Gå til innhold

Forfatter i magen?


Youdontknowme

Anbefalte innlegg

Jeg tar det ikke som kverulering i det hele tatt, men for å prøve å svare deg på en litt skikkelig måte:

De fleste forfattere får lyst til å skrive fordi de har glede av å lese. Det er vanligvis et godt utgangspunkt.

Jo mer du leser, jo sikrere vil du bli på din egen smak, og jo mer vil du finne ut hva du mener er gode og dårlige litterære virkemidler.

Litteraturen er ofte intertekstuell: James Joyce kunne ikke ha skrevet Ulysses uten å ha lest Homer, Thomas Mann kunne ikke ha skrevet Doktor Faustus uten å ha lest Goethe. Forfattere inspirerer hverandre, og ikke sjelden springer de beste tekstene ut fra det Harold Bloom kaller "sterke feillesninger".

Og ikke minst: Hvordan kan du tro at andre vil ha glede av det du skriver hvis du ikke har glede av å lese selv?

Men, som sagt, ingen regel uten unntak. Jeg vil anbefale deg å lese mer, og samtidig kan det jo hende at du er det geniet som skaper en helt ny form for litteratur. Det siste var faktisk ikke ironisk ment.

Takk for godt svar!

Du har noen gode poeng, og det du spør om har jeg faktisk tenkt på selv. Jeg har lest en del bøker, men jeg syns det er vanskelig å lære noe fra andres bøker. Det jeg ønsker å lære er jo skriveteknikk. Jeg er mer inni film enn bøker. Filmer som har noe å formidle, og jeg prøver å lære noe fra filmer, men det er ikke lett det heller og kanskje ikke akkurat det samme.

Jeg syns selv jeg uttrykker meg ofte bedre skriftlig enn muntlig. Det jeg ønsker er å formidle historier videre, men det er jo det jeg er redd for at ingen vil være interessert i å lese det jeg skriver.

Da jeg gikk på skolen så ble jeg fortalt at jeg hadde et skrivetalent, men i mange år har jeg vært redd for å skrive fordi jeg er redd for at det ikke er bra nok og har ikke utviklet mine skriveferdigheter etter det.

Det hadde jo bare vært helt supert hvis jeg plutselig en dag fant ut at jeg var et geni av en forfatter :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Japp,har skrive ganske mange dikt oppover åra. Kor godt eg skriv er dog ei anna sak :sjenert: Av historier så har eg vel berre skrive små novelle (utanfor skulen). Når eg føler for å skrive,så gjer eg det,uansett kor eg er. Treng berre blyant og papir så kan eg gjere det kvar som helst. Å skrive dikt er noko eg tykkjer er veldig kjekt å gjere,så lengje eg ikkje må ha eit bestemt tema,eller eit tidsrom på meg. Så er vel difor eg likar å berre ha det som ein "sidehobby".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cosette

Det går sikkert strålende. Du har en veldig balansert og fin formuleringsevne, det kommer tydelig frem gjennom postene dine. Jeg hadde blitt mer overrasket om du IKKE skrev på roman :jepp:

Med dine litterære preferanser (Joyce, Woolf, Yeats) er det ikke akkurat overraskende at du skriver selv. Jeg har en klar følelse av at du vil komme til utgi noe svært spennende en dag.

Tusen takk, det var veldig hyggelig å lese. :dagens-rose:

Når det gjelder hvorvidt det å lese litteratur er viktig for å skrive bra, så vil jeg svare et uforbeholdent JA. For å få en god forståelse for hva som fungerer litterært, og for hvordan en leser vil oppfatte det man skriver, må man selv ha erfaring som leser av litteratur. Det handler ikke om å kopiere andres skrivestil (selv om man alltid vil la seg inspirere, det gjelder alle forfattere), men om å bedre sin formuleringsevne og evnen til å se tydelig hva som vil oppleves som forstyrrende elementer, overflødig informasjon, klisjeer eller mangel på logikk og sammenheng for leseren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg har skrevet noen bøker, men mest for min egen del, selv om jeg har sendt et par av de siste til forlag. Jeg har forsåvidt fått hyggelige tilbakemeldinger, men beskjed om at de ikke passer helt inn i forlagets sjanger. Så jeg gir absolutt ikke opp! :)

Til dere som er engstelige for avslag: Kast dere uti det! Enda jeg var litt skuffet til å begynne med, så jeg snart på svaret fra forlaget som stor hjelp. De fortalte meg helt kort hva jeg burde forbedre, og hvordan jeg kunne jobbe videre. Det har vært utrolig nyttig nå i ettertid.

Selv har jeg et litt annet problem når det gjelder skrivinga, og det er mangel på inspirasjon. Setningene kommer ikke like lett lenger, og det gjør i hvert fall ikke tema eller historie... vet rett og slett ikke hva jeg skal skrive om, enda jeg forsåvidt har hovedlinjene på plass. Det blir liksom ikke noe særlig flyt, og jeg sliter med å skille mellom hva som er relevant for leseren, og hva som faktisk er spennnende å lese om.

Noen som har noen tips til hvordan jeg kan bli kvitt denne "skrivesperren"? Sliter forresten også med liten leselyst for tiden, kan det være en sammenheng her? (Kanskje alt skolearbeidet er i ferd med å ta knekken på meg...)

Tenk over hva som inspirerer deg! Turer i skogen? Filmer? Ja, det kan nesten være hva som helst. Har du skikkelig skrivesperre så bør du legge fra deg utstyret å leve deg litt mer inn i fortellingen din! :goodbye: Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

av en eller annen grunn trodde jeg denne tråden var om ei som var blitt gravid å begynt å lage dagbok her inne..å kalte den forfatter i magen :sjenert:

JA jeg har begynt å skrive litt men vet ikke om jeg tørr å sende den inn til noe forlag når den er ferdig da:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Annonse

Jeg har også skrevet så lenge jeg kan huske, men det har blitt litt mindre de siste årene pga. studier. Men har lyst å ta det opp igjen. Har hatt en historie til en lengre roman/flere bøker i hodet i sikkert 10 år, og har også lyst å skrive krim. Har skrevet en del dikt og var aktiv på et forum hvor man kunne skrive dikt/tekster og få tilbakemelding i mange år. Men dessverre ble forumet nedlagt. Har lett etter noe tilsvarende, men uten hell.

En skrivesirkel som Cosette nevner hadde vært ypperlig for meg! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har begynt å skrive noveller. Enkelt er det ikke, men det er litt mindre tidkrevende enn det å skrive romaner.

Endret av Pene sko...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skriver en del, men kun for meg selv. Veien til å utgi noe er ganske lang, og listen ligger høyt, så jeg har ikke orket å produsere noe med tanke på å sende inn til forlag. Kanskje setter jeg meg ned og renskriver noen av tekstene mine en gang jeg har mer tid, så får vi se.

Har dog fått noen dikt publisert, og det snakkes om en mulig lyrikkutgivelse, men lyrikk i Norge er såppas smalt at jeg ikke regner med at det vil være noen veiåpner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det flere som skriver på engelsk her? Er dere på Wattpad?

Jeg skriver på engelsk, bor i UK, og markedet her er det jeg er mest interessert i å hive meg ut på. Er ikke på wattpad, jeg skriver dramatikk og jeg vet ikke om de har noen seksjon for det? (Vil uansett ikke legge ut noe av arbeidet mitt åpent på nett)

Ang. skrivesperre: mitt beste tips er å legge vekk hovedteksten og gjøre enkle skriveøvelser slik at jeg får tømt huet litt.

Om det ikke funker tar jeg rett og slett noen dagers pause, da kommer det som regel av seg selv :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Google. is. your. friend.

Anonym poster: de242b1ae0bc8dbb5490334744dcc87a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart det går an! Det viktigste er å skrive, å øve, å ikke gi seg, å fortsette når det er vanskelig. Det er en fordel å lese mye - og mye forskjellig, men det finnes også forfattere som ikke elsker å lese og som ikke var stjerneelever i norsk.

Kan for øvrig anbefale NaNoWriMo. En god dytt til å skrive mye og intensivt.

Lykke til!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Et utdrag av ei novelle jeg skrev ble sammenligna med "The Strange Case of Dr Jekyll and Mr Hyde" :hakeslepp: Tok nesten til tårene:')

Sorry, måtte få det ut :sjenert:

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endelig ferdig med et grovt utkast av bok-ideen min! :skratte: Super glad! :jepp:

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg har også en drøm om å bli forfatter, men jeg vet jeg har en laang vei å gå før jeg er i nærheten av å kunne gi ut bok. Å skrive en roman er tidkrevende og slitsomt, så jeg venter enda på en idé jeg brenner nok for til at jeg vil klare å fullføre en eventuell roman. Fram til da skriver jeg kortere tekster.

Jeg studerer også Creative Writing. Å lykkes som forfatter er på ingen måte noe jeg forventer, men jeg vet jeg vil drive med noe som har med litteratur eller skriving å gjøre, og da er det studiet veldig interessant :)

Selv har jeg aldri fått noe utgitt (ikke at jeg har prøvd), men norsklæreren min på VGS bruker mine tekster som eksempler for hennes nåværende elever, så noe riktig må jeg vel ha gjort :gjeiper:

Endret av Xaphan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Noen som har noen tips til hvordan jeg kan bli kvitt denne "skrivesperren"? Sliter forresten også med liten leselyst for tiden, kan det være en sammenheng her? (Kanskje alt skolearbeidet er i ferd med å ta knekken på meg...)

Trikset er som regel med å komme i gang med å skrive. Hva som helst. Når ordene og setningene først har begynt å flyte kommer gjerne ideene og inspirasjonen også. Writing prompts er en god måte å komme i gang på, de gir deg et lite utgangspunkt til noe å skrive om, så kan du utvikle videre på det selv. Funker godt for meg i det minste!

http://creativewritingprompts.com/

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Jeg sitter med en ganske undertrykket forfatterspire i magen. Da jeg gikk på barneskolen og begynte å skrive stiler var det egentlig ganske morro, helt til læreren en dag leste opp min for hele klassen. Det var vanlig at læreren leste et par av de beste som kom inn, og en gang innebar det altså min. Det er et lite paradoks akkurat det, for jeg ønsker å være best i alt samtidig som jeg ikke ønsker oppmerksomheten dette gir. Derfor begynte jeg (u)bevist å skrive dårligere slik at fortellingene mine ikke skulle leses høyt i klassen igjen. Jeg sluttet også å skrive på fritiden, noe jeg ofte gjorde for gøy tidligere. Det var både noveller, og et par halvhjerta forsøk på noe lengre greier, men det kuttet jeg altså ut over natten. Nå har derimot dette ønsket om å skrive noe, og en dag utgi noe, dukket opp igjen. Jeg har endelig bestemt meg for at denne gangen skal jeg skrive ferdig ei bok jeg er fornøyd med, uavhengig av om jeg gjør det på 2 måneder, eller om 2 år. Tanker som "Dette kan jeg ha med i boka", eller "Her hadde hovedpersonen min gjort det, eller dette" er tanker som dukker opp i løpet av dagen. Problemet mitt er bare å få alt ned på papiret. Nå merker jeg at jeg kom litt ut på vidda her, men poenget er altså at jeg også ønsker å bli forfatter.



Anonymous poster hash: 90ea6...91f
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når denne tråden dukket opp under mine innlegg var min første tanke, "hvorfor har jeg skrevet i en tråd om foster i magen?" :klo:

Men ja, jeg har fortsatt å skrive siden sist tråden var aktiv. Jeg har nå en mislykka roman under beltet og jobber for tiden med et nytt prosjekt som forhåpentligvis er litt bedre enn det forrige.

Hva slags sjangre skriver dere i? Jeg skriver science fiction for tiden. Det er lettere å skrive en handlingsdrevet roman en enn veldig "høylitteratur" eller "literary fiction" som det kalles på engelsk, så det virker som et bra sted å starte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sala21

Til dere som studerer creative writing, hvor gjør dere det?

Jeg har skrevet i ett siden ungdomsskolen,men som flere andre her så mister jeg motet når det kommer til det punktet at jeg er klar til å sende inn noe. Må vel bare ta meg selv i nakken!

Jeg bor på en øde plass slik at det fins ikke skrivekurs eller klubber her dessverre... Kunne vel prøvd å starte en selv for den del.

Er godt i gang med en bok som jeg tror blir en del av en triologi, det er i alle fall morsomt for min egen del å skrive.

Hvilken sjanger liker dere best å skrive?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...