Gå til innhold

Helt uenig i venninnes syn på dyr!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Begynner å bli så frustrert og forbannet hver gang jeg diskuterer temaet med min venninne at jeg snart gir faen i hele vennskapet.

Vi har begge barn som leker sammen og har vært venner siden vi selv gikk på skolen.

Lenge har hun vurdert å skaffe kjæledyr til sønnen sin, og da er valget fallt på smågnagere som kaniner eller marsvin.

Hun sier de skal stå ute i et bur og så kan sønnen leke med de når han orker, det skal bli hans ansvar og hans måte å lære ansvar på. Om dyret dør, så lærer gutten at da tok han ikke nok ansvar. Jeg ser ildrødt på saken og har sagt min mening på mer enn en bestemt måte. Gutten er 5 år gammel og absolutt ikke i stand til å forstå behovene til et levende vesen!

Jeg har spurt henne konkret hvordan det skal gjennomføres, og hun mener at han får all jobben med å mate og passe på dyret.

Om vinteren skal dyret fortsatt bo ute i hagen i et bur der alle vegger består av hønsenetting. Ikke en gang et tak er planlagt som ly mot uvær.

Det dyreelskende hjertet mitt blør hver gang hun snakker om dette, og jeg har argumentert og prøvd å snakke henne fra det, men hun er fast bestemt og sta.

Om hun skaffer ungen en gnager og faktisk gjør dette, har jeg sagt jeg kommer til å ringe mattilsynet og det som kreves for at det blir tatt fra dem om hun ikke tar ansvar. Jeg er dog redd mattilsynet hverken har kapasitet eller tid til å "forfølge" noen som holder et marsvin ute hele året.

Hva skal jeg gjøre?



Anonymous poster hash: 38335...cdc
  • Liker 29
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest New_Girl

Jeg vet ikke om det er noe du kan gjøre, dessverre. Men jeg er helt enig med deg. Man gir ikke dyr til barn hvis man ikke er klar for å ta ansvaret selv.

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis hun i det hele tatt skal ha smågnager ute i bur, er det enormt viktig at buret er STORT (helst med tilgang på luftegård) og at hun har minst to dyr. Én kanin alene i et knøttlite bur hele livet er ikke bra. Tre kaniner i et stort bur med luftegård kan gå fint.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Belle âme

Dyret vil vel dø om vinteren da? Kan ikkje se for meg eit lite marsvin overleve noke sånt.

Stakkars lille dyret

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stå på det du har sagt til henne. Meld henne til du blir grønn omså.

Barn skal ikke ha eneansvaret for dyr.

Verken kanin eller marsvin skal bo i bur på den måten du beskriver her. Kaniner bør strengt tatt ikke bo i bur. Marsvin vil heller ikke klare seg ute i et bur uten isolasjon.

Stakkars dyr som eventuelt ender opp der :(

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis hun skaffer et dyr, og behandler det på den måten. Så hadde jeg gått dit, midt på natten og tatt dyret!!! Hun må jo være lettere tilbakestående når det kommer til barn og dyr, slikt gjør man bare ikke. Er en årsak til at man må være 16 for å eie dyr.

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Jørild

Jeg så en "fin" link på Facebook om akkurat dette. Med bilder og røntgenbilder av kaniner som hadde bodd i små bur hele livet. Den skulle hun sett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv hatt kaniner, og de har bodd ute, men da har hatt et hus i buret med masse høy i. Så det går helt fint. Med overtak på utedelen og et bur som da ikke står direkte på bakken.

Men å la en unge på 5 år ta ansvar for dyret er jo uhørt! Og dør det så er det guttens skyld? Nei det er faktisk foreldra sitt ansvar, iallefall den som skaffet dyret til sønnen (som tydligvis blir henne) Så det er hennes ansvar å passe på at dyret får mat.

Vet ikke hvor lurt det er et marsin bor ute om vinteren, det trur jeg ikke det tåler. En kanin tåler det, men neppe et marsvin. Hun kan selvsagt i gutten oppgaver som å fylle i vann og ha mat i buret osv, men det skal ikke være et ansvar, men at han hjelper til med å passe på dyret.

Dette hørest ut som en lettvindt løsning for venninna di. Gutten vil ha et dyr, hun skaffer det og overlater alt ansvar til gutten så hun slipper å tenke mere på dette dyret. Sånt går bare ikke an!

Vet ikke hva jeg hadde gjort, men trur jeg har gjort som deg, meldt henne til mattilsynet for dyreplageri!



Anonymous poster hash: 19289...41d
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herre, hun kan da umulig ha alle skruer på plass! Du kan ikke lære et barn om ansvar og konsekvenser på bekostning av dyrs helse! Deter en grunn til at barn under 16 ikke får eie eller ha eneansvar for dyr i Norge. Er det mulig å sende mail til mattilsynet allerede, og spørre om hva konskvensene for en slik sak ville vært? Så kan du eventuelt vise henne svaret, i håp om at hun forstår galskapen. Om ikke, tror jeg søren meg jeg hadde stjålet det stakkars dyret en mørk kveld!

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kvinneline

Skjønner godt hvorfor du reagerer, det hadde jeg også gjort. Og la et slikt ansvar ligge på en femåring er helt uhørt. For meg virker det nesten som venninnen din ønsker at dyret skal dø, bare for å gi femåringen en lærepenge. Han er for ung til et slikt ansvar. Dyr krever mye tid og omsorg, og jeg blir sint på folk som bare kjøper seg dyr uten å ha tenkt på konsekvensene! Synes du skal prøve å snakke med henne igjen, uten og kritisere. Prøv og vis henne andre synspunkt som kanskje gjør at hun innser at ansvaret er for stort for et fem år gammelt barn. Og om hun ender opp med å skaffe dyret, og du ser at dyret ikke har det godt, ring mattilsynet. Eller vent til natten og fjern dyret derifra. Lever hos dyrebeskyttelsen:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en idiot hun er! Fy søren, så ondskapsfull...

Ikke bare vil hun gi en femåring traumer for livet etter å ha drept et dyr, men hun skal faktisk skaffe ham et dyr og la dyret lide. Fordi hun har lyst. Drittkjerring... Ja, meld til mattilsynet, og er det grovt nok kan du faktisk politianmelde det!

Anonymous poster hash: c4de1...4cc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i forslaget om å allerede sende en Mail til Mattilsynet nå. Vis svaret til henne!

Og, om det hadde vært meg vel og merke, så hadde jeg kuttet ut det vennskapet. Kan ikke være venner med noen som har så forskjellig syn på dyr som meg!

Og hentet dyret om hun skaffet seg det.. Igjen og igjen og igjen...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk!!!!

Jeg blir forbanna bare av tanken, og en av de få grunnene til at jeg ikke dumpr vennskapet er vel akkurat det at jeg vil vite om hun får det dyret, og jeg håper at jeg enda kan stå på mitt og overbevise henne at dette er helt jævla uansvarlig og galt på alle måter.

Har prøvd å få henne til å fatte poenget på alle mulige måter, jeg har vist henne artikler om marsvin som faktisk kommer fra sør amerika og er vant til å ha det varmt og godt, de hadde ALDRI overlevd en vinter eller en kjølig høstuke i Norge. Hvertfall ikke i det buret hun har vist meg at hun skal ha det i!

Har dere sett slike gamle revebur som man finner på nedlagte revegårder på landet?

Hun har hentet seg et slikt og lagt det ut i hagen. Det har ikke en gang gulv, det er netting hele veien rundt.

Har ikke tenkt på å kontakte mattilsynet på forhånd, men det skal jeg jammen meg gjøre! Skal sende en epost i kveld og håper de svarer fort til uka.

Om det er ingenting mattilsyn eller dyrebeskyttelse eller noen kan gjøre, så henter jeg faen meg dyret selv..

ts



Anonymous poster hash: 38335...cdc
  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

Finnes det fremdeles mennesker som bare har en svimeslått hjernecelle som slenger frem og tilbake på en snor mellom ørene... :klaske:

Jeg undrer meg på hennes omsorgsevne for sitt eget barn når hun er så 'begrenset utrustet'...

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg til å melde til Mattilsynet, så hadde jeg glatt meldt til BV. Hun er åpenbart ikke i stand til å ha ansvar for hverken barn eller dyr.



Anonymous poster hash: 5f0cc...276
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hadde en venninne som hadde et marsvin, og jeg aner ikke hva hun gjorde for marsvinet stod bare å skrek i buret sitt.

Trodde jo at hun tok bedre vare på den, men det døde og tror jeg ikke at marsvinet hadde fått mat.

Ikke alle som burde ha dyr nei. Spesielt hvis man bare syns at det er ok at det står i et bur hele dagen uansett om det er inne eller ute.

Er ganske ille at man vil la en 5-åring ha ansvar for et dyr. Må jo være rimelig dum om man tror at det er ok å hive et bur på bakken, og da har dyret alt det trenger.

Anonymous poster hash: 47d5d...273

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde en venninne som hadde et marsvin, og jeg aner ikke hva hun gjorde for marsvinet stod bare å skrek i buret sitt.

Trodde jo at hun tok bedre vare på den, men det døde og tror jeg ikke at marsvinet hadde fått mat.

Ikke alle som burde ha dyr nei. Spesielt hvis man bare syns at det er ok at det står i et bur hele dagen uansett om det er inne eller ute.

Er ganske ille at man vil la en 5-åring ha ansvar for et dyr. Må jo være rimelig dum om man tror at det er ok å hive et bur på bakken, og da har dyret alt det trenger. Anonymous poster hash: 47d5d...273

Jeg tror mange som gjør det dessverre vet at det er dyreplageri...

Anonymous poster hash: c4de1...4cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror mange som gjør det dessverre vet at det er dyreplageri...

Anonymous poster hash: c4de1...4cc

Ja, jeg tror hun bare var glad for at det døde siden marsvinet bare var plagsomt. Mulig hun gjorde det med vilje. Aner ikke, men jeg kunne aldri gjort sånn mot et dyr.

Anonymous poster hash: 47d5d...273

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg til å melde til Mattilsynet, så hadde jeg glatt meldt til BV. Hun er åpenbart ikke i stand til å ha ansvar for hverken barn eller dyr.

Anonymous poster hash: 5f0cc...276

Signerer denne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...