Gå til innhold

Bryllup uten alkohol


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Da er det ikke fest. Da er det en eller annen sosial overkomst.

For deg ja. Men ikke for de som holder bryllupet!

For meg er det fest når mange gode venner samles for å spise god mat, prate og danse. Jeg trenger ikke alkohol for at vi skal klare å ha det festlig sammen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg må si meg enig med de over. Syns det hører med i et bryllup at folk kan få litt vin til maten. Ikke drikke seg fulle men hvertfal et glass eller to til en bedre middag. Om meningen er å spare penger, så kan jo gjestene bekoste dette selv om de ønsker det.. jeg har vært i bryllup hvor brudeparet ikke drikker alkohol og gjestene tok hensyn til det og drakk derfor betraktelig mindre enn de normalt ville gjort...

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde selvfølgelig gått og respektert alkoholforbudet, men jeg synes det hadde vært ganske stusselig med brus (!) til god mat. Synes brus hører hjemme i en barnebursdag og ikke i et bryllup. Så kutt brusen, så blir det enda billigere :) Vann og Farris passer bedre til et godt måltid.

Men jeg blir litt provosert over at andre skal bestemme for meg om jeg skal drikke et glass vin til maten eller ikke. Det blir litt hysteri over det hele. (I mitt bryllup skal det være alkoholpåbud, må jo være greit det også da eller?)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen tanker danner jeg meg jo. Både når jeg leser TS sitt hovedinnlegg og alle de andre svarene som er kommet.

TS: Jeg tenker dette jeg. Det er deres dag, selv drikker jeg ikke, men mannen min gjør. Ingen av oss hadde hatt noe problem å gå i deres bryllup. Vi var faktisk i et rett før jul. Faren til bruden var hardbarket alkis, og flere av familiemedlemmene sliter med at de ikke klarer å begrense seg. Og det var et enormt koselig bryllup, noe av det hyggeligste jeg har vært i, men det kan også komme av at det var litt opplegg der, musikk, leker, og aktiviteter som gjorde at man ikke tenkte over det.

Til dere andre: Mange av dere er enige om at dette er okay, mens andre mener at det skyldes pengesparing. Vel det er ikke sikkert det, kan hende noe av det ligger i grun, men tror det er svært lite egentlig. Mange ser ikke vitsen i å kanskje få ødelagt dagen sin.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hadde respektert det jeg. Jeg kommer ikke i bryllupp for å bli drita. Det er jo gøy med fest, men absolutt ikke nødvendig hvis brudeparet ikke ønsker det. Det er jo de som bestemmer dagen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke hvorfor folk synes bryllup uten alkohol er kjedelige? Det er vel litt hva man gjør det til, er det ikke?

I min søsters bryllup var sider med 0,07 % alkohol det sterkeste man fikk. Det kom av at hans familie ikke drikker noe særlig og heller ikke min. Den yngre generasjon drikker mer enn de eldre, men ingen av oss hadde noe spesielt behov for det. Det var en heidundrende fest som varte langt ut i de små nattetimer.

Den dagen jeg selv gifter meg er jeg ikke helt sikker på om jeg ønsker alkoholservering. Jeg vet ikke hvor naturlig jeg syns det er, og aller helst ønsker ikke jeg at noen skal bli drita i mitt bryllup. Nå er min samboers familie litt mer drikkfeldig enn min (og jeg har blitt tilbudt et glass vin i alle mulige rare sammenhenger), så antakelig blir det vel noe.

Poenget er: hva ER det med folk som mener at vertskapet er gjerrig fordi det ikke ønsker alkoholservering? Det er jo ikke for å spare (selv om det er en hyggelig bonus av avgjørelsen) at det ikke serveres alkohol!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har aldri vært i et alkoholfritt bryllup så jeg vet ikke hva jeg synes om det sånn egentlig. Jeg setter hvertfall veldig stor pris på et glass vin til god mat og det vet jeg at alle i min omgangskrets også gjør. Kjenner faktisk ikke en eneste person som er avholds? Mulig dette er mer vanlig i andre kretser og at det der vil være helt naturlig med et alkoholfritt bryllup.

Om jeg skulle bli invitert i et slikt bryllup vill jeg satt veldig pris på om det var lagt opp til litt andre aktiviteter.

Ville aldri funnet på å ikke komme eller rakke ned på det, men helt helt ærlig ville jeg synes at det var litt kjedelig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville heller hatt en bryllupsmiddag med farris til, enn med cola/solo. Det søte klisset ødelegger jo maten fullstendig. Likevel så synes jeg jo det ville vært trist med bare vann/farris, særlig hvis det var en finere middag. Jeg ville så langt det var mulig prøvd å finne alternativer som kan fylle litt av rollen til vin og øl, altså være en god smakskombinasjon med, og fremheve maten.

Har dere fisk/skalldyr kan det være godt med eplemost eller -jus til enkelte retter. Ikke det søte skvipet man får i kartong på butikken, men en tørrere og mer balansert variant. Har sett det både på Meny og vinmonopolet. F.eks. denne serien. Denne, og andre merker, kommer også i andre varianter som kan matches til annen mat, f.eks. kan noe med blåbær fort være godt til vilt, mens rabarbra kan funke til kylling. Alkoholfrie varianter av vin (det finnes noen få gode), musserende vin og øl kan jo kanskje også være en ide? Ellers har man vørterøl, smaksatt vann og mye mer. Det går også an å tenke litt utenfor boksen; serverer man sushi/sashimi til forrett er grønn te ypperlig ved siden av. Har man noe indiskinspirert kan mangolassi være stas. Vinmonopolet har en oversikt over hvordan drikke bør kombineres med mat, der har de også alkoholfrie alternativer. I tillegg har de en egen brosjyre om alkoholfri drikke til mat - den kan du sikkert få på ditt lokale pol, eller så finner du en link her.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk som "gjest" er en grunn til at når kjæresten min og jeg en gang kommer til å gifte oss, vil det skje i stillhet. Det handler ikke om økonomi, men vi er begge avholds og ingen av oss liker å være sammen med fulle folk. Vi synes det er masete og slitsomt. Det er også ubehagelig å se hvordan enkelte nesten kan skifte personlighet og oppføre seg helt annerledes enn de normalt gjør.

Jeg er vokst opp i en avholdsfamilie. Min far har vært aktiv i en avholdsorganisasjon og hatt styreverv. Kjæresten min har stikk motsatt bakgrunn og har vokst opp med foreldre som er glad i en fest, men på tross av dette har han aldri smakt alkohol selv. Han er nesten enda mer streng en meg når det gjelder alkohol, for jeg bruker i det miste litt vin i matlaging.

Vi er enige om at vi ikke ønsker at noen skal snike med seg alkohol hvis vi hadde arrangert et bryllup uten alkohol. I utgangspunktet mener vi at folk bør ha såpass respekt for brudeparets ønsker at de også lar være. Likevel vet vi at noen av hans slektninger kunne ha vært troende til å snike med seg noe. Min nærmeste familie vil ikke føle seg vel med berusede folk til stede, så det vil kunne skape en ubehagelig stemning som ødelegger hele festen.

Hvis vi skulle hatt fest og "gjest" hadde vært en av mine nærmeste, tror jeg ikke vi ville ha invitert henne. Jeg ønsker ikke at noen skal få ødelegge det som skal være vår store dag. Da et det greit at vi heller lar være å ha fest i det hele tatt.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må si meg enig med de over. Syns det hører med i et bryllup at folk kan få litt vin til maten. Ikke drikke seg fulle men hvertfal et glass eller to til en bedre middag. Om meningen er å spare penger, så kan jo gjestene bekoste dette selv om de ønsker det.. jeg har vært i bryllup hvor brudeparet ikke drikker alkohol og gjestene tok hensyn til det og drakk derfor betraktelig mindre enn de normalt ville gjort...

Nå er det ganske typisk norsk å ikke kunne begrense seg, og som oftest er det en eller annen som får i seg så mye at det ødelegger. Ikke bare stemningen, men gjerne litt servise i samme slengen.

Jeg vil mye heller ha et bryllup med masse aktiviteter, hvor det eneste gjestene skal lure med seg i lommene er godt humør.

Maten vi skal servere er uansett så lite fancy at vann eller brus passer ypperlig! :fnise:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det hadde vært null stress å være i et alkoholfritt bryllup, men garanterer ikke at jeg hadde danset like mye :0)

Det eneste jeg reagerer på er den frykten for at folk skal bli DRITA. Mulig det er bare min omgangskrets, men de jeg kjenner klarer å oppføre seg som folk selv om det er alkoholservering.Om det er alkoholproblemer i familien blir saken selvfølgelig en helt annen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor tror alle at en automatisk må ha brus som drikke til maten, selv om det er et bryllup? Det finnes mye god alkoholfri drikke, cider, farris, melk, saft, alkoholfri øl og vin (som forsåvidt også funker fint som placebo.), bowle, pina colada, safe sex on the beach og mye mye mer som også er veldig godt til mat. Det er bare å bruke fantasien.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest "gjest"

Hvis vi skulle hatt fest og "gjest" hadde vært en av mine nærmeste, tror jeg ikke vi ville ha invitert henne. Jeg ønsker ikke at noen skal få ødelegge det som skal være vår store dag. Da et det greit at vi heller lar være å ha fest i det hele tatt.

Hadde respektert den der jeg, for man inviterer jo de man vil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor tror alle at en automatisk må ha brus som drikke til maten, selv om det er et bryllup? Det finnes mye god alkoholfri drikke, cider, farris, melk, saft, alkoholfri øl og vin (som forsåvidt også funker fint som placebo.), bowle, pina colada, safe sex on the beach og mye mye mer som også er veldig godt til mat. Det er bare å bruke fantasien.

Seriøst, melk?

Jeg elsker melk, men hadde jeg fått det i et bryllup til maten (med mindre maten var brødskiver med leverpostei) hadde jeg stusset litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seriøst, melk?

Jeg elsker melk, men hadde jeg fått det i et bryllup til maten (med mindre maten var brødskiver med leverpostei) hadde jeg stusset litt.

Det burde da være mulig å velge. Hfar man lyst på melk til maten så kan en få det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest "gjest"

Hvis det var mulighet for å velge så må man da også kunne få velge seg et glass vin til maten. Man trenger jo ikke å bli snydens for det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Seriøst, melk?

Jeg elsker melk, men hadde jeg fått det i et bryllup til maten (med mindre maten var brødskiver med leverpostei) hadde jeg stusset litt.

Da kjenner du i alle fall ikke kjæresten min!

Han kan drikke melk til det meste. :fnise:

Det er ikke så sjeldent at han ber om et glass melk hvis vi er ute og spiser. Selvsagt ser vi an spisestedet da, men han drikker gjerne melk til middagsmat hvis han får muligheten til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde selvfølgelig gått og respektert alkoholforbudet, men jeg synes det hadde vært ganske stusselig med brus (!) til god mat. Synes brus hører hjemme i en barnebursdag og ikke i et bryllup. Så kutt brusen, så blir det enda billigere :) Vann og Farris passer bedre til et godt måltid.

Men jeg blir litt provosert over at andre skal bestemme for meg om jeg skal drikke et glass vin til maten eller ikke. Det blir litt hysteri over det hele. (I mitt bryllup skal det være alkoholpåbud, må jo være greit det også da eller?)

Veldig enig. Jeg personlig ville absolutt ha dratt, tatt med meg gave og hatt det så gøy som mulig. Men når det gjelder Cola til fancy mat... Nei, huff.

Når det er sagt har jeg full forståelse for at mange har familiemedlemmer med alkoholproblemer (vi har begge noen sånne i våre familier), så jeg synes ikke det er rart å ikke ha åpen bar. Men hvis det er der problemet ligger, hvorfor ikke servere ett glass med fantastisk vin mens folk spiser hovedretten og så full stopp?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville også dratt, men er av de som virkelig misliker leker og slikt i bryllup så virkelig ikke festen for meg, men det trenger det jo ikke være heller. Og jeg er jo enig med det som flere har skrevet over - man gjør jo som man vil i ens eget bryllup :-) håper uansett dere får en fin dag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...