Gå til innhold

Helt uenig i venninnes syn på dyr!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hadde en venninne som hadde et marsvin, og jeg aner ikke hva hun gjorde for marsvinet stod bare å skrek i buret sitt.

Trodde jo at hun tok bedre vare på den, men det døde og tror jeg ikke at marsvinet hadde fått mat.

Ikke alle som burde ha dyr nei. Spesielt hvis man bare syns at det er ok at det står i et bur hele dagen uansett om det er inne eller ute.

Er ganske ille at man vil la en 5-åring ha ansvar for et dyr. Må jo være rimelig dum om man tror at det er ok å hive et bur på bakken, og da har dyret alt det trenger.

Anonymous poster hash: 47d5d...273

Hjerteskjærende historie....

Jeg vil ikke gå så langt som å blande inn barnevernet, har alltid kjent henne, og selv om hun har noen jævlig merkelige ideer angående dyrehold, så er hun en god mor for ungen sin.

Problemet i stor grad er at hun tror barnet er mye mer selvstendig og større enn det er. Feks sier hun at siden sønnen begynner på skole til høsten og blir 6 år i år så er han så stor at han kan gå hjem med nøkkel rundt halsen selv. Det er en del råkjøring på den smale skoleveien og min datter får ikke gå alene der på veldig lenge enda, og jeg tror ikke hennes sønn er klar for det heller.

Hun mener også at 6åringer er gamle nok til å feks lage seg frokost eller diske opp enkel middag til foreldrene sine.

Dette er vel saker vi har diskutert opp og ned ganske lenge nå, vi blir ikke enige. Våre barn er ganske like i utvikling og ingen av de er gamle nok til å gå nær en komfyr på lenge enda, men det ser ikke hun og gleder seg bare til sønnen blir mer ansvarlig og selvstendig.

Virker for meg som at hun prøver å presse det litt frem noen ganger, dette med dyret tar kaka.

ts

Anonymous poster hash: 38335...cdc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Barnevernet har ikke noe med dette å gjøre, så de synes jeg du gjør rett i å holde deg unna, TS. Men synes du bør fortelle venninna di rett ut hva du mener om dette, og hvis hun ikke hører på deg bør du kanskje gjøre som noen foreslo: dra dit og se til dyret og evt ta det med deg.

Anonymous poster hash: 59fc1...004

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjerteskjærende historie....

Jeg vil ikke gå så langt som å blande inn barnevernet, har alltid kjent henne, og selv om hun har noen jævlig merkelige ideer angående dyrehold, så er hun en god mor for ungen sin.

Problemet i stor grad er at hun tror barnet er mye mer selvstendig og større enn det er. Feks sier hun at siden sønnen begynner på skole til høsten og blir 6 år i år så er han så stor at han kan gå hjem med nøkkel rundt halsen selv. Det er en del råkjøring på den smale skoleveien og min datter får ikke gå alene der på veldig lenge enda, og jeg tror ikke hennes sønn er klar for det heller.

Hun mener også at 6åringer er gamle nok til å feks lage seg frokost eller diske opp enkel middag til foreldrene sine.

Dette er vel saker vi har diskutert opp og ned ganske lenge nå, vi blir ikke enige. Våre barn er ganske like i utvikling og ingen av de er gamle nok til å gå nær en komfyr på lenge enda, men det ser ikke hun og gleder seg bare til sønnen blir mer ansvarlig og selvstendig.

Virker for meg som at hun prøver å presse det litt frem noen ganger, dette med dyret tar kaka.

ts

Anonymous poster hash: 38335...cdc

Er stort sett enig med deg at hun er ute på bærtur, men at ikke en 6-åring skal klare å lage seg frokost? Jeg lagde både frokost og smurte matpakke fra jeg var 3-4 år gammel. Det finnes en mellomting mellom å sy puter under armene og la de klare seg helt selv...

Anonymous poster hash: 50a83...4bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynner å bli så frustrert og forbannet hver gang jeg diskuterer temaet med min venninne at jeg snart gir faen i hele vennskapet.

Vi har begge barn som leker sammen og har vært venner siden vi selv gikk på skolen.

Lenge har hun vurdert å skaffe kjæledyr til sønnen sin, og da er valget fallt på smågnagere som kaniner eller marsvin.

Hun sier de skal stå ute i et bur og så kan sønnen leke med de når han orker, det skal bli hans ansvar og hans måte å lære ansvar på. Om dyret dør, så lærer gutten at da tok han ikke nok ansvar. Jeg ser ildrødt på saken og har sagt min mening på mer enn en bestemt måte. Gutten er 5 år gammel og absolutt ikke i stand til å forstå behovene til et levende vesen!

Jeg har spurt henne konkret hvordan det skal gjennomføres, og hun mener at han får all jobben med å mate og passe på dyret.

Om vinteren skal dyret fortsatt bo ute i hagen i et bur der alle vegger består av hønsenetting. Ikke en gang et tak er planlagt som ly mot uvær.

Det dyreelskende hjertet mitt blør hver gang hun snakker om dette, og jeg har argumentert og prøvd å snakke henne fra det, men hun er fast bestemt og sta.

Om hun skaffer ungen en gnager og faktisk gjør dette, har jeg sagt jeg kommer til å ringe mattilsynet og det som kreves for at det blir tatt fra dem om hun ikke tar ansvar. Jeg er dog redd mattilsynet hverken har kapasitet eller tid til å "forfølge" noen som holder et marsvin ute hele året.

Hva skal jeg gjøre?

Anonymous poster hash: 38335...cdc

Hvis hun anskaffer noe som du tror lider, er du pliktet til å kontakte dyrebeskyttelsen. Event hadde jeg vært føre var, ringt dem og bedt dem ta en prat med din venninne. Å la et dyr lide, strider med loven og er kriminelt.

Anonymous poster hash: a7b0f...d84

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

Hvis hun anskaffer noe som du tror lider, er du pliktet til å kontakte dyrebeskyttelsen. Event hadde jeg vært føre var, ringt dem og bedt dem ta en prat med din venninne. Å la et dyr lide, strider med loven og er kriminelt.

Anonymous poster hash: a7b0f...d84

Det er vel Mattilsynet man er pliktig til å kontakte... ikke en frivillig organisasjon drevet av privatpersoner...

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynner å bli så frustrert og forbannet hver gang jeg diskuterer temaet med min venninne at jeg snart gir faen i hele vennskapet.

Vi har begge barn som leker sammen og har vært venner siden vi selv gikk på skolen.

Lenge har hun vurdert å skaffe kjæledyr til sønnen sin, og da er valget fallt på smågnagere som kaniner eller marsvin.

Hun sier de skal stå ute i et bur og så kan sønnen leke med de når han orker, det skal bli hans ansvar og hans måte å lære ansvar på. Om dyret dør, så lærer gutten at da tok han ikke nok ansvar. Jeg ser ildrødt på saken og har sagt min mening på mer enn en bestemt måte. Gutten er 5 år gammel og absolutt ikke i stand til å forstå behovene til et levende vesen!

Jeg har spurt henne konkret hvordan det skal gjennomføres, og hun mener at han får all jobben med å mate og passe på dyret.

Om vinteren skal dyret fortsatt bo ute i hagen i et bur der alle vegger består av hønsenetting. Ikke en gang et tak er planlagt som ly mot uvær.

Det dyreelskende hjertet mitt blør hver gang hun snakker om dette, og jeg har argumentert og prøvd å snakke henne fra det, men hun er fast bestemt og sta.

Om hun skaffer ungen en gnager og faktisk gjør dette, har jeg sagt jeg kommer til å ringe mattilsynet og det som kreves for at det blir tatt fra dem om hun ikke tar ansvar. Jeg er dog redd mattilsynet hverken har kapasitet eller tid til å "forfølge" noen som holder et marsvin ute hele året.

Hva skal jeg gjøre?

Anonymous poster hash: 38335...cdc

Lurer på om hun leer på et øyelokk om hun ser nyheter på tv om bønder som vanskjøtter dyrene sine?

Anonymous poster hash: 61d3d...6e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er stort sett enig med deg at hun er ute på bærtur, men at ikke en 6-åring skal klare å lage seg frokost? Jeg lagde både frokost og smurte matpakke fra jeg var 3-4 år gammel. Det finnes en mellomting mellom å sy puter under armene og la de klare seg helt selv... Anonymous poster hash: 50a83...4bf

Når jeg skrev frokost og enkel middag, så mente jeg at begge deler innebærer bruk av komfyr, kniver osv, som jeg mener at 5-6 år gamle barn er for små til. Feks liker min venninne omelett til frokost og mener at det er ingen stor sak å knekke noen egg i en stekepanne osv.... Heldigvis er kjøkkenbenken og komfyren høy, så det skjer vel ikke enda at hun lar ungen brenne ned huset.

Har i kveld sendt en epost til det lokale Mattilsynet, er veldig spent på svaret som jeg håper snart kommer.

Takk for alle innspill, Ts.

Anonymous poster hash: 38335...cdc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stå på ditt! Vet om barn mye eldre enn han som ikke klarer å ha ansvar for eget dyr...



Anonymous poster hash: a977b...4f0
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun har faktisk ikke lov til å gi sønnen sin et kjæledyr og gi han ansvaret. Fram til et barn er 16 år gammel er kjæledyret de voksne sitt ansvar, uansett hvor moden barnet er.

Hvis hun skaffer sønnen sin et marsvin eller kanin, (kaniner er ekstremt krevende kjæledyr og det mest misforståtte av dem. INGEN barn bør få kanin), anbefaler jeg deg å melde fra til mattilsynet og dyrebeskyttelsen.

I verste fall så stjel dyret! Høres drøyt ut, men venninnen min hadde en kanin som stod stille i et lite bur i to år ute og tilslutt døde. Angrer og har dårlig samvittighet for at jeg faktisk ikke tok kaninen, den stod ofte alene i feriene.



Anonymous poster hash: bec30...795
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Whitestripes

Så hvis marsvinet dør, så legger hun ansvar og skyldfølelse over på sin lille sønn? Flott barneoppdragelse og verdiformidling, må jeg si. Mangler noe vesentlig i toppetasjen hun der, tror jeg.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres jo helt sykt ut. Intensjonen er altså å lære ungen ansvar, og hun sier altså rett ut at hvis dyret dør av vanskjøtsel så lærer gutten seg ansvar ved at hun lar han forstå at det er fordi han ikke tok godt nok vare på det! Og dette er en 5-åring! Finner nesten ikke ord... :sinna: Hva i alle dager slags forutsetning har en 5-åring til å forstå hvilke behov et burdyr har?! Ikke bare er tankegangen hennes helt på trynet, men det hun planlegger er i tillegg lovstridig. Man har ikke lov til å overlate hovedomsorgen til noe som helst dyr til et barn under 16 år. Slik er det bare.

Den eneste måten å lære et så lite barn omsorg og ansvar for dyr på, er å selv gå foran med et godt eksempel. De lærer ved å iaktta foreldrenes omsorg og væremåte overfor dyrene. Hun har så til de grader misforstått hva det innebærer å være en god forelder.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badabing

Herregud.

Jeg fikk et hamster da jeg var barn og endte med å drepe det ved et uhell. Forferdelig for hamsteret, men det hjemsøker fortsatt meg også.

Ville tatt det opp på nytt. Det er jo trist både for dyret og barnet, det er jo tvilsomt at det kommer til å gå bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her.

Har enda ikke fått svar på mailen min, men det er jo bare mandag så de har vel andre ting å tenke på, som haster mer.

Det jeg tror om min venninne, er rett og slett at smådyr for henne, og dyr generellt, antagligvis er slik at de lever og de dør. Ikke noe mer enn det. Hun har selv vokst opp med hester og store dyr, ikke så mye smådyr som det jeg har. For henne tror jeg faktisk det er slik at små dyr har mindre følelser, sjanse til å overleve osv, enn det store dyr har.

Hun har lenge vurdert å skaffe seg en hest igjen nå som alt er klart for det, og det er ikke måte på hvor godt hun snakker om hesteholdet hun skal ha. Når jeg da har tatt opp kanin/marsvin/gnagere og spurt om ikke de også fortjener et like godt liv med like godt stell, så vrir hun nesten på skuldrene til det. Liksom at ja.. hun bryr seg ikke, ser ikke verdien, livet i de.

Vet faktisk ikke hva jeg skal si..



Anonymous poster hash: 38335...cdc
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest lillelarve

Jeg håper virkelig ikke at hun skaffer ungen et dyr :( Du har rett i å si i fra til henne. Å la et så ungt barn få all ansvar for dyret, sette dyret ute i kulda, osv... Ikke bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blubberella

Den ungen kommer jo ikke til å lære å ta vare på dyr! Han kommer jo til å lære at dyr er noe man har til man blir lei og så bare lar dø uten at de voksne bryr seg. Ergo er dyr verdt null og niks som levende vesen. I beste fall skjønner han alvoret men da tror jeg heller det ender med en stakkars gutt med sår på sjela og evig dårlig samvittighet fordi han drepte et dyr (noe som jo ikke er tilfelle da det er morens ansvar). Either way; ødelagt unge med helt feil innstilling til hva godt dyrehold er.

Som andre har nevnt er det bare én måte å lære ungene om dyrehold på, og det er å gå foran med et godt eksempel. Vise dem hvordan man forer og tar vare på alle dyrets behov, inkludert aktivisering og omsorg. Dersom moren ikke kan ta vare på et dyr skal ihvertfall ikke ungen ha dyr!

Jeg hadde glatt kidnappet dyret og sørget for at det fikk et bedre hjem. Helt uten skam! :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, jeg er ts, og jeg har egentlig bestemt meg. Vipper litt på mailen fra mattilsynet, men får venninnen min det dyret i hus, eller.. i hagen, og ingen gjør noe, så henter jeg det. Og jeg henter det om og om igjen, og ødelegges vennskapet eller hun politianmelder meg, så er det greit det og, men det dyret får IKKE lide. Sønnen hennes skal IKKE ha et dødt kjæledyr på samvittigheten bare fordi venninnen min har et annet syn på smådyr.



Anonymous poster hash: 38335...cdc
  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Gjest

Hvis hun skaffer et dyr, og behandler det på den måten. Så hadde jeg gått dit, midt på natten og tatt dyret!!! SHun må jo være lettere tilbakestående når det kommer til barn og dyr, slikt gjør man bare ikke. Er en årsak til at man må være 16 for å eie dyr.

Samme hadde jeg.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville også sett an hvordan hun behandler sinn egen sønn, med slike holdninger. Hun har kanskje en alvorlig psykisk diagnose og bør nok ikke ha ansvaret for barn. Slike mennesker hører dessverre hjemme på lukket institusjon.



Anonymous poster hash: 1fc49...795
Lenke til kommentar
Del på andre sider

FLOTT at du tar ansvar TS, selv om det ikke skulle vært behov for at noen gjør sånt. jeg digger mennesker som deg som faktisk står opp for dyrene selv om det "bare" er et marsvin.

hadde jeg kjent noen sånne mennesker så hadde jeg først sørget for at de aldri hadde fått dyr å så kuttet ALT vennskap. kun hatt de på en overvåkningsliste for å sørge for at evt dyr har det godt. skulle godt tatt imot både politiannmeldelser og hele pakka, så lenge dyret får det godt



Anonymous poster hash: 74822...db5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

FLOTT at du tar ansvar TS, selv om det ikke skulle vært behov for at noen gjør sånt. jeg digger mennesker som deg som faktisk står opp for dyrene selv om det "bare" er et marsvin.

hadde jeg kjent noen sånne mennesker så hadde jeg først sørget for at de aldri hadde fått dyr å så kuttet ALT vennskap. kun hatt de på en overvåkningsliste for å sørge for at evt dyr har det godt. skulle godt tatt imot både politiannmeldelser og hele pakka, så lenge dyret får det godt

Anonymous poster hash: 74822...db5

Så enig i dette! Jeg blir glad av å vite at det er sånne som deg der ute TS! :smilyblomst:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...