Gå til innhold

strihåret dachs


dittin

Anbefalte innlegg

hei! er det noen her som har peiling på strihåret dachs....

har en kar på 8 mnd, men han mangler barten.... kommer den etterhvert, eller hender det at den mangler!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi har hatt flere strihårete dachser og de har variert fra så og si glatte til noen skikkelige "bustetroll". Det er vel egentlig bare den siste som har hatt utpreget "bart". Ser du på langhårede dachser, så varierer pelskvaliteten hos disse også ganske mye. Noen har lang "silkepels" uten noe særlig underull mens andre igjen har tykkere pels. Årsaken til variasjonene er nok at det er tillatt å krysse forskjellige hårlag og det kan gi seg utslag hos senere generasjoner selv om begge foreldrene var f.eks. strihårete.

På en så vidt ung hund, skjer det fremdeles en utvikling av pelsen og den vil sannsynligvis bli både tykkere og grovere, men jeg kan altså ikke love deg noen bart ;) .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

leste i "utstillingskriteriene" at manglende bart og bryn, ble regnet som en feil. og det samme med slett pels!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

leste i "utstillingskriteriene" at manglende bart og bryn, ble regnet som en feil. og det samme med slett pels!?

Ja, men det tillates ganske store variasjoner. Det kommer bl.a. litt an på hvilken dommer det stilles for og slikt vet oppdrettere å ta hensyn til. Innenfor de rene jaktlinjene er det heller ikke utseendet som blir tillagt størst vekt. Jeg mener nå ikke at man avler på hunder med feil, bare at det, som sagt, tillates en viss variasjon og at f.eks. en hund med fullstendig manglende bart har en feil, men hvis den har litt så er det OK.

Akkurat dette synes jeg for øvrig er en av fordelene med dachsen og det er sannsynligvis også en av årsakene til at dette i dag er en svært sunn og frisk rase med godt gemytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...