Gå til innhold

Ordet "vanligvis"


OnFire

Anbefalte innlegg

Jobber på en relativt stor arbeidsplass, og har oppdaget at veldig mange sliter med å forstå forskjellen på "vanligvis" og "i gjennomsnitt". Ville ikke overrasket meg om over halvparten sliter med dette.

Har et yrke hvor det er viktig å vite forskjellen, men en litt useriøs arbeidsplass hvor lederne nesten ikke kunne brydd seg mindre.

Er det et veldig vanlig problem? Jeg trodde at dette er veldig elementært.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Margit Spat

Jeg kan ikke engang tenke meg eksempler på setninger eller situasjoner der disse ordene kan brukes om hverandre. Kan du gi et eksempel?

 

Har aldri opplevd at noen sier "i gjennomsnitt" dersom de mener "vanligvis" og vice versa. M.a.o. tror jeg ikke at det er et veldig vanlig problem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da får du nesten forklare skilnaden, da, så vi kjenner fasiten?

(Litt spent på definisjonen av gjennomsnittet. Jeg kjenner fire ulike måter å regne ut det på).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke engang tenke meg eksempler på setninger eller situasjoner der disse ordene kan brukes om hverandre. Kan du gi et eksempel?

 

Har aldri opplevd at noen sier "i gjennomsnitt" dersom de mener "vanligvis" og vice versa. M.a.o. tror jeg ikke at det er et veldig vanlig problem.

Jeg kan for eksempel si at jeg vanligvis er på KG en halvtime per dag (kanskje gjelder det 90 % av dagene, nesten som et fast mønster), eller så kan jeg si at jeg i gjennomsnitt er på KG en halvtime per dag (og da kan det variere veldig, fra 0 min til flere timer).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan for eksempel si at jeg vanligvis er på KG en halvtime per dag (kanskje gjelder det 90 % av dagene, nesten som et fast mønster), eller så kan jeg si at jeg i gjennomsnitt er på KG en halvtime per dag (og da kan det variere veldig, fra 0 min til flere timer).

Dette er jo den vanlige forståelsen av ordene, altså vanligvis=typetall, gjennomsnitt=aritmetisk gjennomsnitt (i dette tilfellet). Er du borti noen som bruker disse ordene omvendt, er det feil. Men jeg kan ikke si å ha opplevd at folk tar feil her.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanligvis bruker de fleste disse utrykkene korrekt, i gjennomsnitt er halvparten av disse kvinner. Vanligvis er ikke menn dårligere enn kvinner til å forstå dette, og i gjennomsnitt har de lik forståelse av utrykkene.

 

:opplyser::fisk: :fisk: :fisk: :fisk: :opplyser:

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vanligvis bruker de fleste disse utrykkene korrekt, i gjennomsnitt er halvparten av disse kvinner. Vanligvis er ikke menn dårligere enn kvinner til å forstå dette, og i gjennomsnitt har de lik forståelse av utrykkene.

 

:opplyser::fisk: :fisk: :fisk: :fisk: :opplyser:

Hehehe :fnise:

Fin måte å forklare det på :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo den vanlige forståelsen av ordene, altså vanligvis=typetall, gjennomsnitt=aritmetisk gjennomsnitt (i dette tilfellet). Er du borti noen som bruker disse ordene omvendt, er det feil. Men jeg kan ikke si å ha opplevd at folk tar feil her.

 

Er typetall vi bruker på jobben, men virker som at flertallet tror det er gjennomsnitt. Hører stadig at det er noen som sier gjennomsnitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker mest "vanligvis" "til vanlig", "i gjennomsnitt " bruker jeg vel egentlig bare om tall eller andre type statestikker som "jeg er på butikken gjennomsnitlig 3 ganger i mnd" "jeg har sex gjennomsnittlig 3 ganger om dagen" "min gjennomsnittlige inntekt er..".
Men til alt annet bruker jeg "vanligvis" og kunne ikke brydd meg mindre om hva reglene er . Vagt innlegg fra deg TS ettersom du bare rakker ned på ordbruken ogikke engang opplyser om hva som er rett og hvorfor i hvilke situasjoner.



Anonymous poster hash: d6c2a...523
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke vagt. Og jeg tror de fleste som leser her vet hva som er vanligvis/typetall og hva som er gjennomsnitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...