Gå til innhold

Har katt, men skal få hund....


treningsjenta

Anbefalte innlegg

Har en herlig katt som vi har hatt i 4 år nå, en utekatt, men er mye inn også:) Han er husets herre, og får den oppmerksomheten han vil, når han vil.

Nå snakker vi om å skaffe oss en hund, en liten valp. Og lurer litt på i den forbindelse hvordan det er å ha katt og anskaffe seg hund. Vil dette gå i lengden? og noen råd til hvordan vi skal gå frem, for at hundene og katten skal kunne gå overens?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Dallandra

Katta vil nok kjapt nok sette seg i respekt og de vil finne ut av hverandre. Litt action kan det bli til de blir kjent, men min erfaring er at hunder og katter går fint sammen. Min erfaring begrenser seg riktignok til 1 katt og 2 hunder. Den eldste hunden hadde nok erfaring med katter fra før og skydde katten som best han kunne, den andre hunden var valp da katten kom i hus og de to ble verdens beste og verste lekekamerater. Herlighet så mye de ødela i fellesskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:følge med i denne tråden:

Jeg funderer også på hund, og har katt fra før. Denne katten er ute/inne som den vil, og ganske sær og "konge på haugen". Kan for eksempel bli sur når det kommer besøk osv. Ser for meg at en liten, nysgjerrig og leken valp vil få gjennomgå, og tenker spesielt på om katten min vil angripe/klore valpen i øynene osv. :klø:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katten min var voksen da hundene kom hit. Katten er fortsatt sjef, men også bestevenn med hundene. De ligger ofte og sover ved siden av hverandre og drikker samtidig fra samme vannskål.

Jeg lot dem ordne opp selv. Hvis hundene ble for nysgjerrige fikk de en kattepote på snuta. De lærte fort.

Nå er riktignok katten min en tøffing. Han jager reven og er heller ikke redd for fremmede hunder som kommer på besøk. Hvis katten er usikker tar det kanskje lenger tid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gjort det motsatte, d.v.s. jeg hadde hund og har anskaffet katt. De fleste jeg har snakket med sier at det stort sett går bra, spesielt når den ene er valp/kattunge, men at det av og til kan få katastrofale utfall. Det er viktig å huske på at en voksen katt kan skade en hundevalp alvorlig og at man aldri bør la dem være alene sammen før de har funnet ut av det med hverandre. De fleste voksne katter/hunder forstår imidlertid at den andre ikke er voksen og ter seg derfor mer hensynsfullt enn de ville ha gjort mot et voksent individ. Så lenge katten ikke er livredd og aggressiv og bare bruker poten som et signal om at hunden skal holde seg unna, er det ikke farlig og hunden lærer lynraskt!

Et råd jeg leste et sted var å la katten første gang få lov til å lukte på og "sjekke ut" hundevalpen mens den sover. Man vil da få en indikasjon på hvordan katten reagerer på hunden og hvilke forhåndsregler man bør ta. Har man en katt som for det meste er inne, kan man også klippe og file klørne slik at et risp i øyet ikke nødvendigvis er fatalt, men det fungerer naturligvis ikke på utekatter som helt avhengig av klørne sine.

Her gikk det seg hvert fall til i løpet av en liten uke, men det er selvfølgelig avhengig av individene. Hadde jeg hadde en hund som jeg visste ikke var særlig forsiktig av seg eller en godt voksen katt som jeg visste var ekstremt sær og kanskje også hadde dårlig erfaring med hunder, ville jeg nok ha ventet evt. gjennomført en liten "test" på reaksjonen på forhånd.

Ellers er vel det beste rådet å la dyrene finne ut av ting på egenhånd, så lenge man passer på at de har "fristeder" hvor de kan få være i fred og spise, sove etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og et annet godt råd jeg fikk, og som jeg har vært nøye på å følge, er at det dyret man har fra før må få følelsen av å fremdeles være "sjef" og minst like mye oppmerksomhet som tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi tenker oss også valp neste sommer, og katten vil da være 2,5 år.

Hvordan det kommer til å gå tror jeg avhenger både av hunderase (hvis man skal ha renraset), og mentalitet på katten. Gjeterhunder tror jeg er en større utfordring fordi de har en tilbøyelighet til å renne etter og gjete alt som rører seg, kanskje nappe litt i dem. Er katten veldig sjefete og tøff i trynet kan det også bli vanskeligere, eller om den er veldig forsiktig og nervøs. Men med tid og tålmodighet tror jeg det som regel går seg til sånn at dyrene i det minste kan bo fredelig i samme hus. Men aller mest håper man jo de kan få glede av hverandre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...