Gå til innhold

hoste, hoste..


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Samme problem har vi hatt. Dvs vi kan ikke bruke nattpose pga stort barn som står opp selv. Men bruker ullpysj og tykke sokker i det minste. Men når det er minus, lukker vi vinduet når vi legger oss, ellers blir det for kaldt når dyna sparkes av i søvne.

Hun tar av sokkene. Men bruker bomullspysj med føtter på. Kan sikkert sy fast noen ullsokker og..

Men det hjelper ikke på hosten, da. Kjenner meg helt skjelven idag etter lite søvn. Vi sov nesten ikke det første året av livet hennes, så vet at man overlever, men dagene blir ødelagte da.

Anonymous poster hash: 62806...88d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ungen på 1,5 år hoster. Hele tida. I forb. Med forkjølelse. Gikk 2 uker uten hoste, så startet det igjen. HJELP! Har vært hos lege, hadde INGEN råd. Ikke høy crp etc. Vann hjelper ikke.

Anonymous poster hash: 62806...88d

Gi ungen litt honning på teskje før leggetid. Det fungerer gull og er ikke farlig for barn over 1 år. Honning lindrer den tørre vonde halsen som krisler og virker også antibakteriell. Jeg fikk tipset fra en lungesykepleier og det reddet nattesøvnen til tantebarna min nå i høst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gi ungen litt honning på teskje før leggetid. Det fungerer gull og er ikke farlig for barn over 1 år. Honning lindrer den tørre vonde halsen som krisler og virker også antibakteriell. Jeg fikk tipset fra en lungesykepleier og det reddet nattesøvnen til tantebarna min nå i høst.

Takk :) prøvde honning med melk sist gang - uten effekt, men jeg kan prøve ren honning!

Anonymous poster hash: 62806...88d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk :) prøvde honning med melk sist gang - uten effekt, men jeg kan prøve ren honning!

Anonymous poster hash: 62806...88d

Melk virker lett slimdannende så ren honning er best. Håper det virker like godt for dere som for tantebarna! :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Melk virker lett slimdannende så ren honning er best. Håper det virker like godt for dere som for tantebarna! :)

Hun hostet ikke slim selvom vi ga melk, det er snakk om tørrhoste.

Ja, håper det virker :)

Anonymous poster hash: 62806...88d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kom etter bhhstart så tror det er virus, bronkitt. Tørrhoste. Har hatt samme soverom hele livet og først begynt å hoste etter bhg start. Legen sa det ikke går an å gi hostesaft til så små barn og at de helst ikke ønsker å skrive resept på sånt. Kan heller ikke gi oss noe annet for det. INGEN tios eller hjelp å få der bortsetg fra at det er virus og at vi må ta tiden til hjelp. Har sovet 5 timer i natt, maks.

Anonymous poster hash: 62806...88d

Har han tatt dyrkingsprøve av bakteriene i nesen? Vår på 1,5 år hadde en kraftig bakterie som forårsaket hoste og mye ubehag. Kunne blitt behandlet med antibiotika, men prøven ble tatt en uke for sent, da var han allerede på bedringens vei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har han tatt dyrkingsprøve av bakteriene i nesen? Vår på 1,5 år hadde en kraftig bakterie som forårsaket hoste og mye ubehag. Kunne blitt behandlet med antibiotika, men prøven ble tatt en uke for sent, da var han allerede på bedringens vei.

Det bør ikke tas neseprøve fra små barn. Man vil nesten alltid finne patogene bakterier der. Bakteriene har som regel kolonisert nesen til små barn uten å være årsak til sykdom.

Anonymous poster hash: 12863...9c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det bør ikke tas neseprøve fra små barn. Man vil nesten alltid finne patogene bakterier der. Bakteriene har som regel kolonisert nesen til små barn uten å være årsak til sykdom.

Anonymous poster hash: 12863...9c3

Er du lege, AnonymBruker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du lege, AnonymBruker?

Jeg analyserer disse prøvene.

Anonymous poster hash: 12863...9c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg analyserer disse prøvene.

Anonymous poster hash: 12863...9c3

Akkurat nå er du anonym på et forum. Å si at man ikke skal ta prøve er kanskje litt feil? Du mener vel at man ikke automatisk skal behandle enhver bakterieinfeksjon med antibiotika?

Uansett, forteller bare om min erfaring med hoste hos en så liten en. Selv om man ikke velger behandling kan det jo være greit å få all den informasjonen man kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noe de drikker da? Skal lufte godt før sengetid og sørge for å ha det kjølig på rommet.. Men det dumme er at hun sparker av seg dyna og kan bli kald. Nekter å ha på nattpose. Anonymous poster hash: 62806...88d

Vi har på to ullpysjer på vår 2,5 åring, hvis det er ekstra kaldt har vi på tynne underklær i ull i tillegg. Blir ikke kald da. Sverger til nøstebarns frottepysj, ullfrotte holder utrolig godt på varmen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå er du anonym på et forum. Å si at man ikke skal ta prøve er kanskje litt feil? Du mener vel at man ikke automatisk skal behandle enhver bakterieinfeksjon med antibiotika?

Uansett, forteller bare om min erfaring med hoste hos en så liten en. Selv om man ikke velger behandling kan det jo være greit å få all den informasjonen man kan.

Som regel vil en prøve til dyrkning tatt fra nese hos små barn gi mer forvirring enn forklaring på selve hosten. Ofte skyldes hoste en virusinfeksjon og da kan ikke legen gjøre stort, sånn som i tilfelle her.

Anonymous poster hash: 12863...9c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ungen på 1,5 år hoster. Hele tida. I forb. Med forkjølelse. Gikk 2 uker uten hoste, så startet det igjen. HJELP! Har vært hos lege, hadde INGEN råd. Ikke høy crp etc. Vann hjelper ikke.

Anonymous poster hash: 62806...88d

Dette er noe som går nå for tiden. I barnehagen hvor jeg jobber, har omtrent alle holdt på sånn i ukevis nå, både barn, foreldre og ansatte. Tydeligvis et hardnakket virus, for jeg hoster på fjerde uka nå! Cosylan skal visst hjelpe noe, men den er vel reseptbelagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Før sengetid?

Anonymous poster hash: 62806...88d

Jeg har saft på flaske som de får av et par ganger i løpet av natta. Ved sterk og langvarig hoste altså, ikke til hverdags!!! Nevte dette på kontroll hos tannlege en gang, og hun sa at saft på flaske et par-tre netter en gang eller fire iløpet av året, gjør minimalt skade på tennene. Jeg har erfart at periodene med forkjøelsene har blitt kortere etter at jeg begynte med dette, kanskje fordi barna får sove bedre?

Anonymous poster hash: 9dd0b...f91

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som regel vil en prøve til dyrkning tatt fra nese hos små barn gi mer forvirring enn forklaring på selve hosten. Ofte skyldes hoste en virusinfeksjon og da kan ikke legen gjøre stort, sånn som i tilfelle her.

Anonymous poster hash: 12863...9c3

Men det må jo være legens vurdering i det enkelte tilfelle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gi ungen litt honning på teskje før leggetid. Det fungerer gull og er ikke farlig for barn over 1 år. Honning lindrer den tørre vonde halsen som krisler og virker også antibakteriell. Jeg fikk tipset fra en lungesykepleier og det reddet nattesøvnen til tantebarna min nå i høst.

Det fikk moren min beskjed om også,

Endte opp på sykehuset fordi jeg var alvorlig allergisk mot det..Og er det enda!

Men det hjalp jo mot hosten helt til jeg hovnet så mye opp at jeg ikke fikk puste :fnise:

Anonymous poster hash: c38b5...2a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jenta vår fikk ventolin til slutt og hosten ga seg nesten med en gang. Ventolin brukes blant annet til de med astma, kronisk bronkitt og langvarig hoste.

Anonymous poster hash: 111ed...6b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår gutt hostet også slik i flere uker nå i høst. Var i god form ellers, men slitsomt med all den hostinga på natta. Gikk heldigvis over, men jeg vet det er slitsomt så du har min dypeste medfølelse :klem:

Anonymous poster hash: 33281...8fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kamferatum under fotene, samt hvit kamferolje på ullklut på brystet. Fungere for oss ihvertfall :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har holdt på sånn i 9 uker nå. Guttungen hoster 30 minutter etter legging og holder på hele natta. Crp tatt flere ganger, ikke forhøyet. Han ringte øre, nese, glad på sykehuset og de sa det gikk et virus nå som sørlig var aktivt på små barnehagebarn. Han gav også beskjed om at legen ikke skulle skrive ut resept på hostesaft, ikke anbefalt til så små (han er 1,5 år) saltvann i nesa, liten skje ren honning, kaldt rom, hevet hodegjerde, ullpysj og ullsokker og vann tilgjengelig når han blir tørst. Husk også å smøre leppene, de blir fort tørre når små barn hoster mye. Lykke til :-)

Anonymous poster hash: 12b36...215

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...