Gå til innhold

Hvor mye kan man låne til hus ??


Pludre

Bør vi satse på dette huset ??  

  1. 1. Bør vi satse på dette huset ??

    • Ja
      5
    • Nei
      8


Anbefalte innlegg

Heisann

Mener å huske at det er en regel for hvor mye man kan låne når det gjelder huskjøp, altså i forhold til inntekten man har. Er det noen her inne som aner hva denne regelen er på ?? :o

Vi har sett et hus til 1.890000 og det er på 185 kvadrat, og 5 :o soverom. Perfekt hus for oss.

Må legge til at vi pr. dags dato ikke har mer enn 250.000 i gjeld totalt oss i mellom.

Er dette en horribel pris for et så stort hus, det er bygget i 1989, og er godt vedlikeholdt.

Håper dere kan svare meg.

Klem fra Pludre som vil ha hus NÅ !!!!

:sjarmor:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mener å huske at man kan låne 2 og en halv gang det man tjener.

Sa hvis dere tjener 500.000 i året kan dere låne 1.250.000. Men det er vel flere ting som spiller inn her.

Noen banker er greie, andre er håpløse når det gjelder lån.

Det beste er vel å sette opp et regnestykke som forklarer hvordan dere har tenkt å tilbakebetale lånet. Da ser banken at dere har tenkt gjennom dette.

Ellers: GO FOR IT!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt at 2,8 X årsinntekt skal være en mal, men med dagens boligpriser er jo dette nesten umulig å få til...

Hvis dere selv mener det er forsvarlig og ta opp lån på denne summen, så "go for it!"

Lykke til :blunke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tommelfingerregelen er at en ikke bør ha mer enn 2,5 ganger inntekt i lån, og da er alt lån en har inkludert.

Om huset er dyrt i forhold til størrelsen er veldig vanskelig for oss her inne å avgjøre. Det kommer helt an på beliggenhet, størrelsen på tomten, hvor mye oppussing som trengs osv.

Det som er avgjørende for dere er om dere klarer å betjene et så stort lån som trengs. Har dere noen form for egenkapital? De fleste banker er noe motvillige til at dere skal fullfinansiere huset med lån.

Jeg har funnet frem et par linker til lånekalkulatorer til deg, gå inn der og sjekk hvor mye du må betale hver måned for lånet ditt. Sett så opp en oversikt over hvor mye dere har å rutte med hver måned, etter at lån og andre utgifter er betalt.

Her er Skandiabankens lånekalkulator:

http://www.skandiabanken.no/SKBWeb/NO/lan/...ekalkulator.asp

https://www7.kbank.no/lanekalkulator/index.jsp

http://www2.dnb.no/laneberegning/bolig60.asp

Annuitetslån er når dere betaler en fast sum hver måned (avdrag+renter), og avdragetsbiten blir gradvis større mens rentebiten mindre. Greit om en har litt stram økonomi i starten, men totalt sett betaler dere inn litt mer renter enn med serielån.

Serielån er når avdraget er fast hver måned, mens rentebiten blir mindre og mindre. Dermed blir summen dere betaler inn mindre etterhvert.

Lykke til Pludre. Dere finner nok ut av det, slik at dere får drømmehuset deres!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Prisen virker ikke avskrekkende. Et nytt hus på denne størrelsen koster ca 2 mill. Trekker en fra 10% for alder (1% per år) kommer en til 1.8 mill, altså ikke langt unna prisantydningen.

Ut fra prisen vil jeg derfor tro at huset ikke er spesielt sentralt beliggende, men at huset holder normalt god standard. Man får som regel det man betaler for.

I dagens boligmarked er de 3 viktigste punktene som avgjør boligens pris beliggenhet, beliggenhet og beliggenhet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hus er fint å ha, men pass deg for å ta opp mer lån enn dere kan betjene. Bankene nå for tiden formelig "kaster" penger etter deg. De vil gjerne gi lån, da kjøpekraften i Norge nå er stor. Sett dere ned å tenk over hvor mye dere kan betale for lånet, trekk fra litt ekstra penger og finn så et hus som passer.

Håper dere finnere et pent hus! :D

Rosama

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjesta

Banken er forpliktet i henhold til finansloven å forholde seg til Sifo sine satser for et nøkternt forbruk. Disse finner du på www.sifo.no Bare tast inn antall personer, kjønn og alder. Banken tar netto inntekt og trekker i fra Sifo sine satser. Det du da har igjen er det du kan bruke på boliglån.

For mitt vedkommende, som bor alene med barn, slo det veldig uheldig ut.

Jeg satte opp et budsjett i forholdt til vårt faktiske forbruk. Dette ligger langt under Sifo sine satser. Jeg hadde også med hvordan jeg kunne håndtere en renteøkning. Jeg fikk beskjed om at jeg hadde egenkapital og sikkerhet nok så det var Sifo sine satser som lagde krøll. Etter besøk i flere banker fikk jeg napp og er i dag lykkelig eier av et rekkehus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Finn ut hvor mye dere har råd til å betale i lån i måneden! Det kan være lurt å ikke sette opp et altfor stramt budsjett når du skal regne ut dette. Husk at du skal leve også. Det hjelper ikke å ha hus hvis du må snu på hver krone etterpå.

Hvor mye du kan låne avhenger også av hvor mye egenkapital du har. Jeg tror det er vanskelig å få lån hvis du må låne 100 prosent av kjøpesummen, og hvis du skulle få et slikt lån må du regne med ekstra høy rente. Man får mye gunstigere rente hvis man bare må låne 60 prosent av kjøpesummen.

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...