Gå til innhold

Kåseri om slanking


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

En venninde av meg fikk i skoleoppgave å skrive et kåseri. Jeg fikk første utkast og synes det har en del gode poenger, så poster det her (med tillatelse av henne).

Noen som har synsvinkler på dette? Ikke på kåseriet i seg selv, men innholdet i det.

I et samfunn der vi oversvømmes med artikler om slanking, nutrilettbarer og lovnader om 5 kg vekttap i uken, prøver jeg å opprettholde et normalt forhold til kroppen min og måten jeg behandler den på. Jeg beskriver spisevanene mine som ”normale” og at ”jo da, jeg trener da noen ganger”. Skal jeg sammenligne meg selv med resten av samfunnet så er jeg kanskje ikke så ”normal” og betydningen av noen ganger blir fort minst fire ganger i uken. Jeg prøver å tenke på 5 om dagen, tar omega 3 og spiser faste måltider. Jeg tåler å spise en skål potetgull med dipp, men ikke på tirsdager. Jeg klarer å skippe trening, uten dårlig samvittighet og går heller en ekstra tur neste dag. Dette går av seg selv. Jeg tenker ikke på det.

Jeg googler ”sunt kosthold” og får opp artikler som ”kutt ut ALLE karbohydrater”, ”kjemp mot søtsuget” og ”dette er dietten som får alle til å bli misunnelig på kroppen din”. Og alt jeg ønsket var litt lesestoff om hvordan jeg kan spise litt mer fisk.

Jeg åpner et forum som omhandler det nye treningskonseptet Zumba. Dette var greier. Trening som slanker og er gøy samtidig! En viduneroppdagelse, skryter brukerne på forumet. Jeg leser litt rundt og får med meg at Zumba går ut på vrikke rumpen og riste på lårene. Zumba garanterer vekttap! Helt nederst på siden legger jeg merke til det som står med liten skrift (note to myself: liten skrift = viktig melding) ”Zumba gir vekttap kun med balansert kosthold og underskudd i kalorier”. Dette visste jeg da. Du går ikke ned i vekt fordi du trener Zumba. Du går ned i vekt når du spiser mindre enn hva kroppen forbruker. Det er 1.klasse matematikk. Hallo verden?

Jeg blir litt irritert. En del av vennene mine ser med store øyne på meg når jeg spiser en Freia melkesjokolade med god samvittighet. ”Du legger aldri på deg du”, får jeg ofte høre. Jo, jeg legger på meg, om jeg hadde spist sjokolade hver dag og bare sittet i sofaen. Men det gjør jeg ikke. Jeg spiser ikke sjokolade så ofte og jeg er aktiv på jobb.

Det virker ikke som alle skjønner dette med kalori inn – kalori ut. Om du forbrenner 2500 kcal om dagen og spiser to stk 200 g melkesjokolade som eneste måltid om dagen, vil du gå ned i vekt. Fordi to sjokolader bare er 2000 kcal. 500 kcal i underskudd = vekttap. Du kunne like gjerne spist 2000 kcal i gulrøtter, vekttapet er et faktum.

Det som er viktig er å vite hva som er sunt. Det er ikke sunt å bare spise sjokolade, men så er det jammen ikke sunt å bare spise gulrøtter heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vil egentlig ikke kalle dette et kåseri. Jeg ser ikke noe ironi, satire eller humor, lite lek med språket. Dette er jo et leserinnlegg/foruminnlegg om slanking.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blablablabla....

Dette var ikke bra, ikke noe nytt og veeeldig kjedelig skrevet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg synes at TS burde slette inlegget, ikke smart å poste førsteutkast til en skoleoppgave som ikke er levert enda på et forum. Plutselig er det en eller annen vrang lærer, som tar veninna di for plagiat, siden h*n fant teksten hennes da h*n googla et par settninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...