Gå til innhold

Fri til "småærend" i arbeidstiden?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på hvoran "alle andre" løser det med ting som må gjøres på dagtid når man er i full jobb? Jeg tenker da f.eks på:

- foreldresamtaler i barnehagen

- foreldrekafeer o.l. som arrangeres i barnehagen (typisk kl 15.30 - som innebærer at jeg vil måtte gå 1 t tidl fra jobb)

- rørlegger/elektriker osv

- hjemlevering av møbler osv som må skje på dagtid

Vi er i en litt strevsom periode akkurat nå, da vi har kjøpt nytt hus som vi pusser opp, startet i nye jobber begge to - og har barna i ny barnehage. Så da føles det som om "alt" krasjer på en gang. Vi har ikke flexitid, men fast arbeidstid fra 08-16. Hvordan løser dere andre slike ting? Er det normalt å få fri fra arbeidsgiver? Tar man ut ferietimer?(Går det an?) I våre yrker er ikke overtid og avspasering en mulighet - så er vi borte så blir det tapte arbeidstimer som ikke kan taes igjen...



Anonymous poster hash: a1762...090
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Noe, f.eks fri når det er tilvenning i barnehagen, har jeg krav på i henhold til tariffavtalen.

Alt annet må jeg bruke feriedager for, eller ta fri uten lønn.

Betalt fri fordi elektrikeren skal komme tror jeg ingen har.

Anonymous poster hash: c5595...2a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe, f.eks fri når det er tilvenning i barnehagen, har jeg krav på i henhold til tariffavtalen.

Alt annet må jeg bruke feriedager for, eller ta fri uten lønn.

Betalt fri fordi elektrikeren skal komme tror jeg ingen har.

Anonymous poster hash: c5595...2a0

Nei, det tror jo ikke jeg heller at folk har - men lurer på hvordan en da praktisk gjør det? Søker du permisjon uten lønn - eller er det mulig å dele opp en feriedag i f.eks 7,5 enkelttimer?

TS

Anonymous poster hash: e4995...b66

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på hvoran "alle andre" løser det med ting som må gjøres på dagtid når man er i full jobb? Jeg tenker da f.eks på:

- foreldresamtaler i barnehagen

- foreldrekafeer o.l. som arrangeres i barnehagen (typisk kl 15.30 - som innebærer at jeg vil måtte gå 1 t tidl fra jobb)

- rørlegger/elektriker osv

- hjemlevering av møbler osv som må skje på dagtid

Vi er i en litt strevsom periode akkurat nå, da vi har kjøpt nytt hus som vi pusser opp, startet i nye jobber begge to - og har barna i ny barnehage. Så da føles det som om "alt" krasjer på en gang. Vi har ikke flexitid, men fast arbeidstid fra 08-16. Hvordan løser dere andre slike ting? Er det normalt å få fri fra arbeidsgiver? Tar man ut ferietimer?(Går det an?) I våre yrker er ikke overtid og avspasering en mulighet - så er vi borte så blir det tapte arbeidstimer som ikke kan taes igjen...

Anonymous poster hash: a1762...090

Du må spørre arbeidsgiveren din om du i det hele tatt kan ta fri. Hvis det blir belastning for andre over tid så klart det går utover ditt forhold til arbeidsplassen ved og ta mye fri. Noen er greie at en kan ta fri uten lønn eller bruke feriendager til slike formål.

Anonymous poster hash: 0b487...d52

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bruker permisjon uten lønn eller avspasering av oppsparte timer. Jeg har aldri fått avslag fra arbeidsgiver når jeg har spurt om slik fri, men så er det jo også meget sjeldent jeg har hatt et slikt behov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det tror jo ikke jeg heller at folk har - men lurer på hvordan en da praktisk gjør det? Søker du permisjon uten lønn - eller er det mulig å dele opp en feriedag i f.eks 7,5 enkelttimer?

TS

Anonymous poster hash: e4995...b66

Vi kan ikke ta ut halve feriedager. Hel feriedag, eller ulønnet fri halv dag f.eks.

Anonymous poster hash: c5595...2a0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så fremt vi ikke har møter eller er i innspurten for å få ferdig et prosjekt har jeg uten unntak fått fri med lønn til det jeg trenger fri til.

Foreldresamtaler, time hos helsesøster, frokost/middag i barnehagen, frisør, møter i banken.

Fører ikke nøyaktig oversikt på timer, noen mnd jobber jeg mer enn mine timer andre ganger mindre. Det går ca i null over tid.

Vi har også mulighet til hele dager fri med lønn. Har hatt det i forbindelse med dødsfall, andre i forbindelse med reise, jakt, bryllup osv.

Anonymous poster hash: 93569...690

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lønnet fri for å gå på jakt?

Ja, skjønner forsåvidt ikke hvorfor det var forskjell fra fri til reise og bryllup.

Men vet ikke om du la merke til at jeg skrev at vi ikke fører timer. Så vi går ca i null i lengden.

Anonymous poster hash: 93569...690

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lønnet fri for å gå på jakt?

Og ikke minst, lønnet fri for å gå til frisøren? Really?

Anonymous poster hash: accfd...9ab

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og ikke minst, lønnet fri for å gå til frisøren? Really?

Anonymous poster hash: accfd...9ab

Reagerte også på denne..

Anonymous poster hash: 6c119...175

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fri? Det er et fremmeord i min bransje.



Anonymous poster hash: 4d635...34d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, skjønner forsåvidt ikke hvorfor det var forskjell fra fri til reise og bryllup.

Men vet ikke om du la merke til at jeg skrev at vi ikke fører timer. Så vi går ca i null i lengden.

Anonymous poster hash: 93569...690

Da er det jo ikke "lønnet fri". Men ulønnet, iom at timene blir jobbet inn på andre tidspunkt.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Margit Spat

Noen småærender dekkes av avtale om korte velferdspermisjoner i tariffavtale. Dette avhenger av om arbeidsgiver er knyttet til en tariffavtale, og hvilket tariffområde det i så tilfelle gjelder. Dette finner du ut via arbeidsgiver.

I de fleste av disse avtalene har man rett til fri med lønn for å følge barn til første skoledag, fri til konferansetime i grunnskolen, fri til å gå til lege osv. Halve feriedager finnes ikke.

Foreldrekafé, elektriker, mottak av møbler osv er ikke dekket av de avtalene jeg har sett. Da må man be om fri uten lønn. Jeg ser du skriver at det ikke finnes noen form for fleksibilitet i arbeidstiden, verken med opparbeidelse av fleksitid eller annet, men hvis muligheten skulle by seg til å jobbe litt ekstra, så grip nå den, slik at du kan ta ut fri ved slike anledninger.

Endret av Margit Spat
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om ærendet ikke tar så lang tid har jeg alltid fått fri med lønn - uten å jobbe inn timene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med og ta noen feriedager her og der i denne perioden og samle ærend for disse dagene ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...