Gå til innhold

Baby med eksem


Moonchild

Anbefalte innlegg

Den lille gutten min på åtte måneder har fått et rødt, tørt eksem. Mesteparten er på ryggen men han har også litt på brystet og på leggene og skuldrene. Kan det være varmeeksem? Jeg er selv atopiker, men da sitter eksemet primært i ansikt, albueledd og knehaser. Han har ikke eksem på disse stedene, men eksemet ser litt atopisk ut.

Han bader hver dag, med olje i vannet, og vi bruker ikke såpe. Han får også ligge en del uten bleie og jeg prøver å ikke kle på ham for mye når det er varmt ute. Jeg har heller ikke introdusert noen nye matvaner i det siste, så jeg er litt i villråde. Det virker heldigvis som det ikke klør, men det ser likevel ganske ubehagelig ut.

Jeg skal selvfølgelig ta ham til lege for å undersøke dette nærmere, men lurer på om det er noen her inne som har erfaring med denne type eksem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest singel!

Slutt med oljen litt og smør han inn i fuktighetskrem(for småttiser selvfølgelig)etter badet.Du kan også bade ham bare annenhver dag.Jenta mi hadde det samme, men huden trengte bare litt krem så var det greit etter ett par dager.og du gjør rett i å ikke bruke såpe :)

Glemte å skrive at jeg har atopisk eksem selv, så jeg vet litt da. :ler:

Endret av singel!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Min datter har atopisk eksem og blir badet 1 gang i uken med litt olje. Bading hver dag ødelegger jo bare huden. Ellers er det jo og holde huden fuktig.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lompa i.i.

Alexander har også hatt det. jeg fikk beskjed om å bruke Mildison krem (små tuber fås reseptfritt) og det hjelper. Han klør tydeligvis ikke, men jeg kommer til å høre med legen om noe kan gjøres dersom det bare fortsetter når tuben er tom. Eller om vi bare må fortsette å smøre ham med det jevnlig, at han kanskje vokser det av seg.

Han blir badet stort sett hver kveld, noen ganger med olje i vannet, noen ganger med hudvask, og etterpå smurt godt med bodymilk. Bruker serien Sebamed Baby, den er såpefri og spesielt tilpasset babyhuden. (og uten parabener i motsetning til en del andre merker.)

men snakk med legen din før du evt prøver Mildison, det kan jo være flere typer eksem, som kanskje skal behandles forskjellig..? uansett, lykke til !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes dere bør kutte ned på badingen. Hver dag høres veldig mye ut for et barn med eksem. Det tørker ut huden veldig. Aderma kjøpt på apoteket er en krem spesiellt for folk med eksem, den virker. Du kan jo spørre om denne også kan brukes på babyer.

Vi har mye eksem i familien, jeg har alltid hatt det. Min nevø fikk det som baby, og det som hjalp var å bade ham bare en gang i uken da han var liten. All eksemen forsvant ganske rakst.

Endret av Caramba
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke kuttet ut olje i vannet i hvert fall.Men redusert badinga,sønnen min på ett år har eksem,vi bader han en gang i uka,har avene olje i vannet også smører vi med Locobase opp til flere ganger om dagen.Sist vi var hos legen fikk han en salve som heter Apolar (tror jeg),den brukte vi i en uke.Etter det har han vært fin hele tiden.Det er nå 3 mnd siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har også baby med eksem og kan skrive under på de som anbefaler å kutte ned på badingen. Vi bader kun et par ganger i uken (men vasker selvfølgelig baken ansikt og hender etter behov i tillegg).

Vi har også hat stooor nytte av aderma sin exomega krem for ansikt og kropp. Den har virkelig holdt det tørre, røde utslettet i sjakk for vår del. Enkelte perioder har vi brukt mildison i tillegg når det har vært ekstra hissig, men har ikke likt å bruke for mye kortison på sart babyhud, så det har vært minst mulig. Derfor har aderma vært super, fordi vi har klart å holde det i sjakk med den kremen. Har prøvd endel annet, men den har vært desidert best!

Lykke til! Ikke moro med baby som har eksem. :forvirret:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lovegeckos

Jeg har baby med eksem og i den alderen starter gjerne atopisk eksem i ansiktet, rygg og bryst. Det er når de blir litt eldre at eksemen forflytter seg til knehase og albuer. Har iallefall lest det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har vi fått konstatert at det er allergisk eksem. Hvilket vil si at det er en eller annen matvare han reagerer på. Vi har fått medisin (antihistaminmikstur) og beskjed om å kutte ut tomat og sitrusfrukter. Badingen sa hun faktisk ikke noe på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

uansett er det ikke sundt for huden å bade hver dag.

Jeg er delvis enig med deg. Er man atopiker skal man unngå å bruke for mye vann og såpe, da dette kan forverre eksemet. Samtidig anbefales bruk av oljebad og fuktighetskremer. Dessuten kan saltvann virke positivt på denne typen eksem (nå snakker jeg av erfaring, da jeg faktisk er atopiker selv).

MEN dette er regler som gjelder for barn som er atopikere. Problemet med bad er at det ofte innebærer bruk av såpe, som igjen er noe som fjerner de naturlige fettstoffene man har i huden. Nå er det en gang slik at man ikke klarer å fjerne disse fettstoffene bare med vann.

Eksemene til Micro er ikke atopiske. Og det antar jeg er grunnen til at legen ikke ba oss om å slutte å bade ham hver dag. (Vi bruker som sagt aldri såpe på huden hans).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...

jeg må nøt å bade jente ungen min vær dag i olje og smøre med krem. hvis ikke holdes ikke eksem i sjakk. men det er på de værste kulde mnd. hun er 3år

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
Gjest Yasmin

Hei ,, min datter er snart 6 mnd gammel hun har hatt eksem på snart 3 mnd men eg har fått a eksomega , locobase , mildison og locoid ingen av de funker ,, altså visst eg smører kroppen ,, armene , beina og med Locoid og ansikte med mildison da går det vekk men når eg slutter å smørre henne i en uke så kommer det bare tilbake igjen ,, den type eksem som hun har er ,, hun får røde flekker de er veldig tørre og det kommer vann ut og klærne sitter fast , det klør og gjør veldig vondt hun sover så vidt om nattene :/ så eg vil ha en løsning ,,, skal hun ha det sånn hele livet eller kan det gå vekk`?? hun har veldig tørr i hodeskallen ... hva anbefaller dere meg? eg vil ha en løsning pleaseeeeeeeee,,,,

takk takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...