Gå til innhold

Studenter som ikke møter! Sykepleien!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg blir kraftig provosert over studenter som ikke møter opp på skolen og sover halve dagen. Det er ei som går i klassen min som ALDRI har møtt opp til tiden. Vi begyner kl 08.15 nesten hver dag, og hun kommer ikke før mellom 10 og 11 alle dager. Flerer dager kommer hun ikke i det hele tatt.

Jeg blir irritert fordi vi har gruppeoppgaver der alle skal møte, også er det en som bare surfer på oss andre ved å ikke møte.

Er det et system som fanger opp disse freeraiderne? Det er jo masse obligatorisk undervisning, men synes skolen har et dårlig system på å fange opp de som ikke møter.

Trøster meg med at sånne folk blir luka ut når vi begynner i sykepleier praksis, for da må man møte opp!

Frustert og provosert student! :frustrert:

:frustrert:



Anonymous poster hash: e388d...e04
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har det på AKKURAT samme måte. Vi sitter og venter på gruppemedlemmer som ikke møter opp. De gir heller ikke beskjed eller tar telefon når vi ringer.

Hva om dere skriver logg fra hver time dere samles? Hvem som kommer når, hvem som gjør hva osv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri vært fan av å "sladre" på andre, men dette føles så urettferdig. Det burde ha vært et bedre system på skolen på å fange opp unnasluntrere. Lager så dårlig stemning i klassen også. Har tatt det opp med studenten det gjelder, men hun har alltid en unnskylding.

TS



Anonymous poster hash: d261f...947
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må dere ikke signere på oppmøtelister?? Hvis det ikke registreres fravær, så er jo kravet om 80% oppmøte (som de fleste studiene krever) en vits.... Hvis det er flere som irriterer seg, så ville jeg tatt det opp med tillitsvalgt, som kunne tatt det videre.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Typisk bortskjemte snørrvalper som tar sykepleien fordi det er "lett" og lever livet med fyll og fanterier. Ta det opp med foreleser eller studeveileder, og si det er utelukkende at dere må jobbe ekstra på gruppeoppgavene fordi enkelte gir blaffen. Det skal ikke gå utover dere og enda mindre gagne dem, at dere er stuck med ekstra oppgaver. Da er det noe i systemet som er feil.

Når dere kommer ut i praksis og evt jobbsøking, vil disse falle gjennom. Vet om noen barn av venninner som enda ikke har fått mer enn 50% fast på det meste, fordi andre nyutdannede har sett bedre ut på CVn. Både når det gjelder karakterer og praksis. Selv om det virker urettferdig nå, vil du mest sannsynlig se det gagner deg til slutt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår frustrasjonen!!

Går selv sykepleien HIT. Der er det også ei som alltid kommer 2-3 timer for sent hver dag. Oppmøtelistene blir jo ikke alltid sendt ut tidlig på dagen, så late folk kan egentlig bare vase inn når det passer dem. Flere dager er hun totalt fraværende!

Når sminke, extensions og sove lenge gjør at man alltid kommer sent, blir jeg frustrert selv. Greit å bruke tid foran speilet, men ikke la det gå utover studiene og medstudenter. Går an å stå opp tidligere.

Men man blir jo lagt merke til når man holder på sånn. Vet det er noen i klassa som har sagt ifra mtp at samarbeidet ikke funker i gruppene når hun ikke møter.

Personlig ville jeg aldri hatt denne jenta som kollega. Skjønner ikke hva sånne folk gjør på skolen når de viser så liten interesse første året.



Anonymous poster hash: d261f...947
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg blir irritert fordi vi har gruppeoppgaver der alle skal møte, også er det en som bare surfer på oss andre ved å ikke møte.

Anonymous poster hash: e388d...e04

Hva slags oppgaver er dette, og hvilke konsekvenser får det for deg at hun ikke møter?

Anonymous poster hash: 05096...be8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags oppgaver er dette, og hvilke konsekvenser får det for deg at hun ikke møter?

Anonymous poster hash: 05096...be8

Konsekvenser: Vi på gruppa tar ansvar for å få en bra karakter og bruker lengre tid, hun gir ingenting av seg selv, bare surfer på oss andre. Dessuten er jeg lei av folk som ikke tar ansvar for egne liv og er vant med at alle andre gjør ting for dem.

Anonymous poster hash: d261f...947

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På sivilingeniør er det mange som aldri har vært på skolen på et helt år. :)

Exen min var ikke på en eneste forelesning men koste seg med trening og gaming istedet.

Synes det er helt greit, jeg! :fnise:



Anonymous poster hash: 9cefe...7a0
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ei som bodde i kollektivet til ei venninne av meg møtte så og si aldri opp (ihvertfall ikke i tide), og pleide å sove hele dagen da det var praksis.. Hun fikk bestått på praksisen, selvom hun var der under halvparten av gangene! Det irriterte meg veldig, selvom jeg ikke kjenner henne, er på gruppe med henne eller studerer sykepleie. Syns lærerne burde være mye strengere! Viktig at sykepleiere vet hva de skal gjøre i situasjoner med syke, og da må de jo lære seg det før de er ferdig med å studere! Lærer ikke mye av å ligge hjemme og sove! :frustrert:



Anonymous poster hash: 5564b...c3c
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig! går ikke sykepleien eller no men tror det gjelder for mange studier at det er noen som ikke møter og sniker seg unna obligatorisk undervising. Synd at skoleverket ikke setter ned foten for enkelte.



Anonymous poster hash: d261f...947
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessuten er jeg lei av folk som ikke tar ansvar for egne liv og er vant med at alle andre gjør ting for dem.

Anonymous poster hash: d261f...947

Hva med å slutte å bry seg om hva andre gjør?

Hvis det har en direkte konsekvens for deg bør du ta det opp med studieveileder.

Hvis ikke, så bry deg med dine egne saker.

På siv.ing på NTNU er det vanlig at folk dropper ut av masse forelesninger, og jeg kjenner svært mange som ikke er på skolen under hele fag.

Og i dette yrket kan man få ansvar for f.eks. brobygging og andre ting som kan sette menneskeliv i fare det og, så det er ikke kun som sykepleier man har ansvar.

Anonymous poster hash: 9cefe...7a0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å slutte å bry seg om hva andre gjør?

Hvis det har en direkte konsekvens for deg bør du ta det opp med studieveileder.

Hvis ikke, så bry deg med dine egne saker.

På siv.ing på NTNU er det vanlig at folk dropper ut av masse forelesninger, og jeg kjenner svært mange som ikke er på skolen under hele fag.

Og i dette yrket kan man få ansvar for f.eks. brobygging og andre ting som kan sette menneskeliv i fare det og, så det er ikke kun som sykepleier man har ansvar.

Anonymous poster hash: 9cefe...7a0

Synes det er direkte konsekvens hvis resten av gruppa blir sittende i 2 timer og venter på et gruppemedlem, men det trodde jeg du skjønte. Skal man jobbe sammen, må man ha felles forståelse. Så enkelt er det. Ikke lett å ikke bry seg med andre når man skal være et team!

Anonymous poster hash: d261f...947

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På sivilingeniør er det mange som aldri har vært på skolen på et helt år. :)

Exen min var ikke på en eneste forelesning men koste seg med trening og gaming istedet.

Synes det er helt greit, jeg! :fnise:

Anonymous poster hash: 9cefe...7a0

Eh javel..? Så bra? Så lenge du/dere ikke har gruppearbeid og medstudenter som trenger dere der så er det vel bare dere selv det går utover. Skjønner at man kan lese selv osv, men gjennom forelesning og seminar får man viktig faglig påfyll.

Dessuten, i arbeidslivet krever det fullt oppmøte, så det er greit å bli vant til hvordan arbeidslivet fungerer. Syns denne surfe-gjennom-studiet-kulturen er en uting.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er direkte konsekvens hvis resten av gruppa blir sittende i 2 timer og venter på et gruppemedlem, men det trodde jeg du skjønte. Skal man jobbe sammen, må man ha felles forståelse. Så enkelt er det. Ikke lett å ikke bry seg med andre når man skal være et team!

Anonymous poster hash: d261f...947

Og jeg trodde du skjønte at jeg skrev "hvis det har en direkte konsekvens for deg så si fra til studieveileder".

Altså:

-teamarbeid, gruppearbeid, prosjekter: da må folk komme. SI FRA, og ikke sitt og irriter dere her!! :)

Men som du ser siterte jeg en som bare irriterte seg over at folk ikke tok ansvar for sitt eget liv, noe dere strengt tatt ikke har noe med. Kanskje personen er ute og får erfaring på en annen måte ved å jobbe eller lignende.

Forelesninger som ikke er obligatoriske er det faktisk lov å skippe, og dette er helt vanlig. Ingen vits i å komme i en forelesning hvis man ikke liker den måten å lære på.

Folk som irriterer seg over studiemetodene til andre er ikke særlig "fun at parties".......

Anonymous poster hash: 9cefe...7a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er direkte konsekvens hvis resten av gruppa blir sittende i 2 timer og venter på et gruppemedlem, men det trodde jeg du skjønte. Skal man jobbe sammen, må man ha felles forståelse. Så enkelt er det. Ikke lett å ikke bry seg med andre når man skal være et team! Anonymous poster hash: d261f...947

Så drit i å vente og begynn å jobb, da vel. Legg opp arbeidet uten å regne med den sene. Det er den sene sitt problem at vedkommende ikke får med seg arbeidet.

Anonymous poster hash: 02274...c46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ta det opp med veileder.

Må jo være flere enn deg som irriterer seg over slik adferd.

Disse studentene blir ikke " luket ut " i praksis.

Det er gjerne da de gidder å ta seg sammen.

Praksisplassen er trossalt en potensiell arbeidsgiver.

Det er ikke kollokvien.



Anonymous poster hash: 12be6...d48
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når sminke, extensions og sove lenge gjør at man alltid kommer sent, blir jeg frustrert selv. Greit å bruke tid foran speilet, men ikke la det gå utover studiene og medstudenter. Går an å stå opp tidligere.

Anonymous poster hash: d261f...947

Ikke for å spore av, men jeg følger undervisning nå og har et barn hjemme som er i en periode hvor han nekter å sove om nettene - etter noen uker uten søvn blir det tungt å komme seg i tide til undervisningen, men jeg tenker det er bedre å komme litt senere å få sove en times tid på morgenen, enn å ikke møte i det hele tatt. Håper du vet med 100% sikkerhet at denne personen sminker seg i timesvis og setter i extensions hver morgen ;)

Anonymous poster hash: 93fbf...e9c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pfff, spark vedkommende ut av gruppa! Jeg hadde en som var sånn i min gruppe. Han møtte ikke opp og gjorde til slutt ingenting. Men navnet hans skulle være med på innleveringene da. Vi sa som det var til foreleser, og vi sparket han ut av gruppa vår. :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet at mange i gruppearbeid fører fravær og gir "lekser", med kontrakt. Det kan jo være en ide. Så kan man jo si fra til veileder at man har denne avtalen, og at de som ikke møter opp blir kasta ut av gruppa eller ikke får navnet sitt på oppgava. Så vet de om det og Evt kan ta tak i det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...