Gå til innhold

Særkullsbarn og økonomi


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi er gift, og har begge særkullsbarn som bor hjemme. Vi tjener ca likt, men har litt forskjellig syn på økonomi. Han bruker MYE penger på barna, jeg bruker ikke sååå mye, men sparer mer enn ham.

Nå har han kjøpt julegave til sitt barn for rundt 5000kr , mitt har fått noe til 1500kr.

Dette med at han bruker mer penger på barna, gjelder hele året.

Men nå står vi her, og jeg trenger litt hjelp. Jeg har da selvfølgelig en slant med sparepenger på min konto, og vi er bedt i bryllup utenlands. Han har ikke "råd" og ønsker at jeg skal betale turen...

Jeg synes dette blir helt feil når han bruker så mye penger på ungene nå, mens jeg sparer, så min datter kanskje kan få litt når hun flytter..

Er jeg helt på jordet?

Jeg har sagt vi kan sette opp budsjett, slik at vi ser hvor pengene går, men det ønsker han ikke.

vi har delvis separat økonomi.

Anonymous poster hash: e2afb...16a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva med å ha en felleskonto som brukes til regninger, mat og reiser, fellesting rett og slett?

Jeg synes det blir feil om du skal sponse han når han har brukt opp sine penger. Det hadde stilt seg annerledes om han var nøysom med pengene og gikk tom, men når han sløser så skal ikke du være nødt til å stille opp når han er blakk...



Anonymous poster hash: ceeb7...1e9
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han beste mer over sine penger, så da må jo du sette ned foten når det gjelder dine..

Kvinnefella.....

Anonymous poster hash: b5f43...300

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ikke finne på å betale den turen. Han har selv valgt å vase bort sine penger (og kjøpt gave til barnet sitt for 5000 kr), du har vært intelligent og spart dine. Du sparer ikke penger for at HAN skal bruke dem når han har sløst bort alt sitt. Sett foten ned.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Snuttepi

Nei, den turen hadde ikke jeg betalt. Han blåser vekk sine penger, du sparer dine. Selvsagt skal ikke du dekke hans utgifter når han har brukt opp sine egne penger.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får låne ham pengene, og sette opp en betalingsplan som starter i januar. I mars bør pengene være på din konto igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men nå står vi her, og jeg trenger litt hjelp. Jeg har da selvfølgelig en slant med sparepenger på min konto, og vi er bedt i bryllup utenlands. Han har ikke "råd" og ønsker at jeg skal betale turen...

Jeg synes dette blir helt feil når han bruker så mye penger på ungene nå, mens jeg sparer, så min datter kanskje kan få litt når hun flytter..

Er jeg helt på jordet?

Nei. Slettes ikke. Hvorfor skal du måtte delfinansiere hans forbruk når dere har like høy inntekt? Det er ikke rimelig. Han bør betale for turen selv akkurat som du må.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han får betale selv eller la være å reise :) Du må tenke på deg og ditt barn opp i dette her, han har allerede gjort sin prioritering.



Anonymous poster hash: 9be10...549
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes felles økonomi er gull

Det vil jeg tro er vanskelig når en har veldig ulike prioriteringer. Nå kan ts i hvertfall trøste seg med at det ikke er hennes penger som brukes ufornuftig.

Jeg ville tilbudt pengene til turen som lån. Hadde han hatt lite penger grunnet lav inntekt eller nødvendige høye utgifter ville jeg sikkert sponset mer. Betaler du for ham når han har brukt penger på dyre gaver, er det egentlig du som betaler gavene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Snuttepi

Felles økonomi er gull, når begge har noenlunde likt forbruk. Jeg ville aldri hatt felles økonomi med en mann som brukte våre penger på en måte jeg ser på som sløsing. I dette tilfellet hadde felles økonomi vært til mannens fordel, overhodet ikke til ts' fordel. Da måtte hun spart mindre til sitt barn, og finansiert mannens dyre gaver til hans barn. Overhodet ikke riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for svar. For det er vel rett og rimelig at barna skal få "likt", selvom jeg ikke kjøper dyre gaver til min datter stadig vekk? det må jo være hans valg, dyre gaver/mye penger = lite penger til feks reiser?

Anonymous poster hash: e2afb...16a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Han beste mer over sine penger, så da må jo du sette ned foten når det gjelder dine..

Kvinnefella.....

Anonymous poster hash: b5f43...300

Enig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kaffelattn

Forsøker å sette meg inn i situasjoner og kjenner at jeg ville vært på randen av skilsmisse hvis mannen må meg betale en ferie for ham - Jeezz...

Spesielt når du sier dere tjener omtrent det samme og at du faktisk sparer.

Nei...jeg ville ha stått på mitt i dette tilfellet. Dere bør avklare for fremtiden slik at det ikke skjer igjen?

Håper jeg aldri kommer i den situasjonen du beskriver her, det er så fryktelig uattraktivt.

En ting er alt maset om likestilling men hadde ikke orket å være med på økonomisk ubalanse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsøker å sette meg inn i situasjoner og kjenner at jeg ville vært på randen av skilsmisse hvis mannen må meg betale en ferie for ham - Jeezz...

Spesielt når du sier dere tjener omtrent det samme og at du faktisk sparer.

Nei...jeg ville ha stått på mitt i dette tilfellet. Dere bør avklare for fremtiden slik at det ikke skjer igjen?

Håper jeg aldri kommer i den situasjonen du beskriver her, det er så fryktelig uattraktivt.

En ting er alt maset om likestilling men hadde ikke orket å være med på økonomisk ubalanse.

Jeg tjener vel litt mer til tider, men ikke store summer... Han bruker alt for mye penger hver mnd på barna, da kjenner jeg det sitter langt inne å "hjelpe til".

Anonymous poster hash: e2afb...16a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å ha en felleskonto som brukes til regninger, mat og reiser, fellesting rett og slett?

Jeg synes det blir feil om du skal sponse han når han har brukt opp sine penger. Det hadde stilt seg annerledes om han var nøysom med pengene og gikk tom, men når han sløser så skal ikke du være nødt til å stille opp når han er blakk...

Anonymous poster hash: ceeb7...1e9

Vi har det, men den går "tom" når han ikke klarer å spare stort.. Så har bare til regninger/mat osv der, ikke til ferie..

Anonymous poster hash: e2afb...16a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...