Gå til innhold

Noen oppdrettere her?


Ylva-h

Anbefalte innlegg

Hei!

Lurer på hvordan valget av valp utføres? I alle hundebøkene jeg har lest så står det side opp og side ned om personlighetstester man som kjøper skal utføre før man velger valp.

Men de oppdretterene jeg har snakket med gir utrykk for at de fordeler valpene selv? Utfører de da test av personligheten på valpene og snakker en god del med kjøperene slik at de kan få til en god match?

Og hvordan fordeles da disse midt-i-mellom personlighets valpene som hverken er dominante eller sjenerte?

Innser i allefall mine begrensninger og vet at jeg i allefall ikke er flink nok til å bygge opp selvtilitten og håndtere en sjenert hund godt nok. Samtidig vil en dominant bli for mye tror jeg.

Er oppdretterene så seriøse at det er første man til mølla i de tre valpe kategoriene, men at man blir informert om at det er bedre å vente til neste kull om alle valpene med passende personlighet er tatt?

Jeg vil i allefall heller vente et år til enn å få en hund som ikke har et utgangspunkt for den beste matchen, skal jo leve sammen med denne hunden i 15 år.

Takk for svar. Vil ikke virke helt dum når vi snakker med flere oppdrettere og vil gjerne vite hvordan dette fungerer.

PS - sist gang vi kjøpte hund hjemme så valgte vi valp selv.

Endret av Ylva-h
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå er jeg foreløpig ikke oppdretter selv, men har kjøpt noen hunder. Du må regne med at det finnes mye forskjellig innen oppdretterverdenen, og de praktiserer forskjellig. Det viktigste etter min mening er at du finner en oppdretter du liker og som du føler at du kan stole på. Når du har valgt rase så "shopper" du rundt etter oppdretter. Bruk gjerne god tid på akkurat denne utvelgelsen, besøk dem flere ganger, hils på foreldredyrene osv - da vil oppdretter ha en god relasjon til dere og finne best mulig valp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...