Gå til innhold

DAB-adapter til bil uten radio?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kan jeg sette inn en DAB-adapter i bilen, når jeg ikke har radio i bilen fra før? (jeg har en CD-spiller/radio, men kjøpt i usa og kan derfor ikke ta inn radiosignaler i norge)



Anonymous poster hash: d1f8e...338
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

DAB-radio er enda et litt særnorsk fenomen, men resten av europa kommer etter har jeg hørt.

Kan ikke radioen i din amerikanske bil ta inn FM-signaler, får du vel heller ikke brukt DAB-adapter, siden den nok kun sender på FM-båndet inni bilen så bilens radio fanger opp signalet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DAB-radio er enda et litt særnorsk fenomen, men resten av europa kommer etter har jeg hørt.

Kan ikke radioen i din amerikanske bil ta inn FM-signaler, får du vel heller ikke brukt DAB-adapter, siden den nok kun sender på FM-båndet inni bilen så bilens radio fanger opp signalet.

Skal de fortsatt gjøre det da etter at de slår av FM-sendingene i 2017?

takk for svar!

Anonymous poster hash: d1f8e...338

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte en ting bare....har du en USB eller AUX inngang på radioen, er det mulighet for å koble til en DAB-adapter.

Ja, de FM signalene som adapteren sender er kun fra den og til bilradioen på en gitt frekvens :) Om det var det du mente

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte en ting bare....har du en USB eller AUX inngang på radioen, er det mulighet for å koble til en DAB-adapter.

Ja, de FM signalene som adapteren sender er kun fra den og til bilradioen på en gitt frekvens :) Om det var det du mente

Har i alle fall usb-inngang, men er usikker på eventuelle andre innganger da jeg ikke vet hvordan spilleren ser ut på baksiden! mener du at jeg kan bruke adapter likevel om jeg kan koble til via usb? :)

Anonymous poster hash: d1f8e...338

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg mener å ha sett det går. Men ikke sikkert alle DAB-adaptere har den muligheten igjen. Men les litt, eller spør der de selger de så får du svar på det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Okei tusen takk for svar :)



Anonymous poster hash: d1f8e...338
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange land i Europa ser ut til å skrote DAB - det er foreldet teknologi.

Jeg kjøpte en DAB+ radio. Vi får likevel bare inn BRK1 - og i tunnelene er det ingen signal, i motsetning til FM-nettet. Her snakker vi altså like øst for Bergen, Norges nest største by.

Glem DAB! :)

Anonymous poster hash: 47185...e85

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

*NRK1 sjølsagt

Anonymous poster hash: 47185...e85

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange land i Europa ser ut til å skrote DAB - det er foreldet teknologi.

Jeg kjøpte en DAB+ radio. Vi får likevel bare inn BRK1 - og i tunnelene er det ingen signal, i motsetning til FM-nettet. Her snakker vi altså like øst for Bergen, Norges nest største by.

Glem DAB! :)

Anonymous poster hash: 47185...e85

Ja men FM-nettet forsvinner i 2017, da må man jo ha DAB+ i Norge?

Anonymous poster hash: d1f8e...338

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det fins et vedtak på det, men samtlige fagfolk og de som har googlet i ti minutter ser jo at dette er en dårlig, utilstrekkelig teknologi. Jeg holder en knapp på at vi heller får høre musikk via mobilt internett etter hvert. :) Uansett så funker det ikke nå. Hører på FM eller 32GB med musikk fra SD-kort.

Anonymous poster hash: 47185...e85

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja men FM-nettet forsvinner i 2017, da må man jo ha DAB+ i Norge?

Anonymous poster hash: d1f8e...338

Jada det gjør det, og jeg hørte for ikke lenge siden at Europa kommer etter på det området. Men det har nok tatt litt tid før de setter i gang. Og hvor jeg har det fra? Jo, det er mye snakk om dette på nettop radio, og det var de sa det. Og for å trekke fram et anna eksempel, svært mange bruker hørselværn med FM-mottak, og ikke alle har noen mulighet for å kunne bruke mobiltlf og lytte til radio via en app, og være tilknyttet internett så databruken ikke spises opp. Derfor er i alle fall Peltor i ferd med å komme med hørselværn med DAB+. Det tar litt tid, fo DAB radioer bruker mer strøm enn en FM radio :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det fins et vedtak på det, men samtlige fagfolk og de som har googlet i ti minutter ser jo at dette er en dårlig, utilstrekkelig teknologi. Jeg holder en knapp på at vi heller får høre musikk via mobilt internett etter hvert. :) Uansett så funker det ikke nå. Hører på FM eller 32GB med musikk fra SD-kort.

Anonymous poster hash: 47185...e85

Her ser du hvem som bruker DAB, hvem som prøver, og ikke har. Hvorfor Canada ikke har kan du jo spørre de de selv om :)

Hentet fra Wikipedia

Anonymous poster hash: 8ee5b...e56

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...