Gå til innhold

Lære katt å gå i bånd


Gjest Elissima

Anbefalte innlegg

Gjest Elissima

Jeg tør ikke la katten min gå ute etter at noen idioter sperra henne inne i boden her om dagen. Har nå kjøpt bånd, men hvordan lærer jeg henne å gå i bånd? Noen med erfaring? Har sett flere katter som går så pent ved siden av eierne sine, nesten som hunder :) Min liker båndet og maler når jeg tar det på men er ikke så keen på å gå rundt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Bobler

Selv om pusen din var uheldig og ble låst inne i boden så syntes jeg du ikke skal nekte han friheten sin og få han til å gå i bånd i stedet. :)

Selvfølgelig er han ikke keen på å gå rundt, han er en katt og ikke en hund. Selv om kattes kan læres opp til å gå med bånd er det overhode ikke optimalt, spesielt ikke når den er vandt med å gå hvor han vil.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katter er ikke dyr som skal gå i bånd! Det trodde jeg folk visste.

Som Bobler sier blir ikke det å gå i bånd optimalt. Katter er rovdyr; de jakter, klatrer og gjør ting de ikke får gjort om de har et bånd rundt halsen.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har trent min katt til å gå i bånd.

Jeg kjøpte sele og bånd, ok tok med katten på tur sammen med hunden. Det gikk overraskende greit.

Først måtte han vennes til selen, deretter båndet. Så lokka jeg katten fremover ved å leke med strå/tråd etc langs bakken. Deretter lot jeg katten springe etter langlinen til hunden. Jeg brukte forresten fleksiline til katten, for å gi den endel frihet.

Katten var med på mang en tur i skogen med hunden. Hovedproblemet var i møte med andre hunder. Jeg måtte da stort sett løfte opp katten for å unngå at andre hunder jaget eller det som verre er.

Idag løper katten løs hvor den vil, men den har igjen endel adferd fra turtiden. Den blir ofte med ei stund på tur, og kommer alltid til ytterdøra og blir med inn etter at jeg har gått tur med hunden.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katter er ikke dyr som skal gå i bånd! Det trodde jeg folk visste.

Som Bobler sier blir ikke det å gå i bånd optimalt. Katter er rovdyr; de jakter, klatrer og gjør ting de ikke får gjort om de har et bånd rundt halsen.

Men hunder er også rovdyr :klo:

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Dreamdrops

Men hunder er også rovdyr :klo:

Men det finnes litt flere løskatter enn løshunder eller? Tror ikke vi skal gå inn på temaet "sammenligning av katter og hunder", da det er to helt forskjellige dyr og "oppdras" og håndteres helt forskjellig.

Edit: Skrivefeil

Endret av Dreamdrops
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men det finnes litt flere løskatter enn løshunder eller?

Det er jo fordi folk tullavler på katter og ikke tar vare på dem. Det har ingenting med dyrearten å gjøre. I andre land er løshunder vanlig.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tør ikke la katten min gå ute etter at noen idioter sperra henne inne i boden her om dagen. Har nå kjøpt bånd, men hvordan lærer jeg henne å gå i bånd? Noen med erfaring? Har sett flere katter som går så pent ved siden av eierne sine, nesten som hunder :) Min liker båndet og maler når jeg tar det på men er ikke så keen på å gå rundt..

Ros til deg som tar ansvar og er redd for pusen din!

Google litt ,så finner du flere svar enn du får her inne.For her får du kjeft og blir kalt alt mulig om du tar ansvar for din katt.

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kaxxy

Katter er ikke dyr som skal gå i bånd! Det trodde jeg folk visste.

Som Bobler sier blir ikke det å gå i bånd optimalt. Katter er rovdyr; de jakter, klatrer og gjør ting de ikke får gjort om de har et bånd rundt halsen.

enig med at de ikke skal gå i bånd når de er eldre, men syns det er kjempeflott om eier går i bånd med katten til den har utviklet stedssansen (6 mnd). Det gjorde jeg med min katt, i tillegg var det vinter. Nå får hun selvsagt gå uten, hadde aldri gått å få på henne båndet igjen :jepp:

TS, finn heller ut hvem folkene som gjorde det er, og ta dem skikkelig fatt!!

post-49410-0-31151400-1338640655_thumb.j

Endret av Kaxxy
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bobler

Ros til deg som tar ansvar og er redd for pusen din!

Google litt ,så finner du flere svar enn du får her inne.For her får du kjeft og blir kalt alt mulig om du tar ansvar for din katt.

Jeg ser da ikke at noen har kjeftet?

Jeg syntes det er litt overkant hysterisk å nekte en katt fri utetilgang fordi den har hatt ulaks en gang. Hadde det skjedd hyppig er det èn ting, men når pusen har en episode hvor den har fortvilet seg bort, så er det nok bare uflaks. :)

Jeg er også redd pusen min etter at den andre pusen min ble påkjørt og drept. Men jeg tar ikke fra han friheten sin og går tur med han fordi jeg er nervøs for at det samme skal skje med han.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blubberella

Hvis katten er vant med å tusle rundt fritt ute bør du ikke ta fra henne den gleden. Det er jo en vane som blir vanskelig å venne henne av med, både for hun og deg. Dessuten fungerer bånd som oftest best hvis man venner katten til det fra den er liten.

Min ragdollpus har vært vant med å gå i sele siden han var 14 uker (da jeg overtok ham) og har ingen problemer med det. Han har aldri slått seg vrang eller vist motvilje når jeg har tatt på ham båndet. Det gikk kjempekjapt og greit å lære ham å gå i bånd. Han bare går og jeg følger etter. Nå er han snart ett år og går tur som en liten hund. Snuser rundt og sniker på fuglene og fluene. Tror ikke det hadde vært så enkelt å venne ham til å gå i bånd om han hadde vært en voksen utepus.

Det går nok an å lære pusen din å gå i bånd, men jeg synes kanskje ett lite uhell er for lite til å venne henne av med livet som frittgående utepus :)

Endret av Ylvina
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katter kan trenes til å gå i bånd. Det er litt mer tidkrevende siden katters lærlingprosess krever litt mer tålmodighet. Men med masse positiv forsterkning er det helt mulig :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

herregud, stakkars katt. først får den gjøre som den vil før du så skal gå tur med den som en hund? en ting er hvis den ikke har gjort annet da er det OK (ikke optimalt nei). men å gi den smaken av det søte liv, for å så ta det vekk igjen syntes jeg er direkte dårlig gjort av deg...

å bli stengt inne i en bod kan skje alle katter, og hvis den ikke har det for vane å gå i boden hadde jeg latt pus gå ut og ha et lykkelig liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis katten er vant med å tusle rundt fritt ute bør du ikke ta fra henne den gleden. Det er jo en vane som blir vanskelig å venne henne av med, både for hun og deg. Dessuten fungerer bånd som oftest best hvis man venner katten til det fra den er liten.

Min ragdollpus har vært vant med å gå i sele siden han var 14 uker (da jeg overtok ham) og har ingen problemer med det. Han har aldri slått seg vrang eller vist motvilje når jeg har tatt på ham båndet. Det gikk kjempekjapt og greit å lære ham å gå i bånd. Han bare går og jeg følger etter. Nå er han snart ett år og går tur som en liten hund. Snuser rundt og sniker på fuglene og fluene. Tror ikke det hadde vært så enkelt å venne ham til å gå i bånd om han hadde vært en voksen utepus.

Det går nok an å lære pusen din å gå i bånd, men jeg synes kanskje ett lite uhell er for lite til å venne henne av med livet som frittgående utepus :)

Jeg synes dette var et fornuftig svar. :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

glemte å nevne at hvis det er en katt som ellers er vant til å gå fritt ute, så tror jeg det vil bli veldig vanskelig å trene den til å gå i bånd. Det er lettere når de er små og blir trent fra første stund så klart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ros til deg som tar ansvar og er redd for pusen din!

Google litt ,så finner du flere svar enn du får her inne.For her får du kjeft og blir kalt alt mulig om du tar ansvar for din katt.

Helt enig! Til tross for at det stadig er tråder om katter som blir borte, blir påkjørt osv så er man nærmest dyremishandler om man ikke lat katta si fly rundt på egen labb... Bor man i bynære strøk (og det regner jeg med at TS gjør siden hun bor i blokk)så bør man tenke over at mange ikke vil ha katt, og dermed bør de få slippe andre folks katter som pisser ned hagemøbler/utgangsdører eller driter i blomsterbedene. Mine katter har kattegård, og jeg vet naboene setter pris på det:)

Hurra for TS som tar ansvar for katten sin :dagens-rose:

Jeg kjenner folk som har katter de går lange turer med i sele, og et par av de kattene fanger til om med mus når de er ute i bånd:) Og en Norsk Skogkatt, en diger jækel, hilser på hunder og unger og det meste han møter:)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Dreamdrops

enig med at de ikke skal gå i bånd når de er eldre, men syns det er kjempeflott om eier går i bånd med katten til den har utviklet stedssansen (6 mnd). Det gjorde jeg med min katt, i tillegg var det vinter. Nå får hun selvsagt gå uten, hadde aldri gått å få på henne båndet igjen :jepp:

TS, finn heller ut hvem folkene som gjorde det er, og ta dem skikkelig fatt!!

Det er jeg helt enig i :) Poenget er at en katt ikke er laget for å gå i bånd etter dette/i voksen alder.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Dreamdrops

Det er jo fordi folk tullavler på katter og ikke tar vare på dem. Det har ingenting med dyrearten å gjøre. I andre land er løshunder vanlig.

Ja det vet jeg selvsagt, og det er langt ifra bra.

Poenget er at folk går med hunder i bånd, mens katter generelt er mer selvstendige enn hunder. De går ut selv, kommer seg inn selv, jakter om natten, er våkne om natten. En hund kunne aldri gått inn og ut av en hundeluke, og flydd løs rundt i gata uten at noen hadde reagert. Du ser vel greia?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det vet jeg selvsagt, og det er langt ifra bra.

Poenget er at folk går med hunder i bånd, mens katter generelt er mer selvstendige enn hunder. De går ut selv, kommer seg inn selv, jakter om natten, er våkne om natten. En hund kunne aldri gått inn og ut av en hundeluke, og flydd løs rundt i gata uten at noen hadde reagert. Du ser vel greia?

Tja, dachshunden til naboene slippes ut alene og går rundt i nærområdet her og snuser, tisser og bæsjer, og faktisk fanger mus av og til. så går han til døren og bjeffer når han vil inn igjen. Den andre hunden (border collie) pleier å gjøre det samme, men han kan finne på å stikke av dersom noen av tispene i området har løpetid. Begge hundene er vant til å gå ut alene (de bor langt ute på bygda med lite naboer i nær avstand), så jeg tror nok det er snakk om vaner og hva de er vant med. Dachshunden har forøvrig vært vant med å stå i bånd, så det er først på sine gamle dager at han har blitt vant med å gå ut alene. Det er vel heller det at vi mennesker er så vant med ha hunder i bånd og slippe katter ut løs at vi anser det som "det mest normale". Det betyr ikke at ikke katter kan gå i bånd/sele eller at ikke hunder kan gå løst ute. Så nei, jeg ser ikke greia. Hunder er faktisk ikke laget for å gå i bånd de heller, men vi mennesker har vent dem til det og det anses som helt normalt.

Og forresten; katter jakter ikke om natten. De er skumringsdyr og jakter helst om kvelden og om morran.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...