Gå til innhold

Goldendoodle


Gjest hege

Anbefalte innlegg

Hei!

Vi vurderer å skffe oss en goldendoodle. Er det noen her som har/hatt en slik hund? Vi har idag en gammel boxer som dessverre er syk og ikke har lenge igjen...

Vi har vært meget fornøyd med den hunden - ekstremt godt gemytt, men altfor mye røyting og sikling. Hadde ikke vært i tvil om hvilken hund jeg skulle hatt på nytt hadde det ikke vært for det.

Viktigste kriterier for oss er at det blir en god familiehund og turhund, og lite røyting. Vi har også tenkt på spansk vannhund.

Blir veldig glad for innspill:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er fullstendig imot bevisst blandingavl! Kyniske mennesker som bare tenker penger!

Nei, bruk heller 7-10000 kr på ren rase.

Les gjerne denne debatten: doggis.no

Og her: doggis.no

Håper du ombestemmer deg! Og forhåpentligvis får et nytt syn på bevisst blandingsavl!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wacmoc
Jeg er fullstendig imot bevisst blandingavl! Kyniske mennesker som bare tenker penger!

Nei, bruk heller 7-10000 kr på ren rase.

Les gjerne denne debatten: doggis.no

Og her: doggis.no

Håper du ombestemmer deg! Og forhåpentligvis får et nytt syn på bevisst blandingsavl!

Signerer.

Syntes det ødelegger rasestandaren og lager et dårlig rykte for labrador/puddel/Golden..

Og selv om det er blanding med puddel betyr det ikke at den ikke røyter.. Hadde heller gått for spansk vannhund..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SmallTalk

Vel, nå er det faktisk ikke alle som har lyst på en renraset hund, da. Og dere kan da virkelig ikke mene at en goldendoodle ødelegger ryktet til puddel og golden retriever? Ærlig talt. Jeg ser bare fordeler med raseblanding, jeg. Man risikerer blant annet ikke innavl og at det blir avlet videre på dårlige gener bevisst.

Så over til ts: Jeg har ikke hørt så mye om goldendoodle, men generelt så har jo både golden retriever og puddel bra gemytter, og er egnede familiehunder. Men jeg tror nok ikke du bør satse på at den blir røytefri. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, nå er det faktisk ikke alle som har lyst på en renraset hund, da. Og dere kan da virkelig ikke mene at en goldendoodle ødelegger ryktet til puddel og golden retriever? Ærlig talt. Jeg ser bare fordeler med raseblanding, jeg. Man risikerer blant annet ikke innavl og at det blir avlet videre på dårlige gener bevisst.

For noe bullshit! Da har du tydeligvis ikke satt deg inn i avl og oppdrett.

Og hvorfor skulle blandingshunder være mye friskere enn rasehunder? For det stemmer overhodet ikke! Det er en myte. Rasehunder kan du gå inn på nettet og sjekke blant annet hd status på foreldre, besteforeldre osv. Og svært få oppdrettere driver på med innavl og fører dårlige gener videre...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viktigste kriterier for oss er at det blir en god familiehund og turhund, og lite røyting. Vi har også tenkt på spansk vannhund.

Blir veldig glad for innspill:)

Hva med schnauzer eller puddel da? Eller spansk vannhund som dere allerede tenker på. Er ikke mange som driver med seriøst goldendoodle "oppdrett" i Norge, så om du skulle bestemme deg for å kjøpe denne blandingen, så velg for all del noen som har krysset disse rasene over lang, lang tid og har forsket på dette LENGE. Da står du kanskje igjen med en "oppdretter".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest SmallTalk
For noe bullshit! Da har du tydeligvis ikke satt deg inn i avl og oppdrett.

Og hvorfor skulle blandingshunder være mye friskere enn rasehunder? For det stemmer overhodet ikke! Det er en myte. Rasehunder kan du gå inn på nettet og sjekke blant annet hd status på foreldre, besteforeldre osv. Og svært få oppdrettere driver på med innavl og fører dårlige gener videre...

Vel, selv om man kjøper hun fra oppdretter er man ikke garantert å få en frisk hund med gode gener. Og selv om man kan sjekker stamtavlen til noen hunder hos noen oppdrettere så er ikke dette tilfelle hos absolutt alle. Og det er ikke til å komme bort ifra at enkelte oppdrettere avler på utseende, og driter i helsa til hunden. Og det samme gjelder de som kjøper det.

Jeg sier ikke at alle blandingshunder er friske, men jeg veit at det er mye mindre sannsynlig med helseproblemer pga blant annet innavl og utseendeavling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som skryter rasehunder opp i skyene, ta en titt på http://www.nrk.no/nyheter/1.6496454. Hele dokumentaren finnes sikkert på nettet, den heter Pedigree Dogs Exposed

Hehehehe, den der viser frem det mest ekstreme da. Det er derfor man skal være noe så sinnsykt kresen med hvilken oppdretter man velger, uansett rase. Men er supert at det er mer oppmerksomhet rundt det, sånn som den dokumentaren. Kommer aldri til å bli for bevisst blandingsavl, selv om jeg har to blandinger selv. Selvfølgelig skal man ta vare på de som er kommet til verden, men støtter ikke å avle videre på de.

JAA til rasehunder, FRISKE rasehunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, selv om man kjøper hun fra oppdretter er man ikke garantert å få en frisk hund med gode gener. Og selv om man kan sjekker stamtavlen til noen hunder hos noen oppdrettere så er ikke dette tilfelle hos absolutt alle. Og det er ikke til å komme bort ifra at enkelte oppdrettere avler på utseende, og driter i helsa til hunden. Og det samme gjelder de som kjøper det.

Man kan sjekke stamtavle, innavlsgrad, helsetester mm på alle rasehunder som er registrert i NKK (som tross alt er de fleste med unntak av noen få importer).

- Hvordan gjør man dette på blandingshunder?

Det finnes også de som avler på blandingser som driter i helsa til dyrene. Dette spesielt for designerblandinger som labradoodle, goldendoodle, pomchi og hva de nå heter alle sammen.

Man kan gjøre alle hjemmelekser det er mulig å få til, men det er alltid en risiko med å kjøpe et levende dyr. Man kan imidlertid legge forholdene best mulig tilrette for å få det til ved å kjøpe av en seriøs oppdretter.

Jeg sier ikke at alle blandingshunder er friske, men jeg veit at det er mye mindre sannsynlig med helseproblemer pga blant annet innavl og utseendeavling.

Nå er det nå engang sånn da, at sykdommer ikke nødvendigvis følger linjer. Er mor bærer av PRA og far bærer av PRA så spiller det liten trille at mor er golden og far puddel. Linjeavl er ikke nødvendigvis et onde skjønner du - eller nei, tydeligvis ikke..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SmallTalk
Man kan sjekke stamtavle, innavlsgrad, helsetester mm på alle rasehunder som er registrert i NKK (som tross alt er de fleste med unntak av noen få importer).

- Hvordan gjør man dette på blandingshunder?

Det finnes også de som avler på blandingser som driter i helsa til dyrene. Dette spesielt for designerblandinger som labradoodle, goldendoodle, pomchi og hva de nå heter alle sammen.

Man kan gjøre alle hjemmelekser det er mulig å få til, men det er alltid en risiko med å kjøpe et levende dyr. Man kan imidlertid legge forholdene best mulig tilrette for å få det til ved å kjøpe av en seriøs oppdretter.

Nå er det nå engang sånn da, at sykdommer ikke nødvendigvis følger linjer. Er mor bærer av PRA og far bærer av PRA så spiller det liten trille at mor er golden og far puddel. Linjeavl er ikke nødvendigvis et onde skjønner du - eller nei, tydeligvis ikke..

Joda, jeg skjønner at linjeavl ikke nødvendigvis er et onde, og jeg sier ikke at alle rasehunder er disponert for sykdommer og at alle oppdrettere er useriøse. Og jeg veit at hunder kan bli syke selv om de er blandingshunder. Har jeg noen gang påstått noe annet? Det jeg i hovedsak nevnte var problemet ved f.eks innavl og utelukkende utseendeavling som i lengden kan ødelegge en rase. (F.eks å utelukkende avle på de minste chi'ene koste hva det koste vil).

Men jeg må si at blir provosert av at alle halshugger TS for å vurdere å kjøpe seg en "designerblanding". Nei, man har ikke nødvendigvis mulighet til å sjekke stamtavlen til mor og far, men hvis valpene allerede er ventet og de passer til TS sine krav så ser jeg faktisk ikke problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet at ved å kjøpe designerblandinger er faktisk at man støtter opp om useriøs blandingsavl som kun har som mål for øye å tjene penger.

Sitat fra den mest kjente "oppdretteren" på rasen i Norge:

"Å selge en renraset golden eller labrador er ikke like lett som å selge en labradoodle eller en goldendoodle. Folk vil gjerne ha det litt spesielle, og sier vi at de er allergivennlige og ikke røyter så er de desto mer attraktive. Det er ikke noen garanti for at de blir det men de fleste av våre blandinger er røytefrie og noen allergikere tåler dem. Vi har valgt å avle på disse blandingene fordi de er lettsolgte. I starten så satte jeg ut annonse med pris på over tyve tusen, det bare for å trigge hundefolket og se responsen. Den var stor og da ikke bar epå det negative. Folk ville ha en slik blanding så da har vi senket prisen for å selge mer. Nå selger vi dem for halvparten av det vi annonserte dem for i starten. Og dem selger. Noen beholder vi for å avle på dem. Noen selger vi med avlsbetingelser."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gå heller for en renraset hund. Hvorfor ikke en rein puddel? Da vet du de ikke snøs. Jeg har ikke satt meg inn i puddelene, men er ikke de ok familiehunder oxo?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes at dere reagerer alt for sterkt, men dette er min mening. Jeg synes også at en goldendoodle er en fint hund. Har hørt om dette et par månader siden. Og hvis jeg hadde vart ærlig, da hadde jeg kanskje kjøpt en sånne i stedenfor den Golden Retriever jeg har nå. Kun pga alle røyting. Nå skal jeg aldri i livet bytte henne ut, hun er min sjelevenn og jeg elsker henne høyt, men uff så mye røyting har jeg aldri opplevd av en hund. Så grunnet dette skulle jeg sikker vuderere en hund som ikke/lite røyter, så hvorfor ikke en goldendoodle. Jeg synes selv at en puddel ikke er en fint hund, så derfor skal jeg ikke velge en sånne, men i kombinasjon met en Golden er det fint.

Så lenge valpene er friske og sunne, det er det viktigste!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Illiya

Selv kunne jeg også kjøpt en blanding, men IKKE denne blandingen, og det kun fordi de avles for å tjene penger på. Det vil jeg ikke støtte opp om. Jeg synes det er toppen av useriøsitet!

Det er så mange seriøse oppdrettere som jobber for å få fram det beste i de forskjellige rasene, og som omtrent legger sjela si i å få fram gode valper, både helsemessig og gemyttmessig, så hvorfor ikke velge en av disse? Istedet for å velge en "oppdretter" som gjør dette for penger.

Tviler ikke på at "doodler" blir fine hunder, men de koster like mye som rasehunder, og en vet lite om hva en får. En kan jo fint ende opp med en hund som røyter omtrent så mye som golden. Så å kjøpe en slik blanding fordi man TROR det blir mindre røyting, kan bli fullstendig bomskudd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

En kan jo fint ende opp med en hund som røyter omtrent så mye som golden. Så å kjøpe en slik blanding fordi man TROR det blir mindre røyting, kan bli fullstendig bomskudd.

Og hva gjør en da? Avliver eller omplasserer for så å prøve på nytt?

Nei, ts. Skaff deg heller mer info om de rasene som finnes. Ring nkk og spør om de har nr til en rasehundklubb. Dermed kan du få et tlf nr til en oppdretter som rasehundklubben anbefaler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hva gjør en da? Avliver eller omplasserer for så å prøve på nytt?

Nei, ts. Skaff deg heller mer info om de rasene som finnes. Ring nkk og spør om de har nr til en rasehundklubb. Dermed kan du få et tlf nr til en oppdretter som rasehundklubben anbefaler.

TS her!

Hadde selvfølgelig aldri hverken avvlivet eller omplassert hunden fordi den røyter - det er ikke det eneste kriteriet.

Ser endel av poengene til dere som er mest kritisk her.. Hadde det vært ok å kjøpe en slik hund fra en annen hundeselger enn den oppdretteren det referers til her? Det er jo ikke slik at det er samme tispe som "spyr" ut valper. De har tisper på for rundt om, og det er ingen grunn til å tro at de driver rovdrift på hundene. Regner med alle som driver seriøst oppdrett også tenker profitt, så ser ikke at det er galt at man skal tjene penger på det man livnærer seg på.

Jeg er sosialarbeider og har et sterkt ønske om å hjelpe folk til et bedre liv, men gjør det selvfølgelig ikke gratis. Det betyr IKKE at jeg ikke gjør en god jobb. Tenker det samme om disse oppdretterene som tjener penger på disse valpene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_gjest_*
Jeg er fullstendig imot bevisst blandingavl! Kyniske mennesker som bare tenker penger!

Nei, bruk heller 7-10000 kr på ren rase.

Les gjerne denne debatten: doggis.no

Og her: doggis.no

Håper du ombestemmer deg! Og forhåpentligvis får et nytt syn på bevisst blandingsavl!

Hvordan vet du at dette er kyniske mennesker som kun tenker penger??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...