Gå til innhold

Ingen prestisje i sykepleie?


Mysteh

Anbefalte innlegg

Var akkurat å snoket litt i noen helt urelaterte tråder når jeg plutselig kom over følgende utsagn:

" Sykepleien er ikke prestisje, hadde vært noe annet om det hadde vært snakk om en master f.eks."

Dette får meg til å undre, er det virkelig slik at man må ha en master for å bli sett på som vellykket her i landet? Og hvorfor er det ikke prestisjefylt å være en sykepleier, eller lærere for den saks skyld?

Mitt synspunkt, er at det å være sykepleier langt på vei overgår det å ha en master i språk, kultur eller økonomi. En sykepleier har en essensiell rolle i hverdagen og omsorgen til tusenvis av mennesker, hver eneste dag. Hvordan kan dette ikke være prestisjefylt, eller være mindre verdt enn en master i akademiske fag?

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vil ikke si det ligger noen prestisje i å være sykepleier, nei (enten man har master eller ikke), men det ligger vel ikke så mye prestisje i de fleste yrker, så hvorfor plager dette deg?

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det plager meg av den grunn at folk later til å se det som mindre viktig. Det å si at å være sykepleier ikke er prestisjefylt, blir for meg som å si at sukker smaker salt. Jeg ser rett og slett på sykepleien (og mange andre yrker), som veldig viktige jobber som fortjener å bli sett på som like prestisjefylt som det å være advokat, bio-ingeniør e.l.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med deg. Sykepleier er en uvurdelig jobb og mange yrker kan ikke sidestilles på samme måte. Jeg tror mange henger seg opp i karakterkravene, på veldig mange høgskoler er de ikke særlig høye. Og det er synd, det skulle vært en større grad av kvalitetssjekk på denne utdanningen. Og så skulle lønnen vært høyere. Men tross dette så står man sterkt og trygt med denne utdanningen. Man er jo garantert jobb! Det vil være stort behov for sykepleiere, alltid! På sykehus, på sykehjem, i skolehelsetjenesten, i ambulansen, i psykiatrien, i rus og kriminalomsorgen, i nordsjøen etc.etc.etc....Mulighetene er så mange! Og du kan alltids spesialisere deg. Du kan ta masterutdanning. Du kan ta doktorgrad i sykepleie. Hvilken aksjemegler og språkforsker har like brede muligheter i sitt felt?



Anonymous poster hash: b7f38...e11
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At en jobb er viktig, betyr ikke at den er pretisjefylt. Renovasjonsarbeidere f, eks. har en veldig, veldig viktig jobb (kanskje viktigere enn sykepleie), men de har ingen prestisje.

Anonymous poster hash: 032f2...c53

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det plager meg av den grunn at folk later til å se det som mindre viktig. Det å si at å være sykepleier ikke er prestisjefylt, blir for meg som å si at sukker smaker salt. Jeg ser rett og slett på sykepleien (og mange andre yrker), som veldig viktige jobber som fortjener å bli sett på som like prestisjefylt som det å være advokat, bio-ingeniør e.l.

Jeg tror du tolker ordet prestisje litt feil. Prestisje betyr ikke at noe er viktig, eller at man er vellykket - det har kun med anseelse/status å gjøre. En skuespiller kan for eksempel ha prestisje, men man kan ikke akkurat påstå at de er grunnleggende viktige for samfunnet...

Det er jo ingen som er uenige i at sykepleiere er veldig viktige for samfunnet, men det betyr ikke at de fortjener prestisje. Prestisje skal være noe som er litt vanskelig å oppnå, noe ikke alle har - og sykepleiere er det mange av.

Det er jo ikke akkurat prestisje i å være bioingeniør heller. Tror du må ta en titt på ordbruken din, så du slipper å plages over noe du egentlig bare har misforstått.

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, du. Jeg er klar over hva ordet prestisje betyr og hvordan begrepet brukes. Jeg er bare uenig i at det å se på sykepleie (og andre yrker) som yrke® uten prestisje er feil.

Hvorfor skal de ikke være status å være sykepleier? Selv om folk kanskje er uenige med meg, betyr ikke at jeg bruker begrepet feil.

Folk har rett til sine egne meninger, men jeg ser på det som feil at sykepleiere ikke skal ha anseelse/status/prestisje i samfunnet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var akkurat å snoket litt i noen helt urelaterte tråder når jeg plutselig kom over følgende utsagn:

" Sykepleien er ikke prestisje, hadde vært noe annet om det hadde vært snakk om en master f.eks."

Dette får meg til å undre, er det virkelig slik at man må ha en master for å bli sett på som vellykket her i landet? Og hvorfor er det ikke prestisjefylt å være en sykepleier, eller lærere for den saks skyld?

Mitt synspunkt, er at det å være sykepleier langt på vei overgår det å ha en master i språk, kultur eller økonomi. En sykepleier har en essensiell rolle i hverdagen og omsorgen til tusenvis av mennesker, hver eneste dag. Hvordan kan dette ikke være prestisjefylt, eller være mindre verdt enn en master i akademiske fag?

Ingen yrkesfag eller ting under bachelor/mastergrad er ansett som "prestisje" i dag, nesten uavhengig av viktigheten i samfunnet og at det er flotte jobber. Litt synd egentlig.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen yrkesfag eller ting under bachelor/mastergrad er ansett som "prestisje" i dag, nesten uavhengig av viktigheten i samfunnet og at det er flotte jobber. Litt synd egentlig.

+1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, du. Jeg er klar over hva ordet prestisje betyr og hvordan begrepet brukes. Jeg er bare uenig i at det å se på sykepleie (og andre yrker) som yrke® uten prestisje er feil.

Hvorfor skal de ikke være status å være sykepleier? Selv om folk kanskje er uenige med meg, betyr ikke at jeg bruker begrepet feil.

Folk har rett til sine egne meninger, men jeg ser på det som feil at sykepleiere ikke skal ha anseelse/status/prestisje i samfunnet.

Men prestisje er ikke noe som "skal" være - det er noe som kommer av seg selv, når noen oppnår noe som ikke mange andre oppnår. Derfor er det umulig å gi prestisje til sykepleierne uten å kutte drastisk ned på antall sykepleiere. Eller så må du redefinere hele ordet prestisje.

Blir litt som å klage på at ikke alle skoler er prestisjeskoler, for alle skoler er viktige. Hadde alle skoler vært prestisje hadde jo begrepet mistet sin betydning fullstendig. Likevel er det jo alle ikke-prestisjeskolene som har størst betydning for samfunnet, for det er de skolene som utdanner flertallet.

Du må skille mellom prestisje og viktighet. Prestisje betyr INGENTING i praksis, med mindre man er en arrogant, overfladisk person. Hvorfor er det så viktig for deg at sykepleiere skal få en overfladisk status i samfunnet? Er det ikke bedre at de blir ansett som viktige, og at de blir respektert?

Jeg mener fortsatt du bruker begrepet feil, når du etterlyser prestisje for sykepleierne. Da har du ikke akseptert hva begrepet innebærer. Du tror de handler om viktighet og respekt, men det gjør det ikke.

Endret av Ciegus
  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykepleiere er utvilsomt viktige men all den tid hvem som helst kan bli det så blir det aldri prestisjefylt.



Anonymous poster hash: ecf11...2c6
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magdalene

Ingen yrkesfag eller ting under bachelor/mastergrad er ansett som "prestisje" i dag, nesten uavhengig av viktigheten i samfunnet og at det er flotte jobber. Litt synd egentlig.

Men det er mange uten formell utdannelse som har prestisjefylte jobber.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er mange uten formell utdannelse som har prestisjefylte jobber.

Prestisje handler ikke om formalia, men om å bli sett opp til.

Anonymous poster hash: 032f2...c53

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Haaploes

Det er rart det der.

Ta læreryrket, som vel er på cirka samme "statustrinn" som sykepleiere - i Finland er det et prestisjeyrke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, og?

Ingen ser opp til yrker hvem som helst kan klare utdannelsen til.

Anonymous poster hash: ecf11...2c6

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det kommer fra oltidens tankegang. Sånn som at i mange asiatiske land ser man ned på mennesker som er brune fordi de er ute i solen og arbeider.

Eller vi ser ned på mennesker om må gjøre "drittjobben" i samfunnet, selv om den virkelig er nødvendig og verdifull.

Det vil alltid eksistere klasseforskjeller, og mennesker som har behov for å føle seg mer "ovenpå". Hvis man er lege, advokat osv osv er man automatisk sett mer opp til. Det handler om høyere, lønn, mer "makt" i sitt yrke osv. Rett og slett den tankegangen vi har prøvd å jobbe med, som likevel er plantet for å bli gjennom mange tusen år.

Jeg setter i hvertfall pris på hyggelige sykepleiere som virkelig gjør en god jobb. Dessverre er det altfor mange brunkremberter i det yrket som rynker på nesen når de tørker bæsj eller vasker eldre mennesker. Sykepleien er dessverre for "lettvint" for mange unge i dag, og derfor er det mange som tar det bare for å få jobb. Greit nok det, men da må de lære seg folkeskikk og fungere profesjonelt. De jobber direkte med mennesker i sårbare situasjoner, og de skal bli behandlet med respekt.

Jeg ser ikke opp til mennesker som tjener godt eller har sittet flere år på skolebenken. Jeg ser opp til mennesker som finner et yrke de lidenskapelig brenner for, og gjør en god jobb. Uavhengig om det betyr at de blir kirurg eller lærer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du forstår jo ikke hva prestisje innebærer.



Anonymous poster hash: 158f9...fbb
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magdalene

Ingen ser opp til yrker hvem som helst kan klare utdannelsen til.

Anonymous poster hash: ecf11...2c6

Nei, jeg har jo ikke sagt noe annet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen ser opp til yrker hvem som helst kan klare utdannelsen til.

Anonymous poster hash: ecf11...2c6

Og sykepleiere kan hvem som helst klare? Inkludert deg?

Dagens hittil største dose oksebæsj!!!

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...