Gå til innhold

Ingen prestisje i sykepleie?


Mysteh

Anbefalte innlegg

Alle i norge har mulighet til å utdanne seg til akkurat hva de vil, vi er gode i Norge.

Derfor er det kanskje viktig å skille prestisje som verdier og prestisje som tittel. Noen tar en utdanning kun for tittelens skyld, uten egentlig å ha oppnådd suksess innenfor det de utdanner seg som. Da vil jeg si at man ikke har prestisje.

Verdiene og resultatet bak et spesielt arbeid er viktig, og da kan man fortjene prestisje.

Jeg ser f.eks ikke på fastlegen min som en mann med "prestisje" bare fordi han er lege, hadde han derimot funnet en kur mot en uhelbredelig sykdom vil jeg si det er prestisje.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Og sykepleiere kan hvem som helst klare? Inkludert deg?

Dagens hittil største dose oksebæsj!!!

Det er vel en poengsum på rundt 40 på ordinærkvoten mange steder. Med alderspoeng osv kan man ha et snitt rundt 3 uten krav om realfag, det kan hvem som helst klare ja.

Anonymous poster hash: dd8f1...e38

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og sykepleiere kan hvem som helst klare? Inkludert deg?

Dagens hittil største dose oksebæsj!!!

Selvfølgelig. Med 5 i snitt kommer jeg enkelt inn og jeg har allerede en vanskeligere faglig og menneskelig utdannelse. Er ikke akkurat høye krav som stilles.

Anonymous poster hash: ecf11...2c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I USA er det høyere prestisje å bli sykepleier enn i Norge, tror jeg.

Men det er mange yrker i Norge som ikke er prestisje, så hvorfor klage? Har aldri hørt snekkere, murere, brannmenn etc klage.
Virker som det er mest kvinner som er furtne over at sykepleier ikke er nok prestisje, men ta det med ro, det er et bra yrke.



Anonymous poster hash: 1ecb2...faa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så å fylle opptakskravet er det samme som om hvem som helst kan fullføre utdannelsen?

Nei, det må mere til enn å være god i realfag.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så å fylle opptakskravet er det samme som om hvem som helst kan fullføre utdannelsen?

Nei, det må mere til enn å være god i realfag.

Det er jo en praktisk rettet utdannelse som jeg tror er enklere enn tunge teoretiske, ja.

Anonymous poster hash: dd8f1...e38

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så å fylle opptakskravet er det samme som om hvem som helst kan fullføre utdannelsen?

Nei, det må mere til enn å være god i realfag.

Du trenger ikke realfag for å fullføre sykepleie.

Det er ikke en vanskelig utdannelse. Det er et praktisk yrke som har fått en akademisk overbygning som man kan spørre seg om nødvendigheten av.

Lønnsmessig har sykepleifaget tjent på å bli akademisk. Faglig virker det som om det har tapt stort på det. Jeg har jobbet med mange dyktige sykepleiere, men det kommer skremmende mange dårlige kandidater ut av høgskolene i disse dager.

Det er ingen prestisje ved å være sykepleier.

Anonymous poster hash: 032f2...c53

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så å fylle opptakskravet er det samme som om hvem som helst kan fullføre utdannelsen?

Nei, det må mere til enn å være god i realfag.

En bachelorgrad er per definisjon en lavere utdannelse og ergo enkel. Pugge litt anatomi, behandle mennesker med respekt og omtanke og helt overkommelig pensummengde er ikke akkurat for spesielt talentfulle.

Anonymous poster hash: ecf11...2c6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En bachelorgrad er per definisjon en lavere utdannelse og ergo enkel. Pugge litt anatomi, behandle mennesker med respekt og omtanke og helt overkommelig pensummengde er ikke akkurat for spesielt talentfulle.

Anonymous poster hash: ecf11...2c6

Helt enig. Hva tror du de mest talentfulle går for?

Anonymous poster hash: dd8f1...e38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det plager meg av den grunn at folk later til å se det som mindre viktig. Det å si at å være sykepleier ikke er prestisjefylt, blir for meg som å si at sukker smaker salt. Jeg ser rett og slett på sykepleien (og mange andre yrker), som veldig viktige jobber som fortjener å bli sett på som like prestisjefylt som det å være advokat, bio-ingeniør e.l.

Så det du egentlig sier er:

"Jeg synes absolutt alle yrker i hele verden bør ses på som nøyaktig like prestisjefylte".

Eller mener du at sykepleiere er så mye bedre enn de fleste andre?

Anonymous poster hash: b8825...5aa

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, man trener ikke har realfag for å komme inn på sykepleien. Men den relativt lave poengsummen en må ha har vel mer å gjøre med antallet søkere i forhold til studieplasser. Som igjen kan ha noe å gjøre med hvor dette studiet er plassert mht. "prestisje" og at vi er i ferd med å få en stereotyp arbeidsledig bestående av prestisje-utdannede, men det er nå en annen sak.

Og denne utdannelsen er IKKE noe for de som kun er teoretisk sterke - det er liksom hele poenget.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, man trener ikke har realfag for å komme inn på sykepleien. Men den relativt lave poengsummen en må ha har vel mer å gjøre med antallet søkere i forhold til studieplasser. Som igjen kan ha noe å gjøre med hvor dette studiet er plassert mht. "prestisje" og at vi er i ferd med å få en stereotyp arbeidsledig bestående av prestisje-utdannede, men det er nå en annen sak.

Og denne utdannelsen er IKKE noe for de som kun er teoretisk sterke - det er liksom hele poenget.

Nettopp, lav poengsum og mange studenter fordi man trenger mange og "alle" kan gjøre jobben. Akkiurat som det finnes mange butikkansatte, søppeltømmere og sekretærer. Man kunne ikke fått gjennom så mange om det hadde vært en krevende utdannelse og da hadde den hatt mer prestisje.

Anonymous poster hash: dd8f1...e38

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Var akkurat å snoket litt i noen helt urelaterte tråder når jeg plutselig kom over følgende utsagn:

" Sykepleien er ikke prestisje, hadde vært noe annet om det hadde vært snakk om en master f.eks."

Dette får meg til å undre, er det virkelig slik at man må ha en master for å bli sett på som vellykket her i landet? Og hvorfor er det ikke prestisjefylt å være en sykepleier, eller lærere for den saks skyld?

Mitt synspunkt, er at det å være sykepleier langt på vei overgår det å ha en master i språk, kultur eller økonomi. En sykepleier har en essensiell rolle i hverdagen og omsorgen til tusenvis av mennesker, hver eneste dag. Hvordan kan dette ikke være prestisjefylt, eller være mindre verdt enn en master i akademiske fag?

Helt feil.

Sykepleier er sykepleier. Om alle måtte tatt master, så ville det bare devaluert masteren.

Det er jo derfor sykepleiere er så jævlig sure og bitre når de blir femti, de skjønner at de ikke har høy status. De sykepleierene som vil ha status, de stiger i det offentlige systemet, og blir sjef på et sykehus. Da føler de seg veldig viktige, spesielt om de kan sjefe over noen leger. Da er de bedre enn legene, på en måte, smarte og verdifulle personer. De sier det rett ut, eller snakker om seg selv på kvalmende narsissistisk vis.

For å putte det hele litt i perspektiv. Fins omtrent ikke siviløkonomer som ønsker å være sykehussjef. De som er flinke går til privat sektor.

Hele opplegget er bare latterlig, latterlig, latterlig.

Anonymous poster hash: a033a...864

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magdalene

Helt enig. Hva tror du de mest talentfulle går for?

Anonymous poster hash: dd8f1...e38

Kan bare snakke for meg selv, men jeg gikk ut med kun toppkarakterer fra videregående, og hadde kommet inn på medisin om det var det jeg ønsket, men nå var det sykepleier jeg ville bli 😉

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettopp, lav poengsum og mange studenter fordi man trenger mange og "alle" kan gjøre jobben. Akkiurat som det finnes mange butikkansatte, søppeltømmere og sekretærer. Man kunne ikke fått gjennom så mange om det hadde vært en krevende utdannelse og da hadde den hatt mer prestisje.

Anonymous poster hash: dd8f1...e38

En trenger bare å ha fullført den pliktmessige grunnskolen for å bli butikkansatt, søppeltømmer og sekretær og skjønner virkelig ikke hvorfor de er med i sammenligningen (selv om alle er viktige jobber hvis vi ser for oss hvordan det ville være uten)

Og igjen, det er himmelvid forskjell på tunge teoretiske studier og sykepleierstudiet. Klarer en bare ting i teorien kan en bare gå å legge seg. Mener jeg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Helt feil.

Sykepleier er sykepleier. Om alle måtte tatt master, så ville det bare devaluert masteren.

Det er jo derfor sykepleiere er så jævlig sure og bitre når de blir femti, de skjønner at de ikke har høy status. De sykepleierene som vil ha status, de stiger i det offentlige systemet, og blir sjef på et sykehus. Da føler de seg veldig viktige, spesielt om de kan sjefe over noen leger. Da er de bedre enn legene, på en måte, smarte og verdifulle personer. De sier det rett ut, eller snakker om seg selv på kvalmende narsissistisk vis.

For å putte det hele litt i perspektiv. Fins omtrent ikke siviløkonomer som ønsker å være sykehussjef. De som er flinke går til privat sektor.

Hele opplegget er bare latterlig, latterlig, latterlig.

Anonymous poster hash: a033a...864

Hvem var bitter sa du??? :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og igjen, det er himmelvid forskjell på tunge teoretiske studier og sykepleierstudiet. Klarer en bare ting i teorien kan en bare gå å legge seg. Mener jeg.

Hvor har du det fra at de som er flinke teoretisk ikke kan være gode med mennesker også? Er det massesuggesjonseffekt på sykepleierstudiet som gir dere oppfatningen at dere er special little snowflakes?

Anonymous poster hash: ecf11...2c6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan bare snakke for meg selv, men jeg gikk ut med kun toppkarakterer fra videregående, og hadde kommet inn på medisin om det var det jeg ønsket, men nå var det sykepleier jeg ville bli

Kun 6ere? Hvorfor vil du ha et yrke som ikke har status, ansvar eller god lønn? Og bli herset med av folk som er legeutdannet fra Polen med laaaangt lavere snitt enn deg? Synes det er uforståelig

Anonymous poster hash: dd8f1...e38

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor har du det fra at de som er flinke teoretisk ikke kan være gode med mennesker også? Er det massesuggesjonseffekt på sykepleierstudiet som gir dere oppfatningen at dere er special little snowflakes?

Anonymous poster hash: ecf11...2c6

Selvsagt kan teoretisk flinke mennesker være gode mennesker. Og flinke, rent praktisk.

He he... snowflakes. Nei, men saken var at det ble hevdet at yrket hadde lav sosial status fordi det var så enkelt. Både fordi det er lave opptakskrav og fordi det er enkelt å utføre.

Nei, det forventes mye av en sykepleier. En skal f.eks. takle å håndtere et hardt skadet menneske med dødsangst. Da trenger en en god dose persnolige egenskaper også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...