Gå til innhold

Hvor mye penger bruker dere på barna til jul?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Nei..ikke satt på en null

Ofte får de 5000 i cash og resten i gaver....

10 000 går jo fort når man gir kameraer, pcer osv...

Min samboer har jeg brukt 4000 på i år... er PS4 og en jakke.

Anonymous poster hash: aac66...b12

Det gjør det, men pc i 10 000-kronersklassen er kanskje ikke nivået du legger deg på til jul hvert år?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Stebarn får for 1400 i år av far og meg. Egentlig har vi satt maxprisen på 1000 kr.

Endret av GørilB
Lenke til kommentar
Del på andre sider

To av de eldste får ski, de to andre får mobiltelefon. Dette er ting de trenger og vi hadde måttet kjøpe uansett. Mobilene vet jeg ikke hva kostet, det var mannen som kjøpte dem, men det er en litt billigere og en litt dyrere modell av Nokia Smartphone (grunnen til dette er behov og alder. En stor ungdom passer bedre på ting enn en litt slumsete barneskolegutt). Så får de en liten ekstragave: bok, skjerf el.

Hun på halvannet får litt klær og nye utesko.

Babyen får bare tøfler :fnise:

Som en hovedregel ligger vi på rundt 1000-1500 på hvert barn (av de som er store nok til å skjønne noe av det), men det kan tøyes hvis de har et spesielt behov. Som eldstejentas mobil i år- skjermen knuste for lenge siden, og vi kunne jo ha kjøpt en ny da, men valgte å vente til jul og heller gi en litt finere. Å regelmessig gi julegaver i mangetusenkroners-klassen kommer ikke på frågan her i huset, hva skal nå ungene med det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler jeg går litt overboard hver jul når det gjelder gaver til datteren min. Pleier å ha innstillingen på høsten at i år skal jeg ikke ta av, men så baller det på seg jo nærmere jul vi kommer :P

Er det bare jeg som tar litt av?

Anonymous poster hash: 3d3d9...702

Men for å svare på TS sitt spørsmål: jeg synes du tar litt av, ja ;)

Og greia er at jeg skjønner veldig godt følelsen. Jeg har ofte selv hatt lyst til å kjøpe enda en ting, og kanskje enda en, og DEN var jo kjempefin, og kan vi ikke bare ta den superflotte versjonen i steden for bare den flotte?

Men jeg har kommet fram til at dette dreier seg lite om barnas behov, men desto mer om mitt. Ungene blir lykkelige så lenge de får gaver, det er ikke slik at de blir lykkeligere jo mer de får. Kanskje snarere tvert imot, den ene gaven slår den andre i hjel, og man risikerer at de ikke bruker halvparten av det, eller at pappesken er morsomst, eller at forventningene til neste år er skyhøye.

Etter at jeg skjønte at jeg egentlig ikke gjør ungene noen tjeneste ved å dynge på, men bare tar hensyn til mitt eget behov for å være "snill", er det mye lettere å begrense seg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer an på hva de trenger, og hva som er hensiktsmessig, av de ønskene de har :)

Ifjor fikk minsten gamingpc til ganske mange tusen (spleiselag mellom besteforeldre og oss, der vi betalte mest) Eldste fikk for et mye mindre beløp. I år er det omvendt - eldste får skiutstyr, mens minsten får noe langt billigere.

Det må jo sies at ungene har alle fire besteforeldre i live, så pakker blir det nok av. Hadde det bare vært dem og meg, ville det nok tatt litt av her også ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men for å svare på TS sitt spørsmål: jeg synes du tar litt av, ja ;)

Og greia er at jeg skjønner veldig godt følelsen. Jeg har ofte selv hatt lyst til å kjøpe enda en ting, og kanskje enda en, og DEN var jo kjempefin, og kan vi ikke bare ta den superflotte versjonen i steden for bare den flotte?

Men jeg har kommet fram til at dette dreier seg lite om barnas behov, men desto mer om mitt. Ungene blir lykkelige så lenge de får gaver, det er ikke slik at de blir lykkeligere jo mer de får. Kanskje snarere tvert imot, den ene gaven slår den andre i hjel, og man risikerer at de ikke bruker halvparten av det, eller at pappesken er morsomst, eller at forventningene til neste år er skyhøye.

Etter at jeg skjønte at jeg egentlig ikke gjør ungene noen tjeneste ved å dynge på, men bare tar hensyn til mitt eget behov for å være "snill", er det mye lettere å begrense seg.

Tingen er at siden hun får bare gaver av meg, så synes jeg det blir lite om hun bare skal få en gave, så det blir jo ofte til at det blir en del småtterier i tillegg til en skikkelig gave. I år er det denne hesten hun har ønsket seg, så har det blitt en del ting ved siden av. Hadde hun fått gaver av andre så hadde jeg sikkert ikke tenkt så mye over det. Til nå har jeg vel brukt oppunder 3000kr. Spare gjør jeg til henne hver måned uansett så hun har startkapital til bolig når hun blir stor.

Anonymous poster hash: 3d3d9...702

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det kommer an på hva de trenger, og hva som er hensiktsmessig, av de ønskene de har :)

Ifjor fikk minsten gamingpc til ganske mange tusen (spleiselag mellom besteforeldre og oss, der vi betalte mest) Eldste fikk for et mye mindre beløp. I år er det omvendt - eldste får skiutstyr, mens minsten får noe langt billigere.

Det må jo sies at ungene har alle fire besteforeldre i live, så pakker blir det nok av. Hadde det bare vært dem og meg, ville det nok tatt litt av her også ;)

Det er jo klart mange har de fleste besteforeldrene i live, men jeg vet om flere som mangler 1 eller fler. Men det blir så feil når noen skriver at det er rart at man ikke har det og antar at alle har det slik som en selv. Godt å høre at du forstår.

Anonymous poster hash: 3d3d9...702

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun har jo 4 besteforeldre, får hun ikke gaver fra de heller? Eller hva med andre slektninger?

Høres rart ut at du skal være den eneste som gir henne "ordentlig" gave...

Anonymous poster hash: 7255f...a57

Det er viktig å huske på at alle ikke har det man har selv. Det finnes mange forskjeliige familier og familie situasjoner rundt om i verden. Besteforeldrene til jenta mi er heller ikke live, min bestefar er, men han er gammel og demens. Ikke alle har det som deg, synes det derfor blir nedlatende å kalle det for rart. Skjønner godt følelsen til TS.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mellom 500-1500,- per barn i år. I tillegg gir de en liten presang til hverandre som vi foreldre betaler halve av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tingen er at siden hun får bare gaver av meg, så synes jeg det blir lite om hun bare skal få en gave, så det blir jo ofte til at det blir en del småtterier i tillegg til en skikkelig gave. I år er det denne hesten hun har ønsket seg, så har det blitt en del ting ved siden av. Hadde hun fått gaver av andre så hadde jeg sikkert ikke tenkt så mye over det. Til nå har jeg vel brukt oppunder 3000kr. Spare gjør jeg til henne hver måned uansett så hun har startkapital til bolig når hun blir stor.

Anonymous poster hash: 3d3d9...702

Det skjønner jeg godt (og jeg tilpasser jo også mine gaver etter hva jeg vet mottakeren får, hvis jeg vet at noen får fra få andre enn meg tar jeg hensyn til det, selv om det er voksne mennesker). Skulle du bare kjøpt en eneste gave ville det blitt stusselig under treet.

Likevel mener jeg at hestesykkel (?), robothund, "en del" Frost-greier, tegnesaker og klær er i overkant av hva en fireåring nødvendigvis trenger til jul. Min seksåring ville vært fornøyd med halvparten av det. Men, folk er nå så forskjellige. Spør du andre i denne tråden synes de sikkert du er gjerrig og kjip, hehe. Man får gjøre det som føles riktig i sin egen situasjon, det er jo en selv som kjenner den best :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi gir ikke så veldig mye til våre, men det er fordi vi vet at de blir ''overlesset'' med gaver fra resten av familien siden de er de eneste barnebarna på alle sider. Vi foreldre får være de ''kjedelige'', som gir gaver de ellers hadde trengt, så får andre være litt mer gøyale og gi leketing.

I år får 2-åringen sparkesykkel til 500 kroner. 3-åringen skulle egentlig fått sykkel (rundt 1000), men ryktene sier at de er utsolgt over alt i hennes størrelse, så nå er vi litt i villrede på hva hun skal få. Jeg får muligens tak i en fint brukt sykkel i denne størrelsen, så da får det være hennes gave.

I fjor fikk eldste sakkosekk til 400 kroner, og yngste fikk tripp-trapp-stol til 1000. :)

I tillegg får de pakkekalender som jeg tipper ligger på rundt 400 til sammen for dem. De får julekuler som de henger på hvert sitt lille plasttre, samt litt ekstra disse siste helgene. I går fikk de dusjsåper formet som prinsesser, og neste helg får de Frozen-filmen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi tar ikke spesielt av i alle fall. I fjor fikk han storgutte-seng, men det hadde han jo måttet fått uansett. I år får han ski. Betalte vel 400 kr for de. Skiskoene får han hos oldefaren sin. Nå har vi en del familie da, så han får jo en del andre leker, klær etc. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ungene får gaver til 8-13000 kr hver

Vi har litt sinnsyke julegavetradisjoner i vår familie

Anonymous poster hash: aac66...b12

Samme her :) Vi har 6 barn til sammen. 4 skolegutter, en nyfødt og en på 16. 16-åring får Michael Kors veske, to klesplagg fra Høyer, koseklær fra Wildfox, uggs, bøker og litt sminke.

Guttene får (litt forskjellig) hver sin Sparkesykkel, skjelke, radiostyrt helikopter/bil, Lego, legoklokker, Science kit,nintendo spill,xbox, mini biljardbord, skijakke/bukse, beyblade+ bane,et par morsomme ting, fotball sengesett, bøker,klær... Vi prøver å kjøpe det de egentlig trenger.

Mannen skal få Bellstaff jakke,platespiller og 4 bøker.

Anonymous poster hash: 5a47f...793

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Varierer fra år til år her. Økonomien avgjør. Så har jeg en god desember, får de dyrere gaver.

I år blir det litt midt på treet, så 1500,- ca pr barn. Blir slalåmski på minsten, så det passeres vel 2000 der tipper jeg. Man må jo kjøpe etter evne. Noen har god råd, andre dårlig. Noen stor familie, andre liten.

Men skjønner det blir "lite" sammenlignet med andre storfamilier når det kun ligger noen få gaver under treet.. Lykke til og God Jul :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi pleier prøve å holde oss under 1000 kr pr unge, men i år tipper det litt over, blir nok ca 1500 til hver, da inkludert nissegave. Men i gavene er det mest praktisk, som skijakke og vintersko, nye akebrett (de gamle er utslitt) o.l. Leker får de nok av fra besteforeldre og tanter/onkler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rundt 1000 pr unge. 3 stykker. Syns det er mer enn nok. Nå tjener også to av dem bedre oss så det får holde.



Anonymous poster hash: 152fc...ccf
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Du gir nok for mer enn mange andre gjør, samtidig har vel de fleste barn flere som gir dem gaver. Ergo blir nok ikke sum gaver for datteren din så anderledes enn for mange andre barn.

Hvor mye jeg selv gir for til mine barn varierer litt fra år til år, avhengig av mottakers behov. Jeg gir alltid skiutstyr, dyrt vintertøy og andre "nødvendige" ting til jul, og sånt kan jo bli ganske dyrt.

Det sagt, så tror ikke jeg at det nødvendigvis er dyre/mange julegaver som gjør barn bortskjemte. Skal man forhindre det er det moderasjon i hverdagen som gjelder, tror jeg.

Endret av Eliza Doalot
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magdalene

Minsten får for 600kr. Han ønsket seg kaptein sabeltann frakk og hatt, og får det.

Eldste får for ca 2500kr i år.

De får særs lite gjennom året, utenom bursdag og jul.

Selvsagt klær og utstyr de trenger får de jo, men alt annet får de øsnke seg til jul/bursdag.

Regner med det gjevner seg ut gjennom årene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skjønner jeg godt (og jeg tilpasser jo også mine gaver etter hva jeg vet mottakeren får, hvis jeg vet at noen får fra få andre enn meg tar jeg hensyn til det, selv om det er voksne mennesker). Skulle du bare kjøpt en eneste gave ville det blitt stusselig under treet.

Likevel mener jeg at hestesykkel (?), robothund, "en del" Frost-greier, tegnesaker og klær er i overkant av hva en fireåring nødvendigvis trenger til jul. Min seksåring ville vært fornøyd med halvparten av det. Men, folk er nå så forskjellige. Spør du andre i denne tråden synes de sikkert du er gjerrig og kjip, hehe. Man får gjøre det som føles riktig i sin egen situasjon, det er jo en selv som kjenner den best :)

Denne hestesykkelen har hun ønsket seg en stund og nå var den endelig inne igjen på lager. Så er det denne lekehunden, en elsa kjole med krone, en frost sekk, noe annet småtterier som figurer fra frost, litt nytt tøy, en stor koffert med tegnesaker og dukketøy.

Anonymous poster hash: 3d3d9...702

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...