Gå til innhold

Jeg har lyst til å slappe av i julen og feire alene er jeg urimelig?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er en dame på godt over femti som har 5 voksne barn som jeg alltid har vært førsteprioritet for meg og tatt meg godt av på alle tenkelige vis,

Nå har de sine familier og fullt opp med seg og sitt og ikke tid til meg og det tenker jeg er helt greit. Vi ses iblant men så er det godt å komme hjem bort fra stål og mas for det har det vært så mye av i så mange år.

Så har jeg altså lyst til å feire julen og andre høytidsdager alene da jeg ikke orker alt ståket surret og intrigene som følger med når så mange ulike mennesker møtes mingler og der er det det et par stykker som tar uendelig mye plass.

Blant annet en svigerinne som fikk barn i sen alder og nå mener hun at jeg skal vise entusiasme og glød som jeg gjorde da mine var små eller hun legger opp til slitsomme løp og hun tar i det hele tatt enormt stor plass spesielt når alle samles. Hun er litt for mye på offensiven.

Altså jeg husker på alle ved merkedager men nå kjenner jeg at det er godt å trekke meg litt unna litt mere perifere familiemedlemmer slik som henne.

I julen skal jeg kose meg og skjemme meg selv grundig bort med visshet om at har gjort en god jobb med mine barn. De trives og er fornøyde, sier bare jeg har det bra så er det helt greit for dem at jeg tar slike valg, Bare ikke for denne svigerinnen er det greit at jeg gjør som jeg gjør.

Hun henger på meg som en klegg og er veldig oppgira men det er man jo ofte når man har småbarn.

Kjære besværlige svigerinne la meg være i fred det er meg vel undt.



Anonymous poster hash: b7773...7a0
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest SunflowerPenguin

Synes ikke at du er urimelig. Det burde ná vaere lov til á holde seg vekk fra familie feiringer. Tror nok at mange pá din alder har en nód for á omgás masse med familien, og spessielt i lópet av jula, pásken, o.s.v... Kanskje barna dine er litt redde for at du blir mye alene for deg sjólv? Men hvis du er en person som trives mye i ditt eget selskap, sá burde ikke dette vaere et sá stort problem for de fleste. Om dere mótes i blant sá er jo forholdet dere i mellom bra, tenker jeg?

En má gjóre hva som passer en best. Og jeg ser ikke noe galt i á ville vaere alene i lópet av hóytids dagene. Det er bedre á feire alene om det fóles slitsomt á feire i sammen med familie og andre folk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er absolutt ikke urimelig! Klart det må være "lov" å velge å feire alene, trekke seg litt unna og bare nyte livet når det er jul.

Det kan fort bli slitsomt når man må omgå slike som tar veldig stor plass- det er veldig energikrevende for andre.

Gjør som DU vil, TS! :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er selvfølgelig lov å feire jul akkurat som man selv ønsker.

Kan tenke meg at etter å ha oppdratt 5 barn, så er det deilig med alene jul uten fullt kaos for en gangs skyld.

Endret av Katniss
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde blitt veldig lei meg hadde jeg vært barnet ditt.



Anonymous poster hash: a41ba...6b2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde blitt veldig lei meg hadde jeg vært barnet ditt.

Anonymous poster hash: a41ba...6b2

Hvorfor det? TS sier jo at barna er komfortable med hennes valg.

Jeg har gitt mitt barn beskjed om at når h*n stifter egen familie og får en svigerfamilie å feire med hvert annet år, så vil jeg feire på min måte det andre året uten at noen skal blande seg.

Det å få lov til å velge er en av fordelene ved å være godt voksen!

God jul, ts, nyt dagene! :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Helt greit å ville feire alene, men da burde du si at du virkelig vil det og hvorfor. Ellers kan noen bli bekymra og lei seg på dine vegne. Håper du får det fint uansett hva du velger :)

Anonymous poster hash: b87b7...bf7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så mennesker over 50 har lov til å feire alene på Kg. Men ikke unge mennesker som nettopp har fått barn. De plikter å vise fram barnebarn til begge sider av familien , helst svigerfamilien, og har ikke lov til å være slitne.

Greit å vite.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du skriver svigerinne, mente du svigerdatter?

Anonymous poster hash: 872f6...c86

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så mennesker over 50 har lov til å feire alene på Kg. Men ikke unge mennesker som nettopp har fått barn. De plikter å vise fram barnebarn til begge sider av familien , helst svigerfamilien, og har ikke lov til å være slitne.

Greit å vite.

Jøss! Hvor i all verden leser du det i denne tråden?

Jeg har full forståelse for at den lille familien gjerne vil feire alene, men jeg har ikke like stor forståelse for sutrekopper som deg! God jul :)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss! Hvor i all verden leser du det i denne tråden?

Jeg har full forståelse for at den lille familien gjerne vil feire alene, men jeg har ikke like stor forståelse for sutrekopper som deg! God jul :)

Det er ikke noe jeg leser kun ut av denne tråden, men Kg generelt. Hvorfor går du på personangrep på meg fordi du er uenig?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noe jeg leser kun ut av denne tråden, men Kg generelt. Hvorfor går du på personangrep på meg fordi du er uenig?

Å kalle deg en sutrekopp kommer neppe i kategorien "personangrep", det var en beskrivelse av hvordan jeg oppfatter deg på grunn av tonen din. Det må du nesten tåle.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er greit å feire alene, synes nå jeg. Man trenger heller ikke forklare. Det er nok å si at man foretrekker det i år, har null julestemning og vil være alene. Så kan man heller ringe hverandre når julemiddagen er fortært i de fleste hjem og ønske hverandre god jul. Jeg føler julen er et pliktløp, det samme gjør min mor som må stå for middagen og maten. Men vi prøver å lage det litt koselig den ene dagen selv om det har hendt at jeg har blitt hjemme og sagt at jeg synes jula er en eneste stor kjøpefest og spesielt når mine voksne barn er hos faren sin.

Jeg prøver å forstå at julaften er viktig for andre, og da tenker jeg på de som ikke har noen å feire med og som ikke kan velge selv.



Anonymous poster hash: e0d9f...6ba
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å kalle deg en sutrekopp kommer neppe i kategorien "personangrep", det var en beskrivelse av hvordan jeg oppfatter deg på grunn av tonen din. Det må du nesten tåle.

Å komme med personkarakteristikker av andre når man diskuterer er å gå vekk ifra sak. I beste fall skyldes det uvitenhet om hva som gir en fruktbar diskusjon. I verste fall er det en hersketeknikk. God jul. Smiiil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Når du skriver svigerinne, mente du svigerdatter?

Anonymous poster hash: 872f6...c86

Nei jeg mener svigerinne, en svigerinne som i motsetning til meg har fått barn sent i livet og dessverre ikke har den samme muligheten til"å ta seg fri fra alt", har null forståelse for mitt valg.

Hun hadde friheten da hun var ung og at jeg har den nå er visst vanskelig for henne å svelge.Ergo merkes det at hun har et horn i siden til meg i enhver sammenheng vi treffes,Sliiiitsomt!

Ts

Anonymous poster hash: b7773...7a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...