Gå til innhold

Goldendoodle


Gjest hege

Anbefalte innlegg

Ett av problemene med slike blandinger som labradoodle og goldendoodle er eierene. De kjøper hunden kun på grunn av at det er inn med slike blandinger. Det er jo ingen andre gode argumenter for og kjøpe en slik hund.

Det med røyting og at de er allergivennlig er jo bare tull, da det er en veldig stor mulighet for at de arver pelsen til retriveren, og de er ikke spesielt allergivennlige er de?

Og om dere tror at alle andre raser kommer fra at useriøse folk som kjøper hund til pynt pg driver avl på basterder, tar grovt feil. Det er nøye utvalgte hunder som parres over mange generesjoner før de begynner med rasegodkjenning. Sist jeg skjekket var feks labradoodle en blanding av labrador og puddel. parrer man en labradoodle med en annen labradoodle får man jo slettes ikke labradoodle, men en hvilken som helst blandingshund som har helt vilkårlige egenskaper.

Nei, det er bedre og kjøpe en renraset hund med de egenskapene man søker og ikke en hund som har vilkårlige egenskaper.

Hunder er ikke mote.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Fortsetter under...

Jeg har en Goldendoodle. Han er bare nå et halvt år. men han er kjeempe søt! Kunne ikke ønsket meg en snillere hund. han er barnevennlig og en aktiv og fin familiehund:) Han ligger i sengen sammen med meg, og jeg har ikke opplevd hundehår i sengen min. selvfølgelig kommer det litt pels når jeg steller han, men det gjør det jo på meg også, hehe :gjeiper:

og all praten om useriøst opptrett av denne blandingshunden er jeg helt uenig i ! Har ikke alle hunderaser vært "blandingsraser"? Jeg mener, om alle hunder stammer fra ulven. har jo ingen vært renrasede med stamtavle i alle år. Goldendoodle skal jo innføres som en ny rase. Jeg syntes denne "rasen" er super hærlig. Annbefales virkeli. Også er Goldendoodle en klok hund. Og personlig liker jeg ikke puddel, de er aalt for afro, og for mye pelsstell. Nå som jeg sitter tilbake og tenker på når jeg kjøpe min Hero, kunne jog omså betalt 15.000 for han. han er mitt beste kjøp i hele mitt liv!

Btw, goldendoodlen er det masse snakk om, og de som driver på me "rasen" har peiling. Jeg er allergisk mot hunder, alltid vært det. med astma og kløing og utslett. men ikke en eneste gang har jeg reagert på min hund, bortsettfra når han har sleiket meg i fjese.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke problemet i seg selv er blandingsavl. Problemene dukker opp med en gang en rase blir populær og "alle" skal ha den. Når Lassie ble populær på tv var det veldig mye ufornuftig avl, og det lider Collien av fremdeles. Det samme gjelder for de små rasene (chiuaua osv når Paris Hilton begynte å dukke opp med sin i designervesken sin osv).

Nå er det labradoodle og goldendoodle som er i vinden, og det vil også komme mye ufornuftig avl i den forbindelse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...

Hvorfor er mange her så i mot blandingshunder? Man vet jo at blanding, både med hunder og mennesker, fører til at avkommet får de beste genene fra hver av foreldrene? Så egentlig er blandingshunder faktisk, genetisk sett, bedre enn renraser. Dårlig eksempel- men dog; en såkalt "stygg" nordmann som får barn med en mindre pen dame fra Asia - avkommet blir perfekt utseendemessig..



Anonymous poster hash: 0aa5d...fe0
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min bror og konen hans har en golden doodle. Jeg har ikke så mye erfaring med henne selv, siden de bor i USA.

Men av det jeg har hørt har hun godt lynne og er veldig lydig. Hun krever mye mosjon og mental stimuli, men det bør jo alle hunder få uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest heihade

Går aldri an å ha en slik tråd uten at renrasepolitet kommer inn og hijacker.

Jeg har selv kun rasehunder. Mest fordi jeg kjenner til rasene og vet hva jeg kan forvente. Men jeg angriper da ikke andre hundeeiere av den grunn bare fordi de ikke sverger til renraset. Rasehundene vi har i dag var en gang blanding de også, før det ble gjentatt i så mange generasjoner at de fikk rasestatus.

Nye gener og blandinger kan enten være veldig bra eller veldig dårlig. Så lenge det er bevisst og gjort rett kan det være en bra ting. Støtter ikke chihuahua/schæferblandinger og annet useriøst tull, så klart, men det må gå an å være åpen for noe.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er så mange hunder som trenger et nytt hjem. Vil slå et slag for adopsjon, jeg. Rase eller ei, betyr ingenting

Anonymous poster hash: d2902...7d3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en lagotto/golden blanding på fem år. Har aldri røytet så mye som et hårstrå. Da vi skulle ha hund fokuserte vi på egenskaper og bruksområde, ikke på hvilke hund vi syntes var "penest". Vi skal ikke ha hund for verken avl eller utstilling, og jeg var fra før av positiv til blandingshunder fordi jeg er skeptisk til all avl som kun går på utseende og mote på bekostning av funskjon og helse. Og på denne bakgrunnen virket lagotto/golden-blandingen til å være midt i blinken for oss, noe den også viste seg å være i praksis. :)



Anonymous poster hash: 3cb9c...fd2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er mange her så i mot blandingshunder? Man vet jo at blanding, både med hunder og mennesker, fører til at avkommet får de beste genene fra hver av foreldrene? Så egentlig er blandingshunder faktisk, genetisk sett, bedre enn renraser. Dårlig eksempel- men dog; en såkalt "stygg" nordmann som får barn med en mindre pen dame fra Asia - avkommet blir perfekt utseendemessig..

Anonymous poster hash: 0aa5d...fe0

Hvor har du dette fra? Vil gjerne se kilde på det. Du bør ikke uttale deg så bastant, for dette tviler jeg sterkt på. Ingenting tilsier at blandingsparring fører til at de beste genene (som heller ikke blir bedømt etter en fasit) skal trumfe de dårlige.

Anonymous poster hash: 61863...340

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pærecider

Har ingenting imot doodleblandinger generelt, de er helt sikkert fine hunder. Men hvis naboens labrador stikker av gårde og parrer seg med puddelen til den andre naboen, så blir jo valpene regnet som blandinger. Men fordi noen har bestemt at den labradoren skal parre seg med den puddelen, og si at dette er en ny rase, så faller jo logikken i fisk. En annen ting er dette med allergiargumentet. Valper skifter pels når den blir voksen, og den før allergivennlige valpen kan ha blitt en allergibombe når den blir voksen. Samt at enkelte doodleblandinger får det verste av labradorpelsen og puddelpelsen, og ender opp med digre tover over hele kroppen. Man vet aldri hva man får, i motsetning til en renraset hund fra friske linjer. Igjen, ingenting imot blandinger, de er herlige, men man vet ikke hva man får. Man kan ende opp med der beste fra begge raser eller det verste fra begge foreldredyrene. Det andre jeg reagerer på er reklameringen av disse doodlevalpene, å selge dem som en ny rase blir bare feil. Hadde avlet gått over flere generasjoner, og at resultatet ble likt, så kunne jeg gått med på det. Men slik det er nå, så har man prøvd dette lenge, med parring av to doodlehunder, og man ser at valpene blir veldig ulike. Så det argumentet med at alle raser har startet som blandingshunder er svakt, det må gå en viss tid, flere generasjoner før man kan si at man har fått en ny rase.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...