Gå til innhold

Ditt beste råd til å holde seg rolig når panikken tar overhånd i student hverdagen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har en vond tendens til å utsette alt så lenge som mulig og få panikk når deadline nærmer seg. Dette fører til dårlige oppgaver grunnet dårlig konsentrasjon og fokus. Hvordan kan jeg holde meg rolig og fokusert når panikken melder seg? Jeg har problemer med å få ikke få nok ut av den tiden jeg har til rådighet rett og slett fordi jeg stresser.

Anonymous poster hash: 7f5bc...998

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Print ut det du trenger/samle alt i en mappe på pcen/få kontroll på relevante notater

Legg vekk irrelevante ting (og andre fag)

Telefon på lydløs noen timer

List opp det som skal gjøres, lag den litt detaljert så du kan krysse av mye (motiverende!)

Pust rolig

Drikk te

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme problem her, TS :(

Ett tips er vel å forsøke så godt du kan å roe deg selv ned. Fortell, og gjenta for deg selv, at det kommer til å gå fint: du rekker å gjøre ferdig det du skal før du skal levere, men da må du riktignok begynne å arbeide konsentrert NÅ. Og da hjelper det ikke å stresse.

Noe annet er vel dette med å unngå situasjonen neste gang. Det er virkelig lettere sagt enn gjort, spesielt siden det er vanskelig å lage seg nye vaner... Men noe som kan få det i gang, kan jo for eksempel være å skrive en to-do-list over hva du skal gjøre hver dag. Og så passe på å sjekke denne listen flere ganger om dagen, så det ikke blir så lett å utsette ting.

Noe annet er vel å fokusere på de positive sidene med ål begynne tidlig med forberedelser, og også fokusere på hva som skjer hvis du ikke gjør det. Alt stresset som da kommer f.eks.

Håper noe av dette hjalp :)



Anonymous poster hash: 9e365...330
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En av grunnene til at jeg ofte stresset var at jeg tenkte for mye på hvor bra ting måtte være istedenfor å bare gå i gang med å skrive. Det beste var ofte å sette i gang med å skrive og så fylle på med teori og referanser etterpå. Da får du en struktur for oppgaven. Det kan du og få om du begynner med å skrive en stikkordliste for hva oppgaven skal inneholde. Ting som dette hjelper i forhold til mestringsfølelsen. Om du føler du vet hvor du er på vei er det lettere å få skrevet oppgaven på kort tid.

Det kan hjelpe å ta faste pauser. For eksempel at du må skrive/lese i minst 20 min/1 time/hva som helst og så får du lov å ta x min pause der du gjør et eller annet. Om du stresser mye så begynner med du med korte skriveseksjoner.

For meg hjalp det å lese mens jeg skrev. Gå gjennom en og en bok/artikkel og tenk hvor kan jeg bruke det i oppgaven. Dette hjelper best om du har laget en slags oversikt over hvordan strukturen røft skal være. Det går fint an å bytte på denne strukturen senere om den ikke fungerer.

Et annet triks som hjalp meg var å begynne midt i oppgaven og/eller med den delen du kan best. Ofte ble jeg sittende i en halv evighet å prøve å formulere introduksjonen/problem formuleringen og få mer og mer panikk. Så lærte jeg å heller komme tilbake til det som var vanskeligst til slutt.

Om du sliter mye med stress kan du prøve å finne ting som hjelper å roe deg ned som å fokusere på pusten, lære deg meditasjon, få ut frustrasjon gjennom trening, tegne, lage mat.

Det er mange som jobber under kort deadline og gjør det bra så det er fullt mulig. Om du ikke rekker å lese/ta notater på forhånd så prøv i det minste å lag en oversikt over hvor du kan finne begreper/temaer du kan tenke å trenge til oppgaven. Det er mulig noe av dette kan gjøres ved å se på leselisten til forelesninger. Da slipper du å bruke tid på det når du begynner å skrive. Har du ikke lest i det hele tatt anbefaler jeg å begynne med å ta en halv dag for å skumme igjennom alt og deretter lage en oversikt.

Det hjalp også å gjøre skrivestunden så koselig som mulig med sjokolade, te, frukt, lese litt på sofaen osv.

Det hjelper å kartlegge hvor dine styrker/svakheter ligger. Om du vet det er noen du sliter ekstra mye med så kan du kanskje gjøre noe av dette forarbeidet på forhånd slik at det blir mindre stress når oppgaven skal skrives. For eksempel ved å sette av en dag i kalenderen annen hver uke til kun å jobbe med det.

Lykke til med neste oppgave!

Endret av OddBlood
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...