Gå til innhold

Opptjening av betale feriedager


Gjest Gjestpest

Anbefalte innlegg

Gjest Gjestpest

Høsten 2006 (etter 30 sept.) startet jeg i ny jobb, i en ny kommune. Nå er det snart tid for ferie, og jeg klarer ikke og skjønne at de dagene jeg har fått "tildelt" av lønningskontoret stemmer. Er det noen som kan bekrefte at man har 25 feriedager pr år, fordelt på 11 "virkemånder"? Man tjener jo ikke noe feriepengegrunnlag fra fjorårets feriepenger.

Altså, i følge min beregninger så kan jeg regne ut antall "opptjente" feriedager på følgene mnd.

25 feriedager delt på 11 mnd. Altså "opptjener" man 2,27 feriedager pr mnd man har jobbet 100% i et år.

Kan jeg kontakte lønningskontoret og kreve mine feriedager på grunnlag av et slikt regnestykke. Har lest gjennom ferieloven, men ble ikke særlig klokere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Blondie65

Alle har krav på full ferie. Det er feriepengene man tjener opp med 10,2 % (hhv 12% dersom du har tarifffestet 5. ferieuke) av inntekten hver måned. Det er således ikke antall DAGER du tjener feriepenger for, men antall måneder med inntekt.

Hvis du da jobbet oktober, november og desember i fjor vil du ha tjent opp 3 x bruttomånedslønn x 12% i feriepenger. Disse feriepengene skal fremgå av din lønns- og trekkoppgave for 2006.

Du trenger imidlertid ikke ta ut mer ferie enn du har tjent opp feriepenger for - ingen kan altså tvinge deg til å ta ferie du ikke har krav på feriepenger for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Glemte en ting: du har ikke krav på full ferie når du begynte etter 1. september (men jeg husker ikke andelen nå. DET står imidlertid i ferieloven).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Man deler på 12

Er du sikker på det? Man tjener jo bare opp feriepenger for 11 av 12 mnd. Den siste mnd er jo bare feriepenger, og den teller ikke med når man beregner feriepengene for neste år igjen, hvis du skjønner. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjestpest
Hvor mange dager har du fått "tildelt" da?

4 dager. En ansatt som begynte en mnd senere har også fått 4 dager. Er det rart jeg stusser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjestpest
Alle har krav på full ferie. Det er feriepengene man tjener opp med 10,2 % (hhv 12% dersom du har tarifffestet 5. ferieuke) av inntekten hver måned. Det er således ikke antall DAGER du tjener feriepenger for, men antall måneder med inntekt.

Hvis du da jobbet oktober, november og desember i fjor vil du ha tjent opp 3 x bruttomånedslønn x 12% i feriepenger. Disse feriepengene skal fremgå av din lønns- og trekkoppgave for 2006.

Du trenger imidlertid ikke ta ut mer ferie enn du har tjent opp feriepenger for - ingen kan altså tvinge deg til å ta ferie du ikke har krav på feriepenger for.

Jeg skjønner. :-)

Problemet er at da jeg spurte lønnskonsulent hvor mange dager jeg hadde i betalt ferie fikk jeg samme svar som en annen ansatt har fått, og som har jobbet en mnd kortere enn meg. Jeg spurte hvordan h*n hadde klart og regne ut det, fikk jeg til svar: "Nei, jeg regner det litt forskjellig"

Saken er dermed at jeg mener at jeg har fått tildelt for få dager med betalt ferie, og jeg skulle gjerne hatt noen faktaopplysninger og forholde meg til. Jeg vil jo selvsagt ha de dagene jeg har "krav på/opptjent". Skal ta noe av ferien min ubetalt, jeg vil dermed bli trekt i lønn de dagene med ubetalt ferie og det er derfor litt viktig for meg at jeg faktisk får den ferien jeg har krav på. Jeg har lest ferieloven men jeg klarte ikke og finne noe eksakt svar. Kanskje noen lønningskonsulenter eller andre smarte her kan hjelpe meg. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Følgende formel gjelder:

Antall måneder du jobbet i fjor = X.

Bruttomånedslønn = Y

Ferieprosent enten 10,2 eller 12 % (sistnevnte ved 5 uker) = Z

Formel:

(X*Y)*Z

For å ta et eksempel:

Du jobbet 3 mnd

Du har månedslønn 20.000 brutto

Du har den tariffestede 5 ferieuken, 12% feriepengesats

Da blir regnestykket:

kr 20.000*3 mnd= kr 60.000

kr 60.000*12% = kr 7.200

Du skal altså ha 7.200 i feriepenger. Dette er det du har krav på uansett hvor mange eller få feriedager du tar ut (som jeg skrev tidligere: feriedager er ikke avhengig av feriepenger).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Det er 162,5 timer i en måned og det er 7,5 timer pr dag. Det gir 21,67 dager pr måned (alle tall gjennomsnitt).

Tar du da de 20.000 i forrige eksempel og deler på 21,67 dager får du 923,08 i lønn pr dag. Hvis du deler kr 7.200 fra forrige eksempel (feriepengene altså) får du 7,8 dager som er det antall dager du får "betalt" for.

Men jeg mener fremdeles at dette er en fjern måte å regne på da feriepenger og feriedager ikke kan sammenlignes på denne måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Det er 162,5 timer i en måned og det er 7,5 timer pr dag. Det gir 21,67 dager pr måned (alle tall gjennomsnitt).

Tar du da de 20.000 i forrige eksempel og deler på 21,67 dager får du 923,08 i lønn pr dag. Hvis du deler kr 7.200 fra forrige eksempel (feriepengene altså) får du 7,8 dager som er det antall dager du får "betalt" for.

Men jeg mener fremdeles at dette er en fjern måte å regne på da feriepenger og feriedager ikke kan sammenlignes på denne måten.

Jeg er helt med på regningen din. :-) Og jeg har full kontroll over hvor mye feriepenger jeg skal ha utbetalt. Saken er bare at jeg har fått fire betalte feriedager dette året. En medarbeider på jobb, som startet en mnd etter meg har også fått fire betalte feriedager dette året. Da jeg spurte hvordan lønnskonsulent hvordan h*n hadde klart og få til det, fikk jeg til svar at h*n regnet litt forskjellig. Ferieordningen på min arbeidsplass (som forøvrig er kommunal) fungerer slik at jeg får utbetalt feriepenger i juni. Jeg vil få full lønn i juli (selv om jeg tar ferie da) og i august vil jeg bli trekt for alle feriedager utover de fire betalte, som jeg tar. En dag fra eller til, spiller dermed stor rolle for meg og jeg vil jo gjerne få de feriedagene jeg "har krav på" når jeg først har så få feriedager.

Jeg skjønner at dette blir en litt fjern måte og regne på i forhold til feriedager. Men jeg aner virkelig ikke hvordan jeg skal argumentere for at jeg må ha vel "ha krav på" litt flere feriedager enn min medarbeider som startet 4 uker etter meg. Og de må vel regne ut antall feriedager på en eller annen måte når man starter så seint i året?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har krav på full ferie i år, da, siden du begynte i fjor. Og sum utbetalte feriepenger er jo en ren prosentsum av brutto inntekt i fjoråret. Så han lønnskonsulenten surrer fælt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår ikke problemet ditt! Som Blondie65 ganske riktig har forklart, så er det ikke noe som heter opptjening av feriedager. Alle ansatte har krav på fire, evt. fem, ukers ferie bortsett fra de som starter i ny jobb etter 1. september. At du startet i ny jobb på slutten av fjoråret, har altså ingen som helst betydning for hvor mye ferie du har krav på i år.

Feriepengegrunnlaget ditt vil naturligvis være mindre enn om du hadde jobbet hele året, men du vet jo både hvordan du regner ut hva du skal ha i feriepenger og hva du faktisk får. Vil du da vite hvor mange dager feriepengene dekker, tar du bare beløpet du får i feriepenger og deler på det du har i netto lønn pr. dag.

Ønsker du å ta ut flere feriedager enn feriepengene dekker, får du ikke betalt for disse dagene, men du har like fullt krav på ferie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest
Glemte en ting: du har ikke krav på full ferie når du begynte etter 1. september (men jeg husker ikke andelen nå. DET står imidlertid i ferieloven).

Dette gjelder det året du begynner i jobben, ikke året etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Altså;

I følge ferieloven skal du ha feriepengene dine (opptjent i fjor) utbetalt i juni.

Samtidig har du ikke krav på lønn når du ikke jobber.

Den enkle måten å gjøre dette på, er da å betale ut feriepenger i juni, sammen med lønn, og så trekke i lønn når man tar ferie. Da må arbeidstakerne selv klare å spare penger til ferien.

For å "hjelpe" arbeidstakerne, er det derfor i stat og kommune, samt mange private bedrifter, vanlig å ikke lønne i juni, men bare utbetale feriepenger - for så å betale full lønn i ferien isteden.

Dette regnes ut litt forskjellig fra sted til sted, dessverre. Du vil ikke finne noen regler om dette i lovverket. Men du har krav på å få opplyst av arbeidsgiver hvordan de regner det ut, så gå og spør lønnskonsulenten en gang til, du!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...