Gå til innhold

aubergine - hvordan tilberede?


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest

inspirert av middagstråden for veggiser skal jeg prøve meg på moussaka med grønnsaker.

jeg har aldri brukt aubergine før. skal jeg skjære hele greia i skiver? eller skal skinnet/skallet tas vekk? :rodme:

takker for svar!

forresten, kom gjerne med andre forslag som aubergine kan brukes til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjesta

Her er mitt beste forslag til tilbereding av auberginer:

Legg en aubergine på benken, ta frem kjevla. Slå auberginen hardt - mange ganger. Skjær den så i biter med en vond kniv. Kast deretter alt i søpla. :sjarmor: (OK, så er jeg kanskje ikke så glad i auberginer...)

Men ved moussaka: ja, skjær auberginen i skiver, med skallet på. Det er i alle fall det jeg har blitt servert (og spyttet ut igjen...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

Til mossaka skjærer jeg auberginen i skiver, og lar den stå strødd med salt ca en 1/2 t, før jeg skyller av dem og damper dem i 5 min.

Andre bruker å steke/grille dem, men da syns jeg de trekker så mye olje. Det får du prøve deg frem og finne ut hvilken metode du liker.

Skallet lar jeg være på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

takk for svar.

det var litt tungvint da...trodde jeg kunne bare slenge de i forma. men men, må nesten gjøre det ordentlig når jeg først skal lage.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

Jeg innrømmer gjerne at jeg er sløv med å la auberginer ligge i salt (det er forresten for å trekke ut bitterstoffer). Hvis du kjøper unge og faste auberginer, så synes jeg faktisk ikke det gjør noen forskjell å salte så da gidder jeg ikke. Er auberginene veldig stor og litt gamle, gjør jeg det.

Du bør steke de litt i panne/grill før du har de i moussakaen. Jeg bare pensler skivene lett med olje før jeg steker. Tilsetter ikke olje under stekingen, så da suger de ikke så mye olje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg griller aubergineskivene til moussaka (og til pastasauser også), men i tørr grillpanne (sånn med riller i), dvs helt uten olje. Dermed unngår man problemet pulverheksa nevner med at auberginen suger til seg så mye olje.

Dessuten får moussakaen en lett grillsmak som jeg synes er god. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, men, Spinone, ikke vær så slem med auberginene da! :ler:

Jeg bruker ikke å salte dem slik pulverheksa gjør. Jeg er latere, og deler dem bare i skiver og steker dem tørre i en stekepanne uten fett. Begynner du å gi dem olje, tar de alt de kan få.

Det med saltingen gjør man egentlig for å trekke ut bitterhet, men jeg har aldri kjøpt auberginer som har vært bitre. Snakket med en søramerikansk kokk en gang, og han fortalte at han gjorde det med auberginene som vokste i hagen der siden de var bitre, men han hadde sluttet å gjøre det her.

Bruker ofte å gi den litt hvitløkolje etterpå (olivenolje med hvitløk i) og spise skivene slik de er. Eller putte dem i moussaka.

Du kan også skjære dem i terninger og ha dem i gryteretter, smaker godt med indisk krydder, tomater og kikerter.

Eller i lasagne.

Eller del dem i skiver på langs og legg et fyll på dem, dryss litt ost over og sett dem i stekeovnen.

Du kan fylle dem også (skivene er en raskere versjon av fylte auberginer).

Eller lage auberginedipp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...