Gå til innhold

Den verste skrivefeilen du ser


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Kan jeg stille et spørsmål om dette, siden du har litt peiling.

Jeg håper jeg klarer å forklare meg ordentlig.

Genitivs-s uten apostrof er greit nok, men av og til må vel apostrof brukes?

Jeg tenker på navn som slutter på "s", for eksempel Hans.

I mitt hode blir det feil å skrive "Hanses", og da må vel apostrof brukes, altså "Hans' "... eller tenker jeg feil nå?

Det er riktig det :) Når ordet slutter på s (eller z og c med s-lyd, men det er det jo ikke så mange ord som gjør) så skal man bruke apostrofen for å markere genitiv, så hans' er lov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er nok en del som irriterer seg over skrivefeil, men hva er de verste skrivefeilene du ser i et innlegg?

Henger meg på: ord delings feil :kjefte:

Ellers er det kjipt når folk skriver (og sier) "henne" der det skulle vært "hun". "...Og så løp henne etter meg..."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mensensmerter :)

Ja! Det gjør vondere å lese "mensensmerter", enn å ha menssmerter. Det sier vel litt om hvor irriterende det er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan jeg stille et spørsmål om dette, siden du har litt peiling.

Jeg håper jeg klarer å forklare meg ordentlig.

Genitivs-s uten apostrof er greit nok, men av og til må vel apostrof brukes?

Jeg tenker på navn som slutter på "s", for eksempel Hans.

I mitt hode blir det feil å skrive "Hanses", og da må vel apostrof brukes, altså "Hans' "... eller tenker jeg feil nå?

Jepp, når et navn slutter på s er det riktig å bruke apostrof. :) Så da blir det f.eks. "Hans' bil" (men det blir visst mer og mer vanlig å skrive "Hans sin bil").

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fropessor Snurre

Orddelingsfeil, små bokstaver etter punktum eller ikke punktum i det hele tatt. Værre/vondere og vondest (vondt, verre, verst). *Grøss!*

Og/å feil.

Hun/henne feil.

Genitiv -s med apostrof på norsk (-'s)!

Ugh. Får helt fnatt av å se sånt. Otto's Bar i Parkveien. Hva er galt med Ottos?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Særskrivingsfeil og engelsk skrivemåte når det gjelder apostrofen: Kari's Butikk. *aaaargh* :bond:

Endret av ~Maja~
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Særskrivingsfeil :sur: De fleste burde vel ha lært seg dette etter alle "ananas ringer" vitsene?? Ellers har jeg spesielt merket meg hun/henne feil her på KG (t.d jeg ringte hun), og det syns jeg er vannvittig irriterende. :rope:

Endret av Momseguri
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers er det kjipt når folk skriver (og sier) "henne" der det skulle vært "hun". "...Og så løp henne etter meg..."

Jeg henger meg også på ord deling s feil ;) Kanskje gode i morfologi de med orddelingsfeil? :);)

Men jeg tenker på dette med henne istede for hun.. Kan dette være en dialektmåte? Vet at her jeg er fra er det vanligere å si henne enn hun.. Blant ungdommen er det nok kanskje fordi hun er en "penere" form, som de i alle fall ikke vil si... Men jeg bare tenker litt høyt... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg irriterer meg over alt som er feil, men de verste feilene jeg kan komme på nå er:

*anbefalle

Skjønner ikke hvor den ekstra bokstaven kom fra, det uttales jo ikke slik!

*alt av sms-språk og dialekt

*intrisert

*nyskjerrig

:kjefte::frustrert::roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Eurodice
Særskrivingsfeil :sur: De fleste burde vel ha lært seg dette etter alle "ananas ringer" vitsene?? Ellers har jeg spesielt merket meg hun/henne feil her på KG (t.d jeg ringte hun), og det syns jeg er vannvittig irriterende. :rope:

Vanvittig, Momseguri :) .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Emmanuelle

Jeg irriterer meg over folk som skriver engelsk uten å kunne det.

En gjenganger på facebook er "When you belive...".

Jeg har så lyst til å rette på dem, men jeg vil ikke være frekk heller.

BeliEve!!! Ikke skriv et fremmed språk når du ikke kan det! Grrr...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg undrer meg over de som skriver "hade". Er det riktig? Jeg innbiller meg at det er "hadet" som er riktig, som i en forkortning av "ha det bra". Er i hvertfall alltid det jeg har tenkt og skrevet. Synspunkt?

Endret av mariab
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg undrer meg over de som skriver "hade". Er det riktig? Jeg innbiller meg at det er "hadet" som er riktig, som i en forkortning av "ha det bra". Synspunkt?

det er hadet som er det riktige ja;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg undrer meg over de som skriver "hade". Er det riktig? Jeg innbiller meg at det er "hadet" som er riktig, som i en forkortning av "ha det bra". Er i hvertfall alltid det jeg har tenkt og skrevet. Synspunkt?

I følge ordbok.no så er det ingenting som heter "hade". Jeg kan ikke garantere det, men det er det min magefølelse sier meg også. "Hade" virker så uferdig, så jeg tror nok det er "hadet".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice
Jeg undrer meg over de som skriver "hade". Er det riktig? Jeg innbiller meg at det er "hadet" som er riktig, som i en forkortning av "ha det bra". Er i hvertfall alltid det jeg har tenkt og skrevet. Synspunkt?

"Ha det" er en kortform av "ha det bra". Det skal ikke skrives i ett ord, som du har gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Ha det" er en kortform av "ha det bra". Det skal ikke skrives i ett ord, som du har gjort.

hmm.. skal det ikke? trodde det jeg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...