Gå til innhold

Sutretråd for studenter!


Gjest Anuket

Anbefalte innlegg

Sitter her og ser på hvordan tiden flyr avgårde og leveringsfrister for oppgaver nærmer seg.

Sitter bare her og ser på de, jeg. Hjernen min har bare stoppet, akkurat det jeg har fryktet aller mest... :( pokker pokker pokker pokker pokker pokker!!!!

Hvorfor sliter jeg så innmari med studiene?! :( Jeg er så lei av å føle at jeg ikke mestrer og at ting alltid går til helvete. HAr tidligere avbrytt to studier pga dette - at hjernen stopper opp midtveis. Som regel stopper den når depresjonen eller jeg ikke har det så bra, så dette er et skikkelig skikkelig dårlig tegn...

Har heldigvis psykologtime OG rådgivningstime på mandag, men jeg bare... trenger noen å prate med om det NÅ. For det er NÅ jeg er så redd for at jeg ikke skal få det til.... Faenfaenfaenfaen :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sitter her og ser på hvordan tiden flyr avgårde og leveringsfrister for oppgaver nærmer seg.

Sitter bare her og ser på de, jeg. Hjernen min har bare stoppet, akkurat det jeg har fryktet aller mest... :( pokker pokker pokker pokker pokker pokker!!!!

Hvorfor sliter jeg så innmari med studiene?! :( Jeg er så lei av å føle at jeg ikke mestrer og at ting alltid går til helvete. HAr tidligere avbrytt to studier pga dette - at hjernen stopper opp midtveis. Som regel stopper den når depresjonen eller jeg ikke har det så bra, så dette er et skikkelig skikkelig dårlig tegn...

Har heldigvis psykologtime OG rådgivningstime på mandag, men jeg bare... trenger noen å prate med om det NÅ. For det er NÅ jeg er så redd for at jeg ikke skal få det til.... Faenfaenfaenfaen :(

Så utrolig kjedelig. Kjenner til problemet og vet at det kan bli en sirkel av det ene etter det andre, fordi man blir så stresset. Prøv å ta en ting av gangen, så godt du kan. Vet det blir litt sånne "mainstream" råd, men det er ikke så mye å gjøre i sånne situasjoner. Men du er ikke alene. :hug:

Sitter og skriver på en oppgave og vet ikke hvordan - eller om, i det hele tatt, jeg skal gi referanser til en del der jeg rabler i vei og filosoferer over generelle ting i hele pensum, fordi jeg skjønner ikke hvordan det skal kunne gjøres, samtidig som jeg ikke liker å ha noe uten kilder oppgitt fordi jeg er paranoid når det kommer til det plagiatkontrollsystemet de bruker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så utrolig kjedelig. Kjenner til problemet og vet at det kan bli en sirkel av det ene etter det andre, fordi man blir så stresset. Prøv å ta en ting av gangen, så godt du kan. Vet det blir litt sånne "mainstream" råd, men det er ikke så mye å gjøre i sånne situasjoner. Men du er ikke alene. :hug:

Sitter og skriver på en oppgave og vet ikke hvordan - eller om, i det hele tatt, jeg skal gi referanser til en del der jeg rabler i vei og filosoferer over generelle ting i hele pensum, fordi jeg skjønner ikke hvordan det skal kunne gjøres, samtidig som jeg ikke liker å ha noe uten kilder oppgitt fordi jeg er paranoid når det kommer til det plagiatkontrollsystemet de bruker.

Takk! Det hjelper så utrolig å vite at man ikke er alene om det, faktisk. Mainstreamråd er fremdeles råd. Dessverre så er hjernen skrudd av og ingenting å gjøre med det, utfra tidligere erfaringer. Altså, lese-alene-skrive-oppgave-type jobbing med studier er bare å glemme. Jeg kan snakke i kollokviegrupper feks, så helt ute å kjøre er det ikke. Men håpløst når jeg nå skal levere inn fire oppgaver på kort tid...!

Og når jeg blir sånn stresset blir jeg helt apatisk og prøver å "glemme" alt... Fungerer utrolig dårlig og får ekstremt dårlig samvittighet. Denne uken har jeg nesten ikke gjort noe som helst, en uke til en oppgave skal leveres og en uke siden jeg fikk den utdelt. Faen ass, denne uken som kommer blir kjip...! :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første gang jeg er her, men gud så deilig å se at det er flere som har litt problemer innimellom :)

Jeg har blitt sjuk, igjen. Har vært kvalm i to dager, redd for å være gravid (jaja, veldig liten sannsynlighet ettersom jeg går på p-piller og sånn), og har hosta sykt mye, så har rett og slett ikke fått gjort så mye.

Og jeg flytter på onsdag, og har masse igjen og pakke, og jeg burde lese mer.

Det eneste positive er at jeg ser på Flexphil mens jeg pakker, og dermed får pakket mens jeg får gjort noe ex-phil relatert. Exphil er forøvrig et skikkelig, skikkelig drittfag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, deilig! Skulle møte med gruppen min i Datakom i dag og gjøre en innlevering på lab. To kunne ikke komme, så jeg så for meg at det kom til å ta evigheter. Heldigvis var oppgaven enkel (vel, for meg fordi jeg kan programmere), så vi brukte bare en time tilsammen. Kjempedeilig å bli ferdig med en innleveirng så raskt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest constance90

Stakkars vaktmester som har vært her uten at jeg fikk rydde først. Håper han ikke er en som sniffer på truser og plages av kopper og glass over alt!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har eksamen om to uker, og min bestemor er blitt utrolig syk. De sier det kan ta alt fra to dager til ti dager. Jeg klarer ikke å konsentrere meg. Planen var å sprenglese disse siste to ukene, for jeg har ikke lest så mye. Jeg sprengleser alltid. Men nå klarer jeg ikke. Og jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre.

Anonymous poster hash: 32cc3...211

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en stor innlevering som skal inn rett etter helgen, og jeg har ikke fått begynt skikkelig enda. Jeg har heller ikke lest noe dette semesteret så jeg har egentlig ikke så mye å komme med heller :(Og det er min feil alt sammen, jeg burde ha vært flinkere og jobbet mer effektivt. Har dårlig samvittighet og utrolig dårlig arbeidsmoral, ingen god kombinasjon :sukk:

Gjort er gjort og spist er spist, og det er vanskelig å skru klokka tilbake (jeg får sikkert kjeft av Peter Capaldi hvis jeg påstår at det er umulig). MEN, den gode nyheten er at du slett ikke trenger å ha dårlig samvittighet, slutt å kjefte på deg selv for hva du ikke har gjort, og brett opp ermene og kast deg uti det, du har hele helga på deg :) Du har garantert noe å komme med, det er jo en grunn til at du har valgt studiet ditt. Når jeg står skikkelig fast hjelper det å bryte ned spørsmålet i mindre biter og skrive så mye jeg husker/kan/klarer å finne på i farta i små bolker, og deretter trekke ut stikkord/konsept jeg kan gjøre research på raskt. JSTOR er fantastisk, og hvis du finner frem konkrete ting i kveld kan du også dra på biblioteket i morra tidlig og hente bøker. Det går helt fint, men du må starte nuh! :)

Sitter her og ser på hvordan tiden flyr avgårde og leveringsfrister for oppgaver nærmer seg.

Sitter bare her og ser på de, jeg. Hjernen min har bare stoppet, akkurat det jeg har fryktet aller mest... :( pokker pokker pokker pokker pokker pokker!!!!

Hvorfor sliter jeg så innmari med studiene?! :( Jeg er så lei av å føle at jeg ikke mestrer og at ting alltid går til helvete. HAr tidligere avbrytt to studier pga dette - at hjernen stopper opp midtveis. Som regel stopper den når depresjonen eller jeg ikke har det så bra, så dette er et skikkelig skikkelig dårlig tegn...

Har heldigvis psykologtime OG rådgivningstime på mandag, men jeg bare... trenger noen å prate med om det NÅ. For det er NÅ jeg er så redd for at jeg ikke skal få det til.... Faenfaenfaenfaen :(

Først og fremst en sånn: :klem: Skjønner at mandag føles lenge til, har du noen rundt deg du kan snakke med i mellomtiden? Tråden her er jo fin til å blåse ut i, hvis du synes det hjelper litt? Forstått det som at du studerer litteratur, jeg har to år med engelsk og komparativ litteratur bak meg og hvis det er noe som helst jeg kan hjelpe med er det bare å si fra.

----

Jeg er så lei av det ubrukelige ventilasjonssystemet i bygget vårt på campus!! Nå har det kollapset igjen og vi måtte sitte tre timer i et overopphetet og dønn tett rom og ha seminar i dag. Alle kom ut med dundrende hodepine, topp opplegg. I tillegg har vi ekstern foreleser i dette faget, og han har ikke vett til å legge inn pauser. Mulig han er immun mot dårlig luft eller noe. Jeg er klasserep, så jeg må ta meg en prat med ham på mandag og be om at vi får pauser fremover, det er jo helt umulig å konsentrere seg i sånn luft. Også kan jeg jo selvsagt klage til universitetsstyret på inneklimaet og tro at de gjør noe med det, lol.

Dagens opptur veide imidlertid opp, hele klassen fikk fribilletter til tre forestillinger i helga, så det blir kjempestas :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir så glad for at alle i klassen tror jeg er den perfekte studenten som kan alt. Det gjør at de aller fleste (som tørr) henvender seg til meg når de ikke helt skjønner noe og studasser ikke klarer å svare for seg. Altså får jeg ekstremt god repetisjonsøvelse, i tillegg til at hvis jeg i utgangspunktet er demotivert til å lese meg opp på noe eller til å komme i gang med oppgaver selv, så får jeg et spark i rumpa. Er nemlig veldig glad i å hjelpe andre med innleveringene og arbeidskravene, mens det ofte kan være gørr å gjøre egne, og nå er jo tilfellet at jeg har samme innlevering som regel. :P

I dag har jeg altså vært ganske så effektiv med egne innlevering og med hjelping av andre. Har hjulpet 4 stykker, alle med forskjellige fag - noen jeg har hatt, og noen jeg har for øyeblikket. Blir så glad når jeg får spørsmål om gamle fag og jeg ser at jeg fortsatt kan det jeg lærte da.

Nå er jo bare problemet at jeg prøver å motivere meg til den oppgaven jeg må skrive i morgen. Skal skrive side på side med gameplay på spillet vi skal "utvikle", og skrive om spillernes spillopplevelse. Aner ikke hvor jeg skal starte eller hvordan det skal skrives. Selvom formatet og språket i oppgaven ikke er så farlig til å begynne med, liker jeg å få det på plass med en gang så vi slipper å bruke flere dager på å finpusse når det skal leveres + at det blir så mye lettere å fortsette på prosjektet når man har ting klart for seg. Sukk, jeg får planlegge morgendagen litt så jeg ikke sluntrer unna.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vinglepetra

Gjort er gjort og spist er spist, og det er vanskelig å skru klokka tilbake (jeg får sikkert kjeft av Peter Capaldi hvis jeg påstår at det er umulig). MEN, den gode nyheten er at du slett ikke trenger å ha dårlig samvittighet, slutt å kjefte på deg selv for hva du ikke har gjort, og brett opp ermene og kast deg uti det, du har hele helga på deg :) Du har garantert noe å komme med, det er jo en grunn til at du har valgt studiet ditt. Når jeg står skikkelig fast hjelper det å bryte ned spørsmålet i mindre biter og skrive så mye jeg husker/kan/klarer å finne på i farta i små bolker, og deretter trekke ut stikkord/konsept jeg kan gjøre research på raskt. JSTOR er fantastisk, og hvis du finner frem konkrete ting i kveld kan du også dra på biblioteket i morra tidlig og hente bøker. Det går helt fint, men du må starte nuh! :)

Først og fremst en sånn: :klem: Skjønner at mandag føles lenge til, har du noen rundt deg du kan snakke med i mellomtiden? Tråden her er jo fin til å blåse ut i, hvis du synes det hjelper litt? Forstått det som at du studerer litteratur, jeg har to år med engelsk og komparativ litteratur bak meg og hvis det er noe som helst jeg kan hjelpe med er det bare å si fra.

----

Jeg er så lei av det ubrukelige ventilasjonssystemet i bygget vårt på campus!! Nå har det kollapset igjen og vi måtte sitte tre timer i et overopphetet og dønn tett rom og ha seminar i dag. Alle kom ut med dundrende hodepine, topp opplegg. I tillegg har vi ekstern foreleser i dette faget, og han har ikke vett til å legge inn pauser. Mulig han er immun mot dårlig luft eller noe. Jeg er klasserep, så jeg må ta meg en prat med ham på mandag og be om at vi får pauser fremover, det er jo helt umulig å konsentrere seg i sånn luft. Også kan jeg jo selvsagt klage til universitetsstyret på inneklimaet og tro at de gjør noe med det, lol.

Dagens opptur veide imidlertid opp, hele klassen fikk fribilletter til tre forestillinger i helga, så det blir kjempestas :)

Takk for gode råd :) Jeg har kommet i gang med oppgaven nå, men fremdeles langt fra ferdig. Jeg tror jeg kan komme i mål hvis jeg er effektiv de neste tre dagene.

Det er utrolig vanskelig å konsentrere seg i rom med dårlig ventilasjon, du skulle ha vært på lesesalen der jeg pleide å sitte! Når det gjelder pauser i forelesningen så kan du ta en prat med foreleser og be om det? Jeg regner med at det er noe dere har krav på. Så stas med gratis billetter, heldige dere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vinglepetra

Første gang jeg er her, men gud så deilig å se at det er flere som har litt problemer innimellom :)

Jeg har blitt sjuk, igjen. Har vært kvalm i to dager, redd for å være gravid (jaja, veldig liten sannsynlighet ettersom jeg går på p-piller og sånn), og har hosta sykt mye, så har rett og slett ikke fått gjort så mye.

Og jeg flytter på onsdag, og har masse igjen og pakke, og jeg burde lese mer.

Det eneste positive er at jeg ser på Flexphil mens jeg pakker, og dermed får pakket mens jeg får gjort noe ex-phil relatert. Exphil er forøvrig et skikkelig, skikkelig drittfag.

Exphil er helt grusomt, desidert det verste faget jeg har hatt. Gørr kjedelig og egentlig helt ubrukelig i forhold til graden min. Men det er dessverre noe alle må igjennom på universitetet :( Et godt råd frem mot eksamen er å kjøpe ett forberedelseshefte eller repetisjonshefte, de selges på akademika. Det hjalp meg utrolig mye, fikk repetert alt sammen før eksamen, og det som stod i heftet var mye mindre "svevende" enn selve pensum. Det finnes flere typer hefter å få kjøpt, så de kan ha varierende kvalitet; men jeg var veldig fornøyd med mitt. Det var ett blått hefte kjøpt på akademika, hvis det gir mening ;) Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vinglepetra

Har eksamen om to uker, og min bestemor er blitt utrolig syk. De sier det kan ta alt fra to dager til ti dager. Jeg klarer ikke å konsentrere meg. Planen var å sprenglese disse siste to ukene, for jeg har ikke lest så mye. Jeg sprengleser alltid. Men nå klarer jeg ikke. Og jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre.

Anonymous poster hash: 32cc3...211

Snakk med studieveileder, jeg tror du kan få utsatt eksamen grunnet sykdom i nær familie som fører til at du ikke får forberedt deg til eksamen. Håper det ordner seg for deg og bestemoren din :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for gode råd :) Jeg har kommet i gang med oppgaven nå, men fremdeles langt fra ferdig. Jeg tror jeg kan komme i mål hvis jeg er effektiv de neste tre dagene.

Det er utrolig vanskelig å konsentrere seg i rom med dårlig ventilasjon, du skulle ha vært på lesesalen der jeg pleide å sitte! Når det gjelder pauser i forelesningen så kan du ta en prat med foreleser og be om det? Jeg regner med at det er noe dere har krav på. Så stas med gratis billetter, heldige dere :)

Bra jobba! Bare tenk på hvor utrolig digg det blir å sette siste punktum! Jeg er ganske synsk av meg, og jeg ser klart og tydelig at du leverer med et glis på mandag :duskedame:

Ugh, dårlig luft i et seminarrom er en ting, men i lesesalen?? Uholdbart! Håper du har et bedre sted å lese.

Skal ta meg en prat med ham på mandag, vanligvis får vi enten en lang eller to korte pauser i løpet av et tretimers seminar siden lufta er så dårlig, så det burde ikke være noe problem i dette faget heller :) Det er også litt greit å kunne gå på toalettet uten å gå glipp av ting for de som ikke har partyblære også (for ikke å snakke om at kaffekonsumet er astronomisk på vårt fakultet, folk trenger tissepauser :P ).

Haha, ingen av oss var forberedt på den overraskelsen, var helt surrealistisk hele greia. Vi hadde gjesteforeleser, hun er booking- og produksjonsansvarlig på et av teatrene i byen, og de hadde åpning av en toukers scenekunstfestival i dag. Så, hun spurte hvem som hadde lyst til å bli med på åpningen, kjørte alle som meldte seg i taxi ned til byen, ga oss festivalprogram og beskjed om å plukke tre forestillinger vi ville se, og så fikk hun skrevet ut billetter til oss. Deretter var det velkomstdrink, kanapéer og mingling med kjendiser. Jeg tror jeg kan like å være senior ;) (tro om jeg sier det samme to uker før masteroppgaven skal inn, lol :P )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitter her og ser på hvordan tiden flyr avgårde og leveringsfrister for oppgaver nærmer seg.

Sitter bare her og ser på de, jeg. Hjernen min har bare stoppet, akkurat det jeg har fryktet aller mest... :( pokker pokker pokker pokker pokker pokker!!!!

Hvorfor sliter jeg så innmari med studiene?! :( Jeg er så lei av å føle at jeg ikke mestrer og at ting alltid går til helvete. HAr tidligere avbrytt to studier pga dette - at hjernen stopper opp midtveis. Som regel stopper den når depresjonen eller jeg ikke har det så bra, så dette er et skikkelig skikkelig dårlig tegn...

Har heldigvis psykologtime OG rådgivningstime på mandag, men jeg bare... trenger noen å prate med om det NÅ. For det er NÅ jeg er så redd for at jeg ikke skal få det til.... Faenfaenfaenfaen :(

Studerer du økonomi du også? Eller husker jeg feil?

Jeg sliter også veldig med fagene! Jeg som alltid har vært skoleflink føler meg som en retardert idiot når jeg ikke henger med i timene.. Sliter mest med regnskap, kvier meg for å åpne bøkene til og med. I tillegg tar jeg opp matten, den har jeg ikke BEGYNT med enda.

Psyken min er så frynsete etter et brutalt samlivsbrudd i sommer, og jeg kjenner jeg ikke klarer å være supermenneske akkurat dette semesteret. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Studerer du økonomi du også? Eller husker jeg feil?

Jeg sliter også veldig med fagene! Jeg som alltid har vært skoleflink føler meg som en retardert idiot når jeg ikke henger med i timene.. Sliter mest med regnskap, kvier meg for å åpne bøkene til og med. I tillegg tar jeg opp matten, den har jeg ikke BEGYNT med enda.

Psyken min er så frynsete etter et brutalt samlivsbrudd i sommer, og jeg kjenner jeg ikke klarer å være supermenneske akkurat dette semesteret. :(

:klem: Og du trenger ikke være supermenneske. Om det var brutalt, så skjønner jeg godt at du har en psyke som ikke er helt 100%. :klem: Har du problemer med å konsentrere deg og slikt? Da kan det jo kanskje forklare hvorfor du ikke henger med i timene..

---

Vet det er en sutretråd, men det gikk faktisk greit på eksamen.. :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Sitter her og ser på hvordan tiden flyr avgårde og leveringsfrister for oppgaver nærmer seg.

Sitter bare her og ser på de, jeg. Hjernen min har bare stoppet, akkurat det jeg har fryktet aller mest... :( pokker pokker pokker pokker pokker pokker!!!!

Hvorfor sliter jeg så innmari med studiene?! :( Jeg er så lei av å føle at jeg ikke mestrer og at ting alltid går til helvete. HAr tidligere avbrytt to studier pga dette - at hjernen stopper opp midtveis. Som regel stopper den når depresjonen eller jeg ikke har det så bra, så dette er et skikkelig skikkelig dårlig tegn...

Har heldigvis psykologtime OG rådgivningstime på mandag, men jeg bare... trenger noen å prate med om det NÅ. For det er NÅ jeg er så redd for at jeg ikke skal få det til.... Faenfaenfaenfaen :(

Send meg en PM, så kan du legge meg til på Facebook hvis du vil! Jeg er en veldig god lytter og har stortsett tid når som helst! Du kan bruke meg som din personlige søppelbøtte!

Alt ordner seg 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sliter sånn med oppgaven min i Strategi.. Føler bare at tiden løper fra meg! Har laget en avtale med meg selv at jeg skal skriv noe på oppgaven eller i det minste se på den i en halv time hver dag, får håpe det funker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler jeg er helt på jordet i en oppgave som skal leveres nå snart. :-( Bare jeg som synes det er veldig pinlig å ikke få godkjent/dårlig karakter? Hater å bli "avslørt" på den måten! Pinlig å be foreleseren om hjelp også, haha..



Anonymous poster hash: ac105...f6a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler jeg er helt på jordet i en oppgave som skal leveres nå snart. :-( Bare jeg som synes det er veldig pinlig å ikke få godkjent/dårlig karakter? Hater å bli "avslørt" på den måten! Pinlig å be foreleseren om hjelp også, haha..

Anonymous poster hash: ac105...f6a

Det føles ofte pinlig å be om hjelp, men det er helt vanlig og alle studenter ber om hjelp på ett eller annet tidspunkt. Noen flere ganger enn andre. Hvis du trenger hjelp til å forstå oppgaven, så er det jo bare å gå og spørre. Foreleserne er der tross alt for å hjelpe oss og lære. Når du først spør innser du også at det ikke er så pinlig likevel. Bedre å be om hjelp, enn å stryke fordi du ikke turte å be om hjelp.

Lykke til uansett! :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...