Gå til innhold

Hvordan skrive oppsigelse?


SilkeSatan

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg lurer på hvordan man skriver en oppsigelse.. Jeg har aldri levert en skriftlig oppsigelse før.. Og jeg trenger en konkret mal på dette. Og ikke minst hva man skriver. Dette er i en dagligvarebutikk, jeg er ansatt på deltid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Wolfmoon

Kommer jo litt an på kanskje, men jeg skrev slik når jeg sa opp min deltidsstilling:

Dato

Til....

Jeg sier med dette opp min stilling som ..... f.o.m. ...... med oppsigelsestid frem til.....

Mvh.

......

Det var iallefall alt jeg trengte. Kan selvfølgelig også bruke oppskrift for formelle brev, og skrive adresse o.l. først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg gjør også nesten som wolfmoon, bare at jeg tar med overskrift (oppsigelse) og navnet mitt i "jeg, navn, sier herved.... osv".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Banditt
jeg gjør også nesten som wolfmoon, bare at jeg tar med overskrift (oppsigelse) og navnet mitt i "jeg, navn, sier herved.... osv".

Jeg også :Nikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen hjertelig takk for svar :) Men problemet mitt er at jeg vet ikke hva oppsigelsestiden min er... Har pakket bort arbeidsavtalen min, og arbeidsgiver vil ikke si det. Hun sier bare "Se på arbeidsavtalen din."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tusen hjertelig takk for svar :) Men problemet mitt er at jeg vet ikke hva oppsigelsestiden min er... Har pakket bort arbeidsavtalen min, og arbeidsgiver vil ikke si det. Hun sier bare "Se på arbeidsavtalen din."

hvordan pakket den bort da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Banditt
Tusen hjertelig takk for svar :) Men problemet mitt er at jeg vet ikke hva oppsigelsestiden min er... Har pakket bort arbeidsavtalen min, og arbeidsgiver vil ikke si det. Hun sier bare "Se på arbeidsavtalen din."

Sannsynligvis 1 mnd (kanskje 14 dager om du har jobbet der under 3 mnd). Det er hvertfall det jeg har hatt når jeg har jobbet deltid i butikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
Tusen hjertelig takk for svar :) Men problemet mitt er at jeg vet ikke hva oppsigelsestiden min er... Har pakket bort arbeidsavtalen min, og arbeidsgiver vil ikke si det. Hun sier bare "Se på arbeidsavtalen din."

Alvorlig talt. Be om å få en kopi. Er hun barnslig eller?

Hvis ikke skriver du bare: Jeg sier herved opp min stilling med virkning fra ../../.... Jeg ber om å få gå ../../..... og ber bedriften om å bekrefte skriftlig at dette er i orden.

Så får de jo si fra da ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lilleulv

Oppsigelsestiden er normalt 3 mnd hvis du har jobbet mer enn et halvt år. ellers er den 1 mnd. jeg hadde bare gått ut i fra det jeg, og så får du vel vite hva den er dersom du har skrevet feil... :) regner med purka gidder å fortelle deg det allikevel hvis du f.eks. bommer med 2 mnd :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

aline : Den lå i en papirbunke jeg hadde lagt til å pakke bort. Det skjedde ved en feiltagelse.. Og det er ikke bare bare å få tak i den igejn. For den ligger på et lager i Oslo :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har fått inntrykk av at hun er litt barnslig seh. Spesielt med tanke på at jeg sa ifra når jeg var på intervjuet at jeg har en 100% stilling fra før av, og at dette er noe jeg vet jeg kan drive meg i hvertfall ett halv år. Men hun var så desperat etter folk på den tid at hun ville ha meg uansett. Og jeg har også snakket med henne underveis og hun skjønner veldig godt min situasjon. Så jeg synes det er så rart at hun plutselig har blitt sånn liksom. Hun visste om at jeg kom til å si opp iløpet av nyåret/våren pga overgang til skole osv utover sommeren og diverse andre ting og tang.

Men jeg har jobbet der siden sent august. Så jeg er akkurat i 6 månedersgrensa..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og et lite spørsmål til: Kan jeg skrive den for hånd, eller er det best om den er "maskinskrevet"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Blondie65

Det med 3 mnd som enkelte sier her i tråden er når du har vært ansatt i mange år - tror det er 5 (gidder ikke bla opp arbeidsmiljøloven akkurat nå). For deg er det 1 mnd som gjelder med mindre du har avtalt kortere eller lengre i din arbeidsavtale eller du er i en prøveperiode. Den eneste måten å få kortere enn en måned på er hvis du er bundet av en tariffavtale hvor dette er tillatt, noe som er ytterst tvilsomt eksisterer (man driver ikke å avtaler ting som er dårligere enn arbeidsmiljøloven i tariffavtaler).

Så skriv: Jeg sier herved opp min stilling som ... f.o.m. 1.2.2008 og ber om at bedriften bekrefte skriftlig at min siste arbeidsdag er 29.2.2008.

I noen tariffavtaler er det slik at man kan si seg opp 5.1 og få gå 5.2. - men i hht. arbeidsmiljøloven løper oppsigelsestiden fra den 1. i måneden (dvs. at den må leveres den siste i inneværende måned for å løpe fra neste måned).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
Og et lite spørsmål til: Kan jeg skrive den for hånd, eller er det best om den er "maskinskrevet"?

Du kan selvsagt skrive den for hånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen hjertelig takk for svar, Blondie65:)

Kjipt at det er fra den 1 i hver måned men men.. Ja, da gjør jeg det da :) Tusen takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Men jeg lurer på om ikke jeg skriver ..................... der hvor det skal stå datoer. For hu som jeg tok over for gikk jo på dagen med lønn... Og hun hadde jobbet der i ca 6 måneder.. Så jeg tror arbeidsgiveren min skal få lov til å fylle ut det litt selv altså.. For hu kan virkelig værra litt vrang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg lurer på om ikke jeg skriver ..................... der hvor det skal stå datoer. For hu som jeg tok over for gikk jo på dagen med lønn... Og hun hadde jobbet der i ca 6 måneder.. Så jeg tror arbeidsgiveren min skal få lov til å fylle ut det litt selv altså.. For hu kan virkelig værra litt vrang.

Da spørs det hvorfor hun måtte gå på dagen. Kanskje hun og sjefen din hadde blitt enige om denne løsningen grunnet at hun ikke passet der/måtte begynne i ny jobb med en gang... etc. Evt. kan hun ha begynt hos en konkurrent og derfor måtte inn i karantene i sin oppsigelsestid.

Høres jo egentlig ut som om hun var ønsket bort da hun fikk betaling ut oppsigelsen uten å jobbe.

Herregud for en sjef...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...