Gå til innhold

Konfirmanter som bruker joggebukse i barnedåp


#Sunrise

Anbefalte innlegg

Hva tenker dere om det`? at du skal døpe barnet ditt, og det kommer en del konfirmanter som skal se hvordan det foregår og så dukker dem opp i joggebukse og hettegenser. rett og slett ser ut som den sovna på soffaen med klære på dagen før og sto opp litt sent så dem bare gikk sånn i kirka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan ikke se at det gjør noe? En dåp er jo ikke et lukket selskap, og det er ikke kleskode i kirken.

Anonymous poster hash: 23c97...ef7

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Respektløst. Jeg hadde tatt dette opp med presten at det må tas opp med konfirmantene før de skal på slikt opplegg.



Anonymous poster hash: 74b75...324
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva tenker dere om det`? at du skal døpe barnet ditt, og det kommer en del konfirmanter som skal se hvordan det foregår og så dukker dem opp i joggebukse og hettegenser. rett og slett ser ut som den sovna på soffaen med klære på dagen før og sto opp litt sent så dem bare gikk sånn i kirka.

Jeg tenker ikke noe særlig over hvordan folk går kledt i kirken. Barnedåp foregår vel på en vanlig gudstjeneste, så forventer ikke at folk skal være pyntet.

Anonymous poster hash: b41d7...e5e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, om det er snakk om i kirka nå, så husker jeg selv at vi var pålagt å dra på så og så mange gudstjenester i løpet av høsten og på noen av de var det lagt barnedåp. Dette viste jo ikke vi på forhånd og vi var jo heller ikke invitert i dåpen (kom bare for gudstjenesten. Dog er jeg mye for det å kle seg litt sømmelig om man skal i kirken uansett, så jeg hadde nok ikke dukket opp i det nevnte antrekk.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er respektløst. Greit, de trenger ikke å se ut som et pynta juletre, men det er ikke noe stas når de ser ut som noe katta har dratt inn.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vel, om det er snakk om i kirka nå, så husker jeg selv at vi var pålagt å dra på så og så mange gudstjenester i løpet av høsten og på noen av de var det lagt barnedåp. Dette viste jo ikke vi på forhånd og vi var jo heller ikke invitert i dåpen (kom bare for gudstjenesten. Dog er jeg mye for det å kle seg litt sømmelig om man skal i kirken uansett, så jeg hadde nok ikke dukket opp i det nevnte antrekk.

Dette tenker jeg også. Dem hadde fått beskjed her, for dem hadde et opplegg dem skulle gjennomføre. lese noen dikt og synge noen sanger.

han ene tokk på seg en litt fin olabukse, en skjorte og satt opp håret litt. og det holder jo i massevis:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette tenker jeg også. Dem hadde fått beskjed her, for dem hadde et opplegg dem skulle gjennomføre. lese noen dikt og synge noen sanger.

han ene tokk på seg en litt fin olabukse, en skjorte og satt opp håret litt. og det holder jo i massevis:)

Om de var klar over at det skulle bli holdt dåp i kirken denne gudstjenesten, så er det dårlig at de ikke hadde gjort en liten innsats for å se presentabel ut ja. Vi fikk aldri beskjed om slikt på forhånd, så vi antok bare at det var en "vanlig" gudstjeneste hver søndag vi valgte å dra. Som sagt jeg er uansett for å se litt OK ut i kirka, slik som den gutten du sier hadde gjort en mini-innsats. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk må vel få kle seg som de vil?

Og når du døper ungen din er du vel en av de som ikke går så ofte i kirka uansett?

Skal de kle seg opp bare fordi DIN unge skal ha vann på hodet for tradisjonens skyld?



Anonymous poster hash: 45eb9...7b8
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk må vel få kle seg som de vil?

Og når du døper ungen din er du vel en av de som ikke går så ofte i kirka uansett?

Skal de kle seg opp bare fordi DIN unge skal ha vann på hodet for tradisjonens skyld?

Anonymous poster hash: 45eb9...7b8

Hva vet du om det?

Man kler seg respektabelt i kirken uansett. Vet man ikke det er det alvorlige mangler ved oppdragelsen.

Anonymous poster hash: 74b75...324

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ateist og er derfor kun i kirken i begravelser. Jeg mener likevel at i kirken kler man seg pent, ikke pyntet men normale klær. Dvs ikke joggebukser, store hettegensere, sæggebukser eller alt for korte kjoler/skjørt.



Anonymous poster hash: 0f5dc...e0c
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De konfirmerer seg for pengene og driter i kirka, bare spørr presten.

Og hvorfor skal du bestemme hva som er respektabelt. Skal du feks stå på utsia og nekte folk å høre Guds ord bare fordi de ikke er kledd etter din smak?

Skal folk som ikke har råd til klær som er anstendige få adgang til kirka?



Anonymous poster hash: 45eb9...7b8
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje det var søndagsjoggebuksen? :jepp:

Neh, i kirken skal det ikke være noen kleskodeks, såfremt man ikke sagger så folk bak tror bjellene deres er kirkeklokker.

Ja, men så bør hettegenseren og buksa være svarte, marineblå eller antrasittgrå under begravelser. Det er i respekt for liket, ikke kirka. Et spebarn har ennå ikke levd lenge nok til å ha gjort seg fortjent til respekt fra fremmede.

Hvis foreldrene ikke synes det blir fint og pompøst nok med kirkedåp, når folk kommer på sine egne premisser til gudstjeneste, så har disse foreldrene etter min mening lite i kirken å gjøre. Da trenger de å åpne den boka som ligger på alteret, og lese litt i den.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De konfirmerer seg for pengene og driter i kirka, bare spørr presten.

Og hvorfor skal du bestemme hva som er respektabelt. Skal du feks stå på utsia og nekte folk å høre Guds ord bare fordi de ikke er kledd etter din smak?

Skal folk som ikke har råd til klær som er anstendige få adgang til kirka?

Anonymous poster hash: 45eb9...7b8

Det er ikke jeg som bestemmer hva som er respektabelt, det er alminnelig folkeskikk. Alle i Norge har mulighet til å skaffe seg klær som ikke går under den kategorien som er nevnt i HI.

Anonymous poster hash: 74b75...324

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke jeg som bestemmer hva som er respektabelt, det er alminnelig folkeskikk. Alle i Norge har mulighet til å skaffe seg klær som ikke går under den kategorien som er nevnt i HI.

Anonymous poster hash: 74b75...324

Så du mener at folk skal kjøpe seg nye klær for å gå i kirka?

Om du ser etter i feks 17 maitog, vil du se at ungdommene har dongerisæggebukser og hettegensre, det er det nye "anstendig"

Jeg syntes Kamikatze oppsummerte de ganske bra. Ikke driv å døm andre etter hvordan de er kledd.

Anonymous poster hash: 45eb9...7b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Eg går sånn i kirka, ikkje i barnedåp men eg gidder ikkje å kle meg i anna...

Men frk 1D driver du å leser i kalenderen om det er dåp eller nattverd på de Gudstjenestene du går på?

Anonymous poster hash: 45eb9...7b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva vet du om det?

Man kler seg respektabelt i kirken uansett. Vet man ikke det er det alvorlige mangler ved oppdragelsen.

Anonymous poster hash: 74b75...324

Er ikke kirken et tilbud til alle? I kirken er det også plass til de som ikke har så fine klær.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Belle âme

Men frk 1D driver du å leser i kalenderen om det er dåp eller nattverd på de Gudstjenestene du går på?

Anonymous poster hash: 45eb9...7b8

På di tingene eg går på er det ingen unger som blir døpt i alle fall :))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...