Gå til innhold

Fosterkatt fra DB


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har akkurat fått inn en fosterkatt fra DB og vet ikke helt hvordan jeg skal gå frem. Den forrige vi hadde kom og hilste på oss med en gang så det var jo veldig enkelt.

Denne som vi fikk nå har fått gjesterommet for seg selv siden han er sliten etter at de har kastrert han samt barbert av han all pelsen nesten. Han spiser opp maten han får og drikker masse vann og jeg vet ikke helt om jeg skal gi han mer mat siden det kanskje blir for mye slik at han spyr det opp igjen? Er innom og sjekker, men han står bare gjemt i et hjørne, får så vondt av han stakkar.. Har dere noen tips og råd og komme med slik at han får en best mulig fosterhjem hos oss?



Anonymous poster hash: 2f8bc...c54
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ta med deg en bok eller PC eller noe inn på rommet og belag deg på å være der en stund. Sett deg på gulvet så han kan se deg og snakk til ham med jevne mellomrom. Ha noe tunfisk eller noe annet han liker i nærheten så du kan stikke til ham en bit nå og da. Etterhvert vil han bli vant til deg og forbinde deg med noe positivt. De pleier å tø opp etter en stund, bare ta det helt med ro. :)



Anonymous poster hash: f3290...f9b
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta på deg ei tskjorte det ikke er så nøye med, og gi den til ham når du har gått med den en stund så den har fått din lukt. Vent til katten selv tar kontakt, det er normalt at han er litt skeptisk i begynnelsen.



Anonymous poster hash: 8eae2...1f3
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde også tenkt å foreslå det samme som begge AB over her :)!

Katter er så innmari forskjellig. Hatt to katter fra DB og den ene er veldig pingle, mens den andre eier ikke frykt.

Med han som er pinglete tok det godt over 3 uker før han følte seg hjemme her. Tok flere måneder før han følte seg konfortabel med at vi løfta han.

Hvis dere ikke har noe i mot å ha katten på soverommet, kan dere prøve å sove med døra åpen, slik at katten kan bli kjent med dere på den måten. I starten ville ikke katten vår kose, men på morningen kom han i senga og var kjempe kosete.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt omtrent 25 fosterkatter de siste to årene. De trenger tid.

Tenk på alt hva den har vært igjenom, skifte av miljø, nye mennesker, kasterering og skifte av miljø og nye mennesker igjen. La den få ta det i sitt tempo, bare sørg for at det den trenger er tilgjengelig for den. Mat (tørrfór), vann og en do. Og et behagelig sted å ligge. Men det kan hende den foretrekker å ligge på harde gulvet under senga. I så fall, la den.

Den kommer seg, garantert! :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lek med den. Det tar tid, men etterhvert kan du leke den til deg. Over beina dine, oppetter lårene. Og som de andre sier, bare vær der med den. Helt rolig. Synes det er lurt å ha den på et eget rom. Har god erfaring med det selv. Når den er trygg nok, kan horisonten utvides. Ett skritt av gangen :)

Det tar tid, men det er så givende når du får fremgang :)

Endret av listefyll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for alle svar :) Merker han er veldig redd, og han har visst gått ute lenge ifølge DB. Men i går kveld så spiste han fra hånden min, gud så glad jeg ble, prøvde å klappe han, men da bare klappet han til hånda mi med poten sin, men jeg på det som fremgang uansett.

TS



Anonymous poster hash: 2f8bc...c54
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår katt freser ennå mot fosterkatten. Hun godtar han ikke ennå virker det som, hvordan skal man løse dette? De er adskilt når vi sover og når vi er på jobb. Også får de vært i hele leiligheten når etter jobb til vi går og legger oss. Han fosterkatten freser ikke tilbake, han bare mjauer som om han har det vondt :P Mens hun katten vår freser på han hver gang han går forbi. Tips og råd?



Anonymous poster hash: 2f8bc...c54
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår katt freser ennå mot fosterkatten. Hun godtar han ikke ennå virker det som, hvordan skal man løse dette? De er adskilt når vi sover og når vi er på jobb. Også får de vært i hele leiligheten når etter jobb til vi går og legger oss. Han fosterkatten freser ikke tilbake, han bare mjauer som om han har det vondt :P Mens hun katten vår freser på han hver gang han går forbi. Tips og råd?

Anonymous poster hash: 2f8bc...c54

Dette er ikke forsterkatter, men vi tok inn en kattunge da vi hadde en voksen katt en gang. Det var mye fresing og sutring og klaging, men til slutt tolererte de hverandre helt ok. Ikke venner, men ikke uvenner. Gi det tid, og la dem fikse det selv. De er flinke til slikt. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ikke forsterkatter, men vi tok inn en kattunge da vi hadde en voksen katt en gang. Det var mye fresing og sutring og klaging, men til slutt tolererte de hverandre helt ok. Ikke venner, men ikke uvenner. Gi det tid, og la dem fikse det selv. De er flinke til slikt. :)

Takk for svar :)

Går det fint at de begynner å være alene sammen mens vi sover/jobber tror du?

Ts.

Anonymous poster hash: 2f8bc...c54

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :)

Går det fint at de begynner å være alene sammen mens vi sover/jobber tror du?

Ts.

Anonymous poster hash: 2f8bc...c54

Jeg vil anta det går helt fint. Prøv mens dere sover første ganga, så hører dere om det blir blodbad! Selv om jeg tviler på at det skjer noe galt.

Går dey fint den første natta, lar dere dem bare være sammen :) Så går de til hver sin enda av huset hvis de ikke vil snakke sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :)

Går det fint at de begynner å være alene sammen mens vi sover/jobber tror du?

Ts.

Anonymous poster hash: 2f8bc...c54

Veldig sjeldent at katter begynner å slåss (kun hannkatter om territorium).

Det er som hu over her sier, at hvis de ikke liker hverandre, så holder de seg unna hverandre.

Tror også det er bra å ha dem sammen når dere ikke er hjemme, for da kan bli bli kjent uten at dere har noen innvirkning.

Hos oss var det motsatt med kattene da vi fikk en ny katt, det var den nye katten som freste. Tok rundt en uke, så var de bestevenner. Lekte og vasket hverandre :)! Har video hvis du er interessert :fnise: .

Det med mjauinga er helt vanlig. Vet ikke helt hvorfor de gjør det. Alltid tenkt at de roper etter sine gamle venner. Verste er at det kan ta flere uker før de gir seg :( . Begge våres katter gikk hver sin periode og mjauet høylytt i gangen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig sjeldent at katter begynner å slåss (kun hannkatter om territorium).

Det er som hu over her sier, at hvis de ikke liker hverandre, så holder de seg unna hverandre.

Tror også det er bra å ha dem sammen når dere ikke er hjemme, for da kan bli bli kjent uten at dere har noen innvirkning.

Hos oss var det motsatt med kattene da vi fikk en ny katt, det var den nye katten som freste. Tok rundt en uke, så var de bestevenner. Lekte og vasket hverandre :)! Har video hvis du er interessert :fnise: .

Det med mjauinga er helt vanlig. Vet ikke helt hvorfor de gjør det. Alltid tenkt at de roper etter sine gamle venner. Verste er at det kan ta flere uker før de gir seg :( . Begge våres katter gikk hver sin periode og mjauet høylytt i gangen.

Åh så søte dine er! :rodmer:

Takk for svar, da får jeg bare ta tiden til hjelp og håpe at de kommer overens snart ;)

Anonymous poster hash: 2f8bc...c54

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Uff, vi hadde de ute sammen i natt og våknet til at fosterkatten var vekke. Han hadde klart å komme seg bak sofaen og han hadde gjemt seg der.. Vet ikke hvor lenge han har gjemt seg der stakkar. :(

TS.



Anonymous poster hash: 2f8bc...c54
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, vi hadde de ute sammen i natt og våknet til at fosterkatten var vekke. Han hadde klart å komme seg bak sofaen og han hadde gjemt seg der.. Vet ikke hvor lenge han har gjemt seg der stakkar. :(

TS.

Anonymous poster hash: 2f8bc...c54

Off :(.

Må bare ta tiden til hjelp...

Jeg har et spørsmål til dere andre kattefolk. Som bløtfór, kan jeg gi katta mi tunfisk i vann? Virker jo logisk, men liksom ikke hørt om noen som gjør det, så blir litt skeptisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kattene mine elsker tunfisk, men det er såpass salt at jeg bare gir dem det en sjelden gang.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kattene mine elsker tunfisk, men det er såpass salt at jeg bare gir dem det en sjelden gang.

Takk, ja, han ble helt gal da jeg ga han tunfisk! Aldri sett han like mat så mye før.

Tenkt også at det kanskje er for salt. Gitt han whiskas en periode nå, men fikk vite fra dyrebutikken at dette er for salt..

Hva anbefaler du å gi av bløtfór? Damen på dyrebutikken anbefalte selvfølgelig fóret de hadde, men syntes dette blir litt for dyrt i lengden. Eventuelt får jeg kjøpe det og gi han bløtfòr litt sjeldnere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det beste kattene mine vet er kokt sei. Det hender at jeg kjøper en frossen blokk på butikken, den koster omtrent ingenting og den er ikke tilsatt salt. Snadder!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sei i blokk er fint ja. Sto på menyen her også som lørdagskos (da jeg hadde 9 på en gang). Èn blokk er delt i 4, og ett sånt stykke er nok til hver katt. Bare å trekke i vann. Ellers elsker de kyllingfilét, men hvis du steker dem bør du ta bort stekeskorpe og krydder. (En krydrer jo ikke hvis de stekes som kattemat).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anubiel

Takk, ja, han ble helt gal da jeg ga han tunfisk! Aldri sett han like mat så mye før.

Tenkt også at det kanskje er for salt. Gitt han whiskas en periode nå, men fikk vite fra dyrebutikken at dette er for salt..

Hva anbefaler du å gi av bløtfór? Damen på dyrebutikken anbefalte selvfølgelig fóret de hadde, men syntes dette blir litt for dyrt i lengden. Eventuelt får jeg kjøpe det og gi han bløtfòr litt sjeldnere.

Har du prøvd å gi Applaws våtfor? De har type tunfisk på boks, enten helt ren, med ost, med sjøtang eller med reker. Er ikke tilsatt salt eller lignende og er derfor helt kurant å gi til katten. En boks koster ikke mange kronene mer enn en boks tunfisk fra matbutikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...