Gå til innhold

Hvordan har folk tid til hund?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kan jeg bare spørre hvordan folk har tid til å ha hund? Vet om mange single som har hund og jobber fast som alle andre. Er man i 100% jobb og ikke har helt ville arbeidstider, så det er jo vanlig å være på jobb fra 8-16. Man må jo gjerne dra hjemmefra litt før og det tar den tiden det tar å komme hjem fra jobb også.

Er ikke det litt lenge å være borte fra en hund? Hvordan får single folk dette til å funke egentlig? Jeg skjønner ikke..

Eller er det helt vanlig at hunden skal være hjemme alene 9 timer om dagen?



Anonymous poster hash: ab677...d85
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan jeg bare spørre hvordan folk har tid til å ha hund? Vet om mange single som har hund og jobber fast som alle andre. Er man i 100% jobb og ikke har helt ville arbeidstider, så det er jo vanlig å være på jobb fra 8-16. Man må jo gjerne dra hjemmefra litt før og det tar den tiden det tar å komme hjem fra jobb også.

Er ikke det litt lenge å være borte fra en hund? Hvordan får single folk dette til å funke egentlig? Jeg skjønner ikke..

Eller er det helt vanlig at hunden skal være hjemme alene 9 timer om dagen?

Anonymous poster hash: ab677...d85

Jeg har en mistanke om at veldig mange hunder er alene altfor lenge her i dette landet. Hunden kan jo ikke si noe, også kan man jo pynte på sannheten..

Anonymous poster hash: 144ce...76b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg bare spørre hvordan folk har tid til å ha hund? Vet om mange single som har hund og jobber fast som alle andre. Er man i 100% jobb og ikke har helt ville arbeidstider, så det er jo vanlig å være på jobb fra 8-16. Man må jo gjerne dra hjemmefra litt før og det tar den tiden det tar å komme hjem fra jobb også.

Er ikke det litt lenge å være borte fra en hund? Hvordan får single folk dette til å funke egentlig? Jeg skjønner ikke..

Eller er det helt vanlig at hunden skal være hjemme alene 9 timer om dagen?

Anonymous poster hash: ab677...d85

Hundehus ute? Hunder klarer seg veldig bra i 9 timer.

Jeg lufta hunden før jeg reiste på jobb og tok en tur med engang jeg kom hjem. Så det funker å ha de inne også. Noen hunder er utrolig late :P

Anonymous poster hash: 41a57...fbd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker mest på de som bor i leilighet i byen og ikke har noe mulighet for utehus.

-TS



Anonymous poster hash: ab677...d85
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første er det langt fra alle som har en 8-16 jobb! Det trenger ikke å være "ville arbeidstider," men at man kanskje har muligheten til å gjøre noe av arbeidet hjemmefra. Noen har også mulighet til å stikke hjem i lunsjpausen for å lufte hunden og kose litt, noen har mulighet til å ta med seg hunden på jobb, noen har egen hundelufter eller bruker hundebarnehage, og noen lar hunden bare være hjemme de timene uten å tenke så mye over det.

Hunder har behov for mye søvn, noen mer enn andre. På formiddagen når eier er borte så sover de stortsett. Så lenge de har vann, noen leker, og mulighet til å gå rundt og bytte liggeplass etter behov, så er det ikke noe problem. Det krever jo selvfølgelig at eier har tid til dem før og etter jobb da! Man kan ikke bare stikke på fest eller treningssenter uten å gi hunden en tanke når den har vært alene hele dagen.

Nå er ikke jeg i den situasjonen selv, men jeg tror de fleste hunder takler det bra så lenge de får de turene de trenger og mye oppmerksomhet, trening og kos. Det handler mer om hvor mye av sin fritid man er villig til å gi hunden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er helt vanlig for en hund å være hjemme alene en del timer hver dag, de fleste med hund må som regel jobbe de også.

Mine hunder er alene rundt 8-9 timer hver dag. Nå har jeg vanligvis to eller flere hunder samtidig, så de er jo aldri egentlig alene. Når vi er inne skal hundene slappe av uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Whitestripes

Jeg jobber aldri så mange timer pr dag, og har kort vei til jobb, så min forrige hund var aldri alene mer enn 7 timer. Hvis jeg visste det ble lengre dager, fikk jeg noen til å passe henne, slik at hun slapp å være alene mer enn høyst nødvendig.

Hunden jeg har nå, er aldri alene, da sønnen min og jeg bytter på å ha han på dag og kveld. Mye lettere å ha hund når en er flere om ansvaret, det er helt klart.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

når jeg hadde hund var den hjemme i ca 7 timer om dagen. fikk så klart masse oppmerksomhet når jeg kom hjem da :) han var alltid første prioritet.

å jeg var så heldig at om det skulle bli noe så jeg ble borte lenger så hadde jeg ei tenåringsjente som bodde ved siden av meg som elsket å lufte den :) hun fikk så klart noen kroner for det om det var nødvendig at hun stakk innom hunden og gikk en liten tur med den :) man finner som regel løsninger :)



Anonymous poster hash: 8b299...3a3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var student da jeg skaffet første hund (brukshund), men allikevel måtte den tilbringe altfor mye tid alene hjemme. Etter to år med dårlig samvittighet skaffet jeg en hund til (miniatyr selskapshund) for å holde den første med selskap på dagtid.

Brukshunden var godt oppdratt og lydighetstrent da selskapshunden kom i hus. Minien fikk endel oppmerksomhet og alenetid med meg i starten, men den hadde så store lærevansker at jeg etterhvert mistet motivasjonen for å trene med den. Den minste har derfor endt opp som en ganske ustyrlig, understimulert liten pøbel, og har dårlig innflytelse på den størstes adferd. Allikevel trives den største mye bedre nå som den har selskap hele dagen.

To hunder er dobbelt så mye arbeid, for en må trene og oppdra dem hver for seg, men det kan være verdt det. En må se an ambisjonene sine. Å trene to hunder til å fungere godt som familiehunder krever faktisk en god del. Å trene to hunder til å gå eliteklasse i brukslydighet er en gjennomgripende livsstil, og ganske uforenelig med fulltidsjobb og familieliv. ..iallfall om man skal ha tid til å svinge innom diskusjonsforum på internett i ny og ne.

Anonymous poster hash: 2bfaf...157

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor i byen. Ser mange som er hjemme i lunsjen og går tur med bikkje i nabolaget.

Eller som har hundelufter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden vår er alene fra kl 8 om morgenen når barna går til skolen til ca kl 15 når de kommer hjem. Altså 7 timer. Hun får en god luftetur og frokost om morgenen, og sover nok for det meste når vi er borte. Når vi kommer hjem så setter vi henne ut i løpestrengen, og etter at vi har spist middag så blir det en lang tur på henne. Ikke hver dag hele uken hun er hjemme alene i 7 timer pga jeg jobber turnus.

Bruker ikke bur, og hun har fri tilgang til hele huset når hun er hjemme alene også.

Hvis man venner hunden til å være alene hjemme i riktig tempo så bør det ikke være noe problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har stor hundegård ute, med mulighet til å gå inn i en "lekestue" med varmt ullteppe. Hun har fritt tilgang til vann og mat (så lenge hun ikke spiser den opp). Når det er -30/-40 ute er hun inne i huset, hvor hun går fritt. Alene 9 timer, de dagene både jeg og samboer jobber.

Jeg er som oftest alltid hjemme med hunden, har henne med når jeg skal bort. :)

De timene vi er på jobb får vi ikke gjort noe med, men hun lider ingen nød. Masse kos og tur når vi kommer hjem. Ellers handler det om prioritering. Fest eller hjemme med hund? Alltid dyra først.



Anonymous poster hash: 70fad...bc3
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er nok maaange hunder i det ganske land som lever slik TS fremstiller det. Om eier er singel eller ikke. Hjelper ikke hvor rosenrødt brukerne her inne får det til å virke. Dette er jo bare en brøkdel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt av grunnen til at jeg spør, er fordi jeg har utrolig lyst på hund selv, men vet ikke om jeg burde skaffe meg det. Jeg har hørt at hunder ikke skal være alt for lenge alene, og de trenger jo og luftes for blant annet å gå på do. Og valper burde jo ikke være alene så lenge.

Per i dag er jeg student, så jeg har av flere ulike grunner ikke mulighet til å skaffe meg hund nå. Men jeg tenkte kanskje når jeg er ferdig med studiene.

Problemet er jo at jeg kommer jo til å være borte 8-9 timer i løpet av dagen pga. jobb. Men vet ikke helt om det er greit at en hund er alene hjemme så lenge? Er det ok, eller?

Og hvordan gjør folk det når de får seg valp? Man kan jo ikke være borte fra jobben i evigheter for å passe på valpen?

Så hvordan gjør folk dette egentlig?
Sett at jeg ikke har mulighet til å dra hjem i pausene på jobb, ikke har venner og familie i nærheten som kan stikke innom hunden, og heller ikke kan med hunden på jobb.

-TS



Anonymous poster hash: ab677...d85
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pærecider

Prioritering. Mine hunder er alene åtte timer et par dager i uka, de andre dagene mellom tre til seks timer. Det betyr at når jeg kommer hjem fra jobb på lange dager så drar jeg ikke akkurat på kino, da er jeg sammen med hundene. Nå har jeg to hunder, så de holder hverandre med selskap, men de sover mye når de er alene hjemme. Tror det avhenger av hvordan du har trent hundene og at du setter dem på førsteplass når du er hjemme igjen.

Du spør om det med valp. Det beste er å ta seg fri noen uker når du har valpen, og starte litt etter litt med hjemme-alene-trening. Noen raser er mer avhengige av eieren, andre er mer selvstendige, det må du og ta med i betraktning. Hvis det er så at du absolutt ikke kan ta deg fri, ta med hunden på jobb eller få noen til å passe den, spesielt hvis du har en valp, så må nesten du velge, enten hund eller jobb ( hvis du har en slik jobb hvor du iikke får fri, etc)

Endret av pærecider
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvis hunden må være hjemme hele dagen over 6 timer ca, så prøver vi å få noen til å komme innom for å gå tur. Hvis det er ingen som kan så har han vært alene 8 t, men vi prøver å unngå det.

I valpetiden så var familie ekstra flinke til å hjelpe til. Jeg og samboeren min prøvde også å være flinke til å jobbe om hverandre slik at det ble minst mulig hjemme alene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første er det langt fra alle som har en 8-16 jobb! Det trenger ikke å være "ville arbeidstider," men at man kanskje har muligheten til å gjøre noe av arbeidet hjemmefra. Noen har også mulighet til å stikke hjem i lunsjpausen for å lufte hunden og kose litt, noen har mulighet til å ta med seg hunden på jobb, noen har egen hundelufter eller bruker hundebarnehage, og noen lar hunden bare være hjemme de timene uten å tenke så mye over det.

Hunder har behov for mye søvn, noen mer enn andre. På formiddagen når eier er borte så sover de stortsett. Så lenge de har vann, noen leker, og mulighet til å gå rundt og bytte liggeplass etter behov, så er det ikke noe problem. Det krever jo selvfølgelig at eier har tid til dem før og etter jobb da! Man kan ikke bare stikke på fest eller treningssenter uten å gi hunden en tanke når den har vært alene hele dagen.

Nå er ikke jeg i den situasjonen selv, men jeg tror de fleste hunder takler det bra så lenge de får de turene de trenger og mye oppmerksomhet, trening og kos. Det handler mer om hvor mye av sin fritid man er villig til å gi hunden.

Høyre-individualisme og alt det der, men dette er jo temmelig fjernt fra hundevirkeligheten - som forutsetter eiere i hvert fall delvis fri fra den kapitalistiske tvang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare å ta med seg hunden på jobb, det gjør hvertfall jeg. Kunne aldri tenke meg å la hunden være alene hjemme i flere timer!!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke alle som har mulighet til å ta med hunden på jobb da.

Anonymous poster hash: ab677...d85

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...