbelt så høyt forbruk, som det som er reellt for meg.

Direkte etter trening spiser jeg noe proteinrikt, enten en boks tunfisk (med sweet chilisaus), en proteinbar e.l. for å dempe det voldsomme matbehovet jeg ellers får etter en time.

Sett av litt penger til å kjøpe deg pent treningstøy når du har gått ned litt. Jeg synes det er ekstremt viktig å at treningen er lystbetont, og at jeg føler at jeg ser bra ut er en del av den pakken.

Varier treningen. Både for å unngå belastningsskader, og fordi det blir kjedelig å gjøre det samme 3 ganger i uka.

Det er greit med kaloririke matvarer i blant, men unngå de du spiser hver dag. F.eks: Jeg spiser en svær posjon salat til lunsj på jobben. Jeg merket stor forskjell da jeg begynte med balsamicodressing i stedet for Thousand Island.

Drikk mye vann. Spesielt om morgen og formiddag. Jeg drikker 3-4 liter/dag.

Vei deg kun 1 gang pr uke, til fast tid, og noter resultatet. Det er demotiverende om du veier deg hver dag, og kun ser de bittesmå endringene. For meg varierer også vekten fra dag til dag, og jeg mister det store bildet.

Ikke bruk pulverkur eller andre drastiske kurer, med mindre du har en helt spesiell grunn til det. (Bryllup eller julebord :) .Det er slitsomt, tapper deg for krefter, man blir i dårlig humør, og du vil etter all sannsynlighet gå opp igjen når du er ferdig. Det er drepen for motivasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så jeg kan spise 7000 kalorier på en dag og bare gå opp 1 kg?

7000 kalorier overskudd tilsvarer 1kg fett ja. Men kroppen din vil mest sannsynlig også binde endel vann så på vekta vil du fort oppleve større oppgang enn 1 kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_pernille_*
7000 kalorier overskudd tilsvarer 1kg fett ja. Men kroppen din vil mest sannsynlig også binde endel vann så på vekta vil du fort oppleve større oppgang enn 1 kg.

men vannet vil vel forsvinne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
Gjest flikkan

"Når man er på en diett med så lite som 1200kcal per døgn, så vil man ikke ha overskudd til så veldig mye annet. Du kan dø av for lavt næringsinntak."

kødder du eller? xP jeg er på slankern nå, og spiser 500 kalorier per døgn og jogger vær day og trener bodypump annen vær og jeg har jo energi til å trene og pluss det er ingen fare for at jeg er døende xD

jeg har gått ned 5 kg så langt å skal ned 5-10 til (55-50 kg) og denne dietten funker så bare det.

er slapp og sliten etter treningene, men man må bare instille seg psykisk såvell som fysisk på så "hard" diett som jeg går på nå. men jeg klarer det og det er verdt å være mye sliten en periode for å bli kvitt så mange kg såppas fort, pluss jeg lærer meg å bli vant med å spise mindre og sunt.

tar multivitaminer,omega3 og koffein tabl vær dag og drikker MYE vann og te (te er jo kalorifritt)

slanke-flikkan;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest sf-monster

flikkan:

jeg gjorde akkurat samme som deg, og gikk ned masse, men så sa omverden stopp og jeg måtte begynne å spise normalt å gikk opp uendelig mange kg på få uker!!!!

nå sitter jeg 9 år etter med spiseforstyrrelser (hovedsaklig bulimi som jeg fikk for jeg taklet ikke å gå opp i vekt) jeg har tilbrakt 2 år på psykehus og ufattelig mange timer i terapi

å gå ned er morsomt, hvertfall når det går så fort, man får så mange komentarer og blir "høy" på livet fordi man EGENTLIG er dønn sliten og kroppen er på randen hele tiden.

Men for all del.... kos deg så lenge det varer!! for så lenge blir det ikke, ihvertfall blir det ikke morsomt så lenge....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmmm,

Nå fikk jeg mange forskjellige svar og lurer på om det er 7000.....9000....eller 10000 da.

Noen som kan vise til en link fra staten eller noen....med svar på dette?

Takker for alle svar som er gitt :love:

Har sett på Slankekrigen USA at det er 7000 kcal som er 1 kg fett ;)

Jeg anser dette som en ganske sikker kilde, i og med at de som er med alltid går ned i vekt :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
Annonse

[1] Category widget

Gjest Gjest_Maia_*
"Når man er på en diett med så lite som 1200kcal per døgn, så vil man ikke ha overskudd til så veldig mye annet. Du kan dø av for lavt næringsinntak."

kødder du eller? xP jeg er på slankern nå, og spiser 500 kalorier per døgn og jogger vær day og trener bodypump annen vær og jeg har jo energi til å trene og pluss det er ingen fare for at jeg er døende xD

jeg har gått ned 5 kg så langt å skal ned 5-10 til (55-50 kg) og denne dietten funker så bare det.

er slapp og sliten etter treningene, men man må bare instille seg psykisk såvell som fysisk på så "hard" diett som jeg går på nå. men jeg klarer det og det er verdt å være mye sliten en periode for å bli kvitt så mange kg såppas fort, pluss jeg lærer meg å bli vant med å spise mindre og sunt.

tar multivitaminer,omega3 og koffein tabl vær dag og drikker MYE vann og te (te er jo kalorifritt)

slanke-flikkan;)

bare vent til du begynner å spise igjen du. lykke til med det :)

da farer det OPP!

derfor skal man ha 0,5 - 1 kg vektreduksjon i uka- for å sikre at en holder seg når en har gått ned. duh!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 år senere...
2 timer siden, relatio skrev:

HVis det er en kilo fett du mener, så er 1 g fett 9 kalorier. Så teoretisk sett må du da forbrenne 9000 kalorier for å forbrenne 1 kilo fett.

Det tror jeg er feil. Men du må SPISE 9000 kalorier for å gå OPP 1 kilo fett. Det skyldes at kroppen bruker mer energi når den får tilført mer, ref bålet som brenner bedre med mye ved :)

Anonymkode: ec69d...47c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rent fett har 9 kcal per gram. Kroppsfett, så lenge vi snakker mennesker, er ikke rent fett og har ca 7 kcal per gram.

Dvs spiser du 1 kg fett får du i deg 9000 kcal, mens 1 kg kroppsfett inneholder ca 7000 kcal. 

Anonymkode: 81b4b...a08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...