Gå til innhold

Forsikring eller ikke?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva tenker dere er grunnene til at man "må" ha forsikring på hunden eller katten?
Ser dere på eiere uten forsikring som uansvarlige?

Jeg har snakket med noen venner om hva som MÅ være klart og hva en MÅ ha når en får dyr. Alle sa at forsikring var så viktig at det var ikke måte på.
Men hva tenker dere om dette?

:)



Anonymous poster hash: 773b1...1f3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kommer an på økonomien din. Har du 50.000 klar på konto dersom det skjer noe uforutsett i morgen?



Anonymous poster hash: b2776...8ce
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer litt an på både dyr og økonomi tenker jeg. Jeg har både hest, hund og katt uten forsikring. For meg er det billigere med ett og annet skadetilfelle som jeg betaler fullt ut, fremfor å betale ganske dyre forsikringer hvert år. Har hatt dyr i 25 år og går definitivt i pluss med mitt regnestykke. Forutsetningen er jo at en har råd til behandling når ulykken er ute. For øvrig så har jeg nok en maksgrense langt under 50 000 for å behandle min halvgamle hund og eldgamle katt, da blir de heller avlivet. Hesten derimot, kan jeg fort behandle for 50 000 og mer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg synes det er uansvarlig å ikke forsikre f.eks hest eller hund. En operasjon på hest kommer kjapt opp på 100.000 ved f.eks tarmslyng.

Hunden min er forsikret fra øra og til halen nettopp fordi jeg elsker han og jeg er student så har ikke råd til å legge ut 30-40.000 hvis det plutselig skjer noe ulykker som krever operasjon. Da er 2400,- i året(!) dyrt nok.

Dyrlege er veldig dyrt fra før så anbefaler alle å forsikre hvertfall hund og hest.

Men du elsker ikke dyrene dine mindre selv om du ikke har dem forsikret, men du tenker lenger enn nesa om du har dem forsikret.



Anonymous poster hash: 49dfd...469
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt hunder, og ingen forsikring. Alle har vært friske til siste slutt og kun betalt ca 1700 pr uke i i de 4-5 siste ukene for ukentlig blod og urinprøve og det var vel rett over 2000 for den siste sprøyta. Disse utgiftene hadde ikke vært dekket at forsikringen allikevel.

Har opplevd venner som fikk ingenting dekket for deres hund hadde ikke den type kreft som forsikringen dekket. Nei, jeg synes det er dyrt, og penger ut vinduet med forsikring på hund.



Anonymous poster hash: 83741...720
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, om man ikke har en relativt stor sum i bakhånd, synes jeg det er ansvarsløst å ikke forsikre.

Jeg er student og er avhengig av forsikringa dersom katten skader seg, noe hun er ganske flink til og.

3 mnd siden: Kutt i foten, det ble 4000,- Fikk tilbake 3200 på forsikringa

NÅ mens jeg skreiv, kom hun inn med kutt i øret og blod i trynet..



Anonymous poster hash: e1067...518
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Hinkelpinkel

Eg tenker det er 2 ting ein må ta i betraktning. 1) Har du mulighet til å betale kontant om dyret skulle bli sjuk, om du har det, ville eg droppa forsikring. Om du ikkje har det, så forsikrer du dyret. 2) Det spørs også litt kva slags rase du skal ha. Det er ikkje til å putte under ein stol at noken raser er meir utsatt enn andre. Min pomme har forsikring opp til øyrene sidan dette er ein rase som er litt utsatt.

Men sjølvsagt, uansett rase, skal ein alltid ha penger/mulighet til å oppsøke dyrlege ved behov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig er forsikring et må ha.

Dersom hunden min får livmorbetennelse, stor bittskade, skader seg i skogen, ja så vet jeg at jeg ikke trenger å bekymre meg økonomisk. Dessuten slipper jeg avveining om jeg har råd til å behandle. Jeg har ikke 30 000 på konto hvis hunden min skader seg i skogen i morgen.

Hadde hest tidligere, og forsikringen på den betalte seg inn etter under 1 mnd da den ble stygt sparket på beite.

Jeg betaler 1200 i året i forsikring, det er første timen hos dyrlegen ved skade :)

Anonymous poster hash: 3a6e6...e4f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer helt an på hvordan økonomien til hver enkelt er. Om man har mulighet for å dekke nødvendig behandling eller ikke av den. Har man økonomi til å kunne bla opp 30 000 for en operasjon, så ser jeg ikke problemet med å ikke ha forsikring. Har man ikke økonomi til å dekke nødvendig behandling og ender med å måtte avlive dyret sitt eller løpe rundt i media for å tigge penger til behandling, så er man uansvarlig.



Anonymous poster hash: 795c7...bbc
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer ikke til å fortsette med forsikring etter dette året, da jeg har egen hundekonto. Jeg synes hundeforsikring blir dårligere og dårligere, og dyrere og dyrere, så derfor har jeg vært kjempestreng med meg selv og kuttet forbruket drastiskt for å spare opp en hundekonto sånn at jeg kan slutte med hundeforsikring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange MÅ ha forsikring, men ikke alle. Som AB ...8ce skriver, så er det jo greit for de som har 50.000 klar på konto til uforutsette utgifter til dyret. De som har nok penger og har råd til å bruke dem på dyret, de trenger heller ikke forsikring.

Jeg er student, og har dermed noe trang økonomi. Jeg kunne fint klart å hoste opp 50.000 til veterinærutgifter, men EGENTLIG har jeg ikke råd, da det er penger øremerket egenkapital til boligkjøp. Derfor har jeg forsikring. Jeg har dessuten forsikring fordi jeg ALDRI ønsker at det økonomiske aspektet skal tas med i beregningen når jeg vurderer hva slags helsehjelp mitt dyr skal ha. En plutselig utgift på f.eks. 30.000 vil svi såpass i lommeboka mi, at jeg er redd for at økonomien skal forstyrre beslutningen min. Når jeg står hos veterinæren er det KUN dyrets beste jeg ønsker å ha i tankene. Og da er det veldig kjekt at jeg kan skyfle mesteparten av veterinærregningen over på Agria.

Når jeg en gang blir ferdigutdannet, får jobbet noen år og får romslig økonomi, så er det mulig jeg dropper forsikring. For da vil hver tusenlapp være mindre verdt for meg, og jeg kan betale dyrt for en operasjon uten å få vondt i lommeboka fordi de pengene representerer noe annet jeg trenger, som jeg ikke får råd til. Da kan jeg ha råd til begge deler uten problemer.

Forsikring kan også være overflødig om man er flink til å sette til side penger tilsvarende forsikringspremien hver måned, på egen veterinærkonto. Iallefall om man har en nokså frisk hund. Men det vet man jo sjelden på forhånd.



Anonymous poster hash: 2dec1...983
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dyrlege er vanvittig dyrt, og man vet aldri hva som kan skje. Selv en rutineoperasjon kan fort koste oppi 15-20 000. Det er forferdelig å måtte avlive en hund som ellers ville hatt mange gode år igjen bare fordi man ikke har råd til operasjonen.

Derfor forsikrer jeg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Forsikret katten (Nå 1 år) da jeg fikk henne. Så langt har forsikringen betalt 10 000 etter ulykker / uhell som hun har hatt. Forsikringen koster meg 1200 i året, så for meg lønnet det iallfall seg å forsikre den.

Men som mange andre sier så er hovedpoenget at man har råd til å betale for dyrlege når det trengs, enten med eller uten forsikring. Hvis man ikke har råd til noen av delene så synes jeg man bør vente med å skaffe seg dyr til man har råd til å ivareta det.

- Stella.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PS. Traff en mann da jeg var hos dyrlegen sist som ikke hadde forsikring. Han fikk en uventet regning på 15 000 etter skade på hunden sin, som han ikke ante hvordan han skulle klare å betale. Ganske hjerteskjærende å se, og en stor vekker for meg iallfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om forsikring lønner seg eller ikke kommer jo ann på flaks, helse osv. Noen hunder skader seg aldri, andre er ulykkes fugler. Noen har god helse, andre ikke.

Jeg har betalt MANGE tusen kroner på hunden min i form av skader, akutt sykdom og kronisk sykdom. Da skulle jeg ønske jeg hadde hatt forsikring.

Anonymous poster hash: 911a3...c88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Lille-pus

Mine små gutter får ikke forsikring siden de kom inn til min frivillige organisasjon, den ene mer død enn levende og den andre fra forhold hvor han ble hentet av den lokale Dyrevernnemda...

Så her sitter vi med 'noe' i bakhånd siden de ikke får forsikring.

- så langt ville ikke forsikringen ha hjulpet heller.... FORL med påfølgende operasjon for fjerning av tenner.... det dekkes nemlig ikke av forsikringene (forbehold om at jeg ikke kjenner alle forsikringsvilkårene for alle selskapene).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hulderjenta

Har forsikret mine tre katter, og det har lønt seg mange ganger i løpet av årene. Alt fra bittsår (har flere katter i nabolaget her) til mer alvorlige tilfeller. Fikk inn syk katt på langfredag for noen år siden, og opphold hos dyrlegen den helga for å redde pus var ikke akkurat billig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om jeg har godt med penger på kontoen så har jeg alltid forsikret dyrene mine.

Ei venninne av meg som er dyrlege forteller ofte om folk som står med skjegget i postkassen når hund/katt har blitt skadet og de hverken har forsikring eller penger til å betale for å gjøre dyret friskt igjen.

Hadde jeg ikke hatt penger nok til å betale en skade og heller ikke hatt forsikring hvis uhellet er ute, hadde jeg slitt så med dårlig samvittighet :(

Endret av Tippy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørte nettopp om en som måtte behandle katten sin mot Salmonella. Det kom på 18000. Vet ikke nøyaktig hva som måtte gjøres men det hele utartet seg. Vurderer nå å forsikre min egen. Men kan man forsikre katt uansett rase? Også vanlig huskatt?

Takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...