Gå til innhold

Hvordan har folk tid til hund?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Bare å ta med seg hunden på jobb, det gjør hvertfall jeg. Kunne aldri tenke meg å la hunden være alene hjemme i flere timer!!

Det er ikke bare å ta med hunden på jobb da, seriøst??!! Hvilken verden lever du i?

Anonymous poster hash: 19589...1dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Syns det er trist at et så intelligent dyr skal være innestengt 9 timer om dagen, det er derfor jeg har katt. Og det er svært få arbeidsplasser som tillater at man har med dyra sine.

Endret av KG dama
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så heldig at jeg kan ha med meg bikkja på jobb, men selv med det så må bikkja være alene i en 3-4 timer daglig. Prøver å gjøre opp for det igjen når jeg kommer hjem med å gå en lang tur og har en real treningsøkt med bikkja. For hans del kunne han vel vært fornøyd med bare kos og oppmerksomhet, da han er en skikkelig kosegutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så dette er altså et tanke-eksperiment om en mulig fremtidig hund?

Hvis du, den dagen du egentlig er klar for hund, er singel, bor et sted hvor du ikke har venner eller familie som kan hjelpe deg (spesielt i startfasen), har en jobb fra 8-16 + lang vei fra og til jobb, ingen mulighet til å ta med hunden på jobb, ikke har råd til hundelufter, osv, så blir det veldig vanskelig, ja. Men dette er jo snakk om fremtiden, så mye kan skje! det er ikke engang sikkert du er singel da.

Når det gjelder dette med hvor lenge hunden er alene, så handler det jo strengt tatt om hvor mye tid du har sammen med hunden. Hvis du er borte i 4,5 timer, er hjemme en times tid for så å dra bort 4,5 timer så er ikke dette noe bedre en hvis du var borte i 9 timer. Det er jo ikke et problem for en voksen hund å sove igjennom natten uten do-tur, selv i helger når folk gjerne sover lenge. For en valp, derimot, har lengde mye å si, da de ikke alltid klarer å holde seg en hel natt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt inntrykk er at minst 90% av hundeeiere IKKE har tid til hund. Hvis en hund må være alene hjemme i 8-10 timer pga jobb, sier det seg selv at de aldri burde hatt hund.

I dag er det "mote" å ha hund. De fleste skaffer seg hund uten å sette seg inn i hvilket arbeid det innebærer å ha hund. Ikke minst dette med behovet for fysisk aktivitet og mental stimulans er noe folk glatt overser. De fleste tror at den 10 minutters gåtur i nabolaget pr. dag er nok for en hund. Det er knapt nok nok for en veskehund.



Anonymous poster hash: 83e41...02f
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke bare å ta med hunden på jobb da, seriøst??!! Hvilken verden lever du i?

Anonymous poster hash: 19589...1dd

I samme verden som deg tenker jeg, og jeg har med hunden på jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mitt inntrykk er at minst 90% av hundeeiere IKKE har tid til hund. Hvis en hund må være alene hjemme i 8-10 timer pga jobb, sier det seg selv at de aldri burde hatt hund.

I dag er det "mote" å ha hund. De fleste skaffer seg hund uten å sette seg inn i hvilket arbeid det innebærer å ha hund. Ikke minst dette med behovet for fysisk aktivitet og mental stimulans er noe folk glatt overser. De fleste tror at den 10 minutters gåtur i nabolaget pr. dag er nok for en hund. Det er knapt nok nok for en veskehund.

Anonymous poster hash: 83e41...02f

Finnes ikke "veskehunder", så alle hunder krever mye fysisk og psykisk stimulans.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden vi har nå er heldig nok til å kunne være med typen på jobb. Hunden jeg hadde før var mer alene, men når han var ung gikk jeg på skole (fikk han som 15åring) og hadde derfor kortere dager. Når han ble eldre og jeg jobba var det helt greit for gamlefar :)

Han gikk for det meste løs på gården når det var noen hjemme ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar ut ferie i et par uker når jeg får valpen, og har den med på jobb i bilen så jeg kan lufte den i pausene til den blir så gamle at den kan holde seg en hel dag.

Jeg ser ikke helt problemet med å la en hund være hjemme alene 9 timer en hel dag. Den tiden de er hjemme alene er uansett ikke tid hvor de ville gjort stort annet enn å sove selv om det var folk i huset.
Personlig synes jeg det er bedre å ha flere hunder sammen så de har selskap i hverandre når jeg er borte, men alenehunden jeg har nå gjør stort sett det samme nå når den er alene som da den hadde selskap i en annen hund.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skaffet hund når jeg var student (er det enda), og var hjemme så og si hver dag i 6 måneder, med unntak av 2 timer her og der pga. forelesninger. Brukte laaang tid på å venne han på å være alene, gjorde det gradvis. Han er ikke i bur, får gå fritt i leiligheten. Har også luke til terassen, så får han ut og avkjølt seg om han trenger det. Så han er alene 3 dager i uken, mellom 3 - 7 timer. Samboeren tar hjemmekontor, og jeg kan studere hjemmefra. Jobben jeg starter i er veldig fleksibel, så når jeg ikke reiser behøver jeg ikke være på kontoret. Når samboeren nå bytter jobb får han ta med hunden.

Jeg føler vi er heldige som har det sånn, og at det ikke er så mange som kan gjøre det slik.



Anonymous poster hash: c34ce...c77
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes ikke "veskehunder", så alle hunder krever mye fysisk og psykisk stimulans.

Helt enig, selv om en fuglehund nok trenger mer fysisk aktivitet enn en ulldott av typen BIchon Frisé eller Chiuaauaiuiuiuiuiuiua.

Jeg får mye pepper fordi jeg er av den oppfatning av at en hund bør ha flere timer med mosjon HVER dag. Og da snakker jeg ikke om en rolig spassertur i nabolaget. Da tenker jeg fritt spillerom. Men jeg står for det. Veldig mange som argumenterer for hundehold bruker hundens naturlige adferd som argumentasjon. Vel, da må de også bruke det i forbindelse med fysisk aktivitet. Det holder ikke å la en hund gå i bånd i 1 time rundt boligstrøket. En hund bør etter min mening, i perioden det ikke er båndtvang, ha minst 2-3 timers fysisk aktivltet. LØS, i fjell, skog eller mark. Og derfor mener jeg at det er minst 90% av dagens hundeeiere som ikke burde ha hund pga stor understimulans.

Anonymous poster hash: 83e41...02f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste hunder er nok aleine ca 9t pr dag. Men de fleste lider heller ingen nød av dette. Noe av løsningen for meg er å ha mer enn en, slik sett er de jo alltid med deler av flokken.

Slik jeg bor nå, og har gjort hele livet til de hundene jeg har pr i dag, så er de ute i en stor hundegård (ca 300kvm)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badabing

Innimellom er de alene i 8 timer, men det er sjelden. Jeg jobber turnus og studerer, og kjæresten har fleksitid. Vi har også naboer som kan lufte om vi trenger det. Jeg hadde mye dårlig samvittighet da vi bare hadde én hund og hun var alene i 8 timer, men har ikke så dårlig samvittighet nå som de er to. De har leker, mat og vann, og de har full tilgang til hele huset minus soverommet vårt.

Man får jo noen begrensninger i livet sitt. Har de vært hjemme alene en dag, føler jeg ikke at jeg kan dra ut på noe på kvelden, da må de få sitt. Men det er jo et ansvar man tar på seg, og det er absolutt verdt det.

Man skal tenke seg godt om før man får seg hund. Søsteren min har hund og er alene med ansvaret. Jeg vet at hun har angret noen ganger når hun har sittet på lesesalen hele dagen og da ikke får dratt ut med venner på kvelden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Badabing

Helt enig, selv om en fuglehund nok trenger mer fysisk aktivitet enn en ulldott av typen BIchon Frisé eller Chiuaauaiuiuiuiuiuiua.

Jeg får mye pepper fordi jeg er av den oppfatning av at en hund bør ha flere timer med mosjon HVER dag. Og da snakker jeg ikke om en rolig spassertur i nabolaget. Da tenker jeg fritt spillerom. Men jeg står for det. Veldig mange som argumenterer for hundehold bruker hundens naturlige adferd som argumentasjon. Vel, da må de også bruke det i forbindelse med fysisk aktivitet. Det holder ikke å la en hund gå i bånd i 1 time rundt boligstrøket. En hund bør etter min mening, i perioden det ikke er båndtvang, ha minst 2-3 timers fysisk aktivltet. LØS, i fjell, skog eller mark. Og derfor mener jeg at det er minst 90% av dagens hundeeiere som ikke burde ha hund pga stor understimulans.

Anonymous poster hash: 83e41...02f

Vi har begge typer. En fuglehund og en såkalt "veskehund". Det er helt utrolig hvor mye "veskehunden" faktisk trenger av kos, oppmerksomhet og trim. Når vi har vært på farten er det setteren som ligger rett ut etterpå, mens den lille hunden skal ha kos og følge med på alt som skjer utenfor.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, nå skaffer du deg ikke hund i en periode hvor du har mye å gjøre, men en periode hvor du har mye fritid til trening av valpen. Familien min fikk hund i sommerferien når jeg var hjemme fra skolen, så jeg tilbrakte naturligvis hele dagen, hver eneste dag med valpen. Hunden ble etterhvert trent opp til å være hjemme alene, men mamma tok den som regel med på jobb. Da hun nylig skiftet jobb flyttet hunden til meg for at den skulle slippe å være så mye alene, ettersom den ikke er vant til det. Jeg er student, og leser for det meste hjemme om dagene. Jeg synes det er veldig deilig å ha hund i hverdagen. Jeg kan rett og slett ikke se for meg et liv uten hund, noe som også innebærer at jeg må få meg en jobb hvor jeg kan ha med hunden når jeg en gang blir ferdig utdannet.

Angående det å ha med hund på jobb, det går naturligvis ikke dersom man ønsker å jobbe i skole eller i helsevesenet eller lignende.

Litt av grunnen til at jeg spør, er fordi jeg har utrolig lyst på hund selv, men vet ikke om jeg burde skaffe meg det. Jeg har hørt at hunder ikke skal være alt for lenge alene, og de trenger jo og luftes for blant annet å gå på do. Og valper burde jo ikke være alene så lenge.

Per i dag er jeg student, så jeg har av flere ulike grunner ikke mulighet til å skaffe meg hund nå. Men jeg tenkte kanskje når jeg er ferdig med studiene.

Problemet er jo at jeg kommer jo til å være borte 8-9 timer i løpet av dagen pga. jobb. Men vet ikke helt om det er greit at en hund er alene hjemme så lenge? Er det ok, eller?

Og hvordan gjør folk det når de får seg valp? Man kan jo ikke være borte fra jobben i evigheter for å passe på valpen?

Så hvordan gjør folk dette egentlig?
Sett at jeg ikke har mulighet til å dra hjem i pausene på jobb, ikke har venner og familie i nærheten som kan stikke innom hunden, og heller ikke kan med hunden på jobb.

-TS



Anonymous poster hash: ab677...d85




Anonymous poster hash: c250b...1f8
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hundene med på jobb, de gangene jeg har veldig lange dager eller det ikke passer, har jeg en passer som henter dem i 12 tiden hjemme og har dem til jeg kommer og henter dem om kvelden.

Anonymous poster hash: 851b7...3bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Så vi som er alene kan ikke ha hund da altså? Jaja jeg får vente til jeg blir pensjonist. Kan ikke slutte jobben for å ta meg av en hund dessverre.. må jo jobbe.



Anonymous poster hash: 96923...975
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vi som er alene kan ikke ha hund da altså? Jaja jeg får vente til jeg blir pensjonist. Kan ikke slutte jobben for å ta meg av en hund dessverre.. må jo jobbe.

Anonymous poster hash: 96923...975

Skjønner at du er sarkastisk her, men jeg mener faktisk det ja. Hvis alternativet er å la hunden være alene i 8-10 timer, så bør du la være. Det er dyreplageri, hverken mer eller mindre.

Anonymous poster hash: 83e41...02f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har stor hundegård ute, med mulighet til å gå inn i en "lekestue" med varmt ullteppe. Hun har fritt tilgang til vann og mat (så lenge hun ikke spiser den opp). Når det er -30/-40 ute er hun inne i huset, hvor hun går fritt. Alene 9 timer, de dagene både jeg og samboer jobber.

Jeg er som oftest alltid hjemme med hunden, har henne med når jeg skal bort. :)

De timene vi er på jobb får vi ikke gjort noe med, men hun lider ingen nød. Masse kos og tur når vi kommer hjem. Ellers handler det om prioritering. Fest eller hjemme med hund? Alltid dyra først.

Anonymous poster hash: 70fad...bc3

NÅR er det -30/-40 grader? Stakkars hund, må den være ute i -25 da? Jeg tør såvidt gå 30 min når gradene har sunket til minus 10 jeg. Er det en form for polarhund du har da?

Anonymous poster hash: 062f0...04d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hyssingen

NÅR er det -30/-40 grader? Stakkars hund, må den være ute i -25 da? Jeg tør såvidt gå 30 min når gradene har sunket til minus 10 jeg. Er det en form for polarhund du har da?

Anonymous poster hash: 062f0...04d

Min takler helt fint turer i 30 minus, har ikke polarhund. Få på potesokker og dekken og han er fit for fight. Hhan aldri vært syk eller lidd noen nød, så det er ikke synd på ham.

Når det er kaldere enn det så blir det mange, men kortere turer. Pluss masse mentaltrening og agility innendørs.

Endret av uAnonymbruker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...