Gå til innhold

Ingen prestisje i sykepleie?


Mysteh

Anbefalte innlegg

Du må skille mellom prestisje og viktighet. Prestisje betyr INGENTING i praksis, med mindre man er en arrogant, overfladisk person. Hvorfor er det så viktig for deg at sykepleiere skal få en overfladisk status i samfunnet? Er det ikke bedre at de blir ansett som viktige, og at de blir respektert?

Jeg mener fortsatt du bruker begrepet feil, når du etterlyser prestisje for sykepleierne. Da har du ikke akseptert hva begrepet innebærer. Du tror de handler om viktighet og respekt, men det gjør det ikke.

Enig i dette. Jeg har en jobb som kvinner stort sett synes er fullstendig uinteressant, men som veldig mange menn får stjerner i øynene av. Lav prestisje hos kvinner, høy hos menn. Men det betyr jo ingenting, veldig mange av mennene som synes jobben min er noe spesielt, er ekkelt opptatt av status og overfladiske verdier. Men jobben min er jo like viktig eller uviktig om jeg snakker med menn eller kvinner.

Anonymous poster hash: 58583...c49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er jo derfor sykepleiere er så jævlig sure og bitre når de blir femti, de skjønner at de ikke har høy status. De sykepleierene som vil ha status, de stiger i det offentlige systemet, og blir sjef på et sykehus. Da føler de seg veldig viktige, spesielt om de kan sjefe over noen leger. Da er de bedre enn legene, på en måte, smarte og verdifulle personer. De sier det rett ut, eller snakker om seg selv på kvalmende narsissistisk vis.

For å putte det hele litt i perspektiv. Fins omtrent ikke siviløkonomer som ønsker å være sykehussjef. De som er flinke går til privat sektor.

Hele opplegget er bare latterlig, latterlig, latterlig.

Anonymous poster hash: a033a...864

Ja, og jeg tror det er en typisk kvinne-greie å hige etter såkalt prestisje og status.

Kanskje det henger igjen fra skolen der man ville være en populær jente os.v.

Menn driter i dette så lenge de tjener penger & liker jobben.

Anonymous poster hash: 1ecb2...faa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magdalene

Kun 6ere? Hvorfor vil du ha et yrke som ikke har status, ansvar eller god lønn? Og bli herset med av folk som er legeutdannet fra Polen med laaaangt lavere snitt enn deg? Synes det er uforståelig

Anonymous poster hash: dd8f1...e38

Status er ikke viktig for meg.

Jeg har masse ansvar og grei lønn. Blir ikke hetset med av kollegaer, men har et godt samarbeid med alle kollegaene mine. Vi jobber i et høyt faglig miljø, med stor respekt for hverandre, og alle er klar over at pasientene er best tjent med at vi samarbeider godt.

Ypplinger som kommer og tror de er noe, og som herser med andre får som regel ikke fortsette i spesialiseringen sin hos oss.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop

Var akkurat å snoket litt i noen helt urelaterte tråder når jeg plutselig kom over følgende utsagn:

" Sykepleien er ikke prestisje, hadde vært noe annet om det hadde vært snakk om en master f.eks."

Dette får meg til å undre, er det virkelig slik at man må ha en master for å bli sett på som vellykket her i landet? Og hvorfor er det ikke prestisjefylt å være en sykepleier, eller lærere for den saks skyld?

Mitt synspunkt, er at det å være sykepleier langt på vei overgår det å ha en master i språk, kultur eller økonomi. En sykepleier har en essensiell rolle i hverdagen og omsorgen til tusenvis av mennesker, hver eneste dag. Hvordan kan dette ikke være prestisjefylt, eller være mindre verdt enn en master i akademiske fag?

Går an å ha master i sykepleie... Det var jeg som skrev det. Men det er fordi jeg er sykepleier og vi får helt ræva lønn. Og uansett hvor verdifullt yrket er så er det ikke ansett som et høystatus yrke og man blir ikke verdsatt av politikerne i dette landet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop

Ingen yrkesfag eller ting under bachelor/mastergrad er ansett som "prestisje" i dag, nesten uavhengig av viktigheten i samfunnet og at det er flotte jobber. Litt synd egentlig.

Sykepleie er en bachelorgrad. Er ikke under bachelorgrad bare så det er sagt
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop

Sykepleiere er utvilsomt viktige men all den tid hvem som helst kan bli det så blir det aldri prestisjefylt.

Anonymous poster hash: ecf11...2c6

Nåja. Ikke hvemsomhelst. Mange stryker og faller fra

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest BettyBoop

Det er jo en praktisk rettet utdannelse som jeg tror er enklere enn tunge teoretiske, ja.

Anonymous poster hash: dd8f1...e38

Nå må jeg le. Tror du ikke det er teori i sykepleien?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går an å ha master i sykepleie... Det var jeg som skrev det. Men det er fordi jeg er sykepleier og vi får helt ræva lønn. Og uansett hvor verdifullt yrket er så er det ikke ansett som et høystatus yrke og man blir ikke verdsatt av politikerne i dette landet.

Dere har en av de mest sytete fagforeningene som er en av de flinkeste til å komme på i media, så selvfølgelig tror du at dere har ræva lønn når fakta er at dere er godt betalt sammenliknet med andre yrker med lik utdannelse. Politikerne slikker dere langt oppover ryggen nettopp fordi dere er viktige, mens dere fortsetter å syte. Ikke rart sykepleiere er den sureste yrkesgruppen.

Anonymous poster hash: ecf11...2c6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop

Dere har en av de mest sytete fagforeningene som er en av de flinkeste til å komme på i media, så selvfølgelig tror du at dere har ræva lønn når fakta er at dere er godt betalt sammenliknet med andre yrker med lik utdannelse. Politikerne slikker dere langt oppover ryggen nettopp fordi dere er viktige, mens dere fortsetter å syte. Ikke rart sykepleiere er den sureste yrkesgruppen.

Anonymous poster hash: ecf11...2c6

Er det rart vi syter når regjeringen vil at vi skal jobbe flete helger og ha 23 timers arbeidsdag?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop

Søren 13 skulle d stå

Og de i kommunen tjener bra men ikke de som jobber på sykehus. Alle andre med samme utdanning tjener over 400000.

Endret av BettyBoop
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det plager meg av den grunn at folk later til å se det som mindre viktig. Det å si at å være sykepleier ikke er prestisjefylt, blir for meg som å si at sukker smaker salt. Jeg ser rett og slett på sykepleien (og mange andre yrker), som veldig viktige jobber som fortjener å bli sett på som like prestisjefylt som det å være advokat, bio-ingeniør e.l.

Disse to begrepene blandes alltid i slike diskusjoner. Det at et yrke er prestisje er IKKE det samme som at det er nyttig! Disse to begrepene er urelaterte. Sykepleier yrket er kjempeviktig, alle er jo enig i det, det har jo ingenting med prestisje å gjøre...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har etter hvert forstått at en del mennesker i samfunnet faktisk tenker på denne måten. Fra før av har jeg en bachelor i sykepleie, noe jeg faktisk er veldig glad for og som er en del av min identitet. Min bakgrunn har gjort at jeg kan litt om alt, samtidig som jeg har lært det viktigste innen metode til å ta en master. Jeg har merket at jeg har enkelte fortrinn siden jeg kan det grunnleggende innen en del emner. Sykepleien er også super ved at den både har emner der du må lære gode teknikker for å pugge mye stoff på kort tid, samt emner der du må bruke refleksjon og diskusjon. En flott grunnutdanning, men også et yrke man kan være stolt av.

Men først nå som jeg har tatt en mastergrad, har jeg blitt god nok for enkelte.



Anonymous poster hash: 4ac97...95a
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil også legge til at jeg tror mange ikke ser på sykepleie som et prestisjeyrke fordi de tenker at det er et rent praksisyrke og hjelperne til legene, noe det egentlig ikke er. I tillegg er det jo ikke så lenge siden det ble mer fokus på forskning innen faget her i Norge, i motsetning til en del andre land.

Sykepleie er en egen profesjon, og de som kjenner til Kari Martinsen og Florence Nightingale vet at sykepleie også kan ha høy prestisje.



Anonymous poster hash: 4ac97...95a
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Vinglepetra

Det viktigste er at sykepleiere selv trives i jobben sin, og så lenge det er tilfelle, spiller det ingen rolle hva andre forbinder med prestisje. Dette gjelder lærere også, de er også en yrkesgruppe som må tåle mye motbør fra både politikere og samfunnet generelt, men hvor langt hadde vi kommet lærere? Og hvem har retten til å avgjøre hvilke yrker som skal forbindes med prestisje eller ikke? Og hva er indikatorene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan bare snakke for meg selv, men jeg gikk ut med kun toppkarakterer fra videregående, og hadde kommet inn på medisin om det var det jeg ønsket, men nå var det sykepleier jeg ville bli

Dersom du kun har 6'ere og har realfagene som trengs, hvorfor da bli sykepleier? Jeg mener ikke å være frekk eller å antyde at sykepleier er et dårligere eller mindre viktig yrke enn lege, men jeg synes at dette er litt merkelig. Dersom du har kun 6 i realfagene så sier det jo litt om interessen du har for fagene, de rent faglige evnene dine og at du liker å utforske og fordype deg i noe realfaglig. De færreste får 6'ere i kjemi 2 ved å gjøre ingenting. Det må ofte være en innsats og en interesse der, at du både har en klinisk interesse (som du tydelig har) og en faglig interesse. Det virker da som om sykepleien er litt for lite utfordrende. Sykepleie og medisin er jo innenfor samme yrkesområde og de jobber jo på samme sted og med de samme pasientene. Hva er det med medisin du ikke synes var fristende? Ansvaret?

Anonymous poster hash: 158f9...fbb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du kun har 6'ere og har realfagene som trengs, hvorfor da bli sykepleier? Jeg mener ikke å være frekk eller å antyde at sykepleier er et dårligere eller mindre viktig yrke enn lege, men jeg synes at dette er litt merkelig. Dersom du har kun 6 i realfagene så sier det jo litt om interessen du har for fagene, de rent faglige evnene dine og at du liker å utforske og fordype deg i noe realfaglig. De færreste får 6'ere i kjemi 2 ved å gjøre ingenting. Det må ofte være en innsats og en interesse der, at du både har en klinisk interesse (som du tydelig har) og en faglig interesse. Det virker da som om sykepleien er litt for lite utfordrende. Sykepleie og medisin er jo innenfor samme yrkesområde og de jobber jo på samme sted og med de samme pasientene. Hva er det med medisin du ikke synes var fristende? Ansvaret?

Anonymous poster hash: 158f9...fbb

Hvis du tror at sykepleiere ikke har ansvar, vet du ikke hva det innebærer.

Jeg er ikke den samme som du skriver til (men jeg hadde også gode karakterer), men for min del er det at sykepleie ikke kun har den medisinske tilnærmingen, men er mer helhetlig. Medisin har et mer dualistisk sykdomsfokus, mens sykepleie er mer holistisk og salutogenetisk. For å si det litt enklere; legene vil helst plukke en fra hverandre for å finne ut hva som er feil, mens sykepleierne forsøker å se på alle bestanddeler for å gjøre en bedre. Psykologer og leger samarbeider helst ikke, men har hvert sitt felt, mens sykepleierne må se hele pasienten, og det gjelder også det mentale.

Alt i alt, det har med interesser å gjøre.

Anonymous poster hash: 4ac97...95a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvis du tror at sykepleiere ikke har ansvar, vet du ikke hva det innebærer. Jeg er ikke den samme som du skriver til (men jeg hadde også gode karakterer), men for min del er det at sykepleie ikke kun har den medisinske tilnærmingen, men er mer helhetlig. Medisin har et mer dualistisk sykdomsfokus, mens sykepleie er mer holistisk og salutogenetisk. For å si det litt enklere; legene vil helst plukke en fra hverandre for å finne ut hva som er feil, mens sykepleierne forsøker å se på alle bestanddeler for å gjøre en bedre. Psykologer og leger samarbeider helst ikke, men har hvert sitt felt, mens sykepleierne må se hele pasienten, og det gjelder også det mentale. Alt i alt, det har med interesser å gjøre. Anonymous poster hash: 4ac97...95a

Det der synes jeg er noe piss, der du nedvurderer legerollen for å rettferdiggjøre din egen profesjon. Det er temmelig lenge siden medisinere ble opplært til det du beskriver - egentlig har de aldri vært helt sånn heller.

Men at sykepleiere går i strupen på leger er jo ikke noe nytt, selv om jeg aldri har skjønt hvorfor. Min opplevelse er at det er sykepleierne som skaper denne konflikten. Psykologer og leger samarbeider helt utmerket når de trenger det.

Anonymous poster hash: 032f2...c53

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der synes jeg er noe piss, der du nedvurderer legerollen for å rettferdiggjøre din egen profesjon. Det er temmelig lenge siden medisinere ble opplært til det du beskriver - egentlig har de aldri vært helt sånn heller.

Men at sykepleiere går i strupen på leger er jo ikke noe nytt, selv om jeg aldri har skjønt hvorfor. Min opplevelse er at det er sykepleierne som skaper denne konflikten. Psykologer og leger samarbeider helt utmerket når de trenger det.

Anonymous poster hash: 032f2...c53

Hvor ser du at jeg nedvurderer dem eller går i strupen på dem? Jeg forsøker bare å forklare forskjellen. Jeg har aldri noensinne hatt noen konflikt med noen av legene. Jeg har alltid samarbeidet godt med dem.

Men å si at leger aldri har hatt et dualististisk sykdomsfokus, er historieløst. Det er ikke kritikk, det er bare sånn det er. Og det gjør at medisin ikke er for alle, selv om det selvfølgelig er et viktig yrke.

Anonymous poster hash: 4ac97...95a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der synes jeg er noe piss, der du nedvurderer legerollen for å rettferdiggjøre din egen profesjon. Det er temmelig lenge siden medisinere ble opplært til det du beskriver - egentlig har de aldri vært helt sånn heller.

Men at sykepleiere går i strupen på leger er jo ikke noe nytt, selv om jeg aldri har skjønt hvorfor. Min opplevelse er at det er sykepleierne som skaper denne konflikten. Psykologer og leger samarbeider helt utmerket når de trenger det.

Anonymous poster hash: 032f2...c53

Her har du innspill fra aktørene selv (siden du hisser deg sånn opp):

http://www.psykologtidsskriftet.no/?seks_id=44077&a=2

http://tidsskriftet.no/article/531501

Anonymous poster hash: 4ac97...95a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magdalene

Dersom du kun har 6'ere og har realfagene som trengs, hvorfor da bli sykepleier? Jeg mener ikke å være frekk eller å antyde at sykepleier er et dårligere eller mindre viktig yrke enn lege, men jeg synes at dette er litt merkelig. Dersom du har kun 6 i realfagene så sier det jo litt om interessen du har for fagene, de rent faglige evnene dine og at du liker å utforske og fordype deg i noe realfaglig. De færreste får 6'ere i kjemi 2 ved å gjøre ingenting. Det må ofte være en innsats og en interesse der, at du både har en klinisk interesse (som du tydelig har) og en faglig interesse. Det virker da som om sykepleien er litt for lite utfordrende. Sykepleie og medisin er jo innenfor samme yrkesområde og de jobber jo på samme sted og med de samme pasientene. Hva er det med medisin du ikke synes var fristende? Ansvaret?

Anonymous poster hash: 158f9...fbb

Sykepleier og Leger jobber på forskjellige måter. Det er to forskjellige yrker, som utfyller hverandre på en måte. Sykepleierer jobber tettere på pasientene, og stikker ikke bare innom på visitten (og det var og er ikke slik jeg har lyst til å jobbe). I tillegg er ikke lønnen akkurat veldig høy, og man har lange vakter.

Om du tror at ikke sykepleiere har ansvar, så tar du nok veldig feil er jeg redd, og har litt vrengt bile av hva en sykepleier faktisk gjør. Selvsagt er det forskjell på hvor mye ansavr man har som sykepleier. Det er f.eks stor forskjell på en nyutdannet sykepleier på sengepost, kontra en videreutdannet sykepleier på en intensivavdeling.

Man blir ikke sykepleier fordi man ikke kom inn på medisin, og må ta til takke med å bli sykepleier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...