Gå til innhold

Noen som har hatt hund med soppinfeksjon/ørebetennelse før?


Gjest heihade

Anbefalte innlegg

Gjest heihade

6 mnd gammel valp har fått soppinfeksjon i øret, så hun går på behandling nå.

Etter å ha lest litt rundt på nettet og snakket med dyrlegen virker det som om det er ganske vanlig at det gjentar seg, for hunder som først får det.

I dette tilfellet kom det av mye hår i ørene som gjorde det veldig fuktig og avstengt. Har fått beskjed om å nappe ørene fremover (har fått høre av dyrleger før at de egentlig ikke anbefaler det, fordi det lager sår) for å unngå at det blir så tett fremover.

Det jeg lurer på er. Noen som har hund som har hatt dette? Behandlingen er grei og sånt, men jeg lurer på om dere har hatt problem med at det stadig kommer tilbake?

Også nevnte hun også at det ofte kommer hånd i hånd med diverse allergier. Noen som opplevde det også? Skal jeg bare holde utkikk med henne og se om hun fortsatt klør seg, når behandlingen er ferdig, og da konkludere med at hun har matallergier eller noe?

Innså jo i ettertid, når jeg gikk ut av dyrlegekontoret, at jeg skulle ha spurt om mye mer der og da, men det ble jo glemt så jeg sitter jo igjen med spørsmålene nå i stedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

6 mnd gammel valp har fått soppinfeksjon i øret, så hun går på behandling nå.

Etter å ha lest litt rundt på nettet og snakket med dyrlegen virker det som om det er ganske vanlig at det gjentar seg, for hunder som først får det.

I dette tilfellet kom det av mye hår i ørene som gjorde det veldig fuktig og avstengt. Har fått beskjed om å nappe ørene fremover (har fått høre av dyrleger før at de egentlig ikke anbefaler det, fordi det lager sår) for å unngå at det blir så tett fremover.

Det jeg lurer på er. Noen som har hund som har hatt dette? Behandlingen er grei og sånt, men jeg lurer på om dere har hatt problem med at det stadig kommer tilbake?

Også nevnte hun også at det ofte kommer hånd i hånd med diverse allergier. Noen som opplevde det også? Skal jeg bare holde utkikk med henne og se om hun fortsatt klør seg, når behandlingen er ferdig, og da konkludere med at hun har matallergier eller noe?

Innså jo i ettertid, når jeg gikk ut av dyrlegekontoret, at jeg skulle ha spurt om mye mer der og da, men det ble jo glemt så jeg sitter jo igjen med spørsmålene nå i stedet.

Vet ikke om det har vært grunnet sopp, midd eller hva, men mine tidligere hunder har hatt ørebetennelser. I løpet av et langt hundeliv ble det vel 4-5 stk på den ene, og 6-7 på den andre (som levde lengre). Jeg vil ikke kalle det for et tilbakevendene problem på noen av dem, og jeg så vel egentlig på det som et menneske som får en halbetennelse eller influensa en gang i blandt. En "hverdagssykdom," hvis du skjønner.

De klør og rister seg gjerne en god del når de har ørebetennelse, så ja, bare vent og se om kløingen forsvinner etter behandlingen er over og ørene er bra igjen. Ingen av mine var allergihunder, så ørebetennelsene hadde ingenting med allergier å gjøre hos oss.

Napping kan jeg ikke si noe om, da jeg ikke hadde nappe-hunder selv, men når det gjelder allergitankene så må du bare trekke pusten godt og prøve å ikke stresse deg opp mens du venter. Det trenger absolutt ikke å ha noe med allergi å gjøre. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var hos vet for å få undersøkt valpen min for hjernehinnebetennelse da hun hadde symptomer på det og det var en kjent sykdom hos rasen.. De konstanterte ørebetennelse og behandlet henne med cortison som hun ble bedre av. Ikke så rart siden cortison er behandlingsmåten for hjernehinnebetennelse også. Hun ble 10mnd gammel, døde av hjernehinnebetennelse selv etter utallige besøk hos vet for å få hu undersøkt. Veterinærhøgskolen fikk høre det når jeg fikk svar på obduksjonen for å si det sånn....

Mitt poeng: dersom du har en Toller vær OBS på dette.

Anonymous poster hash: 0b5dc...686

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en rase som har hengeører og de får ofterer sopp/betennelse enn de med stå-ører.

Det vi har gjort er : stapper bomull i øret,barberer vekk alt hår . (maskin ja ) så rengjør vi 2 ganger i mnd med en sur ørerens som fåes hos vetrinær eller dyrebutikk.

Dette forebygger sopp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valpen min var 3,5 mnd. da den fikk sopp i øret. Fikk høre at det kunne komme av vann som hadde blitt liggende, eller at en annen hund kanskje hadde slikket henne i øret og gjort det fuktig.

Behandlet med rens og antibiotakadråper, med godt resultat. Har ikke hatt antydning til tilbakefall etter det.

Tar en liten rens innimellom for å sjekke. Hun er nå 7 mnd. Var redd det skuller være begynnelsen på allergi, men hun har ingen andre symptomer. Har ikke hengeører, og ikke behov for napping.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min har hatt det to ganger. Sist gang tok det ganske lang tid før det forsvant, og det forsvant ikke helt før vi skiftet fór. Nå har det gått 1 år, og ingen sopp i øret enda.

Veterinæren sa at vi kunne ta blodprøve å sjekke for allergier, men vi valgte altså å prøve å skifte maten først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest heihade

Takker for svar. Min er altså ikke en Toller, og hun har hengeører.

Skal bare følge med fremover og håpe på det beste. Etter noen dager med behandling merker jeg at kløingen begynner å avta, i alle fall, så jeg håper det betyr at allergi kan utelukkes!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...