Gå til innhold

Lære katt å gå i bånd


Gjest Elissima

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Dreamdrops

Tja, dachshunden til naboene slippes ut alene og går rundt i nærområdet her og snuser, tisser og bæsjer, og faktisk fanger mus av og til. så går han til døren og bjeffer når han vil inn igjen. Den andre hunden (border collie) pleier å gjøre det samme, men han kan finne på å stikke av dersom noen av tispene i området har løpetid. Begge hundene er vant til å gå ut alene (de bor langt ute på bygda med lite naboer i nær avstand), så jeg tror nok det er snakk om vaner og hva de er vant med. Dachshunden har forøvrig vært vant med å stå i bånd, så det er først på sine gamle dager at han har blitt vant med å gå ut alene. Det er vel heller det at vi mennesker er så vant med ha hunder i bånd og slippe katter ut løs at vi anser det som "det mest normale". Det betyr ikke at ikke katter kan gå i bånd/sele eller at ikke hunder kan gå løst ute. Så nei, jeg ser ikke greia. Hunder er faktisk ikke laget for å gå i bånd de heller, men vi mennesker har vent dem til det og det anses som helt normalt.

Og forresten; katter jakter ikke om natten. De er skumringsdyr og jakter helst om kvelden og om morran.

Det der er jo snakk om enkelttilfeller. Det virker på meg som om du velger å ikke "skjønne greia", selv om du egentlig gjør det :)

Det at katter går løst rundt tenker jeg sjelden over, men hadde jeg sett en hund fly rundt i nabolaget uten eieren i nærheten, hadde jeg begynt å lure. Ja, det er mennesker som har lært hunder opp til å gå i bånd, og det er derfor "kulturen" ang bånd er blitt slik den er.

Det er jo også derfor vi har perioder med båndtvang for hunder og da ikke katter.

Men nok OT, tror du skjønner greia ;) Og jeg kan være ærlig om at jeg skjønner hva du mener også!

Endret av Dreamdrops
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det som er ; Hunden er det ok å tvinge til å gå i bånd.Det er vedtatt og lest opp.Mens en katt? Nei da hyler folk om hvor slemt det er.

Begge dyrene er domestikert og begge dyrene kan gå i bånd.Forskjellen er at katteiere er mer late og gidder ikke ta seg bryet med å lære kattungen å gå med sele.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Idag løper katten løs hvor den vil, men den har igjen endel adferd fra turtiden. Den blir ofte med ei stund på tur, og kommer alltid til ytterdøra og blir med inn etter at jeg har gått tur med hunden.

Det gjør de aller fleste katter som bor sammen med hunder.

Min katt har også blitt låst inn i garasjer et par ganger. Men det kunne virkelig ikke falle meg inn å vurdere å ta fra han friheten av den grunn, det er så utrolig uaktuelt. De gangene jeg må holde han inne av ulike årsaker har jeg skikkelig vondt av han jeg.

Hva med å strø get-off utenfor de bodene i stedet? Å stenge en utekatt inne syns jeg ikke er noe alternativ i det hele tatt ihvertfall.

Forøvrig går det an å lære katten å bruke sele, men den har jo ikke den naturlige tur-atferden som hunder har. De trasker i vei i lett jogg sammen med flokken sin, mens katter er høyt og lavt og hit og dit. De har ikke den store gleden av å luftes i bånd. Blir mer som å gå tur med kaniner, de er all over the place.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er ; Hunden er det ok å tvinge til å gå i bånd.Det er vedtatt og lest opp.Mens en katt? Nei da hyler folk om hvor slemt det er.

Begge dyrene er domestikert og begge dyrene kan gå i bånd.Forskjellen er at katteiere er mer late og gidder ikke ta seg bryet med å lære kattungen å gå med sele.

Selv om både hunder og katter har fire bein så er det forskjell på dem serru.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elissima

Har merket at det er vanskelig å venne en voksen pus til å gå i bånd ja :) Hun la seg bare rett ned første gangen, andre gangen gikk det litt bedre. Hun får gå fritt ute på dagtid, men på kvelden hvis hun vil ut så tar jeg henne ut i båndet. Mange gærninger her jeg bor nemlig.. Og hun virker fornøyd, mange som skal komme bort og kose og hun elsker det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der er jo snakk om enkelttilfeller. Det virker på meg som om du velger å ikke "skjønne greia", selv om du egentlig gjør det :)

Det at katter går løst rundt tenker jeg sjelden over, men hadde jeg sett en hund fly rundt i nabolaget uten eieren i nærheten, hadde jeg begynt å lure. Ja, det er mennesker som har lært hunder opp til å gå i bånd, og det er derfor "kulturen" ang bånd er blitt slik den er.

Det er jo også derfor vi har perioder med båndtvang for hunder og da ikke katter.

Men nok OT, tror du skjønner greia ;) Og jeg kan være ærlig om at jeg skjønner hva du mener også!

Jeg "skjønner greia" da jeg jo selvfølgelig skjønner hva du skal frem til, men jeg skjønner faktisk ikke greia med at du og flere skal være så bastant på at hunder skal gå i bånd mens katter ikke er laget for det. Det er vi som har formet husdyrene sånn. En hund er ikke mer laget for å gå i bånd enn katter, så å påstå at det er mer greit å gå med hund i bånd enn med katt, er ganske så fastlåst og snever tankegang.

Det jeg forteller om er enkelttilfelle jeg har erfaring med, men jeg vet at mange pleier å la hundene gå løs ute på egen eiendom på samme måte, og det funker utmerket. Jeg vet også om mange katter som luftes i bånd og er lykkelige pusekatter. De fanger til og med mus mens de går i bånd. Så jo, katter kan fint læres til å gå i bånd og det er ikke mer plagsomt for ei katt enn en hund. Så fremt ikke man prøver å lære en velvoksen utekatt å gå i bånd, da må man nok jobbe litt hardere. Det samme gjelder nok også hunder som har gått løs hele livet for så å skulle begynne å gå pent i bånd. Det har med vaner og oppdragelse å gjøre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_Dreamdrops

Jeg "skjønner greia" da jeg jo selvfølgelig skjønner hva du skal frem til, men jeg skjønner faktisk ikke greia med at du og flere skal være så bastant på at hunder skal gå i bånd mens katter ikke er laget for det. Det er vi som har formet husdyrene sånn. En hund er ikke mer laget for å gå i bånd enn katter, så å påstå at det er mer greit å gå med hund i bånd enn med katt, er ganske så fastlåst og snever tankegang.

Det jeg forteller om er enkelttilfelle jeg har erfaring med, men jeg vet at mange pleier å la hundene gå løs ute på egen eiendom på samme måte, og det funker utmerket. Jeg vet også om mange katter som luftes i bånd og er lykkelige pusekatter. De fanger til og med mus mens de går i bånd. Så jo, katter kan fint læres til å gå i bånd og det er ikke mer plagsomt for ei katt enn en hund. Så fremt ikke man prøver å lære en velvoksen utekatt å gå i bånd, da må man nok jobbe litt hardere. Det samme gjelder nok også hunder som har gått løs hele livet for så å skulle begynne å gå pent i bånd. Det har med vaner og oppdragelse å gjøre.

Ja, og det er vi som har formet bl. annet hamstre og marsvin til å bo i bur også. Men det vil ikke si at vi bør "venne" dem til å gå fritt i naturen, for da vil de ikke overleve.

Poenget er at vi faktisk har makten (om jeg kan si det slik), til å forme enkelte dyr. Enten du liker det eller ei, er det slik det er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, og det er vi som har formet bl. annet hamstre og marsvin til å bo i bur også. Men det vil ikke si at vi bør "venne" dem til å gå fritt i naturen, for da vil de ikke overleve.

Poenget er at vi faktisk har makten (om jeg kan si det slik), til å forme enkelte dyr. Enten du liker det eller ei, er det slik det er.

Beklager, men nå skjønner jeg overhodet ikke hvor du vil. Hvis du mener det er galt å slippe marsvin løs i naturen, hvorfor er det da mer greit å slippe domestiserte katter løs? Hva mener du egentlig, skal katter gå løs ute eller er det greit å lære dem å gå i bånd/sele?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Dreamdrops

Beklager, men nå skjønner jeg overhodet ikke hvor du vil. Hvis du mener det er galt å slippe marsvin løs i naturen, hvorfor er det da mer greit å slippe domestiserte katter løs? Hva mener du egentlig, skal katter gå løs ute eller er det greit å lære dem å gå i bånd/sele?

Hæ, nå tror jeg du misforsto litt :fnise: Poenget mitt var at som verdens mektigste pattedyr har vi mennesker formet dyr til å gå i bånd, være i bur, osv.

Om du mener det er feil at hunder går i bånd og det samme gjelder for katter, så er det deg om det. Men enten du synes det er dumt eller ikke, så er det sånn det har blitt :)

Dette med gnagerne var et eksempel på hvordan vi mennesker har formet/avlet dyr til å da leve i bur, gå i bånd, o.l.

Men føler jeg har sagt det jeg mener om saken, så melder meg ut :) Nok OT for now!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hæ, nå tror jeg du misforsto litt :fnise: Poenget mitt var at som verdens mektigste pattedyr har vi mennesker formet dyr til å gå i bånd, være i bur, osv.

Om du mener det er feil at hunder går i bånd og det samme gjelder for katter, så er det deg om det. Men enten du synes det er dumt eller ikke, så er det sånn det har blitt :)

Dette med gnagerne var et eksempel på hvordan vi mennesker har formet/avlet dyr til å da leve i bur, gå i bånd, o.l.

Men føler jeg har sagt det jeg mener om saken, så melder meg ut :) Nok OT for now!

Jeg ble bare forvirret fordi du gjorde din entre her i tråden med følgende ganske bastante uttalelse:

Katter er ikke dyr som skal gå i bånd! Det trodde jeg folk visste.

Som Bobler sier blir ikke det å gå i bånd optimalt. Katter er rovdyr; de jakter, klatrer og gjør ting de ikke får gjort om de har et bånd rundt halsen.

Det tolket jeg som at du mener man ikke skal gå med katter i bånd. Så begynner du plutselig å snakke om at man ikke kan slippe dyr ut i naturen, for da overlever de ikke. Når du da skriver "Om du mener det er feil at hunder går i bånd og det samme gjelder for katter, så er det deg om det.", ble jeg veldig forvirret over hva du egentlig mener.

Jeg mener katter liksågodt kan gå i bånd som hunder, og jeg skrev også ganske tydelig at det er vi mennesker som har laget reglene for dyrene vi har domestisert, så da var vi innom samme poeng ihvertfall. Tråden handler om å lære katten å gå i bånd, og da anser jeg ikke diskusjon rundt om det er greit eller ikke, som OT. Men greit, jeg har sagt hva jeg mener og har ikke behov for å dra diskusjonen lenger :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Dreamdrops

Jeg ble bare forvirret fordi du gjorde din entre her i tråden med følgende ganske bastante uttalelse:

Det tolket jeg som at du mener man ikke skal gå med katter i bånd. Så begynner du plutselig å snakke om at man ikke kan slippe dyr ut i naturen, for da overlever de ikke. Når du da skriver "Om du mener det er feil at hunder går i bånd og det samme gjelder for katter, så er det deg om det.", ble jeg veldig forvirret over hva du egentlig mener.

Jeg mener katter liksågodt kan gå i bånd som hunder, og jeg skrev også ganske tydelig at det er vi mennesker som har laget reglene for dyrene vi har domestisert, så da var vi innom samme poeng ihvertfall. Tråden handler om å lære katten å gå i bånd, og da anser jeg ikke diskusjon rundt om det er greit eller ikke, som OT. Men greit, jeg har sagt hva jeg mener og har ikke behov for å dra diskusjonen lenger :)

Kanskje et litt dårlig eksempel :) Men for å svare på det: Nei, en hamster ville aldri overlevd om den er avlet av mennesker, for så å bli sluppet ut i naturen. Det jeg mente med et er at mennesker som har dyr, i motsetning til de som blir født i naturen, tilegner seg andre "egenskaper", da f. eks hund i bånd.

Beklager om jeg har formulert meg rotete :) Men nå er jeg i hvert fall for trøtt til å formulere meg på nytt :fnise:

Hovedpoengene mine har du i alle fall skjønt, har jeg forstått.

Ville bare si dette til slutt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Det er lettest å lære å gå i bånd, fra katten er helt liten.

Kan ha vanskeligheter å lære de i gå i bånd, når de er ett par år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Det er jeg helt enig i :) Poenget er at en katt ikke er laget for å gå i bånd etter dette/i voksen alder.

En hund er vel heller ikke "laget for å gå i bånd", sånn strengt tatt. En hund ville nok også foretrukket å løpe fritt om den fikk valget! Saken er at man ønsker å gjøre det beste for dyret innenfor rammer som er trygge!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...