Gå til innhold

Jeg har så slitsom turnus ute i praksis. Regler?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er for tiden i praksis på sykehus som sykepleierstudent, og jeg har tidvis utrolig slitsom turnus.

Feks så skal jeg jobbe natt til i morgen, og så på jobb kl 0700 dagen etter nattevakten. Er dette vanlig? Som student har man jo også en masse oppgaver som skal gjøres, masse pensum som skal leses, og en deltidsjobb i tillegg. Jeg kommer til p være fullstendig utbrent innen studiet er over hvis det er vanlig med så krevende turnus. Trodde det var vanlig med fridag etter nattevakt, og hvertfall ikke dagvaktene dagen etterpå.. Er jo helt ødelagt i mange dager etter jeg har vært på nattevakt :s

Anonymous poster hash: 4eb5d...71a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Slik er dessverre turnusene der jeg jobber også, samt at det var slik når jeg var i praksis.. Men du skal jo ikke slite deg helt ut. Snakk med skolen og hør om du kan få hjelp til å endre turnusen din slik at det blir litt mer overkommelig:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det nattevakt frem til kl. 07, også rett på dagvakt som også starter 07? Det kan jo ikke være lov med mindre du melder deg frivillig og det er krise.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tviler på at dette er lovlig. Det skal være et visst antall timer hvile mellom hver vakt.



Anonymous poster hash: ef94f...8ed
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antar at TS mener at hun kommer hjem fra nattevakt kl 7, og så begynner dagvakten hennes 24 timer etterpå. (Det er jo vanlig at "nattevakt 30.09.14" betyr natt til 30. sept, sånn at "dagen etterpå" ikke betyr at hun skal rett fra nattevakt til dagvakt i samme døgn :P )

Synes det høres ut som en helt vanlig turnus, og jeg tviler sterkt på at det er ulovlig!

Har hatt sommerjobb på sykehjem og opplevd mange rare turnuser. Har alltid tatt over turnusen til noen som har ferie, og da har det ofte vært sånn at jeg har sluttet på jobb i 22-23-tiden om kvelden, for så å ha dagvakt fra kl 7 morgenen etter, eller at jeg har hatt én nattevakt, en natt fri, og så en ny nattevakt, og så dagvakt dagen etter det igjen. Helt hull i hodet, men tror det er ganske vanlig!



Anonymous poster hash: d4750...49c
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Turnus er slitsomt, og det eksempelet du gir er lovlig og helt vanlig. Bare å venne seg til det, for det er dette du utdanner deg til og slik hverdagen din kommer til å bli. Denne uken har jeg natt til tirsdag, seinvakt onsdag, aftenvakt torsdag og så nattevaktshelg. Totalt endring av døgnrytme flere ganger på en uke, sånn er det.



Anonymous poster hash: fa55e...92c
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Antar at TS mener at hun kommer hjem fra nattevakt kl 7, og så begynner dagvakten hennes 24 timer etterpå. (Det er jo vanlig at "nattevakt 30.09.14" betyr natt til 30. sept, sånn at "dagen etterpå" ikke betyr at hun skal rett fra nattevakt til dagvakt i samme døgn :P ) Synes det høres ut som en helt vanlig turnus, og jeg tviler sterkt på at det er ulovlig! Har hatt sommerjobb på sykehjem og opplevd mange rare turnuser. Har alltid tatt over turnusen til noen som har ferie, og da har det ofte vært sånn at jeg har sluttet på jobb i 22-23-tiden om kvelden, for så å ha dagvakt fra kl 7 morgenen etter, eller at jeg har hatt én nattevakt, en natt fri, og så en ny nattevakt, og så dagvakt dagen etter det igjen. Helt hull i hodet, men tror det er ganske vanlig! Anonymous poster hash: d4750...49c

Hei! Ja, det var sånn jeg mente det :)

Ja, det er vel lov i den forstand at det er mange nok timer fra vakten slutter til jeg går på på nytt... Men det er uansett helt høl-i-hue synes jeg.

Jeg mener også at så lenge jeg er student og ikke får betalt for vaktene uansett, så burde jeg sluppet så dårlig turnus. (Jeg blir kasteball mellom ulike sykepleiere, så turnusen min følger ikke en annen sin turnus sånn som det bruker å være, men jeg har vakter på kryss og tvers av turnusen siden veilederen min er sykemeldt).

Når jeg er student så bør det legges til rette for et godt læringsmiljø, men jeg lærer ikke stort når jeg er i ønska grunnet søvnmangel.

Usj. Jobber tilnærmet 100% i praksis! i tilleg til innleveringer og annen pensumlesing! og har en 20-30% stilling ved siden av det igjen. Synes nesten det er umenneskelig med sååå mye praksis! Er det så mye stoff som det har vist seg å være i sykepleierutdanni gen, så burde de heller gjort den til 4årig.

Anonymous poster hash: 4eb5d...71a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Turnus er slitsomt, og det eksempelet du gir er lovlig og helt vanlig. Bare å venne seg til det, for det er dette du utdanner deg til og slik hverdagen din kommer til å bli. Denne uken har jeg natt til tirsdag, seinvakt onsdag, aftenvakt torsdag og så nattevaktshelg. Totalt endring av døgnrytme flere ganger på en uke, sånn er det. Anonymous poster hash: fa55e...92c

Nei, dette stemmer ikke. Det er ikke noe jeg må gjøre selv om jeg skal bli sykepleier. Er så ufattelig lei akkurat det argumentet, for det stemmer ikke. Og som ferdig utdannet så har man ikke enda en jobb ved siden av, heller ikke flere oppgaver i uken som skal leveres inn.

Anonymous poster hash: 4eb5d...71a

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Ja, det var sånn jeg mente det :)

Ja, det er vel lov i den forstand at det er mange nok timer fra vakten slutter til jeg går på på nytt... Men det er uansett helt høl-i-hue synes jeg.

Jeg mener også at så lenge jeg er student og ikke får betalt for vaktene uansett, så burde jeg sluppet så dårlig turnus. (Jeg blir kasteball mellom ulike sykepleiere, så turnusen min følger ikke en annen sin turnus sånn som det bruker å være, men jeg har vakter på kryss og tvers av turnusen siden veilederen min er sykemeldt).

Når jeg er student så bør det legges til rette for et godt læringsmiljø, men jeg lærer ikke stort når jeg er i ønska grunnet søvnmangel.

Usj. Jobber tilnærmet 100% i praksis! i tilleg til innleveringer og annen pensumlesing! og har en 20-30% stilling ved siden av det igjen. Synes nesten det er umenneskelig med sååå mye praksis! Er det så mye stoff som det har vist seg å være i sykepleierutdanni gen, så burde de heller gjort den til 4årig. Anonymous poster hash: 4eb5d...71a

100%? Her er det 80%, resten skal gå til oppgaver...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

100%? Her er det 80%, resten skal gå til oppgaver...

100% stilling tilsvarer 35,5 timer i uken, som student er jeg der 32 timer i uken.

Anonymous poster hash: 4eb5d...71a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og en annen ting, som student blir man heller ikke på noen måte kompensert for uheldig arbeidstid.

Anonymous poster hash: 4eb5d...71a

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

100% stilling tilsvarer 35,5 timer i uken, som student er jeg der 32 timer i uken. Anonymous poster hash: 4eb5d...71a

Synes det høre i overkant mye ut. Har det vert slik i de andre praksisene også? Har ikke skolen satt opp et timeantall dere skal ha i praksis?

Edit: sjekket læreplanen vi har her og se det er 220 timer fordelt på 8 uker. Tilsvarer 27,5 time i uka.

Endret av lillemeg90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og en annen ting, som student blir man heller ikke på noen måte kompensert for uheldig arbeidstid.

Anonymous poster hash: 4eb5d...71a

Herlighet, det er noen uker det er snakk om. Suck it up! Alle jeg kjenner har forøvrig måttet ta seg fri fra deltidsjobben sin i de ukene praksisen har vart.

Anonymous poster hash: 88963...862

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Herlighet, det er noen uker det er snakk om. Suck it up! Alle jeg kjenner har forøvrig måttet ta seg fri fra deltidsjobben sin i de ukene praksisen har vart. Anonymous poster hash: 88963...862

Noen uker?? Det er jo tilsammen et kallenderår.

Så heldige de har vært da, som er i en situasjon der de kan ta seg fri.

Jeg kan desverre ikke ta meg fri når det passer for meg, da jeg har en turnus jeg følger på jobben min. Kan du ta fri akkurat når du måtte ønske? Da vil jeg også ha jobb der hvertfall.

Og uten jobb blir jeg enten husløs eller tom for mat...

Anonymous poster hash: 4eb5d...71a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det høre i overkant mye ut. Har det vert slik i de andre praksisene også? Har ikke skolen satt opp et timeantall dere skal ha i praksis?

Edit: sjekket læreplanen vi har her og se det er 220 timer fordelt på 8 uker. Tilsvarer 27,5 time i uka.

Vi skal ha 4 vakter i uken, men vi får ikke sammenhengende lunchpause (sitter ofte og spiser mens vi dokumenterer på pc) siden vi må sprette opp hvis det skjer noe vi skal være med på. Derfor blir arbeidsdagene 8timer og ikke 7,5.

Anonymous poster hash: 4eb5d...71a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlighet, det er noen uker det er snakk om. Suck it up! Alle jeg kjenner har forøvrig måttet ta seg fri fra deltidsjobben sin i de ukene praksisen har vart. Anonymous poster hash: 88963...862

Det hjelper ikke å suck it up hvis man blir utbrent av arbeidsmengden.

Anonymous poster hash: 4eb5d...71a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vi skal ha 4 vakter i uken, men vi får ikke sammenhengende lunchpause (sitter ofte og spiser mens vi dokumenterer på pc) siden vi må sprette opp hvis det skjer noe vi skal være med på. Derfor blir arbeidsdagene 8timer og ikke 7,5.Anonymous poster hash: 4eb5d...71a

Hvis ikke vi fikk lunasjpause så fikk vi beskjed om å trekke fra den halvtimen.

Edit: det ber jeg også studentene mine om å gjøre.

Endret av lillemeg90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt i gang da, når man begynner å sutre over turnuser og arbeidstiden før man i det hele tatt er ferdig utdannet. De fleste sykepleiere bruker å vente med det til de har begynt i jobb. Sånn ca. første måneden! ☺️

Anonymous poster hash: a5348...448

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt i gang da, når man begynner å sutre over turnuser og arbeidstiden før man i det hele tatt er ferdig utdannet. De fleste sykepleiere bruker å vente med det til de har begynt i jobb. Sånn ca. første måneden! ☺️Anonymous poster hash: a5348...448

Hadde du kommentert på samme måte om det var en student i en annen utdanning som hadde klagd på krevende turnus/arbeidstid i praksis?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt i gang da, når man begynner å sutre over turnuser og arbeidstiden før man i det hele tatt er ferdig utdannet. De fleste sykepleiere bruker å vente med det til de har begynt i jobb. Sånn ca. første måneden! ☺️

Anonymous poster hash: a5348...448

Ja, og hva sier det deg da?

Forskning viser at turnusarbeid, og spesielt sykepleiere er mer utsatt for livsstilsykdommer grunnet lite søvn og ingen døgnrytme.

Jeg ville jo også trodd at samfunnet har best nytte av sykepleiere som har fått mest mulig ut av studiene, og ikke er helt i ørska gjennom all praksis..

Anonymous poster hash: 4eb5d...71a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...